Gå til innhold
Fiskersiden

Giftige fisker?


smiley
 Share

Recommended Posts

Den er ikke farlig, eller giftig, men ur har noen sylskarpe pigger som går rett igjennom det meste. Jeg hatet dem da jeg jobbet på fiskebruk i hine og hårde år :-)

Piggene gikk rett igjennom de tykke gummierte hanskene vi brukte...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

greie pigger på gjellelokkene til fløyfisken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, som trådstarter spør om (og som han har fått svar på (men som noen fortsetter å forårsake forvirring rundt)), så er det KUN havmus og fjesing som har gift.

Giften til fjesingen kan sammenlignes med et hoggormbitt og er veldig farlig for barn! Havmua har enda farligere gift!! pass dere folkens!!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesingen har en pigg på ryggen og flere på gjellelokket. Hvis du skal spise den er det forøvrig lettest å bara ta sidefiletene bakenfor piggen på ryggen og droppe resten. Evt kan du ut giftvevet uten at jeg har prøvd det ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stukket meg på det meste (untatt fjesing).

Eneste som har gitt noe som helst plage var et av mange stikk fra svarthå. Litt rødt og sårt i 2 dager.

Havmus har jeg stukket meg til blods på ved to anledninger uten at jeg merket noe.

Vet at det har vært et par dødsfall lenger sør, stryker jo med folk jevnlig av vepsestikk osv. pga anafylaktisk sjokk.

Det var også forklaringen en Marinbiolog på UiB så var grunnen.

Han hadde vist stukket seg 100+ ganger mens han sorterte trålfangster uten å ha noe som helst tegn til ettervirkninger.

Så jeg vil heller bli stukket av 100 havmus en 1.gang av fjesing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stussa litt angående den havmusa, godt å få berefta det. Fjesing er giftig ja, og fjesing gjør vondt :) Den verste smerten jeg har kjent så lenge det sto på. Hjelper utrolig å få holdt handa i varmt vann (en god del varmere enn du tror du tåler når du putter handa nedi etter å ha blitt stukket), da brytes proteinet i gifta ned (tror jeg..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stukket meg på mange rare småfisk, og den klart verste er fløyfisk. Piggene knekker somregel, og kan være smertefulle å få ut. Første gangen oppdaga eg ikke piggen før flere dager senere, og da var det betent og jævlig. Anbefales ikke.

Fjesingen og havmusa har eg så langt klart å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.