Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

Quote:

6.august:

Fiskelysten er totalt borte.

Jeg er drittlei det å mislykkes konsekvent hver eneste tur.

Å se at alle andre bare øser opp gromfisk over en lav sko hver eneste tur hjelper ikke akkurat.

De som eventuelt har fulgt tråden har kunnet se at jeg virkelig har satset, det å ikke lykkes i det hele tatt er derfor meget, meget, meget surt!

Siden det ikke har stått på innsatsen må jeg herved bite i det sure eplet og innrømme at det er dyktigheten det skorter på.

Jeg har virkelig prøvd å følge rådene fra og å gjøre som de flinke, men det hjelper ikke en dritt.

Hva eksakt jeg gjør feil har jeg ingen anelse om, når jeg fisker med kamerater ser jeg ingen klare forskjeller på framgangsmåter, bare på resultater.

Det er totalt forævlig at absolutt alt man foretar seg skal være dømt til å gå til helvete!!!

Godt å høre Nana, men jeg synes allikevel du har voldsomme forventninger til fisket (i ditt første riktige år med moderne meite). At du mislykkes konsekvent hele tiden er jeg ikke enig i! Du har fått endel fin fisk i år. Ikke noe kanonfiske, men heller ikke veldig dårlig. Du har garantert lært mye, og neste år kan du starte sesongen med enda mer erfaringer enn du hadde i år. Det virker som du fisker noe sammen med, eller sammenligner fangster, med noen av konkurransemeiterne fra dine trakter. Å skulle hamle opp med disse gutta tror jeg ingen her inne kan!

Uansett godt at karpefisket smakte! Du får kjøpe deg komplett utstyr til det, og kutte ut fisket etter "tøysefisk" hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 522
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uansett godt at karpefisket smakte! Du får kjøpe deg komplett utstyr til det, og kutte ut fisket etter "tøysefisk" hehe :)

Mangler vel bare pod nå :)

La inn et bud på en fox skypod som selges her inne. Det er ikke egentlig den typen jeg har sett etter, men om jeg vinner budrunden på et lavt bud er jeg i havn.

PS: Sammenlikner meg nok mest med de vanlige meiterne her oppe, konkuransemeiterne fra GTSFK er meget dyktige og det at de ligger noen hestehoder foran meg må jeg bare forvente. Forøvrig har det moret meg stort de gangene jeg har utfisket TØ, men jaggu har han vist meg hvor skapet står noen ganger også. Ved noen anledninger, spesielt 24 timerskonken i Åkersvika, har han imponert meg stort! Det er vel ingen hemmelighet at han var den som introduserte meg for moderne meite og at det nok ga meg en flying start. Hvis man ser utviklingen i fangstene mine er de ikke noe bedre nå enn på starten av året da jeg var vesentlig "grønnere" enn hva jeg er nå. Selv tror jeg at fokus på noe av det viktigste har falt litt bort underveis, men jeg vet ikke hva. På den annen side har jeg blitt flinkere til å gjøre små trekk underveis som gjerne gir resultater, om enn vanligvis ikke de helt store.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, grattis med ny brasmepers Nana

Jeg synes du må roe ned de forventningene dine Nana! Brasme på nesten 3 kilo er IKKE småfisk! Og vederbuk på 2200 g er da veldig bra det også! Begge er bedre enn mine perser :) At man blænker eller har trege perioder er en del av gamet.

hiver meg på denne! både brasme på 2,95 og vederbuk på 2,2 er svært så anstendige fisk. Mine perser på disse artene er hhv 2,8 og 2,26kg, og det etter 30 års meiting... så det er vel grunn til å forsøke å hjelpe deg til et litt annet perspektiv på ting. At man surrer og roter litt, og at det i perioder går tregt er en del av gamet. Selv har jeg knapt fått fisk de siste to månedene, en brasme på 2,6 stam på 1,5 og 1,7 og et par fjellørreter i steikestørrelse er vel det eneste som er verdt å nevne. Greie fisk, men likevel totalt sett mager uttelling. Men man nister ikke motet av den grunn. For hver bomtur er man en tur nærmere den neste suksessen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja buk på 2,2 er en svært så anstendig fisk. I specimenkonkene er det jo stort sett bare fisk fra glomma sarpsborg som er større. Brasme på tre kg må jeg si at jeg hadde vært skikkelig fornøyd med. Hadde/har en plan om å fiske brax på sensommeren og høsten, og målet er å bikke 2,5kg...

