Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på det røde gull


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å? Jeg har fått kilosfisk på hver eneste røyetur både i år og i fjor.

(det var riktignok bare en tur i fjor, og ingen i år, men uansett er snittuttellingen bra)

Men jeg skal altså kjøre i mange lange timer i håp om å få større røye enn hva vi finner på Toten og anser fremdeles kilosfisk for å være helt urealistisk....

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, Stian og jeg hadde bestemt at vi skulle ta en røyetur sammen i påskeferien. Vi hadde fått lånt hytte av selveste haillets mester, men da slikt ikke uten videre kan eller bør overføres ville ikke det hjelpe oss stort. Dog har flerfoldige turer vist at de som skulle fiske ikke pleier å ligge bakn mesteren rent resultatmessig.

På grunn av litt ulike arbeidssituasjoner dro Stian og Erik opp allerede onsdag og de fikk da noen røyer, ikke mange men nok til å gi meg troen på at dette ikke skulle bli blanketur. Etter endel heftige forsinkelser ankom jeg hytta fredag kveld ca 23:30. Det måtte prates litt tull før vi fikk lagt oss, så det ble ikke mye søvn før vi forlot hytta 05:30 lørdag morgen. Nesten før vi fikk startet dro Stian opp ei nydelig røye på 800 gram! Erik og Stian fikk videre hver sin røye og noen ørreter, mens jeg endte opp med den minste røya jeg noensinne har sett. Den fikk forøvrig friheten tilbake. Kl 12:00 gikk vi ned igjen og jeg trøstet meg med at det var en dag til å gjøre det på. Å fremsette teorier om at det var haillet det sto på ville være direkte ufint mot gutta. På veien tilbake avtalte vi å dra tidligere på søndag. Det ble en lang lur, før vi spiste storfuglgryte laget av Erik. Det var noe han kunne!

Søndag forlot vi hytta 03:40. Fulle av optimisme gikk vi inn til tjernet og startet fisket. Det var dødt! Det vil si, ikke helt... jeg hadde et par napp, men sitte ville de ikke. Etter et par timer fikk jeg en liten ørret. Det tok jeg ikke pent og brukte mye krefter og energi på å irritere meg over den idiotiske fangsten. Kl 07:00 så jeg noen utrolig forsiktige bevegelser på napindikatoren på isfiskestanga og da jeg tror at HELE mormyskakroken er i kjeften på fisken gir jeg tilslag. Fast fisk! Opp kom denne:

116255_s.jpg

Med en gang jeg så den, visste jeg at det var pers, men var den større enn det målet jeg hadde satt meg for turen?

Mens jeg henrettet og avkroket røya fikk begge de to andre gutta fisk også, så endelig var det litt action!

Jeg fant fram vekta og veide den, spenneingen var stor. Vekta stoppet på 505 gram og målet mitt var nådd.

Røya tok en hvit selvlysende mormyska agnet med 3 røde maggot, presentert noen få cm over bunnen.

Denne var verdt hver eneste kilometer og hvert eneste minutt. Årets klart beste fisk for min del. Turen er reddet :thumbsup:

Etter det skjedde det ikke mer den dagen...

Av naturlige årsaker forlot vi tjernet klokka 09:30, ryddet hytta og tok veien hjem.

På turen hjem gjorde jeg meg opp mange tanker om hvilke erfaringer jeg hadde gjort meg denne helga og hva jeg bør gjøre annerledes neste gang.

Forøvrig ble det konstatert at det er lemenår i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deiligt å nå måla, Håvard, grattis med fine fisken! :thumbsup: Kva vert neste delmål?

Jeg har to nye delmål, det ene er å få den over halvkiloen på Toten, det andre er 750 gram.. man må skride sakte fremad :P

Jeg er ganske sikker på hvor jeg skal satse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppildnet av suksessen måtte det bare fiskes mer røye!

Sammen med min kamerat, kodenavn Stang, dro jeg til et vann med greit potensiale.

Etter å ha nærmest vasset oss utpå isen fant vi to gamle hull som fristet til et forsøk, til å begynne med prøvde vi mormyska begge to. Da det ikke leverte og jeg gikk for de store, byttet jeg til en stor røyeblink. Ganske raskt fikk ejg denne sværingen:

116322_s.jpg

Min første røye på blink.

Like etterpå fikk jeg en som var enda større!

116323_s.jpg

Etter dette ble det stille og det ble endel gåing, noe testing av gamle hull og noe borring.

Til slutt prøvde vi oss inne på ca 1,5 meter dypt vann og det leverte denne:

116324_s.jpg

:blush:

Stang blanket.

Midt på dagen, strålende solskinn og et herlig vær :) Det er fint ute på isen da!

