Gå til innhold
Fiskersiden

Forvillet nordlending på artsjakt


GStrike
 Share

Recommended Posts

Blir ikke å legge inn en lang rapport med mange ord, da jeg er uten nett hjemme og dermed må låne nett hos svigermor.

Men skal iallefall legge ut bildene som er av litt varierende kvalitet.

Etter nærmere en uke på familieferie hos søsteren til samboersken min, var det endelig tid for en ukes artsjakt i Akershus- og Østfoldsområdet. Jeg hadde bestemt meg for å forsøke å få flest mulig av mine manglende ferskvannsarter her.

Men siden jeg hadde fått et godt tips på gressgylte, så tok jeg turen litt lenger sør på Nesodden.

Etter å ha dratt opp en mengde bergnebber kom endelig rettearten opp!

Sommerferie2010254.jpg

Gressgylt

Etter at gressgylten var sikret, tok jeg turen til Dyno for å se hva jeg kunne sikre meg der.

Etter å ha klart å bomme på horken, tross målrettet fiske etter den, sist jeg var der, så var det denne jeg konsentrerte meg om først.

Den satt kjapt!

DSC00236.jpg

Hork

Etter at horken var sikret, konsentrerte jeg meg skiftende om de resterende mulige artene, gjedde, gjørs, asp, gullbust og vederbuk. Men ingen av disse ville komme opp første dagen.

Da jeg våknet tidlig neste morgen satt den neste nye arten på andre kastet.

DSC00242.jpg

Gjedde, 2470 gram.

Litt ut på morgenen pakket jeg sammen og satte nesen mot Rakkestad der Leif hadde tibudt seg å stille som guide og transportør.

Steinsmetten var den første arten som ble forsøkt. Og det ble vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg. En ulkefisk med spisevegring har jeg aldri opplevd før!

Men til slutt satt den endelig!

DSC00245.jpg

DSC00246.jpg

Steinsmett

Mens vi nå allerede var inne på ulkefisker, så var det den hvitfinnete steinulka som sto på programmet.

Denne var like sulten som en ulkefisk skal være, og den tok så godt som umiddelbart!

DSC00248.jpg

DSC00251.jpg

Hvitfinnet steinulke

Vi forflyttet oss nå raskt til en av byene i Østfold, og rigget oss til rett utenfor et kjøpesenter.

Leif advarte meg om at her var vederbuken direkte plagsom, så den skulle være grei å sikre, mens gullbusten kunne være noe vanskeligere.

Som forventet var det vederbuken som først kom på land.

DSC00253.jpg

Vederbuk

Men den ble på langt nær så plagsom som forventet, for jeg fikk bare en abbor før denne kom på land.

DSC00254.jpg

Gullbust

Mens jeg fortsatt hadde skikkelig flyt, bestemte vi oss for å avslutte dagen med en tur etter siken.

Og siden jeg hadde skikkelig flyt så kom denne opp etter ikke alt for lang tid.

DSC00256.jpg

Sik

Mens Leif nå dro opp fisk etter fisk, i form av vederbuker på over kiloen, sik, sjøørret og ål, så fikk jeg ingenting før helt på slutten. En vederbuk på rundt kiloen, som jeg selvsagt ufrivillig klarte å gjenutsette før jeg fikk veid og fotografert den.

Etter å ha sovet i en og en halv time, mer eller mindre rett på bakken i Dyno, natten før, så var det ubeskrivelig godt å tilbringe denne natten i en dukkestue hos en ferierende Ole Håkon!

Dagen etter var et besøk til spennende Skinnerflo en selvfølge!

Etter agnfiske til gjørs, kunne jeg konsentrere meg om sørven, og den skuffet ikke.

DSC00258.jpg

Sørv, en nydelig fisk, dog ikke av de største.

Gjørsen glimret med sitt fravær, og det var bare en liten stam som lot seg friste av agnfiskene mine.

Nå var alle de mulige artene sikret eller forsøkt her, så etter en ny natt i dukkestua reiste jeg videre. Jeg endte etterhvert opp der gjeldende norgesrekord for nipigget stingsild er tatt, og til tross for advarsler om at denne er virkelig sær, så tok jeg seks syv stykker i løpet av kort tid, med denne som den største:

Sommerferie2010269.jpg

Nipigget stingsild, fattige 0,2 gram unna n.rek.

Siden jeg nå hadde gjort unna alle de ønskede artene, unntatt gjørs og asp, så bestemte jeg meg for å dra til Dyno, og bli bli der til disse var sikret eller til jeg måtte reise nordover igjen.

Første kvelden ble gjørsen sikret på dupp og agnfisk. En liten tass på rundt 30 cm, så jeg velger å legge ut bildet av den nye persen som jeg tok kvelden etter.

Sommerferie2010301.jpg

Gjørs, 1150 gram.

Nå var det satsing på aspen resten av turen, men været var ikke på min side. Vind rett inn i vika var ikke helt gunsdig, da den blåste lensa på land. Hotell Dyno kan også observeres på bildet! :shifty:

Sommerferie2010318.jpg

Slik var det stort sett hele tiden i samtlige av de tre døgnene jeg var i Dyno, og selv om jeg fisket ganske intenst med både spinnere og dupp og agnfisk i og utfor lensa, så ble det ikke noen asp på meg.

