Ølgylt Posted February 5, 2024 Author Report Share Posted February 5, 2024 Det er nok mer at brukerne har forsvunnet fra forumet enn at fiskerne har forsvunnet fra kaia. Jeg er nede der fra tid til annen, men det er lenge siden jeg har bedrevet nattfiske der, som er det klart morsomste. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChiliBonden Posted February 6, 2024 Report Share Posted February 6, 2024 Ok, det høres jo helt fantastisk ut å kunne bestille pizza mens man fisker natten igjennom Jeg skal definitivt ta turen dit å prøve lykken snart! Skal lage en rapport her etterpå. Synd det er lite aktivitet her. Som fersk fisker så har jeg lært og funnet svar på veldig mye i dette forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted October 22, 2024 Report Share Posted October 22, 2024 Den 1.11.2021 at 23.55, PeterSL skrev: Ser en del av bilder jeg har postet ikke vises lengre i tråden. Kanskje jeg skulle tatt i et tak og få lagt ut bildene på nytt... Omsider... Utfordrer deg til å gjøre det samme, Ølgylt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted October 22, 2024 Author Report Share Posted October 22, 2024 11 minutter siden, PeterSL skrev: Omsider... Utfordrer deg til å gjøre det samme, Ølgylt! God ide. Tar det til etterretning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted November 13, 2024 Report Share Posted November 13, 2024 Turene til Bonten er ikke like hyppige som de var for 10 år siden, men i høst bestemte jeg meg for å ta et par turer dit og filme litt. Resultatet burde passe fint i tråden her, tenker jeg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted November 14, 2024 Report Share Posted November 14, 2024 Fin film, artig med mus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 14, 2024 Author Report Share Posted November 14, 2024 Er det invasjon eller? Så ut som hågjel invasjon ihvertfall. Jeg hadde håpet dere hadde en småflekket som bonusfisk til sist, men kanskje jeg har tatt alle sammen. Fin film uansett, og morsomt å se at selvom dere ikke er de jublende ungdommene lengre, så er gleden fremdeles tilstede. Vært en del småturer nedom Bontelabo selv, og blant annet fått art nummer 40. Jeg burde nok la meg inspirere og skrive litt her igjen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted November 14, 2024 Report Share Posted November 14, 2024 Det har blitt langt mellom turene mine til Bontelabo de siste årene, men nå er jeg oppe i 15 havmus bare fra bonten. Videoen er forresten fra to kveldsturer med et par dagers mellomrom. Jeg hadde også en tur til andre siden av skuteviken tidlig i oktober der jeg fikk 3 havmus på en kveld. Det er jo kjekt når man kommer tilbake til et fiske man ikke gjør så ofte lengre... Rødhaien henger en del høyere ja, så skulle gjerne hatt et gjensyn med en sånn. De har jeg bare fått to av, begge på bonten i 2016 og 2021, mens havmus har jeg fått rundt 40 av. Art nummer 40 på bonten er kult, og en fin anledning til å kjøre en oppdatering! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitzer Posted November 11, 2025 Report Share Posted November 11, 2025 Rødhaien får du på dypt vann som f.eks. i osterfjorden på 5-600 meter med agn, det er en utrolig flott skapning og jeg slipper den alltid ut igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 12, 2025 Author Report Share Posted November 12, 2025 2 timer siden, Bitzer skrev: Rødhaien får du på dypt vann som f.eks. i osterfjorden på 5-600 meter med agn, det er en utrolig flott skapning og jeg slipper den alltid ut igjen. Helt enig med at det er en flott skapning, men i og med at jeg har et tosifret antall rødhai i Bergensområdet på 30-70 meters dyp virker det unødvendig tungvint å måtte snelle opp 5-600 meter. Men bra å vite at de er der da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 12, 2025 Report Share Posted November 12, 2025 On 11/14/2024 at 1:44 PM, PeterSL said: Art nummer 40 på bonten er kult, og en fin anledning til å kjøre en oppdatering! Art nummer 40 bare på Bontelabo? Eller Art nummer 40 totalt? Inklusive Bontelabo. 