Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Joda Lasse, dei leverer godt dei. Solide gode tackler som eg har svært god erfaring med. :)

Men hvis du ikkje vil ha dei tar eg gjerne imot fleire...

Da skal jeg samle opp de jeg ikke vil ha, og legge de av til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noko spesielt ein må passe på når ein brukar crimps til å sette opp feks eit paternostertakkel? Blir monofilament svekka når det blir klemt ihop?

Monoen blir nok litt utsatt ja, men antagelig ikke kritisk. I alle fall ikke om du kun presser lett, ikke mer enn at perlene sitter på plass, og bruker crimps av mykt metall.

Press forsiktig, mykt metall. Har aldri opplevd brudd der på nyere tackler.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slikt bruk som dette, til å sette opp paternoster, funker det greit. Generelt vil jeg anbefale en dedikert crimptang. Fox har en veldig fin en. Funker til det meste, dog ikke grove mono og vanlige crimps.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært informativ og inspirerende tråd, fiskevenner. Jeg registrerer med fornøyelse at dattra mi har en mengde aktuellt "stæsj" i perleeska si, som jeg kan starte med.

:)

Dette har vel mye med tro og følelser og gjøre vel. Jeg har vanskelig for å forstå at tre oransje perler kontra to og en litt lysere osv. har den store betydninga, eller ...................... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært informativ og inspirerende tråd, fiskevenner. Jeg registrerer med fornøyelse at dattra mi har en mengde aktuellt "stæsj" i perleeska si, som jeg kan starte med.

:D

Dette har vel mye med tro og følelser og gjøre vel. Jeg har vanskelig for å forstå at tre oransje perler kontra to og en litt lysere osv. har den store betydninga, eller ...................... ?

I veldig stor grad tro og følelser. Perlene er ofte mer for fiskeren enn for fisken :P Blir litt mindre kjedelig å sitte og knyte dem også, hvis man kan variere med forskjellige farger og former og sammensetninger :)

Dog skal det sies at jeg ofte opplever forskjeller på takler med og uten perler eller andre attraktorer, så helt uten betydning er det ikke. Lykke til, det er ganske gøy når man først setter i gang. Men ofte blir det litt kjedelig i lengden, spesielt når man ikke har tid til å bruke det man lager :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

KIS er ikke så avanasert, så eg regner med at det spilesøkket er direkte på fortommen ja, vil forøvrig absolutt anbefale å slenge på en slik som avbildet under i mellom :

1085.gif

Så gjerne en gummikule mellom denne og knuten nederst, slik at du sparer knuten

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS er ikke så avanasert, så eg regner med at det spilesøkket er direkte på fortommen ja, vil forøvrig absolutt anbefale å slenge på en slik som avbildet under i mellom :

Så gjerne en gummikule mellom denne og knuten nederst, slik at du sparer knuten

Uffda, vi bommer verre enn de norske jentene nå Thor. Ser du på bildet ser du en perle foran knuten også.... og søkket henger som sagt IKKE direkte på hovedsnøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Håper ikke jeg ødelegger kosen til deg og fryseboksen nå :) men, lurer på en ting: når dere lager disse paternostertacklene, hvordan får dere lengden på "utstikkeren"(den med kroken) til å bli passelig lengde slik at kroken passer inn i baitclipset/holderen? Jeg ender alltid opp med den ene mye lengre enn den andre slik at enten kroken ikke blir holdt på plass, eller at "utstikkeren" må bære vekta av blyet under kastet..

noen tips?

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crimper du fortommene eller baitclipsene fast til tackelstammen, Stavanger? Et lite triks er å ikke klemme for hardt på crimpene. Klemmer du akkurat så løst at du kan flyte crimpene, vil du kunne dra crimpene i rett posisjon før du crimper litt hardere så de sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crimper du fortommene eller baitclipsene fast til tackelstammen, Stavanger? Et lite triks er å ikke klemme for hardt på crimpene. Klemmer du akkurat så løst at du kan flyte crimpene, vil du kunne dra crimpene i rett posisjon før du crimper litt hardere så de sitter.

Fant nettopp ut av stoppknuten så da var egentlig problemet løst ;)

brukte oterhvirvler da dette problemet oppstod, men tror de skal få ligge i fred i boksen sin nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest StadJon

Er ikke stort jeg har å bidra med her, men legger inn de type tackle jeg pleier lage og som så langt har gitt fisk på hver eneste tur.

Jeg lager tacklene så simple som mulig, av flere grunner:

1. Jeg er ikke flink til å lage tackle.

2. Jeg har ikke satt meg nok inn i alle muligheter forskjellige "dims" gir.

3. Jeg går alltid utifra at jeg mister endel tackle, derfor lages de kjapt og enkelt.

55604_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22186/55604.jpg

Så her er hvordan jeg gjør det (til surf-bruk):

- 0.70 sene til både fortom og sjokkfortom.

- Tar ønsket lengde sene, legger endene mot hverandre og lager en opphengerknute/opphengerløkke på midten av senestumpen.

- Så tar jeg ønsket lengde sene som skal knytes i opphengerknuten og videre til kroken.

- Senen knytes fast i opphengerknuten (vanlig slukknute) og så trêr jeg innpå en krympeslange (fra Biltema, koster ca 28,- for en pakke med 12 stk) som jeg har klippet til så den dekker bittelitt mer enn selve opphengerløkken og knuten til krokfortommet.

Det kan være en fordel å la det være igjen 1-2 cm av senen etter man har dratt til knuten, for dette hjelper til å "feste" krympeslangen enda bedre ved at det blir trangere inne i slangen når den três over.

55605_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22186/55605.jpg

Deretter skyver jeg krympeslangen litt lenger inn på selve fortom-senen, før jeg tar på eventuelle perler og pynt, fester kroken og så drar i hver ende av fortommet slik at krympeslangen sklir på plass over opphengerknuten og støtter den for å holde krokfortommet ut fra hovedsenen. Jeg har gått over til å bruke nesten kun en-kroks tackler, da jeg har opplevd at krok #2 har en stygg uvane med å kroke seg i havbunnen ved kjøring av fisk.

55603_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22186/55603.jpg

Og så er det bare å knyte på ønsket søkke og svirvel(er).

Pynt er som regel fra dette utvalget:

55606_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22186/55606.jpg

Alle perler med farger er selvlysende, kjøp via Ebay for en slikk og ingenting.

Samt ved fiske i skumring/kveld/natt så pleier jeg å feste et knekklys på selve kroken, surrer det fast samtidig som jeg surrer inn agnet med elastisk tråd. Utrolig nok sitter det som tusan, selv når man kaster alt man makter.

56758_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22579/56758.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.