Jump to content
Fiskersiden

Ølgylts Bontelaboguide

Ølgylt
 Share

Recommended Posts

image.thumb.jpeg.7a28926afa493d3a13889d0ed665b674.jpeg

For over femten år siden fikk jeg ideen om å lage en oversikt over arter og slikt på Bontelabo, og det utviklet seg til å bli et lite stykke fiskehistorie, mye takket alle de som har bidratt  med besøk, fisk og bilder. En god del bilder er tapt i det digitales tann, så nå er det på tide med en oppdatert versjon. Tekst fra den opprinnelige guiden står oppført i anførselstegn.

Her er Bonten:

IMG_20260109_121323.thumb.jpg.82f4da727d3ac21282a4d7fbf9235697.jpg

“Bontelabo er for mange kjent som Norges Beste Havmusplass, det er ikke helt sant, men det er en av de beste, samt at artsmangfoldet her er stort, både til lands og til vanns. 40+ arter er tatt her, og minst like mange nasjonaliteter har fisket her.

Året rundt er dette en god paleplass, og for de som ønsker litt matfisk på en enkel måte er Bonten plassen.

Denne guiden er ikke for dem, men for de som gleder seg over det store mangfoldet, eller kommer for å prøve seg på en art de mangler.”

Men for å finne fisken trenger man et slikt et:

image.thumb.jpeg.42a4ceff416af5164ea8db10ebbae6a1.jpeg

Og det er mye forskjellig man kan finne.

Artene er oppdatert, men største fisk innen arten er ikke det.(per 1. Desember 2025) Og hvis noen ønsker å stå med navn istedenfor et gammelt nick så er det bare å si ifra. Si gjerne ifra om du mener du har informasjon om enkeltarter som bør med.

Dokumentasjonskravet er et bilde der du holder fisken sånn at man ser at du står på Bontelabo, og et vekt/lengde bilde der det er noe som har en standardstørrelse med på bildet. Personlig synes jeg røykpakker og ølbokser er fine til det. For arter som kan være vanskelige er det lurt å være nøye med fotograferingen, og gjerne bruke artsidentifiseringsapper. 

40grensen var vanskelig å knekke, men nå er det gjort så da er neste mål 50. Det gjenstår ennå noen ganske standardarter, og på microsiden er det mye å hente. For å hjelpe litt her er det noen litt detaljerte fangstkart lengre ned.

Artsliste på Bontelabo (kun fra brygga, ikke omkringliggende område)

1. Berggylt (1450g, Oz) Hele året, men best om sommer og tidlig høst

2. Bergnebb (120,5g, Vilhelm) Hele året

3. Blåstål og Rødnebb Hele året

4. Brosme (9320, Fisk og Rask) Best på vinteren

5. Brungylt Hele året, men best på sommer/tidlig høst

6. Glassvar (940g, Rønsingen) Best på høst og vinter

7. Gressgylt (85.2g, Vilhelm) Hele året, men best på sommer/tidlig høst

8. Grønngylt Hele året, men best på sommer/tidlig høst

9. Havmus (2180g, PeterSL) Best på høst og vinter, men også nattestid hele året

10. Horngjel Best i April til juli

11. Hornkvabbe

12. Hvitting (1460g, Torry) Best for store rundt vinteren, men ellers hele året

13. Hyse (4060g, Langie)

14. Hågjel (900g, Ølgylt) Hele året, bare det er litt mørkt

15. Knurr

16. Kloskate (620g, Ølgylt)

17. Kolmule (100g, Tussegutten)

18. Lange (12kg, Hunter) Hele året

19. Lomre

20. Lyr (2920g, Torry) Hele året

21. Lysing (1880g, Ølgylt)

22. Lusuer

23. Makrell Juli/August til November

24. Paddetorsk (380g, Rønsingen)

25. Pigghå (6kg, Bigfish) Best om vinteren

26. Rødflekket kutling

27. Sandflyndre

28. Sei (15kg) Hele året

29. Småflekket rødhai(990g, PeterSL) Hele året

30. Svartkutling (31g, Dan) Hele året

31. Sypike Hele året, dessverre

32. Taggmakrell (480g, Heavy Metal Fish Man)

33. Tangsprell

34. Tangstikling (7,3g, Ølgylt)

35. Torsk (5,18kg, MrBigfish) Stadig sjeldnere

36. Vanlig fløyfisk (62,3g, Ølgylt)

37. Vanlig ulke (40g, Ivarkald)

38. Vassild (1180g, PeterSL) Vinter

39. Ørret Hele året, mest action om sommeren

40. Ål Hele året

Arter som nok er tatt, men som har unnsluppet dokumentasjon : Sild, Skrubbe, Sandkutling, småkutlingene, Fjøslaks, Fjøsbue, Dvergulke og?