Jeg synes selv at jeg hadde fortjent den på innsatsen etter totalt fire overnattinger i telt i Dyno, under ganske trange kår.

Sommerferie2010328.jpg

Men med den fantastiske uttellingen jeg hadde denne uka, kan jeg ikke være annet en storfornøyd!

11 nye arter og 18 arter totalt, er fantastisk for en forvillet nordlending som meg!

Jeg vil avslutningsvis rette en stor takk til Ole Håkon for mange tips og kartlinker, samt lån av dukkestua.

Leif for eminent guideing og tilrettelegging, samt de 30talls milene du fraktet meg hit og dit i løpet av de par dagene vi fisket sammen.

Andreas og Fredrik for hyggelig selskap og råd og vink til flere arter.

Hunter med familie for hyggelig selskap på lørdagen.

Og til alle dere som kom med tips og tilbud i den innledende tråden min om denne artsjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfin rapport, og gratulerer med en vellykket artsturne.

Forresten kan du ikke være riktig klok som legger flere overnattinger til verdens fineste fiskeplass - dyno. Selv ikke myggen på finnmarksvidda har noe å stille opp med mot dyno-myggen som har mutert etter en liten ulykke ved reaktoren på Kjeller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en del mygg ja, men ikke i nærheten med det jeg er vant med her oppe! :shifty:

Begynte å ane at jeg hadde vært for lenge alene på samme kjedelige plass, når jeg begynte å prate med og mate en and som holdt til der. Forøvrig den eneste stokkanda jeg noen gang har sett som har spist fisk, og mye fisk!

finfin rapport, og gratulerer med en vellykket artsturne.

Forresten kan du ikke være riktig klok som legger flere overnattinger til verdens fineste fiskeplass - dyno. Selv ikke myggen på finnmarksvidda har noe å stille opp med mot dyno-myggen som har mutert etter en liten ulykke ved reaktoren på Kjeller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en drøss med nye arter :rolleyes:

Jaggu fikk du ikke den hvitfinnede på østlandet :)

Andre folk måtte reise til Nord-trøndelag for den.

Ser forsøvrig at både gullbusten, siken, nipiggen og sørven din er veldig godt over mine perser, tror jaggu det gjelder flere også....

Fikk du ÅL også?????????? Jeg ønsker meg også en ulykke av den typen...

Hilsen en banan som er helt grønn av misunnelse, du fikk jo mer fisk på ei uke enn vi ndre gjør på et helt liv!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyke mannen.... :rolleyes: Overnatte i telt i Dyno! :) Respect!

he he, kjøper denne. Man burde kanskje sendt bud etter noen folk i hvite frakker fra Ahus...!? :) men grattis til trådstarter med mange arter, mangler selv et par av dem, hvitfinnet steinulke, 9P og gressgylt, men kommer vel neppe til å bruke så mye tid på å få dem heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, menn med hvite frakker hadde nok vært på sin plass på slutten, ble sykt kjedelig å være på den plassen i lengden.

Burde selvsagt dratt en annen plass og satset på saltvannsarter, i og med at det så godt som aldri var noe aktivitet.

Men ønsket om å gjøre meg ferdig med ferskvannsartene på østlandet, samt at studentøkonomien tilsa at jeg kun hadde nok penger igjen til en togbillett til flyplassen, så ble jeg værende.

Polakkene glimret stort sett med sitt fravær, men må innrømme at jeg var veldig spent på om tingene mine var stjålet de to gangene jeg tasset til togstasjonen for å lade telefonen eller handle.

Studentøkonomien bidro også til at menyen i løpet av denne uken besto av 60-70 rosinboller, 2 baconpølser, en thaimiddag, noen få flasker brus og uhorvelige liter med vann.

Må innrømme at det ble litt rasjonering på vannet i Dyno, da jeg ikke helt orket å drikke vann fra Dyno, eller orket å ta timesturen frem og tilbake fra jernbanestasjonen for ofte.

Så tusen takk til Hunter som hadde med en flaske vann til meg! :)

Fikk du ÅL også?????????? Jeg ønsker meg også en ulykke av den typen...

Ålen har jeg tatt tidligere, så den holdt seg tilfeldigvis unna!

Dog er den vel fredet nå, og skal vel ikke fiskes etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålen har jeg tatt tidligere, så den holdt seg tilfeldigvis unna!

Dog er den vel fredet nå, og skal vel ikke fiskes etter!

Jeg vet :)

Det er grunnen til at jeg sa at jeg ønsket meg en slik ulykke, i motsetning til å si at jeg ønsket å prøve på arten....

Har fisket et sted med ål et par ganger nå men hr faktisk klart å styre unna agn den liker. Målrettet fiske etter den er ikke noe jeg vil gjøre. Å fiske med metoder som kan gi ål der den finnes er kanskje diskutabelt, men i min verden greit dersom man faktisk fisker etter noe annet og metoden er bra til det fisket.

Gratulerer nok en gang med veldig fin uttelling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skikkelig bra artsjakt! Synd med den aspen - den hadde du virkelig fortjent! Men det ble jo uttelling som du kan være superfornøyd med.

Å telte flere netter i Dyno er litt spesielt ja ;) Du er den eneste nordmannen som noensinne har gjort og noensinne kommer til å gjøre det :bbq:

Men du har rett i det med myggen. De som ikke takler Dyno-myggen bør tenke seg godt om før de drar til myrområder i Finnmark ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.