Karpetur? Ja, jeg får se å komme meg tilbake fra ferie og massere kjerringa til å tro at det er en god plan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasma på 3 må vel snart sitte :)

Buk på 2,2 er en av de fiskene fra dette året jeg er riktig fornøyd med! Den kom også etter at jeg holdt ut da det så veldig svart ut, så det var en opptur.

Jeg legger merke til at den fisken jeg ser på som min beste på feeder i år, nemlig harren på 747 gram, er det bare jeg som synes er stor :D

Det at den ble tatt på alt annet enn målrettet fiske er vel kanskje et lite minus ved den fangsten, jeg har nok av timer med målrettet harrfiske i år og det er da kaanskje noe paradoksalt at den overlegent største fisken har kommet som en helt tilfeldig bifangst.

Men har ulike syn alt etter hva man er vant til å se fra der hvor man fisker.

Ellers takker jeg for mange flotte tilbakemeldinger i denne tråden.

Rune: Gjøvik folkebibliotek har ikke boka di ("meite", vet du har skrevet mange), jeg får se om de kan ha den på andre biblioteker i nærheten :)

Ja buk på 2,2 er en svært så anstendig fisk. I specimenkonkene er det jo stort sett bare fisk fra glomma sarpsborg som er større. Brasme på tre kg må jeg si at jeg hadde vært skikkelig fornøyd med. Hadde/har en plan om å fiske brax på sensommeren og høsten, og målet er å bikke 2,5kg...

Karpetur? Ja, jeg får se å komme meg tilbake fra ferie og massere kjerringa til å tro at det er en god plan....

Brasme på 2,5 klarer du nok :D

Avlegg SFK Eidsvollingen et besøk og se om du klarer å finne ut hvor de har vært, så skulle det være en god start.

Jeg har masser av tid til å vente på at du bearbeider din hustru, men det hadde vært veldig fint med en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - jeg synes all harr over 700 er veldig bra:)

:P

Er feederfiske en vanlig metode etter harren?

Harr er en fisk jeg virkelig liker. All fisk er gøy, men det er nok mange jeg ikke har klart å opparbeide samme forholdet til som f.eks harr. Dette er i første rekke knyttet til hvor lenge jeg har fisket etter artene.

Siterer meg selv:

"Neste mål er å få en vederbuk som får Ole Håkon Heier til å skjelve i buksene"

En fugl har hvisket meg i øret at dette har blitt enda vanskeligere :)

Gratulerer så mye :D

Du har virkelig vist at dette med stor buk er noe du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angel:

Er feederfiske en vanlig metode etter harren?

Harr er en fisk jeg virkelig liker. All fisk er gøy, men det er nok mange jeg ikke har klart å opparbeide samme forholdet til som f.eks harr. Dette er i første rekke knyttet til hvor lenge jeg har fisket etter artene.

Siterer meg selv:

En fugl har hvisket meg i øret at dette har blitt enda vanskeligere :thumbsup:

Gratulerer så mye :D

Du har virkelig vist at dette med stor buk er noe du kan.

Jeg fisker harr med feeder her i Østfold ja:) Det funker det på sine plasser. Vanlig i norsk skala kan det neppe kalles, men det funker godt her. Harr er en av de vakreste fiskene vi har her i landet, synes jeg, sammen med sørv og blåstål. Men jeg tenker litt som Piscator har skrevt et sted: Finnes det egentlig stygg fisk? Jeg synes breiflabben er ganske stilig også jeg B)

Og lista på vederbuk er hevet enda litt høyere ja :D Takker for gratulasjon :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.august:

Testing av ny plass.

Troen er ikke all verden, men jeg har hørt at folk har fått fine fisker her på trad.meite, så hvorfor ikke prøve.

Plassen er nok best på dagtid, men jeg prøvde på kvelden. Det var rett og slett for varmt inne til at jeg orket å være der.

Det ble en abbor, en buk på 1400 og 7 hork. Ikke noe særlig med andre ord. Jeg håper jeg får til ei økt på dagtid her, da plassen kan levere litt av hvert.

9.august:

Forsov meg til en avtale med to av de andre meitekara, det ble useriøst meite for min del, med en abbor og en vederbuk som resusultat. TØ fisket slider og fikk skikkelig draget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.august, del 2:

Bestemte meg for ei lita kveldsøkt og fant ut at nå var det på tide å prøve noe litt proffere enn slik jeg pleier å fiske.

