Gå til innhold
Fiskersiden

SOMMMERFERIE! 2010


veg
 Share

Recommended Posts

Får sende en SMS til Rigor (som var på B/L igår og blanket), om at flere laks er på vei. Han skal visst til Syden idag :thumbsup:

Hahaha...din elvezombie!

Sitter pent antrukket med hawaiishorts, solhatt og solbriller på. Klar til avreise dit det aldri har vært laks. Alt er bare fryd og gammen....

Hehe, selv ikke bare halvgærne laksefiskere går på den.

Noen ganger må man bare gjøre grep for å berge husfreden og sikre litt fiske utover sommeren. Selv om man aller helst skulle stått pal og nilæmpet i elva konstant, hele sommeren...

Det skjer ikke i den virkelige verden for de fleste av oss, med unntak av elvezombien med postadresse Neom Kaldvella 1 a.

Det ble bare nesten på mitt siste stressdøgn på B/L. Elva graver, så den gode gamle truakonjakkfargen som alltid var der etter flommer før i tiden, uteble. Men laks, det var det jaggu i elva. Bare spør Veg....må bare si gratulerer til slukfiskeren Veg med sin første aller laks. Kanskje blir det flere i løpet av dagene med zombien også. Veg, du kommer ikke til å bli den samme igjen etter dagene med Reven, Gaula og din første laks. Det er kjørt. Glem damer, fotball, skole og jobb, for du er blitt en miniatyr-elvezombie. Og 6 hgs sei på brygga i Malvik blir heller ikke det samme lenger...

Kom forsent til raset som gikk på morraskvisten...typisk. Men klokka 0705 dro det til på brekket i Nerhølen. På marken seffen. Kjørte med tungsøkke i fullt driv midtfjords, siden etpar lakser viste seg i området der. Lettfiske langs min egen side den første timen hadde gitt liten respons, og laksen kom opp brekket mye lenger ute.

Stanga gikk rett ned, uten muligheter for etterslipp eller andre grep for god kroking, så det var bare å stå og kjenne på gynginga i noen sekunder. 3.0 owner, sylkvass...har jeg flaks emd krokinga?

Gikk fint å holde fisken der den tok, så noen kjempe var nok ikke dette. Sikkert en standardlaks på 6-8 kg, som jeg så etpar av på brekket.

Etter noen fattige sekunder der jeg rygget fisken oppover så ble det dødt i den andre enden...

Dett var dett...

Trøster meg med at det er juli og august som er prime time på hjemmebanen i Nidelva. det er da toppformen skal spisses, og tilslagene skal sitte.

Nå er det bare å glemme søkkevekt og slukfarge en stund framover.

Nå er det solfaktor som gjelder. Tipper jeg starter med 15 overalt, og jobber meg hurtig nedover skalaen mot olje uten faktor de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det bare å glemme søkkevekt og slukfarge en stund framover.

Ha ha ha, gjett om æ trur dæ !

Skal sende deg SMS-terror hver eneste dag, så du ikke får fred !

Og så til dagens gladmelding :thumbsup:

Fikk nettopp en SMS fra Veg: "Jeg har tatt kvota" !

Jeg fikk frysninger.

-"Hvor stor var den ?", spurte jeg på SMS. Vet dere hva litj-reven svarte ?

-"Det får du vite senere ikveld på FS det, mohahaha". He he he. Skal si guten har lært, må si jeg er meget kry nå av læregutten :blush: Og sånn passe arrogant og spirrevipp har han jaggu blitt også, I like it !

Var en annen kaill som virret rundt ham også ett par timer som hadde fisket laks i 45 år ! Som heller ødela fisket på hele strekket med sin rare kasting og håpløse slukføring ute i elva. Han kastet oppover og det ble bare surr ! Jeg ga ham ett par tips så han ikke stod og kastet sluken rett der Veg kastet, som stod 20 meter ovenfor ! (ja han skjønte faktisk at han ikke hadde peiling på slukfiske) Kanskje gubben hadde en sjanse på laks han også da :blush: Og like etter tok han en smålaks, når han endelig skjønte at sluken ikke skulle subbe bunnen som et marksøkke, he he. Med treblekroken nedi steinene. Og han takket ydmykst for hjelpa, he he. Utrolig egentlig synes jeg, å ha fisket laks i 45 år og Veg har mere peiling på slukfiske akkurat nå !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men Veg da, skulle det ikke være hemmelig. Så legges den ut på MMS-bloggen :thumbsup:

Skulle ikke du slippe den uti da hvis du fikk ei "pæte" på bare 3-4 kilo ? I håp om å få en større en før far din kom om en time ?

Nå nei, jeg kjenner lusa på veggen :blush: Knallfin middag dette da Veg, grillet i folie !

