Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget portabelt ekkolodd


palkr
 Share

Recommended Posts

Tanta mi nordpå (som jeg av og til besøker) har en liten båt jeg får låne når jeg er der oppe. Har alltid savna ekkolodd utpå fjorden der, og etter å ha blitt inspirert av diverse tråder her på forumet bestemte jeg meg for å gjøre noe med saken.

Snekra først en kasse med håndtak. Tok ingen sjanser, og brukte 10mm finer som ble limt og skrudd sammen med syrefaste skruer. Batteriet er et 12Ah hobbybatteri fra Biltema.

167-6726_IMG.jpg

(gaffatapen var et forsøk på å hindre at vann ble stående i hjørnene). Den lille nylonstubben er for å sikre ekkoloddet til bærehåndtaket på ripa, så det ikke går i dørken ved første bråttsjø.

Feste av giveren er en interessant affære. Valget falt på vakum-patenten. En vakumløfter fra Biltema ble saget til, og en bit av en tykk skjærefjøl ble brukt som mellomstykke. Skrudd med syrefast, selvfølgelig.

167-6719_IMG.jpg

Hadde også sikkerhetsline på den, i tilfelle den skulle løsne i fart (noe den aldri gjorde).

Den portable løsningen fungerte brillefint. Det var helt genialt å ha et høykvalitetslodd med seg på tur, og vakum-festet fungerte over all forventning. Og det beste av alt var at det ikke kostet noe særlig (hadde instrumentet fra før).

166-6699_IMG.jpg

Det var slike bilder jeg var på jakt etter. 15 minutter etter at dette bildet ble tatt lå 2 kveiter i båten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) Ikke dumt. Ellers kan jeg bekrefte at de sugekopp greien fra biltema er smarte. Brukte patenten selv i sommer. Og har en vindskjerm eller en glatt nok tofte kan en bruke den med to sugekopper og feste ekkolodd braketten til denne. Satt som støpt både på skjerm og pulpiten en uke.

Kjøpte en ekstra brakett og festen denne til den med dobble sugekopper. Satt som fy.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart og grei løsning. Hvis du integrerer en liten lader slik at det er bare 220V som skal tilføres en gang i blandt blir det en enda mer komplett løsning. Er svingermontasjen din lang nok til at du kommer over bunnstoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og praktisk løsnning. Bra at du deler den med resten!!

Er som sagt sterkt inspirert av andre kloke hoder her inne :P Men det funket så bra at jeg bare måtte "skryte" litt :)

Smart og grei løsning. Hvis du integrerer en liten lader slik at det er bare 220V som skal tilføres en gang i blandt blir det en enda mer komplett løsning. Er svingermontasjen din lang nok til at du kommer over bunnstoffet?

Laderen sto på land :) (turte ikke å la det ligge igjen i båten, så alt utstyret var uansett med på land hver kveld)

På en 14 fots åpen glassfiber båt (vet ikke fabrikat, den er eldgammel og malt om et par ganger) fluktet transduceren akkurat med bunnen av båten når nedre kant på sugekoppen var omlag 15 cm over vannlinja. Så det var faktisk litt å gå på. Hadde jo vært en enkel sak å lage et par ekstra mellomstykker i forskjellige lengder, slik at den kan tilpasses større båter på stedet.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en festestropp rundt tofta er du sikker i ekle bølger også, ser du dog har sikret den på ett annet vis.

Feste for sluker/kroker på utsiten av kassa?

Ikke dumt å ha den på tofta. Men det ble mye forflytting frem og tilbake i båten (ut og inn med drivanker, frem i agnkassa etc), så jeg ville ha den litt ut av veien. Dermed havnet den ut på siden på kassa bakerst, og ingen mulighet for å stroppe den fast. Det ble litt improvisering :)

Glemte ellers å nevne at jeg kjøpte en pakke med selvklebende antiskli-knotter som jeg festet rikelig av på undersiden av kassa. Men turte ikke å droppe sikkerhetslina av den grunn. Disse instrumentene er jaggu dyre nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Super tråd! Har nå lagd meg ett sånt här patent og. Blev stort sett samme løsning men måtte lage noe ekstra ting for Airmar P66 svingern jag har er ikke leddet.

