Jump to content
Fiskersiden

Ølgylts Bontelaboguide


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Ok, det høres jo helt fantastisk ut å kunne bestille pizza mens man fisker natten igjennom :) Jeg skal definitivt ta turen dit å prøve lykken snart! Skal lage en rapport her etterpå.

Synd det er lite aktivitet her. Som fersk fisker så har jeg lært og funnet svar på veldig mye i dette forumet 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Er det invasjon eller? 

Så ut som hågjel invasjon ihvertfall.

Jeg hadde håpet dere hadde en småflekket som bonusfisk til sist, men kanskje jeg har tatt alle sammen.

Fin film uansett, og morsomt å se at selvom dere ikke er de jublende ungdommene lengre, så er gleden fremdeles tilstede.

Vært en del småturer nedom Bontelabo selv, og blant annet fått art nummer 40. Jeg burde nok la meg inspirere og skrive litt her igjen 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt langt mellom turene mine til Bontelabo de siste årene, men nå er jeg oppe i 15 havmus bare fra bonten. Videoen er forresten fra to kveldsturer med et par dagers mellomrom. Jeg hadde også en tur til andre siden av skuteviken tidlig i oktober der jeg fikk 3 havmus på en kveld. Det er jo kjekt når man kommer tilbake til et fiske man ikke gjør så ofte lengre...

Rødhaien henger en del høyere ja, så skulle gjerne hatt et gjensyn med en sånn. De har jeg bare fått to av, begge på bonten i 2016 og 2021, mens havmus har jeg fått rundt 40 av.

Art nummer 40 på bonten er kult, og en fin anledning til å kjøre en oppdatering!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
2 timer siden, Bitzer skrev:

Rødhaien får du på dypt vann som f.eks. i osterfjorden på 5-600 meter med agn, det er en utrolig flott skapning og jeg slipper den alltid ut igjen. 

Helt enig med at det er en flott skapning, men i og med at jeg har et tosifret antall rødhai i Bergensområdet på 30-70 meters dyp virker det unødvendig tungvint å måtte snelle opp 5-600 meter. Men bra å vite at de er der da

Link to comment
Share on other sites

Den 11.11.2025 at 22.48, Bitzer skrev:

Rødhaien får du på dypt vann som f.eks. i osterfjorden på 5-600 meter med agn, det er en utrolig flott skapning og jeg slipper den alltid ut igjen. 

Her blander du nok rødhai og hågjel. I bergensområdet kan du fort regne 1000 hågjel per rødhai :) 

Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2025 at 1:45 AM, Ølgylt said:

Helt enig med at det er en flott skapning, men i og med at jeg har et tosifret antall rødhai i Bergensområdet på 30-70 meters dyp virker det unødvendig tungvint å måtte snelle opp 5-600 meter. Men bra å vite at de er der da

Beklager det der, det var ikke meningen å slenge med kjeften i tråden din. Ja artsbestemmelsen var nok tvetydig. 

Hvis du spiser den så er det matauke, hvis ikke så er det et meningsløst drap. Det er sånn jeg ser det. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Bitzer skrev:

Beklager det der, det var ikke meningen å slenge med kjeften i tråden din. Ja artsbestemmelsen var nok tvetydig. 

Hvis du spiser den så er det matauke, hvis ikke så er det et meningsløst drap. Det er sånn jeg ser det. 

Helt ok å slenge litt med kjeften. Blir bare morsommere diskusjoner av det.

Med unntak av den ene rødhaien jeg tok med for å bruke skinnet på zippoen, har alle levd videre, og jeg tror samtlige inne på forumet her er vel bevandret i avkroking.

Diskusjonen om sportsfiske som rekreasjon, med c and r, har vi hatt mange ganger, av den grunn st det er vanskelig å lande på noe kategorisk, men jeg tør påstå med sikkerhet at meningsløst er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/20/2021 at 8:57 PM, LMA said:

Igår var jeg endelig på Bontelabo, med Ølgylt og Lady Knurr. Lady knurr fått en sykkelpumpe og en stor krabbe, eg fått livets første sypike og livets første hai, en hågjel! og en punktert dekk også. jeg også fått en stor krabbe. idags fangst var berggylt, gressgylt, grøngylt og blåstål, alle nye arter! Jahuu! også en makrell, men makreller har jeg fått før. Her sitter jeg på vind og regn fortsett og venter på napp.

