Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 522
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har bare sett buorm to tre ganger der gjennom årene, så det er ikke mye å frykte :)

Aldri huggorm?

I fjor var jeg på fisking i ei elv her på Toten og møtte TRE huggormer på en liten tur, etter det har jeg ikke vært der.....

Ønsker dere alle en god dag :)

Nå skal jeg avgårde for å hente en diger karpehov og noen swingers/hangers!

Bare de nye snellene kommer så har jeg alt og mere til av utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Kanskje vi kan dra dit sammen en gang? Så kan du være ormvakt :)

Ved å fiske sammen får man fisket over et større område og man kan utveksle erfringer over en kopp kaffe. Jeg har vel ingen erfaringer med karpefiske som ikke er nevnt her, men det finnes også mye annet fint å prate om :)

Se der ja, flere som blanker i Kasut :)

Vi kan se om vi kan få til en tur dit en gang ja, men det må bli litt utti august for jeg stikker på saltvannnsferie på nordvestlandet nå.

Erfaringer, skrøner og kaffe høres bra ut.

For å legge litt mer vekt til byrden din forsøkte jeg sist tur på kasut å plukke av en av de ekle sneglene som var på vei ned i forbøtta mi. Resultatet var at jeg ikke klart å få tak i styggen, men at den etterlatte noe gyselig brunt slim som var skikkelig vanskelig å vaske av fra fingrene.

Ormevakt kan jeg gjerne være, men kommer det Hugg-Elg så løper jeg, men dere totninger vet vel hvordan man ter seg når skogens kongle dukker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, flere som blanker i Kasut :)

Vi kan se om vi kan få til en tur dit en gang ja, men det må bli litt utti august for jeg stikker på saltvannnsferie på nordvestlandet nå.

Erfaringer, skrøner og kaffe høres bra ut.

For å legge litt mer vekt til byrden din forsøkte jeg sist tur på kasut å plukke av en av de ekle sneglene som var på vei ned i forbøtta mi. Resultatet var at jeg ikke klart å få tak i styggen, men at den etterlatte noe gyselig brunt slim som var skikkelig vanskelig å vaske av fra fingrene.

Ormevakt kan jeg gjerne være, men kommer det Hugg-Elg så løper jeg, men dere totninger vet vel hvordan man ter seg når skogens kongle dukker opp?

Elg er harmløst så lenge det ikke er ku med kalv. Føler kua at man truer kalven kan det være litt ufint, men elgen skyr oss. Elger er flotte dyr som aldri vil være noen fare for oss der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser da forskjell på buorm og huggorm? Huggorm har fine tegninger, mens buormen er grå og kjip ;)

Det finnes svarte huggormer:

240px-Vipera_berus%28Zmija_zygzakowata%29.jpg

Etter å ha sett på dette bildet er jeg ikke lenger så sikker på om ormen der var en buorm.

Finner dette på wikipedia:

I motsetning til hoggormen har buormen mange buktninger når den kryper.

Dette tyder på buorm og er nok et langt sikrere holdepunkt.

Fargemessig var dog ormen mer lik den på bildet over enn bildene jeg så av buorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Håvard, nå fikk jeg meg en god latter. Allikevel, skjønner hva du mener. Hadde ikke vært veldig høy i hatten om det hadde liggi en hoggorm på stien selv, og da tror jeg nok jeg ville snudd gitt. Neste gang er den IKKE der, vettu, så da får du bare fiske og kose deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble iallefall mer redd for hoggorm av å lese den artikkelen, så nana, hold deg unna. Hehe. Nå er det såpass få som faktisk blir bitt av huggorm, og som det står i artikkelen; "Dens første reaksjon på frykt vil være å flykte", med bakgrunn av det sitatet vil jeg iallefall aldri forsøke å hindre en huggorm i å forsvinne, og heller gjøre god plass til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.Juli:

Feederfiske.

Resultatet ble følgende fisker:

Vederbuk: 1940 og 2070

Abbor: 800

Mort: 570(pers)

Brasme: 2440(pers)

Hork: 4 små

Den eneste katastrofen som skjedde på turen var at jeg falt i vannet.

Turen må betegnes som vellykket da jeg ikke er kravstor.

(Den største buken vil bli meldt inn til konk med vekten 2040 da den hadde gått ned såpass da den ble veid på nytt med vitner etter en stund i keepnettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.Juli:

Feederfiske.

Resultatet ble følgende fisker:

Vederbuk: 1940 og 2070

Abbor: 800

Mort: 570(pers)

Brasme: 2440(pers)

Hork: 4 små

Den eneste katastrofen som skjedde på turen var at jeg falt i vannet.

