Gå til innhold
Fiskersiden

SOMMMERFERIE! 2010


veg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke glem sluken jeg brukte nåda :dribble: Aldri glem den ! Pluss den du brukte til å begynne med ;) 2 slukringer bak og Ownerkroker ! Smukk, smukk !

Og du så hvor viktig det var å avpasse sluken fra 40 til 30 gram (eller motsatt) ut ifra strømdrag, grunner etc. Bare 10cm. høydeforskjell på elva kan være nok til å skifte slukvekt.

Jeg håper du kjente den deilige følelsen når sluken gikk perfekt ute i strømmen. Du følte sikkert at den danset sakte vals og stangtuppen vippet i små og deilige bevegelser, slowly, slowly :lolu:

Da kjem laksen opp og tar`n ja. Så bør du senere en gang skaffe deg en litt mindre stang til slukfiske. Selve stanga var knallbra til å kjøre laks med, men besværlig å kaste med. Spesielt der det var kvister og busker bak og litt verre med å kaste langt. For du så hvor viktig det var å kaste langt på forskjellige steder. Stor radius, rolig fart på sluken over laksebamsene :rolleyes: Spesielt på litt hardt strømdrag og litt farget elv.

Sluken skal gå presist som en flue som kommer pesende langt bak en dupp. Så laksen må få en sjanse til å ta sluken, ellers blir det enten et lite rykk, eller ingenting på slik temperatur.

Og kastevinkel, stangføring, fisketeknikk etc. etc i forhold til området du fisker på mtp. strømdrag, grunner, vannsikt etc. Slukfiske er egentlig en liten kunst i seg selv, og veldig moro når man behersker det. Og det er like forbaska merkelig at minst 90% av alle laksefiskere gjør det meste feil når de kaster med sluk :rolleyes: Slutter aldri å bli forbauset over dette !

Men Veg, han var nok høyt over snittet vil jeg si :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem sluken jeg brukte nåda :dribble: Aldri glem den ! Pluss den du brukte til å begynne med ;) 2 slukringer bak og Ownerkroker ! Smukk, smukk !

Og du så hvor viktig det var å avpasse sluken fra 40 til 30 gram (eller motsatt) ut ifra strømdrag, grunner etc. Bare 10cm. høydeforskjell på elva kan være nok til å skifte slukvekt.

Jeg håper du kjente den deilige følelsen når sluken gikk perfekt ute i strømmen. Du følte sikkert at den danset sakte vals og stangtuppen vippet i små og deilige bevegelser, slowly, slowly :lolu:

Da kjem laksen opp og tar`n ja. Så bør du senere en gang skaffe deg en litt mindre stang til slukfiske. Selve stanga var knallbra til å kjøre laks med, men besværlig å kaste med. Spesielt der det var kvister og busker bak og litt verre med å kaste langt. For du så hvor viktig det var å kaste langt på forskjellige steder. Stor radius, rolig fart på sluken over laksebamsene :rolleyes: Spesielt på litt hardt strømdrag og litt farget elv.

Sluken skal gå presist som en flue som kommer pesende langt bak en dupp. Så laksen må få en sjanse til å ta sluken, ellers blir det enten et lite rykk, eller ingenting på slik temperatur.

Og kastevinkel, stangføring, fisketeknikk etc. etc i forhold til området du fisker på mtp. strømdrag, grunner, vannsikt etc. Slukfiske er egentlig en liten kunst i seg selv, og veldig moro når man behersker det. Og det er like forbaska merkelig at minst 90% av alle laksefiskere gjør det meste feil når de kaster med sluk :rolleyes: Slutter aldri å bli forbauset over dette !

Men Veg, han var nok høyt over snittet vil jeg si :lolu:

Har en ti fots(?)

Men den er langt ifra like myk og god under kjøring som 13 foteren

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ti fots(?)

Sikkert bedre enn den du brukte. Den stanga du brukte forresten er jo en utmerket markstang med bly helt opp til 70-80 gram.