Den minste røya fikk svømme videre, mens de to andre smakte fortreffelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medgangsbølger må ris og i dag tenkte jeg å sto opp tidlig i håp om litt action.

Etter en mildt sagt kraftig forsovelse var jeg på fiskeplassen klokka 06:30, etter få minutter beit det ei minirøye i klasse med den minste fra dagen før, den fikk friheten tilbake. Den neste, som kom få minutter senere så steikbar ut, så jeg kakket den og resten av fiskene som kom opp.

En liten stund gikk det slag i slag og jeg hadde 7 røyer før jeg hadde fisket en halvtime. Alle ble tatt like over bunnen.

Det roet seg kraftig og jeg fikk 3 røyer til, et par av dem litt høyere i vannlaget før jeg pakket sammen klokka 08:30.

På vei hjem stakk jeg innom far og vi stekte fisk og spiste røye til frokost sammen med de to småbrødrene mine.

Alle var enige om at det smakte meget godt :o

Dagens fangst:

116350_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅTTE fiske mer....

Røyene dro meg tilbake til vannet. Klokka var ikke enig, men røyene vant :)

Jeg fisket i underkant av to timer og dette ble resultatet:

116385_s.jpg

Håper virkelig at det blir ny tur i morgen!!

Jeg klarer visst aldri å sette inn støtet i årets artsjakt, "noe" holder meg tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med mye røye :rolleyes: røye er vanvittig morro og fiske, de siste turene er de på toten?

Takk takk :)

Mye er det, etter min forstand, men små er de :thumbsup:

Røyene er nok større på Hadeland :P

Bra fangster! Samme vann som i høst?

Takker ;)

Er egentlig kjempefornøyd. Ikke samme vann som i høst, disse røyene jeg får nå er faktisk enda mindre..

Dagens fangst ble 4 røyer. Også i dag tok alle på blink, bilde komemr vel etterhvert om jeg kjenner meg selv rett.

Jeg håper ikke dette var isfiskesesongens siste røyer....

At dagens fangst ble dårligere skyldes nok i stor grad at jeg forsov meg og ikke fikk startet fisket før 07:00, i går tidlig ble jo 7 av fiskene tatt før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens fangst:

116481_s.jpg

I dag klarte jeg endelig å stå opp i tilnærmet normal tid og optimismen var derfor stor i det jeg ankom fiskeplassen klokka 06:00.

Ganske kjapt fikk jeg denne:

116484_s.jpg

:)

I det jeg begynte å kjede meg strakk jeg ei hånd i lommen etter telefonen for å finne ut hvor mye klokka var. Akkurat da beit det selvfølgelig og opp kommer ei røye som var stor nok til å kunne stekes hvis det var flere. Klokka viste seg å være 06:30. Tiden korresponderer veldig bra med den dagen jeg fikk 7 på en halvtime, så optimismen ble nå om mulig enda større. Jeg fisker i vei og kjenner ingenting før jeg på nytt finner ut at jeg skal sjekke klokka.... Da beit det selvfølgelig igjen og ei ny lita røye blir henrettet før jeg agner om og slipper ned igjen. Det skjedde ikke mer og jeg bestemte meg for å prøve meg fra land.

Årets duppfiskedebut ble av det selsomme slaget:

116483_s.jpg

Jeg fikk hyggelig besøk også:

116482_s.jpg

Fisk merket jeg ikke noe til, men jeg har god tro på plassen og skal nok prøve dette mer litt tidligere en annen morgen.

Etter 25 på 4 dager er jeg egentlig ganske så fornøyd og føler at jeg kanskje har lært litt om røyefiske, selv om min mest fremtredende egenskap som fisker er at jeg ikke lærer.

Krokvalget mitt synes å ha vært bra da jeg kun har mistet 3 røyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

5.10.2011:

Endelig skulle røya prøves!

Jeg hadde klart å ta med meg dupper med for liten bæreevne og måtte prøve alternative metoder som ikke fungerte.

Heldigvis fikk jeg låne en isopordupp av mannen i båten, som forøvrig fikk 3 røyer mens jeg ordna, mekket, styret og mekket om igjen.

Alle 3 fikk han innenfor et bittelite tidsintervall etter at ejg ahdde proklamert at forholdene var der og at han ville få fisk nuh! (Han hadde blanket i 45 minutter før dette....)

Jeg klarte etterhvert kunstykket å miste ei røye. Så ble det en liten ørret og to røyer på land.

I tillegg ble det bommet på ymse tilslag. Jeg velger å tro at krokvalget ikke var optimalt.

Dagens røyer var 220 og 195 gram.

051020112049dc5f887fed234d0da1391e41b4ac.JPG

Morbis bilde fra kjøkkenet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.