Turen må betegnes som vellykket da jeg ikke er kravstor.

(Den største buken vil bli meldt inn til konk med vekten 2040 da den hadde gått ned såpass da den ble veid på nytt med vitner etter en stund i keepnettet)

Takk for økta Håvard. Var ikke det helt store, men med den fangsten du fikk og ikke minst den fisken jeg avsluttet med så var det absolutt verdt turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, Håvard.

Det var en flott fangst fra dine hjemtrakter.

Grattis herfra! :thumbsup:

Btw, har du noen bilder?

Takker :)

Bilder kommer kanskje etterhvert. Kameraet mitt var ikke med, men en kamerat tok bilder som jeg sikkert får.

Takk for økta Håvard. Var ikke det helt store, men med den fangsten du fikk og ikke minst den fisken jeg avsluttet med så var det absolutt verdt turen.

Gratulerer med kjempefisk!

Nana - skal vi møtes i Oslo Reptilpark 1.august (eller deromkting) for litt fear-managment ?

Nei, ellers takk.

24.juli:

En useriøs feederøkt ga meg 4 abborer, med en toppfisk på 775 gram, ny pers på brasme, denne gangen 2670 gram og en liten hork.

Jeg ønsker meg selv bedre lykke neste gang :)

Denne gangen falt jeg ikke i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet hvorfor du dette i vannet hele tiden, det er fordi du bruker akvarie håv :D (har humret mye etter du viste meg den ) :D

Du er en raring, Remy.

Jeg kjøpte jo stor hov. Den er stor nok for de fiskene jeg får, men med såpass knapp margin på karpa på 2990 at jeg innser at jeg burde ha en enda større en.

Hovskaftet på 1,8m er til tider litt knapt, men jeg har skaft på 4 meter til bruk der hvor det trengs lenger.

Jeg falt ikke i vannet under hoving, men det var vanskelig å få ned banksticken til keepnettet, så jeg l på litt vekt.. plutselig gikk den veldig lett ned :P

Ny pers lyder på 3895g :D

Nok en gang: Gratulerer med kjempefisk!

Den er ikke bare stor, det er også ei veldig flott brasme. For meg så den helt perfekt ut :)

Selv begynner jeg å bli litt lei av disse småfiskene jeg får. Det må da gå an å treffe på noe digert en gang?

Er det noen som har noen gode tips til målrettet feederfiske etter stor abbor?

Jeg vet at det ikke høres ut som den beste metoden etter de store abborene, men det er til gjengjeld den metoden jeg har mest lyst til å lykkes på abboren med.

Persen min på arten er så til de grader flau at jeg faktisk ikke har notert meg det en gang... Abbor over 1 kg er en drøm jeg har hatt i mange år men aldri vært i nærheten av.

Tips om andre metoder som kan klassifiseres som moderne meite tas også imot med takk :)

Jig, wobbler, vertical jigging, dropshot, jerk osv er i så måte ikke av interesse.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stor abbor må du opp om morgenen. Den randiga riddaren er som regel mest i støtet da,unntaket kan være litt utpå høsten da det heller blir litt liv i abboren utpå kvelden. Skal det fores bør du bruke oppkakket mark,gjerne doggmark.Generelt vil bevegelig fiske være mest effektivt,men jeg har selv tatt abbor på 1870gr på meite(skryt,skryt) så helt umulig er det ikke.Skitt fiske :pic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stor abbor må du opp om morgenen. Den randiga riddaren er som regel mest i støtet da,unntaket kan være litt utpå høsten da det heller blir litt liv i abboren utpå kvelden. Skal det fores bør du bruke oppkakket mark,gjerne doggmark.Generelt vil bevegelig fiske være mest effektivt,men jeg har selv tatt abbor på 1870gr på meite(skryt,skryt) så helt umulig er det ikke.Skitt fiske :pic:

Takk for tipset :thumbsup:

Får håpe jeg lykkes bedre med det enn med de helsikes brasmene, hvis jeg får prøvd meg etter abboren da.....

Neste tur blir uansett etter brasme, sitter det ikke en grei en nå heller begynner vel også den fisken å tære på tålmodigheten min.

Jeg bruker forøvrig litt oppklipt mark i brasmeforet, nesten rart det ikke blir mere abbor under de resultatløse brasmeforsøkene mine. I går da jeg fikk noen få abbor var denne ingrediensen utelatt fordi jeg ikke hadde tilgang til mere mark enn det jeg trengte på kroken.

Mener du at man til abboren basere seg mere på mark og bruke grunnforet bare for å holde dette på plass i feederen under kast? Jeg vil i såfall anta at en feeder med "gulv" ville være det rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.