Gå til innhold
Fiskersiden

en art(ig) dag på sjøen


Capelli
 Share

Recommended Posts

Her kommer en rapport fra en som er ny på forumet. Håper denne rapporten holder mål i forhold til andre rapporter som er skrevet. En gang må jo være den første. :)

Hadde noen timer å slå ihjel idag. Tok derfor en tur ut med båten og fisket litt ( bombe ) :P

Begynte i Fusafjorden. Her fikk vi litt Lusuer igår. Agnet og slapp uti. Det gikk ikke lenge før det nappet litt forsiktig. Gjorde tilslaget, og der var det fast fisk på kroken.

Det var ikke mye motstand, men det var liv. Fortommen kom opp, og jeg kikket over ripen. Yeeeessss, der kom en Blå kjeft tilsyne. Ny art :) Vekt 650 gr.

98711_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39547/98711.jpg

Dette var artig. Her var det bare å få på nytt agn og prøve igjen.

Heller ikke denne gangen varte det lenge før det ble litt action. Tilslaget var unnagjort. Dette var mye tyngre. Pumpen slår litt extra.

Igjen var jeg ivrig med å kikke over ripen. Denne gangen kom det en feit Pigghå tilsyne. Ny pers ?? :D

Ny pers ble det. 5995gr.

98712_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39547/98712.jpg

Etter dette var det stille lenge. Som den utålmodige sjel jeg er, ble båten flyttet inn i Samnangerfjorden. Vi var der igår oxo.og da var det en som fikk lysing.

Jeg får vel satse på det jeg og, tenkte jeg. Fant samme plass som igår og slapp uti. Agnet var ikke kommet til bunn engang før det var bevegelse i stangtuppen.

Fisken var litt vanskelig å artsbestemme på grunnlag av motstand og bevegelser. Den følgte lett med, lurte på om den var der i det hele tatt, for så å gjøre meget sterk motstand.

Dette var spennende. Jeg håpet på Lysing.

Mine bønner ble hørt. Lysing ble det. Ny art igjen. :D

Vekt 3200gr.

98713_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39547/98713.jpg

Innimellom disse var det 1 Lysing,2 langer, 3 brosmer og 6 pigghå.

Dette var en kjempe dag på sjøen. Satser på at det kommer mange slike framover. Gleder meg til imorgen.

Fiske ????? JA, det kan du være sikker på !! :)

PS: Kamera var tomt for strøm (amatør ) Så derfor disse " Hjemme bildene "

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Capelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk dag på sjøen det der, gratulerer med to nye arter og pers, det er ikke mange som får til det på en helt vanlig onsdag :)

Rapporten holder mål og vel så det, og hjemmebilder er helt konge hehe, noen er kjent for kjøkkenbildene sine, du kan jo bli kjent for gangbildene! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk dag på sjøen det der, gratulerer med to nye arter og pers, det er ikke mange som får til det på en helt vanlig onsdag :)

Rapporten holder mål og vel så det, og hjemmebilder er helt konge hehe, noen er kjent for kjøkkenbildene sine, du kan jo bli kjent for gangbildene! :huh:

Gangbilder !!

Sånn blir det bare når konemor godtar kun ferdig filetert fisk på kjøkkenet.

PS: fiskene på veggen i gangen har jeg ikke fisket selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangbilder !!

Sånn blir det bare når konemor godtar kun ferdig filetert fisk på kjøkkenet.

PS: fiskene på veggen i gangen har jeg ikke fisket selv ;)

Hvordan smakte Pigghåen da, ferdig filetert ?

Fin size på lysingen, vill ha den i den str fra land :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott fangst og en flott dag på sjøen ! Helt i nabolaget mitt dette her, så da er det gjerne på sin plass å bidra med et bilde av fangsten jeg gjorde 11. november i fjor. Lysing er en herlig fisk og denne dagen var jeg så heldig å dra opp 2 stykker. Har fått noen lysinger på 80-100 meters dyp på vinterstid.

Skal sies at jeg sluttet å fiske når jeg fikk 2 piggiser på rappen, rødmerkelistet som de er.

98773_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39569/98773.jpg

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='11 February 2010 - 21:57' timestamp='1265918224' post='573507]

Hvordan smakte Pigghåen da, ferdig filetert ?

Nå skal ikke jeg kuppe denne tråden, men for min del så er ikke pigghå helt etter mine smaksløker, men kanskje det er en tilvenningssak... Noen som har tilberedningstips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal sies at jeg sluttet å fiske når jeg fikk 2 piggiser på rappen, rødmerkelistet som de er."

De hadde helt fint overlevd om du ikke skulle ha de, uansett må de vel sløyes med en gang de blir drept.

Er nyskjerrig selv på smaken, så om jeg skal være uheldig en dag å kroke en så stykt at den må avlives skal jeg prøve.

Ellers så slipper jeg all Pigghå ut igjen, å annen fisk jeg ikke skal spise.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde helt fint overlevd om du ikke skulle ha de, uansett må de vel sløyes med en gang de blir drept.

Jeg har også trodd at de måtte sløyes øyeblikkelig, men pratet med en fisker her i fjorden som fortalte at de nå leverte pigghåen rund, så den blir tydeligvis ikke ødelagt av det.

Har bare smakt pigghå røkt, og den var utmerket. Ellers mener jeg at Davidsen anbefalte pigghå i wok?

Lysingen oppfører seg som regel sånn, når du har fått et par, så kjenner du den lett igjen.

Får gratulere med fine fangster, Team Bjørnefjorden mener allvor i år!!! :D

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. gratulerer med fangsten og med at du har sjansen til å komme deg ut ( her er det isen som har makta)

Pigghå er for meg, noe av det beste jeg kan servere ved bordet. Den er elsket av ungene bla. Mild og neutral smak som kan tilberedes på utallige måter. Trengs ikke å sløyes med en gang, det er bare myte, dog bør , som all fisk som skal spises, bløgges ( jeg bløgger tom. makrell jeg skal spise)Det er lettere å flå om man tar det så rask som mulig og helst ikke dagen etter.

Jeg pleier å skjære små stykker på tvers, snur dem og feste bacon rundt om med tannpirker. Pigghå har godt av en god olje-urte marinade i rundt en time eller mer. Spisskumin som knuses før bruk er en fast krydder i marinade som har med fisk å gjøre, i hvertfall hos meg.

Det er ikke kriminellt å benytte seg av pigghå til mat, dog er det en fordell å unngå hunner ( jeg får meg ikke til å avlive drektige hunner og kommer aldri til å gjøre det, selv om jeg har gjort det en gang, noe jeg fortsatt angrer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.