IMG_20211120_144446.jpg

IMG_20211120_143940.jpg

IMG_20211120_143120.jpg

IMG_20211120_142806.jpg

IMG_20211120_142414.jpg

IMG_20211120_003035.jpg

IMG_20211119_231450.jpg

IMG_20211119_231513.jpg

IMG_20211119_212205.jpg

received_478449736860343.jpeg

received_417145220048004.jpeg

Ja jeg postet et svar på dette for trettisekunder siden, jeg sa som på godt morsmål lyder:

if you don't eat it - its a murder.

Edited by Bitzer
Link to comment
Share on other sites

Siden det bare er litt over ett år siden Peter foreslo at det var på tide med en oppdatering, er jeg nå i gang.

Jeg har endret fokus fra havmus til artsmangfold, og da er det greit med litt oppdatert info om største innen artene, og der er det ærlig talt ikke oppdatert på femten år, med unntak av noen få arter. så her er det bare å komme med innspill.

Det er også litt om å gjøre at listen bare gjelder det som er tatt fra brygga, ikke nærliggende områder og ikke fra båt rett utenfor. Mistenker det er noen arter der litt korreksjon er på plass.

Planen er å bruke fritid i jula til å fylle ut litt info om hvor det er best for de forskjellige artene, men hvem vet hvor mye fritid man faktisk får. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er den forrige forsiden, dvs teksten siden bildene har gått føyken for lengst

 


Bontelabo er for mange kjent som Norges Beste Havmusplass, det er ikke helt sant, men det er en av de beste, samt at artsmangfoldet her er stort, både til lands og til vanns. 40+ arter er tatt her, og minst like mange nasjonaliteter har fisket her.

Året rundt er dette en god paleplass, og for de som ønsker litt matfisk på en enkel måte er Bonten plassen.

Denne guiden er ikke for dem, men for de som gleder seg over det store mangfoldet, eller kommer for å plukke en art de mangler.


Her befinner Bontelabo seg:



Og her er det man fisker:






Dybdekart:




Sjekk om det ligger båter der:http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/144/Norway_port:BERGEN
Flo og fjære : http://sehavniva.no/sted/Hordaland/Bergen/Bergen~9000002/tidevann.html
Været : http://www.storm.no/vaer/lat=60.39_lon=5.32#dag=0
Månefase: http://www.timeanddate.no/astronomi/maanefaser

Tackler som anbefales:
http://therigwallet.blogspot.no/

Generelle tips
1: Gjør plass til meg, og andre fiskersidefolk.
Vik gjerne en stang for å slippe besøkende til
2: Vær hyggelig mot polakkene o.l. De er vennlige tilbake, og kan derfor hjelpe med håving, agn o.l.
Samt at de setter pris på fisken som ellers dør bortkastet.
3: Rydd etter deg. Triveligere for oss, mindre irritasjon for de som har plassen som arbeidssted.
4: Rapporter sære fangster, gjerne i denne tråden.

Slik finner du Bontelabo




************************************************************************************************************************




 

  • Gabrielsen, Ølgylt og Podinne, Dan, Torrybra, Annki, Lakselord og sønn, Oz, Rønsingen, Hunter og Hunter Jr.
    Vilhelm, Truttakiller, Chainat, Karleif, Gismervik, RogerN, Fiske®friskus, Atomichaggis,Gone_Fishing
    Mr BigFish, Tryta, Orsand, s10g, Danenersen, Capelli, malg, Hugo, Fisk og rask T-Bear, PeterSL, Relaks, Erling, Dominic,Ivarkald

************************************************************************************************************************


Havmus - top score - vekt
PetrSL:2180
Relaks:2140
Orsand : 2130
Annki :2080
Torry :2060
Ølgylt 1990
RogerN 1960
Dan 1880
Rønsingen 1880, 1850, 1840
Vilhelm 1840
malg 1770
Danenersen 1720
Rab 1700
Gismervik 1600
Atomichaggis 1600



Havmus - top score - antall (bare på Bonten)

Ølgylt 17
Torry 15
Dan 11
Vilhelm 7
Rønsingen 6
PeterSL 5
Oz 4
Fisk og rask 3
Gone_Fishing et knippe
truttakiller 2
Gismervik 2
RogerN 2
Relaks 2


************************************************************************************************************************
Team Småflekket Bontelabo: Podinnen (Ølgyltdatter), Andreas (Lakselordsønn) Ølgylt, PeterSL, Relaks

Arter tatt på Bontelabo :
(vil bli oppdatert etterhvert)
(Jeg blir glad for utfyllende fisk m/vekt og navn)

Havmus
Pigghå (Torry 5180)(Bigfish ca 6)(Rønsingen 5.82)
Hågjel (Ølgylt 900)
Småflekket rødhai (Podinnen)(Andreas (lakselordsønn)) (Ølgylt 960)(PeterSL 990)(Relaks 830)
Kloskate (Annki 540gram)(Ølgylt 620)