Valget falt derfor på 4 meter toppknytt. Fisket med en 1 grams dupp som jeg blyet slik at bare den tynne antenna stakk opp. Jeg kastet ut noen fórballer og lite skjedde den første timen. Etterhvert fikk jeg noen små bevegelser i duppen, men det var ikke mer enn det. En periode kom det opp masse bobler på fórplassen min, hva dette kom av vites ikke, men jeg har mine mistanker. To ganger hadde jeg kontakt med fisken et par sekunder før den slapp. Jeg skiftet så agn fra mark til mais i håp om at det skulle bli lettere å kroke dem da. Plutselig ser jeg minst 5 vederbuk som kretser rundt duppen min. Hvorfor de var der og ikke nede og spiste fóret jeg hadde kastet ut til dem vites, ikke. Jeg kastet ut littegrann mer fór og kastet ut på nytt og endelig beit det :withstupid: Min første vederbuk på toppknytt var et faktum og turens mål halvt oppnådd. Denne fisken tok "on the drop". Noen minutter senere beit det på nytt og denne gangen var det en buk på ca 1400 gram (ikke veiet, kun anslått utfra andre buker jeg har veid) også denne tok "on the drop". Etter dette ble det stille som i graven og jeg gikk igjen over til mark. Jeg hadde noen napp før det endelig satt en fisk. Dette var en hork og jeg pakket sakene og dro hjem.

Noen som har noen konstruktive innspill angående hva jeg kunne gjort annerledes da de kretset rundt duppen min? Det var ca 1,5 meter dypt der dette skjedde.

At toppknyttfiske er mer krevende enn feederfiske føler jeg at jeg tildels fikk erfare i dag. Selve tacklet må lages mer vitenskaplig og eksakt og dypet må loddes, feederfiske kan man bare sette i gang med uten noe mer om og men og vissvass. Det går fort mye fór da det er fristende å lage litt vel store baller, en feeder har en begrenset kapasitet og begrenser hvor mye man bruker. Under feederfiske vil fóret alltid være nær agnet av helt naturlige årsaker, her må man selv sørge for dette. Jeg tror også at konsistensen på fóret blir enda viktigere under dette fisket, uten at jeg kan si helt hvorfor. Å begi seg inn i denne jungelen av duppvalg, blying og løsfóring er en skummel affære og en livslang læreprossess. Jeg hevder ikke med dette at man blir fort utlært innen feederfiske, for det blir man ikke, men veien fra første gang man ser en feederstang til man behersker det godt nok til å få brukbare fangster er langt kortere.

Heldigvis er jeg utstyrt med et visst utvalg av dupper, det jeg frykter er at jeg før jeg aner ordet av det sitter hjemme og knyter tackler til 3m, 4m, 5.5m, 7m og 8m til ulike strømforhold og ulike arter i timesvis før jeg kan dra ut og fiske. Jeg tør ikke tenke på hva jeg sier når tacklene krøller seg sammen rundt stanga når dupp, søkker og krok kommer som prosjektiler fordi storfisken glapp med stanga i helspenn.

Heldigvis er stengene mine utstyrt med slike:

1p.gif

fra Stonfo, som gjør det veldig raskt og enkelt å skifte hele tacklet, men det krever jo at man har noe ferdig knytt med seg.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ambisjonene for neste år er å føle meg flink nok til å kunne begynne med dupp.

... :withstupid: GET A GRIP!

Du trenger ikke være det minste flink for å fiske med dupp! Dupp er enkelt og dupp er gøy, og i mange tilfeller gir det best presentasjon og nappindikasjon også. Du har vel skrevet mer om detaljer og teknikk i denne tråden enn jeg har tenkt over siden jeg fikk mine første stam og vederbuk med isopordupp, meldeig og slarkete teleskopstang i 1991...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... :dribble: GET A GRIP!

Du trenger ikke være det minste flink for å fiske med dupp! Dupp er enkelt og dupp er gøy, og i mange tilfeller gir det best presentasjon og nappindikasjon også. Du har vel skrevet mer om detaljer og teknikk i denne tråden enn jeg har tenkt over siden jeg fikk mine første stam og vederbuk med isopordupp, meldeig og slarkete teleskopstang i 1991...

Prøvde dupp i går, vil ikke si at det var sånn superlett.

Isopordupp er lett, men det er ikke akkurat kjent for den beste nappindikasjonen.

Det er sånne

Exner_Juno_49be542aed9bc_90x90.jpg

eller sånne

cralusso_rocket_fliegt.jpg

dupper som er gøy!

Duppfiske er krevende greier og det er bare "proffene" innad i vårt lille meitemiljø som fisker med dupp.

Vi har vel alle prøvd dupp. Selv har jeg prøvd toppknytt og slider, fast match er uprøvd men skal prøves, bolognese har jeg ingen planer om å prøve. "Proffene" fisker og behersker alle disse.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mye trøstende ord her da :dribble:

Signaturen din forteller at du har hatt et superår, og jeg tror faktisk ikke jeg bommer så veldig hvis jeg påstår at du er en av de mestfiskende, om ikke den mestfiskende (med antall turer og timer som grunnlag) på FS forum hittil i år.