Ikke glem å si fra når du har lyst å fiske igjen da :D Men prøv å ta det litt roligere neste gang da. Du trenger ikke å fiske i 24 timer, for da blir du så sulten og sliten :blush:

Ja han er nok totalt ødelagt nå, har ikke sett makan til fiskeiver, he he. Han var ikke til å stoppe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hatt meg en sønn jeg også, sukk. Kanskje like bra for laksestammen :thumbsup:

Ha ha ha ha, Rigor har du ikke forre enda ? Ser du er inne. Prøv å glem laksefiske nåda ei uke eller to :blush: Hører rykter om mye laks på vei !!!!!!!!!!!!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med kjerring og barn til mallorca i slutten av mai,har man barn under skole alder må det skje i mai og ikke midt i storlaks oppgangen!!

I dag sendte jeg henne på handlesenter med mitt visakort,så da regner jeg med at jeg reiser mot trøndelag imorgen med ferskt hail,og med ett skitt fiske rungende ut av døra klokken 0600 i morgen tidlig :thumbsup:

Ser det har blitt tatt litt flott laks på valdet jeg skal fiske på de siste dagene,får håpe regnet ikke blir så sterkt som er meldt.Er vel meldt 20-30 mm i morgen,ja,ja jeg kjenner reisefeberen har snevret seg rundt magesekken,nå skal de pinadø fiskes :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det på tide med en rapport her folkens :) Det meste har vel kommet ut via jungeltelegrafen da... :dribble: men likevel:

Jeg ankom revehiet i 6 tida. Jeg begynte å sette opp teltet før vi dro rett til ******(plass X )Jeg skvatt skikkelig når en laks spratt midt uti elva og vi brukte mesteparten av kvelden på at jeg skulle lære meg å fiske av plassen skikkelig. Det ble hverken fisk eller hugg denne kvelden og jeg hadde vanskeligheter med å sove i det bærbare hiet mitt ( :thumbsup: )Når jeg visste at jeg skulle stå opp å fiske om kun 4 timer :) .

Slik så hiet mitt ut

24062010093760512b18d2d24974a5.jpg?21

Jeg våknet instinktivt rett før reven kom og vekte meg, han gikk til plass x med en gang og jeg var rask med å kle på meg og finne fram utstyr. En 40grams koster fikk gjøre nytten i dag. Jeg starter på toppen av strekningen. På tredje kastet begynner stangtuppen å gynge uregelmessig og tungt. Jeg er jo vant til grønske og slikt så jeg sier dum som jeg er . Du tor? Æ trur æ har nokka på. Silver fikk selvfølgelig panikk og jeg tok hintet. Jeg begynte å pumpe og den virket snill, men hadde enkelte tunge, lange utras som de dere ser på filmsnuttene. Etterhvert får jeg presset den inn mot land for andre gang, den sitter godt og silver dytter den på land. YAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAYY :dribble::o:) Min første laks!!! Jeg bløgger og henger opp laksen. Etter å ha innsett at jeg har rødt kort går jeg og legger meg , det samme gjør silver, men små svarte telt i solsteika er selvtortur så jeg gir opp å sove. Jeg går meg en tur for å se meg litt rundt. Nå begynner campingen å våkne til liv. Jeg har tilfeldigvis med meg kikkert så jeg sitter på en stein ved kaldvella og ser på når det kjøres laks, mange mistes selvsagt men noen fine kommer på land, etterhvert begynner kjedsomheten å bli kritisk. Tor våkner opp og skal ta en runde på brekket eller hva det nå var, jeg skulle vaske av laksen imens og satt vel en evighet der på grunna i renna og vasket den i solsteika. Når Tor kom tilbake ble det endelig tatt noen skikkelige bilder av "Storlaksen" som ble veid til 7 kilo blank.

240620100935986d2b7e74714d3390.jpg?40

Etterhvert drar silver hjem og even ringer om at han kommer oppover for å fiske og passe på. Silver må nemlig klippe plena og hvile ryggen i senga hjemme :blush:

Sølvreven ringer og forklarer meg at det røde kortet varer til ca.klokka 6 siden det var da jeg startet fisket i går. Når even ringer om at han er kommet er jeg nettop ferdig med en umotivert runde på plass X. Etter å ha gått og sagt hei går jeg tilbake og bestemmer meg for at nå skal jeg ta den. noen østlendinger som jeg har fortalt om laksen min til står og fisker med mark der fra før, og sier optimistisk at nå ska han gå og ta en til. Jeg sier som alltd "vi får se :angel: " og går øverst på strekningen. Kaster langt ut og starter sweepet. Sluken slår i bunn noen ganger så jeg sveiver litt. Plutselig sier det PANNG! Jeg kauker Der sittern og begynner å gå nedover for å få sidepress. men plutselig går den i lufta og jeg får slakt snøre. Jeg skalv nesten verre enn da jeg fikk 7kilosen i morges. Den var jo svær. Jg banner litt for meg selv og østlendingenes kvinnelige deltaker sier imponert: "var det FØRSTE kastet? " Jeg nikker og tar et par kast til. Jeg gir opp fort og går mot veien. Jeg stopper for å snakke litt med de som så at jeg mistet laksen. Etterhvert kommer even nedover og vi fisker utover kvelden før vi går tilbake til "leiren ved hiet" Even har laptop med mobilt bredbånd så jeg får et gjensyn med fighten fra morran og sett galskapen i tråden min før jeg legger meg...

dag 3(altså del to) kommer straks so stay tuned...

