Gå til innhold
Fiskersiden

Forvillet nordlending på artsjakt


GStrike
 Share

Recommended Posts

syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyke mannen.... :thumbsup: Overnatte i telt i Dyno! :) Respect!

Word!

Synd du ikke fikk asp, men dette er bare tilfeldigheter. En dag kan Dynovika være tom for asp, en annen dag jages det heftig overalt.

Gratulerer med vellykka artsrunde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det den stygge lensa der egentlig er til for?

en slags falsk trygghet i tilfelle spontanutslipp av uhumskheter fra Dynea.

jeg var veldig spent på om tingene mine var stjålet de to gangene jeg tasset til togstasjonen for å lade telefonen eller handle.

(..)

Må innrømme at det ble litt rasjonering på vannet i Dyno, da jeg ikke helt orket å drikke vann fra Dyno, eller orket å ta timesturen frem og tilbake fra jernbanestasjonen for ofte.

hadde neppe rørt meg en meter unna utstyret i Dynovika. Du har hatt flaks som ikke fikk det frastjålet. Jeg hadde nok pakket med meg alt stasjet om jeg hadde vært nødt til å gjøre noen ærender.

Å drikke vannet i Dynovika er en risikosport på øverste hylle. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde neppe rørt meg en meter unna utstyret i Dynovika. Du har hatt flaks som ikke fikk det frastjålet. Jeg hadde nok pakket med meg alt stasjet om jeg hadde vært nødt til å gjøre noen ærender.

Å drikke vannet i Dynovika er en risikosport på øverste hylle. ;)

Tok sjangsen tidlig om morgenen, da jeg anså sjangsen for ran var minst da, for å dra med meg bortimot 30kg oppakning giddet jeg ikke!

Drakk ikke av Dynovannet, og antibac ble hyppig brukt der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du lyktes såpass bra! Synd det ikke klaffet bedre med at jeg var hjemme, men da er det jo greit å ha ei lekestue med seng stående klar i alle fall. Kom på etter at du hadde dratt at jeg burde tilbudt deg å låne dusjen også - regner med at du ikke badet i Dynovika også....? Jaja, du overnattet jo der flere netter, så kanskje du gjorde det også:P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du lyktes såpass bra! Synd det ikke klaffet bedre med at jeg var hjemme, men da er det jo greit å ha ei lekestue med seng stående klar i alle fall. Kom på etter at du hadde dratt at jeg burde tilbudt deg å låne dusjen også - regner med at du ikke badet i Dynovika også....? Jaja, du overnattet jo der flere netter, så kanskje du gjorde det også:P:)

Tasset inn på et hotell morgenen etter jeg dro fra deg og spurte om jeg kunne få låne en dusj der. Heldigvis fikk jeg det, for da oppdaget jeg flåtten som hadde sugd seg fast i mitt smekre legeme!

Hadde tydeligvis sugd seg fast i løpet av natten, for den var ennå liten og fin.

Var egentlig bare to ting jeg fryktet før jeg dro nedover, og det var flått og huggorm, så var jo fantastisk at jeg fikk oppleve den ene! :/

Ble lite bading i Dyno, men jeg fikk tatt meg noen kattevasker på diverse togstasjoner i løpet av turen, men det er godt mulig at det var odøren som gjorde at jeg for det meste fisket alene siste halvdelen av uka! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du Gullbusten i Tista eller tar jeg feil?

Både der og i Dyno.

Den på bildet er fra Tista, de fra Dyno var vel max 5 cm.

Spørr igjen, ble jo nyskjærrig. Hva er så spesielt me dynovika dere snakker om? er det noe kraftverk eller?

Dynea er en fabrikk av et eller annet slag som slipper ut kjølevann i bukta der.

Dette fører til at temperaturen her er høyere, noe som igjen fører til at mange forskjellige arter samler seg innenfor et lite område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulerer med mange nye arter!

Og hadde jeg svingt bortom dynovika og funnet en som overnattet der hadde jeg blitt MEKTIG forbløffet om han snakket norsk.

Det er ikke BARE rent vann som kommer ut fra Dynea, har flere ganger sett massedød av småttiss-fiskene der etter utslipp som har luktet stramt. Da er det bare å pakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke BARE rent vann som kommer ut fra Dynea, har flere ganger sett massedød av småttiss-fiskene der etter utslipp som har luktet stramt.

At utslippsvannet er rent er nok dessverre bare teori. Som regel holder de seg sikkert innenfor de grenser konsesjonen sier, men uhell skjer åpenbart fra tid til annen, med påfølgende fiskedød ved utslippsstedet, og det ligger jo en kunstig eim over hele området som kan minne om lukten fra punkterte bordtennisballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At utslippsvannet er rent er nok dessverre bare teori. Som regel holder de seg sikkert innenfor de grenser konsesjonen sier, men uhell skjer åpenbart fra tid til annen, med påfølgende fiskedød ved utslippsstedet, og det ligger jo en kunstig eim over hele området som kan minne om lukten fra punkterte bordtennisballer.

La merke til en god del små kulelignende "steiner". Var vel hvite i fargen, noen som vet hva dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynabeads? :rolleyes:

At utslippsvannet er rent er nok dessverre bare teori. Som regel holder de seg sikkert innenfor de grenser konsesjonen sier, men uhell skjer åpenbart fra tid til annen, med påfølgende fiskedød ved utslippsstedet, og det ligger jo en kunstig eim over hele området som kan minne om lukten fra punkterte bordtennisballer.

Har det skjedd i nyere tid at utslipp i Dynovika har gitt fiskedød?

Hva mener du egentlig med "kunstig eim"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd i nyere tid at utslipp i Dynovika har gitt fiskedød?

Hva mener du egentlig med "kunstig eim"?

Jeg vet ikke om det har vært fiskedød der i større omfang. Jeg har heller ikke observert dette selv, men en av medlemmene i klubben observerte noe som åpenbart var et mindre spontanutslipp for få år siden. Plutselig endret utslippsvannet farge. Den gangen fant han en del døde lauer og flirer samt et par mindre asp og gjørs etterpå. Tror de har ganske gode rutiner og relativt streng oppfølging, men det er jo aldri noen garanti for at uhell ikke kan skje. Renseanlegget en kilometer lenger opp i elva har jo stadig uhell, særlig i forbindelse med kraftig regnvær, der det rett og slett renner over og urenset kloakk havner i Nitelva. Det er åpenbart for liten kapasitet der.

Og apropos lukt, har ikke du merket deg lukten når du er i Dynovika? Jeg har ihvertfall ikke noe problem med å kjenne denne, og jeg synes det lukter "kunstig", men klarer ikke beskrive lukten mer presist enn gassen inne i bordtennisballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynabeads? :)

Har det skjedd i nyere tid at utslipp i Dynovika har gitt fiskedød?

Sist gang jeg opplevde det var mens min samboer var gravid så da må det ha vært sen-sommeren i fjor. Nå er det slik at jeg ikke er i Dynovika hver uke, ei heller hver måned.. når jeg tenker meg så er det ikke engang hvert år, uansett så var det på et slikt tidspunkt av året at det hverken var noe særlig med asp, gjørs eller gjedde av strl der inne. Det var lauer og hork som var tydelig plaget av det som kom ut og prøvde å rømme fra vannet og opp på land faktisk før de snudde buken opp. Jeg pakket sammen og tok med meg min gravid samboer og forlot stedet. Noen andre fiskere av øst-europeisk opprinnelse fortsatte å fiske, samt at ei av de damene begynte å plukke opp de som fløt med buken opp uten noen form for hansker på hendene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.