Gå til innhold
Fiskersiden

Røya og lys


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Ojojoj! Jeg har fiska med lys over blink i den mørkeste tida her oppe i Finnmark, men jeg kan egentlig ikke si om jeg har merket noen forskjell til eller fra. Det jeg derimot har sett når jeg har kikkfisket er at enkelte fisk først er oppom lyset og glefser, før det går under blinken og tar agnet. Det jeg derimot tror har like stor effekt som selve lyset i denne videoen er lyden som lages. Nå som dagene er så lyse og snøen begynner og bli borte fra isen er det uansett så mye lys under isen at de små blinkene nok drukner i den store helheten (tror jeg da i hvert fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjukt, men det kan vera eit salgstriks. Enkelte ganger er nok lys suverent, andre ganger er det ubrukelig, men det det må nok med på neste røyetur.

Artig film om en av de mest spennende type sportsfiske - kikkefiske etter røye!

Naturligvis kan man lage en selektiv film i slagsøyemed, som demonstrerer en effekt, men som du er inne på varierer det nok veldig fra dag til dag, og sted til sted hva som fungerer best. La merke til at det var ganske grumsete vann, og med litt dårlig lysforhold generelt kan nok det bidra til at lys fungerte bedre. Rent personlig har jeg ikke hatt den store suksessen med lys. Jeg fisker riktignok mest i krystallklare innsjøer, men det blir jo en del fiske under dårlige lysforhold, tidlig om morgenen og sent om kvelden, og mens det enda er tykk is med mye snø på. Men selv ikke da har jeg opplevd at lys har hatt den store effekten, og jeg bruker ikke lys så ofte nå.

For øvrig synes jeg at disse røyefiskerne beveget blink og agn for mye når de først hadde lokket fisken inn. De dro jo agnet ut av kjeften på fisken. Ikke rart den bommet og virket litt halvhjertet. Min erfaring er mer at man bør holde agnet/blink NESTEN helt i ro når fisken er inne, kanskje med en lett skjelving på hånda av og til (noe som jo går helt av seg selv når man kikkefisker og drømmefisken snuser på agnet...! ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klipp og lim fra lovdata.no

LOV 1992-05-15 nr 47: Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra http://www.dirnat.no/fritidsfiske/ferskvann/

Ved fiske etter innlandsfisk, må du huske:

* at det ikke er tillatt å bruke gift, sprengstoff, elektrisk strøm, skytevåpen (unntatt for fangst av gjedde), lyster eller lignende redskap, eller kunstig lys (unntatt for ål- og krepsefangst). Utover dette finnes det ikke generelle bestemmelser om redskapsbruk og fisketid, unntatt for kreps og elvemusling. Det er gitt lokale fiskeregler mange plasser (for eksempel i vassdrag med storørret).

Og da er spørsmålet om bruk av slike blinkere ansees som "bruk av kunstig lys", jeg har en mistanke om at "bruk av kunstig lys" er opplysing utenfra ved hjelp av en lykt for å kunne se/paralysere fisken i mørket. Er det noen som vet dette sikkert??

Legger til at på en type blinkere jeg kjøpte sto det påklistret en lapp om at de ikke var tillat brukt i rennende vann i Norge. Jeg antar at rennende vann betydde elver og bekker, men det er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper og limer litt fra tråden du linker til.

Se postNikolassisen, av 08.12.2008, 22:19 , skrev:

Jeg sendte en henvendelse om problemstillingen til Dag Kjelsaas i bladet Villmarksliv. Han har tatt opp saken med DN og vi får forhåpentligvis en avklaring på dette i januarutgaven av bladet.

Kjelsaas fisket selv med disse lysene, men uten noen nevneverdig uttelling. Han hadde brukt de i ørretvann og det samsvarer med mine erfaringer - at de har liten eller ingen (positiv) effekt i ørretvann.

Så forhåpentligvis slipper vi å synse mer :goodjob:

Leser nå i Villmarksliv at Dag Kjelsås fikk svar fra DN:

Kunstig lys er forbudt og ikke tillat etter tolkning og bekreftelse fra DN og med henvisning til Laks og innlandsfiskloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lysblink ( waterlight ) har vært debattert* før. Blir mer og mer vanlig og jeg har ikke registrert noen signaler på at dette er forbudt og at lovverket er myntet på akkurat denne typen "lysbruk".

*Fant det:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=40431&hl

Jeg leste gjennom denne tråden og syntes ikke at det var mulig å trekke en entydig konklusjon. Dog er min oppfatning mest i tråd med det CB sier, at man ved å bruke f.eks waterlight forbryter seg mot lovens tekst men ikke dens intensjon.

Jeg innrømmer å ha brukt waterlight med god samvittighet. Det at den ved innkjøp ble markedsført som røyeblink ga meg inntrykk av at den var fullt lovlig. Nå er jeg ikke lenger sikker. Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortsette å bruke waterlight. Under vinterens lakefiske fungerte den svært dårlig, den ga en fisk etter å ha blitt brukt ca 6 turer hvor jeg fikk fisk på andre ting, så under dette fisket virket det som om den virket mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det å trekke noen konklusjon er spesielt vanskelig. Det står at bruk av kunstig lys IKKE er tillatt. Kunstig lys = lys som ikke kommer fra sola. DN tolker og presiserer på forespørsel at alt lys som ikke kommer fra sola er forbudt til fiske.