Vandrehistoriefisk (det er fullt mulig de er tatt, men tredjehåndsberetninger er ikke dokumentasjon):

Gråhai, Glatthai, Piggskate

Andre levende skapninger : Krabber av diverse arter, Hummer, Blekksprut, Akkar, Sjøstjerner, tang og tare

Andre levende skapninger som dukker opp som vi ikke vil at noen skal fange:

Delfin, Spekkhugger, Nise, Grindhval.

Andre ikkelevende fangster:

Tackler og snører, fiskestenger, håv, sykkeldekk (må ikke forveksles med smålanger), paraply (Hoplands berømte double), ballong, ølflaske (en såkalt Ølgylt), Stein og betong og? 

Fangstkart

IMG_20260108_205230.thumb.jpg.18b1eb5c1b2f161547c02e96101b5c91.jpg

Dette er primærområdet for bunnmeite på Bonten. De første havmusene om kvelden kommer ca der 70meterfraland er merket og så sprer de seg over hele det merkede området. Så hvis målet er Havmus, pigghå, hågjel, lange og så videre er det her du skal plassere agnet.

Men hvis det er rødflekket småhai du er på jakt etter, så er egentlig ikke Bonten den beste plassen, men her er de plassene den er tatt.

IMG20260108213542.thumb.jpg.f21b995a333b061d634bdce899fff667.jpg

Selvom det dukker opp småflekket til alle døgnets tider er ofte de beste tidene tre om natta om vinteren, og mellom tolv og to på dagen om sommeren. Dette har sannsynligvis noe med vandringsmønstre å gjøre.

Haiene er vel på en måte det Bonten er mest kjent for, men det morsomste fisket er etter leppefisk. De får du hele året, og det er ofte gøy å legge ut ett agn eller to etter mere prestisjefylte arter mens man leker seg med leppene.

Hele brygga er bra til det, men her er det de største konsentrasjonene står

IMG20260109124343.thumb.jpg.60de98e3b186419555b5cf0cc23a1324.jpg

Av og til tas det litt sjeldnere arter. Disse er det ikke tatt nok av til å si så mye med sikkerhet, men her er ihvertfall lokasjonen på noen av fangstene.

IMG20260109125418.thumb.jpg.1e8fae13628f57c6522fdd18950d3aca.jpg

Varene er utrolig kule fisk, så det er litt synd at det ikke dukker opp Piggvar og Slettvar her (ennå), men deres mindre verdsatte slektning er godt representert. Glassvar tas over hele området og eksemplarer over kiloen er ikke uvanlig, men det krever litt flaks.

Hvis du kun skal notere arten bør du fiske i dette området på stigende flo like etter skumringen

IMG20260109130143.thumb.jpg.0c6c2ff04caf241197d0a418e6f7ed38.jpg

Nå vet jeg jo at jeg lager ris for egen bak med å fortelle lokasjonene, så om dere fisker utfra disse kartene og det kommer tassende en gubbe med klirrende sekk er det lov å si hei og gjøre plass til meg.

Team Chimaera Monstrosa Bontelabo:

Gabrielsen, Ølgylt og Podinne, Dan, Torrybra, Annki, Lakselord og sønn, Oz, Rønsingen, Hunter og Hunter Jr.
Vilhelm, Truttakiller, Chainat, Karleif, Gismervik, RogerN, Fiske®friskus, Atomichaggis,Gone_Fishing
Mr BigFish, Tryta, Orsand, s10g, Danenersen, Capelli, malg, Hugo, Fisk og rask T-Bear, PeterSL, Relaks, Erling, Dominic,Ivarkald

Team Småflekket Bontelabo:

Podinnen (Ølgyltdatter), Andreas (Lakselordsønn) Ølgylt, PeterSL, Relaks

Da denne tråden ble laget sto havmusa i fokus, men selv om den fremdeles er norges kuleste art, er den ikke fullt så vesentlig lengre, så jeg har fjernet noen av listene om dem.