Veg (silverfox team)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu har han lært å porsjonere det opp også :dribble: Venter i spenning på fortsettelsen !

Mao, hvis du lurer på hvor alle plattene dine er, så ligger de strødd overalt inne i skogen etter flommen. Men de er i nærleiken :thumbsup:

Ta deg en velfortjent hvil noen dager nå Veg, og prøv å ikke tenk på fiske i det hele tatt. Så er du fit for fight igjen når batteriene er ladet opp :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er del to :shifty:

Vi våkner i 3:15 tida men legger oss igjen. Ikke noe fiske på nattgående laks i dag nei, vi står ikke opp før i 6 tida og starter fisket . Elva er synkende og jeg sliter kjapt to stk koster 40 gram. Derfor skifter jeg til 35grams madshus metall i kobber/rød/svart som jeg har fått av tequila og fisker en stund uten hugg før jeg går for å spise frokost. Jeg føler meg som en elvezombie der jeg tar runde på runde med sporadiske pauser for å se på at laks kjøres på andre siden. Sølvreven kommer oppover og fisker ved plass Y. Imens står jeg og even ved plass x. Plutselig får jeg et hugg og even humrer litt for seg selv idet laksen spretter i været og starter ett helsikes utras. Even sier til meg at den er smellfeit og stor. 8+++!!!! Den stopper opp og jeg prøver å pumpe den opp litt. Jeg føler at jeg gjør det rett. Snart har jeg enda en tilskuer i form av en kaill fra skien. Etter ett helt sykt utras kommer silver heseblesende bortover med kamera, men akkurat da slipper laksen. Jeg ser først nå at treblekroken var alt for liten i forhold til slukens bredde. nå står jeg og kauker alle mulige banneord ut mot elva men jeg gir ikke opp... Jeg bytter til en større krok og fisker videre. Han fra skien begynnner å fiske på samme strekning som oss og silver blir så irritert over all oppstrømskastinga hans at han blir nødt til å lære bort noen triks,even er hjemmom en tur og jeg står alene idet han fra skien kauker lenger nede at han har laks på. Jeg går nedover og sier "æ kjæm sjø" . Jeg spør ham om den er stor og ser etter andre folk men det er ingen på vår side... Plutselig glipper det ut av meg "skal jeg taile den?" "ja" sier han. Han ser vel utifra ansiktsuttrykket mitt at dette er min første tailing så han forklarer hvordan jeg skal gjøre det. Det viser seg å være en mellomlaks og etter en stund med hard kjøring er den sliten og kommer nære land. Jeg tar tak halerota og dytter den opp på land . :hailfs: YES! Han takker meg før jeg går oppover for å fiske videre. Det går mange flak med smålaks og jeg ser en på rundt kiloen som hopper helt klar av vannet rett foran føttene mine! Jeg ringer tilbake til mamma som ringte mens skien kaillen kjørte laksen sin. De skal hente meg snart så jeg tar en runde til før jeg må gå og pakke sekken og teltet sammen. Plutselig kjenner jeg et hugg mitt i hardstrømmen og kjøringa begynner. Den kjennes snill ut i starten og følger fint etter men snart begynner den med masse rabiate små utras. En danske kommer bortover og spør om han skal taile den når den kommer inn. Selvfølgelig sier jeg ja men det tar lang tid. Det viser seg å være en pen nygått smålaks på 2-3kg som hopper og spretter som bare det.Den har masse krefter på lager så jeg må pumpe den inn igjem ca.4 ganger før jeg springer den i land og dansken bærer den opp til meg. Jeg avliver den og bløgger den før den henges opp i et tre for å blø av mens jeg går for å pakke. Jeg koomer tilbake med alt utstyret, maten og teltet. Jeg vasker av laksen skikkelig og plukker av lusene som "heldigvis" ikke er kjønnsmodne enda <_< .

Så er det selvfølgelig poseringsbilde :)

2406201009161d5c3319171c44eeb7.jpg?36

Det var vel et greit overblikk over det som er min desidert råeste fiskeopplevelse noen sinne!!! :goodjob: :goodjob: :goodjob:

Litj reven (silverfox team)

glemte å si at smålaksen tok samme sluk som jeg mistet den "svære" på :P

TAKK TEQUILA!!! :P

BTW: Storlaksen er levert til røyking og smålaksen er veid til 2,4kg, filetert og skal :bbq: en vakker dag. Dette var den beste måten man kan gå over i fjortisperioden!(bursda i morra )

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.