Sei (Martin S 5,48kg)(ølgylt: 3,8. )(Rab(Robert) 4.8)
Makrell
Lyr (Torry 2920)
Sypike
Hvitting (Torry 1460)

Hyse (Langie, 4060 (11/3-15)) (Oz 2500)
Horngjel
Torsk (ølgylt 4,5 m.fl)(MrBigFish 5.18)
Lange (Hunter 12, Hugo, 10,6, RogerN 9.2, MrBigfish 8,6)

Brosme (Fisk og Rask 9320)(rønsingen, 2.6)(Lennart 4-5kg)
Berggylt (Ølgylt ca 1.1)(Oz 1450)
Brungylt (Ølgylt 400)
Grønngylt
Gressgylt (Vilhelm 85,2)

Blåstål/Rødnebb
Bergnebb (Vilhelm 120.5)
Hornkvabbe (ølgylt)
Tangstikling (ølgylt 7,3 g)
Tangsprell

Svartkutling (Dan 31g)
Paddetorsk (Rønsingen 380g)(minipodinnen)
Knurr
Glassvar (Torry 920)(ølgylt 885)(Rønsingen 940)
Lomre

Sandflyndre
Ørret
Ål
Lysing (Torry 380)(Ølgylt 1880)(PeterSL 1860)
Lusuer (Fisk og rask)
Ulke (Ivarkald 40-60g)
Taggmakrell (heavy met.. fish man 480)
Rødflekket kutling (Mathias Botnen)(Ølgylt)
Vassild (PeterSL 1180)

Kolmule (Tussegutten, ca 100gram)

Vanlig Fløyfisk (Ølgylt 62,3gram)
40 arter så langt

Fjøsfisk (polakk, ikke bekreftet om det var laks eller bue)

I følge rykter
(men ikke bekreftet)

Gråhai
Glatthai

Andre levende ting:
Krabber i tusentall, Hummer (PeterSL)(Ølgylt), Akkar,

Det er ikke alltid like greit å være fisker på Bonten :


 

Året rundt på Bonten:


Januar10: Snødumping og kaldt. Mest hvitting, tatt en del havmus
Januar11: Lite fisking, noen store havmus
Januar12: Noen får havmus jeg får hvitting og sypiker alle den ene gangen jeg var der

Februar10 : Snødumping, rett og slett nesten ingen vits å fiske her mens det pågår.
Februar11 : Lite fisking, med magert resultat. Sannsynligvis god måned for stor hvitting

Februar15: Mange, tildels store havmus på land

Mars10: Noen havmus, noen pigghå, en del arter som begynner å ta sluk. Blankt på alle mikroforsøk, men ikke prøvd på dagtid.
Mars11: Noen havmus, noe lange
April10: Lite fisk, men også lite fisking.

Mai10 : mest polakkfiske, en og annen makrell, leppefiskene rører seg litt. Det lille som var prøvd på kveld/natt ga bare små langer og hvitting

Juni10 : OK med sei og sånt, mye leppefiskaktivitet på skittbrygga(trebrygga innerst i vika), mindre på selve bonten. (sålangt), makrell ved flo og solskinn

Juli10 : Ingen anelse, var ikke her, men jeg vil tro det gikk mye i makrell

August10 : Haiene er kommet. Pigghå, Hågjel og småflekket sålangt
August11 : Veldig gode leppefiskforhold på Skittbrygga, altfor folksomt på bonten
August15 : Hågjel, Glassvar, Havmus, Pigghå, fjøsfisk(laks/bue),Paddetorsk

September10 : Hågjel, Havmus, Pigghå, store mengder småsei, horngjel i overflata nattestid
September 11: tidvise Pigghåbonanza

Oktober10 : Mest krabbeflytting, noen pigghå og hågjel, sei, makrell, lysing, hvitting, lyr og selvfølgelig smålanger
Oktober11 : Mye krabbeflytting, havmus, hågjel og diverse samt rene pigghåkvelder

November09 : Pigghåmåned. Men også bra for lange, lyr og sei av ok kystmeitestørrelse.
November10 : Betraktelig mindre bra enn i fjor, sikkert pga temperaturforskjellen, men det ble tatt havmus, pigghå, mye hågjel. Ellers lysing mm Som vanlig mye småsei og krabbeflytting.


Desember09: Litt mindre pigghå, ikke så bra fiske generelt, men dermed bedre forhold for havmusa. Taes en del rundt specimenstørrelse. Fiske på dagtid gir ofte hvitting.
Desember10: Ikke i nærheten av noen bra måned, men alle de vanlige artene er på plass

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.