Gå til innhold
Fiskersiden

Varme klær hjelper mot kulda


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, faktisk. :P

Vi - eller kanskje aller mest meg - tulla en del i går med at vi var så barske som dro ut på kvelds-isfiske i over 20 minus. Og vi dro ut og kulda var ikke noe plagsom, bortsett fra at brusen frøys og at hullene iset igjen veldig fort.

Men sannheten er at jeg er like glad i å ha det varmt og godt som remy og mange andre. Jeg liker ikke å fryse.

Å dra på fjell-ekspedisjon eller overnattingstur i marka i sterk kulde krever nok mye, men til en kveldstur hvor man bare rusler en kilometer fra bilen trengs det egentlig bare varme nok klær - enklet og greit :wub: Trenger ikke være høyteknologiske klær med pusteegenskaper som overgår levende vesener og sånt.

Drar du på en slik tur og fryser så er det bare å analysere bekledningen din. Hvor var det det feilet? Også retter du det opp til neste tur. Og vips - så kan du sitte og kose deg med paraplydrinker i campingstolen din mens stormen raser i minus 30

Selv om du egentlig er en pyse som normalt nekter å ha vinduet oppe på soverommet om natta hvis det er mindre enn 10 varmegrader ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktigste er og ikke fryse på beina og hodet .Så ullsokkene rett på beina i skoa har redda meg fler ganger og fler har lært etter noen turer ut med meg :) Tok på finlands hetta i går men frøys ikke dressen var varm så den 2 delte flyte dressen holder i 22-23 minus PS kjærringa lurte på på hvor i huleste ispigga dina var hen i går ;P

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å herme etter samene, når sprengkulda setter inn :) Sko med reinskinn, sydd dobbelt er ikke dumt. Og gjerne litt romme sko, så kan man putte tørt gress inni skoa i tillegg hvis det blir over 20-30 speik :P

Så samene ofte brukte dette i Femundsmarka før de satt seg på scooteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulde er jo så mangt.

Østlandskulde som bare er kaldt er det jo lett å kle seg for, mens Vestlandskulde som er kaldt og vått og vindfullt er mere plundrete.

Dog har jeg to tommelfingerregler

1- Hvis fisken biter er det ikke kaldt

2- Hvis ølla fryser er det greit å dra hjem igjen etter å bare ha fått noen fisk

og hvis det noensinne skulle bikke 20 minus i Bergen så nekter jeg plent å flytte meg fra ovnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppholde seg utendørs om vinteren behøver ikke nødvendigvis å gå ut over komforten.Jeg har selv overnattet utendørs helt ned i 30 minus uten fyring og uten nevneverdig besvær.Det handler igrunn bare om å følge endel grunnleggende prinsipper .For de som er spesiellt interessert i emnet kan jeg anbefale en meget god bok av Stefan Kjellmann og Lars Felt som heter " Overleve vinterstid på naturens villkår" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

men til en kveldstur hvor man bare rusler en kilometer fra bilen trengs det egentlig bare varme nok klær - enklet og greit :glare:

(...)

Så sant så sant.

Et lite tips til når du sitter med paraplydrinken din; Brett ut det lille sitteunderlaget ditt på 30 x 30 cm og plasser det under skosålene. Der er det mange grader å hente. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, under så bruker jeg boxer, 99% av tilfellene Bjørn Borg med sed drepende krem (er visst det i de), så har jeg merino ull undertøy fra Stormberg og fra Bjørn Dæli. Utenpå det har jeg en fleece bukse fra Pategonia og en fleece softshell jakke fra Stormberg. Så er det genser og ullgenser utenpå igjen, alt med høye halser. Så gjerne en av tre flytedresser. På hendene funker absolutt ingenting. Gode sko, gode sokker, men alikevel kald. Vinteren er ikke mitt element, og jeg tror jeg har fått is-skrekk i år :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Jeg kjører i hvertfall ull fra innerst til ytterst. Ikke noe synt i det hele tatt, flere lag, bortsett far det ytterste som er dressen. Litt rommlige sko/støvler med ullsokker. Og så legger jeg en varmepose i hver sko som en får for en billig penge som holder hele dagen. De bruker jeg som en liten såle. Det gjør at jeg holder fiskestøvlene varme under føttene, og da fryser i hvertfall jeg mindre på resten av kroppen. Disse posene er det bare å riste litt en 10 15 min føre bruk. Og de blir ikke så varme at det brenner, men nok til å holde føttene varme. Og de bygger så lite at det ikke er ubehagelig å ha under beina. Ull boksershorts fra Aklima er viktig, og uten seddrepende krem.

det er nok kremen som gjør deg kald!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ull og ull og ull. Og skallbekledning eller flytedress ytterst. varm, vindtett lue øverst og svære kamikstøvler nederst. Fryser jeg da er det for kaldt til å være ute... Og da skal det være jææævelig kaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, under så bruker jeg boxer, 99% av tilfellene Bjørn Borg med sed drepende krem (er visst det i de), så har jeg merino ull undertøy fra Stormberg og fra Bjørn Dæli. Utenpå det har jeg en fleece bukse fra Pategonia og en fleece softshell jakke fra Stormberg. Så er det genser og ullgenser utenpå igjen, alt med høye halser. Så gjerne en av tre flytedresser. På hendene funker absolutt ingenting. Gode sko, gode sokker, men alikevel kald. Vinteren er ikke mitt element, og jeg tror jeg har fått is-skrekk i år :)

jaggu meg ikke rart at du fryser med alle de merke-klærne som bare kondensere.. her fungere det flot med billig ull og billige joggebukser :)

:) Jeg kjører i hvertfall ull fra innerst til ytterst. Ikke noe synt i det hele tatt, flere lag, bortsett far det ytterste som er dressen. Litt rommlige sko/støvler med ullsokker. Og så legger jeg en varmepose i hver sko som en får for en billig penge som holder hele dagen. De bruker jeg som en liten såle. Det gjør at jeg holder fiskestøvlene varme under føttene, og da fryser i hvertfall jeg mindre på resten av kroppen. Disse posene er det bare å riste litt en 10 15 min føre bruk. Og de blir ikke så varme at det brenner, men nok til å holde føttene varme. Og de bygger så lite at det ikke er ubehagelig å ha under beina. Ull boksershorts fra Aklima er viktig, og uten seddrepende krem.

det er nok kremen som gjør deg kald!

disse små varme poserne er gull verdt for os som fryser lett på føtterne og henderne etter en del kutt etc fungere ikke omløpet hel som det burde, hvetfall ikke i henda

Endret av marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hjelper ikke enn hvor mye høytekologiske klær man har, jeg fryser selv fordet. Sånn er det bare :)

Da har du nok større kunnskap om fiske enn bekledning, desverre. Går glipp av mange fine nærkontakter med fisken da, serru.

:P Jeg kjører i hvertfall ull fra innerst til ytterst. Ikke noe synt i det hele tatt, flere lag, bortsett far det ytterste som er dressen. Litt rommlige sko/støvler med ullsokker.

(...)

ull og ull og ull.

(...)

Der har vi svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tempen ramler under 15-20 minus er valget mitt nokså klart om jeg ikke skal gå lengere etapper eller bore hull til jeg ser mannen med ljåen..:

Aclima ullundertøy (gjerne heldress), dunbekledning (bukse og jakke) utpå, kamik-støvler på beina og skinnlue på toppen.

Ellers synes jeg bomullsanorakken er mye bedre enn hvilken som helst plastikkjakke når kvikksølvet kryper til bunns.

Polartec fleece kan til nød brukes, men superundertøy utgår, uansett forhold. Ull er konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.