Fortsatt problemer med tolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det å trekke noen konklusjon er spesielt vanskelig. Det står at bruk av kunstig lys IKKE er tillatt. Kunstig lys = lys som ikke kommer fra sola. DN tolker og presiserer på forespørsel at alt lys som ikke kommer fra sola er forbudt til fiske.

Fortsatt problemer med tolkningen?

Må presisere: Forbudt til fiske etter lakse- og innlandsfisk. Ellers er jeg og enig med Nana i at disse lysa nok bryter med loves bokstav men ikke dens intensjon. At DN tolker og presiserer det slik er nok mye fordi de ikke kan/gidder sette seg inn i hva dette dreier seg om, eller fordi de ikke finner det hensiktsmessig å gå inn på slike unntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere: Forbudt til fiske etter lakse- og innlandsfisk. Ellers er jeg og enig med Nana i at disse lysa nok bryter med loves bokstav men ikke dens intensjon. At DN tolker og presiserer det slik er nok mye fordi de ikke kan/gidder sette seg inn i hva dette dreier seg om, eller fordi de ikke finner det hensiktsmessig å gå inn på slike unntak...

Ja, disse lysene er nok i strid med lovens bokstav. Og det blir opp til den enkelte om man vil bryte reglene eller ikke. Men siden disse lysene åpenbart ikke er noen vidunderkur - uansett hva denne svenske filmsnutten måtte indikere - så bør vel heller ikke motivasjonen for å bryte loven være særlig sterk? Og du har nok rett i at DNs tolking og måte å møte dette på handler om et ønske om å spare tid og penger for deres egen del, ikke at de mener at dette er noe stort problem i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Synes ikke at det å trekke noen konklusjon er spesielt vanskelig. Det står at bruk av kunstig lys IKKE er tillatt. Kunstig lys = lys som ikke kommer fra sola. DN tolker og presiserer på forespørsel at alt lys som ikke kommer fra sola er forbudt til fiske.

Fortsatt problemer med tolkningen?

Hei!

Jeg har hørt at man kan tenne bål ved stranden for å tiltrekke røya.....

Er dette fremdeles lov i norge?

Fiske skjer m stang og ikke m not ol.

Er høsten den beste tiden for dette fiske.....

Nyskjerrig....Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hørt at man kan tenne bål ved stranden for å tiltrekke røya.....

Er dette fremdeles lov i norge?

Hehe, ser for meg fiskeoppsynet komme for å sjekke om det er "røyebål" man fyrer..Neei, vi bare varmer oss vi :D

Men interessant at du nevner det. Har aldri hørt om det før.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hehe, ser for meg fiskeoppsynet komme for å sjekke om det er "røyebål" man fyrer..Neei, vi bare varmer oss vi :)

Men interessant at du nevner det. Har aldri hørt om det før.

Hei!

Ok jeg forstår at kunstig lys som feks brukes til å lokalisere fisk med er forbudt.

Dette med å brenne bål senhøstes (før isen legger seg) (dette for å lokke fisken) er noe som er tradisjon flere steder i norge.

Bålet tennes nær vannkanten og gjerne der det er ei grunne (feks sand). Er bål kunstig lys? og dessuten står bålet i ro (ikke like lett og hendig som ei lommelykt, nei.

Fisket etter røya skjer på vanlig måte feks stang og ikke med lystregaffel ol.

Kan noen gi meg svar på om dette er lovlig i trøndelag?

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ok jeg forstår at kunstig lys som feks brukes til å lokalisere fisk med er forbudt.

Dette med å brenne bål senhøstes (før isen legger seg) (dette for å lokke fisken) er noe som er tradisjon flere steder i norge.

Bålet tennes nær vannkanten og gjerne der det er ei grunne (feks sand). Er bål kunstig lys? og dessuten står bålet i ro (ikke like lett og hendig som ei lommelykt, nei.

Fisket etter røya skjer på vanlig måte feks stang og ikke med lystregaffel ol.

Kan noen gi meg svar på om dette er lovlig i trøndelag?

Skitt fiske

Jeg syns det høres koselig ut med bål og tror neppe det er forbudt med bål. Kan hende det er best om NJFF kontaktes om saken slik at de spør for deg, for å være på den sikre siden. Elles er det ingen som nekter noen å bruke etterlysende redskap som lades opp med sollyset, da disse ikke blir regnet som kunstig lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet er omtalt ovenfor. Bakgrunnen har antakelig vært å få et forenklet regelverk uten muligheter for at folk skal lete etter eller konstruere smutthull og at loven med all sannsynlighet er ment å sette en stopper for f.eks lystring av fisk i gytebekker osv... Det er lite sannsynlig at forbudet er ment å forhindre bruk av f.eks blinkende greier på snøret, men likefullt omfattes dette av forbudet slik teksten står i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du har rett i det...

Vel, vel, skulle noen bli overveldet av trangen til å bryte forbudet ei kald vinternatt på isen, er det vel begrenset sjanse for å bli tatt, og blir du det er vel trolig straffereaksjonener overkommelige. Dette er ingen oppfordring til å bryte lova, men jeg tror ikke jeg selv hadde blitt liggende våken av dårlig samvittighet, skulle jeg "sprekke".

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.