Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylts Bontelaboguide


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Tok en liten tur ned i går kveld for å "kolle lâget". Forventningene var ikke store, men kvelden var fin.

Og etter fem uker med familieferie var det ikke ueffent å skulle småpilse på bonten for meg selv.

Ikke uventet var det god dekning på polakker og makrell.

Jeg plukket opp noen til agn (makrell altså, ikke polakker) og testet litt på leppefiskene mens jeg ventet på skumringa. Mye smånapp, men jeg hadde dimensjonert grovt for å slippe de minste, så det var bare en rødnebb som kom opp.

Og så skumret det. jeg plasserte agnet der det skulle være, tente en røyk og spratt en øl. Følte meg veldig på hjemmebane. Og før jeg var ferdig med røyken satt denne på.

090820101036328743WTX4OtEI.jpg?41

Hissig var den og.

Ikke lenge etter kom denne

090820101036334q6c8nCg8drY.jpg?33

Og da begynte jeg å se for meg pigghåkveld, noe som er morsomt en stund, men ikke lenge. Men det var bare de to som ville spise.

Så ble det rett og slett helt stille en times tid.

Deretter var det neste art som sto for tur:

09082010103633uqCx9Ur154Wk.jpg?11

Fikk to av disse og. (den nest minste var 314 gram)

Rotet også bort en fisk som kjentes som liten havmus eller stor hågjel, har blitt litt for mange harde tilslag på makrell og sei i sommer, men men.

Og så kom denne:

090820101036336o6NHiCe8pSQ.jpg?50

ca 2.5 og uvanlig hissig. Ikke ofte man opplever lange som gjør utras, gøy.

Og så kom ulempen med sene sommerkvelder, klokka var blitt så mye at jeg måtte gi meg.

Alt i alt en fin start på høstfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ble en liten tur ned i går kveld også.

Slik så det ut idet jeg hadde rigget opp:

2008201012259ef2b9c6d915421cb4.jpg?68

Rimelig kjapt etter at skumringen la seg kom denne:

2008201012450ce1b88b313e4d15a6.jpg?49

og det ble den største av fem hai som kom opp.

Men den morsomste å få var denne. Det tok på begge snørene samtidig (og da mener jeg på sekundet), selvom agna lå ihvertfall 40 meter unna hverandre, og så måtte jeg vurdere hvilket jeg skulle ta. Det ene raste ut, og det andre var mere forsiktige tikk-tikk-tikk. Jeg gikk for den forsiktige, og opp kom denne med sprell og krøll. Når jeg så den trodde jeg det var en hågjel så jeg bare lempa den opp og gikk for den andre stanga, men i øyenkroken lurte det noen prikker. Og dermed er det ikke lengre bare barn som har fått smårød haiflekket på Bonten.

2008201012365794e7f84061421285.jpg?85

ny pers var det og:

2008201012110bf18863c32a4bc7ba.jpg?32

Den andre var forøvrig en pigghå, som hadde dratt ut temmelig mange meter i mellomtiden.

Det var rimelig vått hele tiden, men sålenge regnet holdt 15-20 grader gjorde det ikke så mye, men når det plutselig blåste kraftig opp ble jeg kald, og da gadd jeg ikke vente på den magiske havmushalvtimen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattiz med småfrekk hai tatt av en over 18 år :thumbsup:

Tar meg en tur ned når de store piggisene dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien småfrekk! :)

Grattis med morsom fangst!

Spørs om det ikke må en satsing til på Bonten igjen, er egentlig litt lei av plassen, men småflekket rødhai frister veldig da.

en skarve fisk må jeg vel få lov å lede over deg på :)

Hadde vært trivelig med en tackel- og bontenkveld igjen.

Personlig håper jeg å overvinne plassen ved mitt neste besøk.

Blåstål, lange og hvitting er alt jeg har klart å lure opp på mine turer til nå.

Kommer du på høsten burde det ikke være brøyting og annen fae*skap som kommer i veien, får være måte på hvor uflaks du skal ha.

Og fisker du en kveld uten å få en eneste brusk så skal jeg svømme ut og knyte på en.

[quote name=Mr Big fish :)' date='20 august 2010 - 11:03' timestamp='1282298593' post='611883]

Grattiz med småfrekk hai tatt av en over 18 år :)

Tar meg en tur ned når de store piggisene dukker opp.

Jeg skal si fra. Går utfra du mener 5-6 kilo og oppover når du sier store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig håper jeg å overvinne plassen ved mitt neste besøk.

Blåstål, lange og hvitting er alt jeg har klart å lure opp på mine turer til nå.

Kansje du trenger litt profesjonell assistase, litt folk rundt deg med erfaring så du kan bli veiledet å vist hva du skal gjøre ??

Rett å slett et fiskestøtteapparat :)

6 kilo pluss blir målet, må jo forbedre pers på 6 kilo fra land :)

Familien småfrekk! :)

Grattis med morsom fangst!

Spørs om det ikke må en satsing til på Bonten igjen, er egentlig litt lei av plassen, men småflekket rødhai frister veldig da.

Har ikke du den fra før ?? noen visket i øret mitt på østlandet at du har Småfrekk hai ? :)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='20 august 2010 - 13:48' timestamp='1282304931' post='611905]

Har ikke du den fra før ?? noen visket i øret mitt på østlandet at du har Småfrekk hai ? :o

Joda... men det var jo østlendinger. På tide å få noen småfrekke bergensere. :cigar:

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en kort tur ned i går.

Pigghåkveld, rett og slett, største på 3.6.

Hadde en hyggelig prat med en dykker/fisker som skal ned og knipse pigghåene når det blir klart nok i vannet. Håper noen av bildene dukker opp her.

Ellers presterte da denne lille rakkeren, som antageligvis er den minste pigghåen jeg noensinne har fått, å svelge agnet så godt at jeg ble nødt til å avlive den. (Som den tredje av et tresifret antall forøvrig. Med unntak av de jeg har spist)

I god eksekusjonspeletongstil måtte jeg da la den få en siste røyk:

25082010103627bde40e56f64f13b5.jpg?15

(Ja, den var dau før jeg stappa røyk i kjeften på den, hvis noen lurte)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

På forrige tur fikk jeg opp denne sammen med en havmus i håven:

16092010204115gx6eNeWXvoXk.jpg?100

Og når jeg skulle brette ut håven på siste tur, fikk jeg meg en rimelig brennende start. Jeg trodde egentlig det var nok å tørke ut manetfaenskapen, men tydeligvis ikke. Hva gjør jeg for å bli kvitt dette? Kan jo ikke være særlig behagelig for fiskene som skal oppi.

Eller biter forøvrig Havmusene nå, om enn ikke i så store mengder.

Årsbeste 1840:

16092010204116u37CPVdgqudu.jpg?18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.