40 arter bare ved Bontelabo høres jo helt rått ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 12, 2025 Author Report Share Posted November 12, 2025 Art nummer 40 bare på Bontelabo. Det er en rimelig interessant plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 12, 2025 Author Report Share Posted November 12, 2025 Var forsåvidt en kar som fikk en 15-kilos sei der på sensommeren i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted November 13, 2025 Report Share Posted November 13, 2025 Den 11.11.2025 at 22.48, Bitzer skrev: Rødhaien får du på dypt vann som f.eks. i osterfjorden på 5-600 meter med agn, det er en utrolig flott skapning og jeg slipper den alltid ut igjen. Her blander du nok rødhai og hågjel. I bergensområdet kan du fort regne 1000 hågjel per rødhai Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 13, 2025 Author Report Share Posted November 13, 2025 37 minutter siden, PeterSL skrev: Her blander du nok rødhai og hågjel. I bergensområdet kan du fort regne 1000 hågjel per rødhai Fullt så ille det ikke. Tror jeg har ratio på en til to hundre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted November 13, 2025 Report Share Posted November 13, 2025 På bontelabo og Nordnes høres det riktig ut. Men ikke på 600m dyp i en vestlandsfjord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitzer Posted November 19, 2025 Report Share Posted November 19, 2025 On 11/12/2025 at 1:45 AM, Ølgylt said: Helt enig med at det er en flott skapning, men i og med at jeg har et tosifret antall rødhai i Bergensområdet på 30-70 meters dyp virker det unødvendig tungvint å måtte snelle opp 5-600 meter. Men bra å vite at de er der da Beklager det der, det var ikke meningen å slenge med kjeften i tråden din. Ja artsbestemmelsen var nok tvetydig. Hvis du spiser den så er det matauke, hvis ikke så er det et meningsløst drap. Det er sånn jeg ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 19, 2025 Author Report Share Posted November 19, 2025 59 minutter siden, Bitzer skrev: Beklager det der, det var ikke meningen å slenge med kjeften i tråden din. Ja artsbestemmelsen var nok tvetydig. Hvis du spiser den så er det matauke, hvis ikke så er det et meningsløst drap. Det er sånn jeg ser det. Helt ok å slenge litt med kjeften. Blir bare morsommere diskusjoner av det. Med unntak av den ene rødhaien jeg tok med for å bruke skinnet på zippoen, har alle levd videre, og jeg tror samtlige inne på forumet her er vel bevandret i avkroking. Diskusjonen om sportsfiske som rekreasjon, med c and r, har vi hatt mange ganger, av den grunn st det er vanskelig å lande på noe kategorisk, men jeg tør påstå med sikkerhet at meningsløst er det ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitzer Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 (edited) On 11/20/2021 at 8:57 PM, LMA said: Igår var jeg endelig på Bontelabo, med Ølgylt og Lady Knurr. Lady knurr fått en sykkelpumpe og en stor krabbe, eg fått livets første sypike og livets første hai, en hågjel! og en punktert dekk også. jeg også fått en stor krabbe. idags fangst var berggylt, gressgylt, grøngylt og blåstål, alle nye arter! Jahuu! også en makrell, men makreller har jeg fått før. Her sitter jeg på vind og regn fortsett og venter på napp. Ja jeg postet et svar på dette for trettisekunder siden, jeg sa som på godt morsmål lyder: if you don't eat it - its a murder. Edited November 29, 2025 by Bitzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitzer Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 Det blir ikke enklere enn det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 20, 