“Generelle tips
1: Gjør plass til meg, og andre fiskersidefolk.
Vik gjerne en stang for å slippe besøkende til
2: Vær hyggelig mot polakkene o.l. De er vennlige tilbake, og kan derfor hjelpe med håving, agn o.l.
Samt at de setter pris på fisken som ellers dør bortkastet.
3: Rydd etter deg. Triveligere for oss, mindre irritasjon for de som har plassen som arbeidssted.
4: Rapporter sære fangster, gjerne i denne tråden”

Året rundt på Bonten:

Januar2010: Snødumping og kaldt. Mest hvitting, tatt en del havmus
Januar2011: Lite fisking, noen store havmus
Januar2012: Noen får havmus jeg får hvitting og sypiker alle den ene gangen jeg var der

Februar2010 : Snødumping, rett og slett nesten ingen vits å fiske her mens det pågår.
Februar2011 : Lite fisking, med magert resultat. Sannsynligvis god måned for stor hvitting

Februar2015: Mange, tildels store havmus på land

Mars2010: Noen havmus, noen pigghå, en del arter som begynner å ta sluk. Blankt på alle mikroforsøk, men ikke prøvd på dagtid.
Mars2011: Noen havmus, noe lange
April2010: Lite fisk, men også lite fisking.

Mai2010 : mest polakkfiske, en og annen makrell, leppefiskene rører seg litt. Det lille som var prøvd på kveld/natt ga bare små langer og hvitting

Juni2010 : OK med sei og sånt, mye leppefiskaktivitet på skittbrygga(trebrygga innerst i vika), mindre på selve bonten. (sålangt), makrell ved flo og solskinn

Juli2010 : Ingen anelse, var ikke her, men jeg vil tro det gikk mye i makrell

August2010 : Haiene er kommet. Pigghå, Hågjel og småflekket sålangt
August2011 : Veldig gode leppefiskforhold på Skittbrygga, altfor folksomt på bonten
August2015 : Hågjel, Glassvar, Havmus, Pigghå, fjøsfisk(laks/bue),Paddetorsk

September2010 : Hågjel, Havmus, Pigghå, store mengder småsei, horngjel i overflata nattestid
September 2011: tidvise Pigghåbonanza

Oktober2010 : Mest krabbeflytting, noen pigghå og hågjel, sei, makrell, lysing, hvitting, lyr og selvfølgelig smålanger
Oktober2011 : Mye krabbeflytting, havmus, hågjel og diverse samt rene pigghåkvelder

November2009 : Pigghåmåned. Men også bra for lange, lyr og sei av ok kystmeitestørrelse.
November2010 : Betraktelig mindre bra enn i fjor, sikkert pga temperaturforskjellen, men det ble tatt havmus, pigghå, mye hågjel. Ellers lysing mm Som vanlig mye småsei og krabbeflytting.

Desember2009: Litt mindre pigghå, ikke så bra fiske generelt, men dermed bedre forhold for havmusa. Taes en del rundt specimenstørrelse. Fiske på dagtid gir ofte hvitting.
Desember2010: Ikke i nærheten av noen bra måned, men alle de vanlige artene er på plass

Edited by Ølgylt
  • Like 3

Lomre hva er det????

Det er det som skjer når det blir lommert :lol:

Egentlig tror jeg det er en feilstaving for fuglen lomvi.

Edited by nanablag

Smørflyndre??? Det må være fryktelig løse rykter tror jeg. :lol:

Her er noen bestenoteringer fra denne kanten:

Havmus: Torry 2060g og Annki 2080g

Pigghå: Torry 5180g

Kloskate: Annki 540g

Hvitting: Torry 1460g

Lyr: Torry 2920g

Glassvar: Torry 920g

Ellers kan jeg jo nevne at paddetorsken ble tatt av en østeuropeer. Den ble ikke veid, men så ganske så stor ut (over 500g?). Samme mann dro også en lange på 10,3kg samme kvelden.

Den "smørflyndra" fikk jeg for en del år tilbake, før jeg hadde fiskersiden til hjelp med identifisering.

Jeg hadde ikke kamera da, så jeg studerte den nøye før jeg gikk på biblioteket og kikket gjennom Pethon (hadde ikke den heller da) til jeg fant en fisk som lignet. Jeg konkluderte da med at det kanskje var en smørflyndre. Senere fant jeg ut at det nok ikke var så sannsynlig, men samtidig lignet den ikke på de andre artene som var mere sannsynlig. Og rariteter tas på Bonten, så jeg kan ikke putte den på artslista, men å ha den på ryktelista går an.

:P Den litle russeren der har eg og sett på Bonten, men då var han eldre og hadde fått skjeggvekst.

Løsskjegg.

Jeg har forresten ei 1450 grams berggylte derfra, og ei hyse på 2500 gram. Tror det er de to eneste fiskene jeg har fått der om sommeren...