Jeg gir blanke i stangas egenskaper. Den skal bare tåle å kjøre en storlaks. Det eneste som betyr noe er at den ikke skal være for lang og skal tåle kastevekt opp til 50-60 gram. Man kaster uansett langt med en 40 grams sluk når man bruker fireline/haspel. Det aller viktigste er å kunne kaste forholdsvis langt (der det er påkrevd) overalt der det er vegetasjon. Og der klarer som regel ingen andre å kaste heller, så da har man et stort fortrinn :rolleyes: Områder på valdet som aldri har sett redskap, ja områder som virkelig kan være giftig. Og du er der først, he he. Meget spennende :rolleyes:

Og bevegelse, det er viktig ja Veg ! 2 meter for hvert kast. Da dekker du all evt. laks der ute som har kommet opp de siste minuttene. Å kaste samme radius på samme plass er ett bortkastet kast. Hvis du føler at du har kontroll med sluken og hastighet uti elva.

Bedre å fiske over strekket "hurtig" ennå være "skilpadde" på en viss stein. Og ha pauser og gå over samme strekk en gang til, like raskt.

Og aldri ha bunnkontakt med sluken, og aldri sitte fast i bunn, det er også bortkastet tid ! Tid= LAKS :dribble:

Men det klarer du med litt trening, he he. Et mislykket kast, det kan resultere i ett laksehugg mindre det !

På tidlig og kald elv er det en helt annen verden. Når tempen i vannet er 4-6 grader. Da skal du finfiske nærmere land, og på roligere strøm og grunnere områder. Da er det amatørene som prøver å kaste helt på den andre siden av elva ;)

Har en ti fots(?)

Men den er langt ifra like myk og god under kjøring som 13 foteren

Gi blaffen i kjøringen ! Hvis du ikke har noe annet valg. Å få kastet effektivt er mye bedre, enn å tenke på kjøringen. Bedre å kjøre på 10 lakser med en litt stivere stang, enn å kjøre på 1 laks på en myk stang, som det er besværlig å kaste ut med.

Og husk en ting Veg, det er snellas clutcinnstilling og fiskeren som bestemmer og leder laksen ute i elva. Mye mere enn utstyret.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 14 årsdagen, Vegar, du kjem til å verta ein skummelt god laksefisker. Takk for laget oppe i Silvers rike, du er skapt for å arve det etter han når han er vorte for gammal og må ha med rulatoren langs med elvebredda. :rolleyes: Neste bursdag får du feira på B/L, med deg i elva og med laks på kroken. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 14 årsdagen, Vegar, du kjem til å verta ein skummelt god laksefisker. Takk for laget oppe i Silvers rike, du er skapt for å arve det etter han når han er vorte for gammal og må ha med rulatoren langs med elvebredda. :lolu: Neste bursdag får du feira på B/L, med deg i elva og med laks på kroken. :jig:

Og da er litj-reven oppgradert til sølvreven og jeg må ta til takke med Rulla-Tor-tittelen. :)

Noen mobilbilder:

2506201009540682c8ec5f70492dad.jpg?74

25062010090738ea2ff590ca4bf8a5.jpg?67

2506201009209a6a51e1abf14fbb96.jpg?73

2506201009311f45d28857c84de5b6.jpg?14

Veg`s varemerke, tommeltotten :D

250620100940a2abeec7c4f5404c8f.jpg?63

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ble litt smånervøs når du skulle briljere på din aller første gaulalaks. Ja du skulle opp med tommeltotten da også, og glemte deg bort ett sekund :D Da ble jeg aldri så lite nervøs ja. Så at laksen dro til hardere, og at clutchen ble litt vel stram, he he. Men du har sikkert lært litt ablegøyer fra reven. Gleder meg svært mye til å se mine ablegøyer, når du filmer meg.

Gud hjelpe meg, det var litt av noen utras som selv sjokkerte meg :)

Vi får legge ut noen av disse snuttene til høsten, for å fyre litt opp under neste års laksefiske, he he. For all del, ikke mist kameraet ditt i en eller annen elv nåda ! Få filene inn på PC snarest, det er en ordre ! Fant jo litt inventar fra deg både her og der, i ELVA ! Kikkerten blant annet, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ble litt smånervøs når du skulle briljere på din aller første gaulalaks. Ja du skulle opp med tommeltotten da også, og glemte deg bort ett sekund :) Da ble jeg aldri så lite nervøs ja. Så at laksen dro til hardere, og at clutchen ble litt vel stram, he he. Men du har sikkert lært litt ablegøyer fra reven. Gleder meg svært mye til å se mine ablegøyer, når du filmer meg.