2025 Author Report Share Posted December 20, 2025 Siden det bare er litt over ett år siden Peter foreslo at det var på tide med en oppdatering, er jeg nå i gang. Jeg har endret fokus fra havmus til artsmangfold, og da er det greit med litt oppdatert info om største innen artene, og der er det ærlig talt ikke oppdatert på femten år, med unntak av noen få arter. så her er det bare å komme med innspill. Det er også litt om å gjøre at listen bare gjelder det som er tatt fra brygga, ikke nærliggende områder og ikke fra båt rett utenfor. Mistenker det er noen arter der litt korreksjon er på plass. Planen er å bruke fritid i jula til å fylle ut litt info om hvor det er best for de forskjellige artene, men hvem vet hvor mye fritid man faktisk får. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 20, 2025 Author Report Share Posted December 20, 2025 Her er den forrige forsiden, dvs teksten siden bildene har gått føyken for lengst Bontelabo er for mange kjent som Norges Beste Havmusplass, det er ikke helt sant, men det er en av de beste, samt at artsmangfoldet her er stort, både til lands og til vanns. 40+ arter er tatt her, og minst like mange nasjonaliteter har fisket her. Året rundt er dette en god paleplass, og for de som ønsker litt matfisk på en enkel måte er Bonten plassen. Denne guiden er ikke for dem, men for de som gleder seg over det store mangfoldet, eller kommer for å plukke en art de mangler. Her befinner Bontelabo seg: Og her er det man fisker: Dybdekart: Sjekk om det ligger båter der:http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/144/Norway_port:BERGEN Flo og fjære : http://sehavniva.no/sted/Hordaland/Bergen/Bergen~9000002/tidevann.html Været : http://www.storm.no/vaer/lat=60.39_lon=5.32#dag=0 Månefase: http://www.timeanddate.no/astronomi/maanefaser Tackler som anbefales: http://therigwallet.blogspot.no/ Generelle tips 1: Gjør plass til meg, og andre fiskersidefolk. Vik gjerne en stang for å slippe besøkende til 2: Vær hyggelig mot polakkene o.l. De er vennlige tilbake, og kan derfor hjelpe med håving, agn o.l. Samt at de setter pris på fisken som ellers dør bortkastet. 3: Rydd etter deg. Triveligere for oss, mindre irritasjon for de som har plassen som arbeidssted. 4: Rapporter sære fangster, gjerne i denne tråden. Slik finner du Bontelabo ************************************************************************************************************************ Gabrielsen, Ølgylt og Podinne, Dan, Torrybra, Annki, Lakselord og sønn, Oz, Rønsingen, Hunter og Hunter Jr. Vilhelm, Truttakiller, Chainat, Karleif, Gismervik, RogerN, Fiske®friskus, Atomichaggis,Gone_Fishing Mr BigFish, Tryta, Orsand, s10g, Danenersen, Capelli, malg, Hugo, Fisk og rask T-Bear, PeterSL, Relaks, Erling, Dominic,Ivarkald ************************************************************************************************************************ Havmus - top score - vekt PetrSL:2180 Relaks:2140 Orsand : 2130 Annki :2080 Torry :2060 Ølgylt 1990 RogerN 1960 Dan 1880 Rønsingen 1880, 1850, 1840 Vilhelm 1840 malg 1770 Danenersen 1720 Rab 1700 Gismervik 1600 Atomichaggis 1600 Havmus - top score - antall (bare på Bonten) Ølgylt 17 Torry 15 Dan 11 Vilhelm 7 Rønsingen 6 PeterSL 5 Oz 4 Fisk og rask 3 Gone_Fishing et knippe truttakiller 2 Gismervik 2 RogerN 2 Relaks 2 ************************************************************************************************************************ Team Småflekket Bontelabo: Podinnen (Ølgyltdatter), Andreas (Lakselordsønn) Ølgylt, PeterSL, Relaks Arter tatt på Bontelabo : (vil bli oppdatert etterhvert) (Jeg blir glad for utfyllende fisk m/vekt og navn) Havmus Pigghå (Torry 5180)(Bigfish ca 6)(Rønsingen 5.82) Hågjel (Ølgylt 900) Småflekket rødhai (Podinnen)(Andreas (lakselordsønn)) (Ølgylt 960)(PeterSL 990)(Relaks 830) Kloskate (Annki 540gram)(Ølgylt 