Se selv da:

17 perser og 11 nye arter!!

4 av 9 delmål for året er nådd, og et par av de andre er enkle

Slutt å sutre. :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mye trøstende ord her da :dribble:

Signaturen din forteller at du har hatt et superår, og jeg tror faktisk ikke jeg bommer så veldig hvis jeg påstår at du er en av de mestfiskende, om ikke den mestfiskende (med antall turer og timer som grunnlag) på FS forum hittil i år.

Se selv da:

17 perser og 11 nye arter!!

4 av 9 delmål for året er nådd, og et par av de andre er enkle

Slutt å sutre. :dribble:

Er ikke enig i at jeg har hatt et superår. Med så mange turer jeg har hatt burde jeg hatt noe mer å vise til.

17 perser høres mye ut, men jeg har notert perser på (nesten) alle arter, så noen av dem er fortsatt på et latterlig lavt nivå, men et par av dem (lake og vederbuk) regner jeg ikke med å slå med det første.

Hvis jeg faktisk er den mestfiskende her på FS så er det desto større grunn til å prøve å finne ut av hva jeg gjør galt.

Det er ikke bra å fiske mest og samtidig være den som får minst fisk.

Litt usikker på hvilke av de uoppnådde delmålene som er enkle, men jeg bør vel klare et eller to til av dem om jeg virkelig prøver.

Har ikke sutret, bare forsøkt å finne ut av hva jeg bør gjøre annerledes samt påpekt at det er mye som har gått på tverke.

Dessuten trodde jeg at mine beretninger om det som går på tverke var trådens største pre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.august:

Fiskefri!!

Dagen brukt til å kontemplere over hvor jeg skal legge inn min neste store innsats.

Vurderinger rundt valg av metode surrer også rundt i hodet mitt. Jeg tror det blir feeder, jeg har ikke blitt proff enda :lolu:

Valget av metode gir selvfølgelig en begrensning på hvilke lokaliteter som er aktuelle. Plasser med stygge bunnforhold må unngås for enhver pris og proffarter som karpe, suter, karuss og laue kan man nok bare glemme. Dette tatt i betraktning står jeg tilbake med vederbuk, brasme og mort og snille innsjøer som Mjøsa. Småmort er kjedelig, vederbuken biter tilsynelatende dårlig om dagen og brasma likeså. Konklusjonen bør da bli at jeg tar en tur uten å være målrettet, håper på det beste og ender opp med en bøtte hork :lolu:

Skitt fiske, Håvard!

PS: Noen som har noen sykt gode forslag til fiske på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke starte en foringskampanje idag.På søndag fisker du feeder som vanlig,men i tillegg smeller du ut en agnfiskrigg til gjedda.

hehe, er ikke ofte jeg hører laue omtalt som en "proffart"

Nei laue er ikke proffart,det er det Horken som er :thumbsup: Men spøk til side,det er helt sykt hvor mye laue moderne meitere kan flå opp i en konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt sykt hvor mye laue moderne meitere kan flå opp i en konk.

det mest ekstreme jeg har vært vitne til var under den legendariske 24-timers konkurransen for tremannslag i Akersvika i 1987. Vi i Stimen satset naturlig nok på brasme, og selv med en ganske solid grunnpromille inne klarte vi å lempe opp over 50 kilo brasme i løpet av nattøkta, dvs omtrent 30 fisk. det holdt imidlertid kun til tredjeplass, for det var to lag som satset på laue, og vinneren Brandval klarte å dra opp over 60 kilo! Hvis vi regner med 30 lauer per kilo, skulle det bli omtrent 1800 lauer på 12 timer det! eller 150 lauer i timen, eller 2-3 lauer i minuttet. Og de klarte altså å holde dette snittet i 12 timer. Tenk hvilken ekstrem konsentrasjon som krevdes for dette? At de gadd. Imponerende, men det forteller vel at noen den gangen som nå egentlig var/er mer konkurransemennesker enn fiskere, selv om de er oss andre teknisk overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mest ekstreme jeg har vært vitne til var under den legendariske 24-timers konkurransen for tremannslag i Akersvika i 1987. Vi i Stimen satset naturlig nok på brasme, og selv med en ganske solid grunnpromille inne klarte vi å lempe opp over 50 kilo brasme i løpet av nattøkta, dvs omtrent 30 fisk. det holdt imidlertid kun til tredjeplass, for det var to lag som satset på laue, og vinneren Brandval klarte å dra opp over 60 kilo! Hvis vi regner med 30 lauer per kilo, skulle det bli omtrent 1800 lauer på 12 timer det! eller 150 lauer i timen, eller 2-3 lauer i minuttet. Og de klarte altså å holde dette snittet i 12 timer. Tenk hvilken ekstrem konsentrasjon som krevdes for dette? At de gadd. Imponerende, men det forteller vel at noen den gangen som nå egentlig var/er mer konkurransemennesker enn fiskere, selv om de er oss andre teknisk overlegne.

Dette må være konkurransen Ivar Mathisen har fortalt om flere ganger!

Da han hadde vært med og veid inn fangster og noen hadde hatt keepnettet stappfullt av laue og det hadde vært skjell overalt!

Han mente, på bakgrunn av dette, at det var veldig bra at det i årets konkurranse var lagt inn flere veiepuser underveis.

I år var ikke laua inne, men det ble tatt veldig store mengder mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være konkurransen Ivar Mathisen har fortalt om flere ganger!

Da han hadde vært med og veid inn fangster og noen hadde hatt keepnettet stappfullt av laue og det hadde vært skjell overalt!

Keepnettene så ut som sildenøter! Det hadde vel neppe særlig hensikt, ja det kan vel kanskje betraktes som dyreplageri, at man satte tilbake disse lauene. Få av dem hadde vel noen sjanse til å overleve uansett, selv om abboren og gjedda i Akersvika sikkert ikke sa nei takk til noen gratis måltider... dette er ingen bebreidelse overfor de som gjorde dette - vi andre som hadde keepnettene våre stinne av brasme var ikke det spor bedre - men det var slik vi tenkte den gangen. Intensjonene var de beste, og vi trodde at keepnett var en skånsom måte å oppbevare fisk på, et syn vi heldigvis har kastet på historiens skraphaug. Jeg har ikke brukt keepnett de siste 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keepnettene så ut som sildenøter! Det hadde vel neppe særlig hensikt, ja det kan vel kanskje betraktes som dyreplageri, at man satte tilbake disse lauene. Få av dem hadde vel noen sjanse til å overleve uansett, selv om abboren og gjedda i Akersvika sikkert ikke sa nei takk til noen gratis måltider... dette er ingen bebreidelse overfor de som gjorde dette - vi andre som hadde keepnettene våre stinne av brasme var ikke det spor bedre - men det var slik vi tenkte den gangen. Intensjonene var de beste, og vi trodde at keepnett var en skånsom måte å oppbevare fisk på, et syn vi heldigvis har kastet på historiens skraphaug. Jeg har ikke brukt keepnett de siste 20 år.

Hmmm... selv bruker jeg keepnet ganske ofte. Har dog stort sett unngått det til brasmefiske pga de høye ryggene. Har pleid å bruke det til mort og vederbuk, bør jeg slutte med det unntatt når det er sprengende nødvendig?

hehe, er ikke ofte jeg hører laue omtalt som en "proffart" :lol:

Tenkte på i konkurranseforstand, ja...

Skikkelig effektivt lauefiske er virkelig imponerende uavhengig av om man ser verdien av å fiske dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... selv bruker jeg keepnet ganske ofte. Har dog stort sett unngått det til brasmefiske pga de høye ryggene. Har pleid å bruke det til mort og vederbuk, bør jeg slutte med det unntatt når det er sprengende nødvendig?

at du unngå å bruke keepnett på brasme er jo bra. Generelt bør slike nett ikke brukes på for stor fisk, og antall fisk i nettet bør strengt begrenses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du unngå å bruke keepnett på brasme er jo bra. Generelt bør slike nett ikke brukes på for stor fisk, og antall fisk i nettet bør strengt begrenses.

Heldigvis får jeg hverken for mye eller for stor fisk så det går jo bra :lol:

Ser forøvrig for meg ut som om det er tømmingen av nettet som eksponerer fisken for mest fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får jeg hverken for mye eller for stor fisk så det går jo bra :lol:

Ser forøvrig for meg ut som om det er tømmingen av nettet som eksponerer fisken for mest fare.

det kommer jo an på. Hvis det er mye fisk i nettet stresses de veldig, og de gnir seg mot nettet, noe som skraper bort slimlag og kan skade skjellene. Men det er riktig at det er fare forbundet med tilbaklesetting av fisken, Man bør ihvertfall ikke løfte opp nettet i fri luft. Da blir fiskens som ligger underst skvist. Det beste er vel å legge åpningen av nettet under vann, slik at fisken kan svømme ut for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.