Gud hjelpe meg, det var litt av noen utras som selv sjokkerte meg :lolu:

Vi får legge ut noen av disse snuttene til høsten, for å fyre litt opp under neste års laksefiske, he he. For all del, ikke mist kameraet ditt i en eller annen elv nåda ! Få filene inn på PC snarest, det er en ordre ! Fant jo litt inventar fra deg både her og der, i ELVA ! Kikkerten blant annet, he he.

men ikke noe annet :jig: Kameraet er alltid med i beltet :D Kan jo ikke gå glipp av gode motiver osv.... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du husker vel at Silver stod og ventet på deg i 5-6 minutter før det eksploderte helt ute i elva. En gubbe var på kroken, og jeg ropte at du måtte komme og filme :D

Du stod 20 meter ovenfor, i buskene og fisket og hadde sluken i bunnen.

-"Æ ska bare få laus sluken først" !

Og jeg stod nå der da, tålmodig og ventet og hadde kontroll på bamsen i en evighet utenfor meg. Og ventet, og ventet.

Men Veg han hadde det ikke travelt, han skulle få laus sluken han, he he.

Og endelig, der kom du springende etter 5 minutter.

Men kameraet da mann, hvor er kameraet ? Jo det lå igjen oppe i buskene en plass. Ny springmarsj oppover for å hente kameraet.

Og nye 2 minutter, men Silver holdt hodet kaldt.

Det var duket for et av årets råeste utras når laksen skulle leies videre nedover :)

Og du ordnet til slutt biffen. Håper det er litt lyd på det kameraet, når du holdt det en halvmeter unna haspelsnella mi, det var en rå symfoni ja Veg :lolu:

Var vel omtrent slik du sjokkartet opplevde det når du mistet den største storlaksen, som helt sikkert var over 8 kilo.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du husker vel at Silver sotd og ventet på deg i 5-6 minutter før det eksploderte helt ute i elva. En gubbe var på kroken, og jeg ropte at du måtte komme og filme :)

Du stod 20 meter ovenfor, i buskene og fisket og hadde sluken i bunnen.

-"Æ ska bare få laus sluken først" !

Og jeg stod nå der da, tålmodig og ventet og hadde kontroll på bamsen i en evighet utenfor meg. Og ventet, og ventet.

Men Veg han hadde det ikke travelt, han skulle få laus sluken han, he he.

Og endelig, der kom du springende etter 5 minutter.

Men kameraet da mann, hvor er kameraet ? Jo det lå igjen oppe i buskene en plass. Ny springmarsj oppover for å hente kameraet.

Og nye 2 minutter, men Silver holdt hodet kaldt.

Det var duket for et av årets råeste utras når laksen skulle leies videre nedover :lolu:

Og du ordnet til slutt biffen. Håper det er litt lyd på det kameraet, når du holdt det en halvmeter unna haspelsnella mi, det var en rå symfoni ja Veg :jig:

Var vel omtrent slik du sjokkartet opplevde det når du mistet den største storlaksen, som helt sikkert var over 8 kilo.

Ingen så den skikkelig så da kan man juksa lite og si 10+++ :D

og når man kjører med 0,50 mono er det ikke bare bare å legge fra seg stanga med sluken i bunn midt i hardstrømmen. Har opplevd at jeg er nødt til å stramme clutchen helt under bunnapp pga strømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen så den skikkelig så da kan man juksa lite og si 10+++ :rolleyes:

og når man kjører med 0,50 mono er det ikke bare bare å legge fra seg stanga med sluken i bunn midt i hardstrømmen. Har opplevd at jeg er nødt til å stramme clutchen helt under bunnapp pga strømmen

Jada, helt sant :rolleyes: Og det var jo en fin sluk også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettop video snutten der fisken blir vasket og hørte årets setning. :D

Silver: Må sjå på mæ du no da!

Veg: Fisken e finer!