620) Sei (Martin S 5,48kg)(ølgylt: 3,8. )(Rab(Robert) 4.8) Makrell Lyr (Torry 2920) Sypike Hvitting (Torry 1460) Hyse (Langie, 4060 (11/3-15)) (Oz 2500) Horngjel Torsk (ølgylt 4,5 m.fl)(MrBigFish 5.18) Lange (Hunter 12, Hugo, 10,6, RogerN 9.2, MrBigfish 8,6) Brosme (Fisk og Rask 9320)(rønsingen, 2.6)(Lennart 4-5kg) Berggylt (Ølgylt ca 1.1)(Oz 1450) Brungylt (Ølgylt 400) Grønngylt Gressgylt (Vilhelm 85,2) Blåstål/Rødnebb Bergnebb (Vilhelm 120.5) Hornkvabbe (ølgylt) Tangstikling (ølgylt 7,3 g) Tangsprell Svartkutling (Dan 31g) Paddetorsk (Rønsingen 380g)(minipodinnen) Knurr Glassvar (Torry 920)(ølgylt 885)(Rønsingen 940) Lomre Sandflyndre Ørret Ål Lysing (Torry 380)(Ølgylt 1880)(PeterSL 1860) Lusuer (Fisk og rask) Ulke (Ivarkald 40-60g) Taggmakrell (heavy met.. fish man 480) Rødflekket kutling (Mathias Botnen)(Ølgylt) Vassild (PeterSL 1180) Kolmule (Tussegutten, ca 100gram) Vanlig Fløyfisk (Ølgylt 62,3gram) 40 arter så langt Fjøsfisk (polakk, ikke bekreftet om det var laks eller bue) I følge rykter (men ikke bekreftet) Gråhai Glatthai Andre levende ting: Krabber i tusentall, Hummer (PeterSL)(Ølgylt), Akkar, Det er ikke alltid like greit å være fisker på Bonten : Året rundt på Bonten: Januar10: Snødumping og kaldt. Mest hvitting, tatt en del havmus Januar11: Lite fisking, noen store havmus Januar12: Noen får havmus jeg får hvitting og sypiker alle den ene gangen jeg var der Februar10 : Snødumping, rett og slett nesten ingen vits å fiske her mens det pågår. Februar11 : Lite fisking, med magert resultat. Sannsynligvis god måned for stor hvitting Februar15: Mange, tildels store havmus på land Mars10: Noen havmus, noen pigghå, en del arter som begynner å ta sluk. Blankt på alle mikroforsøk, men ikke prøvd på dagtid. Mars11: Noen havmus, noe lange April10: Lite fisk, men også lite fisking. Mai10 : mest polakkfiske, en og annen makrell, leppefiskene rører seg litt. Det lille som var prøvd på kveld/natt ga bare små langer og hvitting Juni10 : OK med sei og sånt, mye leppefiskaktivitet på skittbrygga(trebrygga innerst i vika), mindre på selve bonten. (sålangt), makrell ved flo og solskinn Juli10 : Ingen anelse, var ikke her, men jeg vil tro det gikk mye i makrell August10 : Haiene er kommet. Pigghå, Hågjel og småflekket sålangt August11 : Veldig gode leppefiskforhold på Skittbrygga, altfor folksomt på bonten August15 : Hågjel, Glassvar, Havmus, Pigghå, fjøsfisk(laks/bue),Paddetorsk September10 : Hågjel, Havmus, Pigghå, store mengder småsei, horngjel i overflata nattestid September 11: tidvise Pigghåbonanza Oktober10 : Mest krabbeflytting, noen pigghå og hågjel, sei, makrell, lysing, hvitting, lyr og selvfølgelig smålanger Oktober11 : Mye krabbeflytting, havmus, hågjel og diverse samt rene pigghåkvelder November09 : Pigghåmåned. Men også bra for lange, lyr og sei av ok kystmeitestørrelse. November10 : Betraktelig mindre bra enn i fjor, sikkert pga temperaturforskjellen, men det ble tatt havmus, pigghå, mye hågjel. Ellers lysing mm Som vanlig mye småsei og krabbeflytting. Desember09: Litt mindre pigghå, ikke så bra fiske generelt, men dermed bedre forhold for havmusa. Taes en del rundt specimenstørrelse. Fiske på dagtid gir ofte hvitting. Desember10: Ikke i nærheten av noen bra måned, men alle de vanlige artene er på plass 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 20, 2025 Author Report Share Posted December 20, 2025 ser også at Året rundt på Bonten trenger litt påfyll 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 9 Author Report Share Posted January 9 Da er forsiden oppdatert med litt fiskekart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 10 Report Share Posted January 10 Dette er helt fantastisk, det som om man får lyst til å lagre forsiden med bildene i PDF versjon bare for sikkerhets skyld... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts