Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Har dei noke utstyr og attraktorer på Campelen i Bergen eller Bergenaktive ? Tenkte eg skulle lage noke sånne snøre greier, men trenger kroker, søkk, perler osv... Skal fiske rett ned brygge, ka vil dåke der anbefale og lage noke lignande av av paternoster osv., veit så vidt ka paternoster er, er litt ny her :)

Endret av Callen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har noe dims på Campelen? :lol: Har det meste der, gitt. :)

Til rettned-fiske liker jeg best paternoster med stive bommer, eventuelt et glidetackel med bom. Men avhenger litt av hva det skal fiskes etter.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tykkelsen på fortommen han lurte på da, siden han skrev mm? Er det muligheter for virkelig grov lange er ikke 1.50 overkill, men 0.90-1.20 burde holde til det meste. Er det snakk om mindre langer på noen få kilo kan man sikkert bruke 0.70 også, men verken lange eller brosme er kjent for å være fortomssky. Alt etter forholdene - som alltid. Steinbit har ikke spisse tenner, men liten grunn til å ikke bruke 0.90 der også. Bruddstyrken har lite å si, det er slitestyrken mot tenner som bestemmer fortomstykkelse til lange og brosme. Selvlysende gummislange fungerer både som attraktor og til å beskytte fortommen, men husk å sjekke fortommen etter hver fisk!

EDIT: Ser nå at tråden ligger i kystmeiteforumet...da skulle nok 0.80-0.90 berge det meste, selv om du kan være uheldig med stor pigghå (lite sannsynlig).

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, eg kan legge ut ett eller to bilder av takkelet eller slepet eller ka fanken eg skal lage, ikkje berre en takkel eg skal lage altså. Har ikkje det utstyret heller til å lage takler, men må jo ikkje ha alle ting på for å få storfisk... :) Men ditta med snøre, kan eg ta litt snøre fra ei harpe/dorg ? Dei senene der er vel ganske tjukke og sliter neppe so lett.. ??

Endret av Callen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Gjest raphaug

Har prøvd å lage noen tackler selv her for surf, skal prøve dem imorgen. Har lagd to-tre stykk før, men de ble bare kaos, så håper disse virker.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på om disse er greie, eller om det er for mye/lite(?) juggel på etc etc.

Først et pulley-tackle, 0.70mm mono, 6/0 sirkel.

pulley.jpg?t=1230915340

Krokfortom m. hempe for feste av agn så det ikke glir ned, 0.70mm, Owner Super Mutu 9/0

div1.jpg

Oppheng 0.70mm mono, Owner Super Mutu 9/0

div2.jpg

Oppheng for flyndre, 0.70mm, J-kror(usikker på size)

flyndre.jpg

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tackler dette :) Men etter min mening litt for mye juggel på, men noen liker mye andre lite osv.. ;) Synes også 0,70 mono er overkill til flyndremeite med mindre det er kveite osv du går etter. Må fortommen tåle kastevekten så er det jo en annen sak, men ser du har brukt en svivel, da er det ingen vits med såpass kraftig fortom til flyndre :D Mine flyndretackler har krokfortom på 0,40 og en 3,4 perlemorsperler. Foretrekker også helt klart paternoster eller glidende til flyndrefiske fremfor pulley, skjelden ruskete bånn på flatfiskplasser :)

EDIT: Hva skal du fiske med etter med så store kroker? :D

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

6/0 krokene og 70mm mono sene bruker jeg fordi det er tatt kveite på 6-10kg her i området jeg skal fiske, vil ikke miste en stor rugg pga tynn sene og skarpe tenner.

De 9/0 krokene tenkte jeg kanskje å bruke på havet etter hvert, vet ikke enda.

Har også lagd et paternostertakkel:

paternoster.jpg

Er det ugunstig å bruke T-svivler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest raphaug

Her er noen nye, enklere, surret på 0.60 mono

Èn-kroks paternoster til storseien.

16.jpg

To-kroks paternoster 4/0 med flyteperler.

12.jpg

13.jpg

5/0

14.jpg

Pulley.

15.jpg

Som dere ser er alle uten blylodd, får ikke kjøpt det før imorgen.

Hva tror dere? Bedre enn de forrige?

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noen som kan gi meg et tackle tips,helst med bilde. jeg skal kaste fra land, har ikke noe mer enn ei haspelstang, men kunne vært morro å prøvd litt, har ikke vært borti det før. Trenger bare noe helt enkelt.Ser det er mange tips her men de fleste ser ut til være litt overkill for meg. Noen som vil hjelpe en sindig sørlending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gi meg et tackle tips,helst med bilde. jeg skal kaste fra land, har ikke noe mer enn ei haspelstang, men kunne vært morro å prøvd litt, har ikke vært borti det før. Trenger bare noe helt enkelt.Ser det er mange tips her men de fleste ser ut til være litt overkill for meg. Noen som vil hjelpe en sindig sørlending?

Et enkelt glidetackle : tre et pæresøkke inn på lina, deretter ei perle. så knyter du på en swivel eller en hurtighempe. i andre enden av hempa/swivelen knyter du en fortom på ca 40-50cm med en krok i enden.

Da har du et lett glidetackle som funker på det meste av fisk.

Vil du prøve deg på flatfisk så kan det være bra å pynte med noen perler...

Paternoster : knyt på en swivel til hovedsena. knyt så på to fortommer i andre enden av swivelen.

En på rundt 20cm og en på rundt 30cm. en av de fester du kroken i, den andre blyet. Her kan du velge om du vil ha kroken på den lengste eller den korteste fortommen. alt etter om du vil ha agnet på bunnen eller litt over.

Den til blyet kan med fordel være av litt tynnere dimensjon en den til kroken, på den måten berger du med å kun miste blyet ved bunnapp.

Her kan du også pynte med perler...

Har ikke bilder på dette, men håper det er forklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt glidetackle : tre et pæresøkke inn på lina, deretter ei perle. så knyter du på en swivel eller en hurtighempe. i andre enden av hempa/swivelen knyter du en fortom på ca 40-50cm med en krok i enden.

Da har du et lett glidetackle som funker på det meste av fisk.

Vil du prøve deg på flatfisk så kan det være bra å pynte med noen perler...

Paternoster : knyt på en swivel til hovedsena. knyt så på to fortommer i andre enden av swivelen.

En på rundt 20cm og en på rundt 30cm. en av de fester du kroken i, den andre blyet. Her kan du velge om du vil ha kroken på den lengste eller den korteste fortommen. alt etter om du vil ha agnet på bunnen eller litt over.

Den til blyet kan med fordel være av litt tynnere dimensjon en den til kroken, på den måten berger du med å kun miste blyet ved bunnapp.

Her kan du også pynte med perler...

Har ikke bilder på dette, men håper det er forklarende.

Takk skal du ha, tror jeg skal klare å få det til,skal bli morro å prøve :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Pulley - bundet på 80lbs mono + wire m/ Owner SSW sirkelkrok 4/O og selvlysende slange.

Burde funke til pigghå og annet rusk med litt tenner?

The Rig Wallet | en blogg om tackler og tackelknyting | Update! 8/12-09: Oppklipset paternoster

Artsliste: 61 arter

/Lasse Bøe

Jeg skjønner ikkeno av disse pulley tacklene og slikt, ei heller hvordan de bør fiskes... Er det noen måte å lære dette på selv?! Jeg er egentlig litt på utkikk eter ett tackle som kan fungere på Pigghå/gråhai på isen, noen som har noen tips råd?! Agn og tackle, krokstørrlese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.