:rolleyes:

Håper ikke dette har blitt nevnt tidligere nå da..litt for mye lesing så sent på kvelden. :P

Jaha, var det det han sa ja. He he. Kongekommentar, men han misforstod nok litt hva jeg mente egentlig :P (at han hadde rødt kort, og ikke jeg)

Men uansett så synes også jeg at laksen e mye finar enn mæ, så det er jo sant nok det da. Helga går nå forøvrig med til å vaske vadejakkene mine. Det lukter bættre kattpess lang vei av mæ !

Enten er det inntørket lakseblod/slim gjennom flere års fiske som har satt sitt preg på vadejakkene mine. Eller så er det kattdjævelen i nabolaget som har markert seg når vadejakkene har vært hengt opp utallige ganger i garasjen for tørking. Kattdjævelen har nok kjent fesklukta ! Har merket at fiskere rundt meg i det siste har holdt litt avstand :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver Veg og kjører på sin første laks. Og ikke bare det, en storlaks til og med ! Og jamen kunne han ikke dy seg her heller, opp med den berømte (lille) tommeltotten :fish:

Snakk om å være iskald ! Har sett garvede laksefiskere gå inn i koma når de kjører laks og er ikke å få i tale, men ikke denna gutten nei, he he.

Bildet er et utdrag fra filmen (kjøringen av laksen idet den raser ut):

2606201012118ae1eb2502544ab299.jpg?30

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg gikk litt i transe jeg og når jeg kjørte på den jeg mistet. (prater litt for mye om den ) da snakket jeg knapt, var bare hmhm som kom ut av meg når de sa et eller annet som "han tor har nok lært deg noen triks ser jeg." :fish: osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg gikk litt i transe jeg og når jeg kjørte på den jeg mistet. (prater litt for mye om den ) da snakket jeg knapt, var bare hmhm som kom ut av meg når de sa et eller annet som "han tor har nok lært deg noen triks ser jeg." :fish: osv...

Hadde jeg vært der, hadde du nok ikke fått lov til å hatt en sånn liten treble på den "brede" Trønderskei-lignende sluken. Owner, stor en også når det går småbamser uti elva. Men det er en lærdom dette også, du husker det til neste gang :unsure: Slurv ALDRI med utstyret !

Men det er nå også mulig at laksen ikke tok i skikkelig da, hender det også. Men dette må man dessverre bare svelge unna fortest, laksefiske kan være nådeløst av og til. Jeg trøster meg med at hvis man mister en, så kan man fortsette å fiske :D

Vi "syter" når vi får på en på de første kastene også, og må vente i nesten et helt døgn før vi får fisket igjen. Og det går laks som fy uti elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært der, hadde du nok ikke fått lov til å hatt en sånn liten treble på den "brede" Trønderskei-lignende sluken. Owner, stor en også når det går småbamser uti elva. Men det er en lærdom dette også, du husker det til neste gang :fish: Slurv ALDRI med utstyret !

Men det er nå også mulig at laksen ikke tok i skikkelig da, hender det også. Men dette må man dessverre bare svelge unna fortest, laksefiske kan være nådeløst av og til. Jeg trøster meg med at hvis man mister en, så kan man fortsette å fiske :D

Vi "syter" når vi får på en på de første kastene også, og må vente i nesten et helt døgn før vi får fisket igjen. Og det går laks som fy uti elva :)

C&R :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R :fish:

Kremt, det hadde jeg ikke tenkt på :D

Veg har visst alt under kontroll han, driver å sender meg videosnutter i fleng her nå :unsure:

Silver med FS-reklame på ryggen, i fullt driv nedover elva, og 150 meters utras ! Herregud sier jeg, for et kjør :)

Vi får vise dette når høstmørket faller på Veg, he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et lite utsnitt fra en av videoene før premieren høsten 2010 :fish: (klarer jo aldri å dy meg).

Eleven litj-reven bak kamera, og lærer sølvreven viser storlaksens vrede uti elva. Legg bare merke til hvordan laksen eksploderer etter plasket, og hvordan line skjærer skrått oppstrøms. Og derettter går laksen i hundre mot den andre siden, skrått nedstrøms ! Litt synd at det er noe gæli med lyden på kameraet. En illsint haspel er en berusende lyd :unsure:

Videoen avslører jamen meg at det er jeg som har skylda for at litj-reven også gjør ablegøyer når han kjører laks !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.