168067_10150143160821153_678356152_8143823_7758207_n.jpg

Håper at få testet den i løpet av helgen :rolleyes:

:) Fikk tak et nytt rullestolbatteri som er lite av volum, men ok kapapasitet, samt er ekstra sikret, og lekkasje fritt mm. I tillegg tåler det mange opp og ut landninger. Det har jeg tenkt å ha som trasportabel variant. Har ikke testet hvor lenge det holder ennå. Men burde holde noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd! Har nå lagd meg ett sånt här patent og. Blev stort sett samme løsning men måtte lage noe ekstra ting for Airmar P66 svingern jag har er ikke leddet.

Håper at få testet den i løpet av helgen :rolleyes:

Nice! :) Har du laget kasse til instrumentet også?

:) Fikk tak et nytt rullestolbatteri som er lite av volum, men ok kapapasitet, samt er ekstra sikret, og lekkasje fritt mm. I tillegg tåler det mange opp og ut landninger. Det har jeg tenkt å ha som trasportabel variant. Har ikke testet hvor lenge det holder ennå. Men burde holde noen timer.

Er det også bly-basert? Problemet med blybatteri i vekta, hadde jo blitt ennå mere portabelt hvis batteriet var lett. Li-ion hadde vært noe å vurdere kanskje, men et 4Ah Li-ion batteri med regulator og lader er ikke akkurat gratis, noe Biltema blybatteri nesten er :)

Edit: måtte sjekke Li-Ion priser. Et 14.8 V 6.3 Ah batteri veier bare en drøy halvkilo, men koster til gjengjeld 1150 kroner hos Elfa. Må vel regne med minst det samme for en lader.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! :rolleyes: Har du laget kasse til instrumentet også?

Yes, gikk for din løsning, fast satte batteriet bak :)

Litt småplukk kvar.. Batteriet er ikke spennt fast. Skall få lånt meg en overhåndsfres og runde av hjørner, bytte ut til forsenkte skruer osv.

Edit: Bilde

180679_10150141565321153_678356152_8124553_2881721_n.jpg

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! <_< Har du laget kasse til instrumentet også?

Er det også bly-basert? Problemet med blybatteri i vekta, hadde jo blitt ennå mere portabelt hvis batteriet var lett. Li-ion hadde vært noe å vurdere kanskje, men et 4Ah Li-ion batteri med regulator og lader er ikke akkurat gratis, noe Biltema blybatteri nesten er :blush:

Edit: måtte sjekke Li-Ion priser. Et 14.8 V 6.3 Ah batteri veier bare en drøy halvkilo, men koster til gjengjeld 1150 kroner hos Elfa. Må vel regne med minst det samme for en lader.

:) Det er nok bly. Spesiallaget for mange opp/ut ladninger. Men svært kompakte. 18amp/t. 12 års beregnet levetid, 18*7,6*16cm, men veier 6kg... Men skal en være ute en del timer så må man ha litt kapasitet også. Så en kan nok finne mindre og lettere batterier, men da med kortere levetid føre ny oppladning. Og en adskillig høyere pris....

For meg er det nok som regel med i bilen frem dit en skal bruker det, og da spiller ikke noen kilo så mye rolle.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Inspirerende tråd dette.

Har bestemt meg for å kjøpe et FishEasy 245 DS lodd, og snekre kasse til batteri og montering.

Er dette brukanes? Skal fiske i sjøen, og kommer til å flytte utstyret ofte.

Verste blir vel å snekre den svingerpatenten, men det går vel til slutt :thumbsup:

Er rimelig dum når det kommer til snekring mer avansert enn pallereparasjon.

Edit: Sitter og ser litt i Biltema katalogen; Hva slags batteri må jeg ha til loddet?

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende tråd dette.

Har bestemt meg for å kjøpe et FishEasy 245 DS lodd, og snekre kasse til batteri og montering.

Er dette brukanes? Skal fiske i sjøen, og kommer til å flytte utstyret ofte.

Verste blir vel å snekre den svingerpatenten, men det går vel til slutt :thumbsup:

Er rimelig dum når det kommer til snekring mer avansert enn pallereparasjon.

Tuller du eller! Har du spikra paller (på Løten?) er du mer enn kvalifisert :)

Ikke noe dumt valg av instrument. Eneste begrensningen jeg ser er på dypet, siden det er en 83/200KHz transducer. Vil muligens ikke strekke helt til på store dyp på en dårlig dag (mye bobler/alger/sprangsjikt etc).

Edit: kommer an på hvor lang tid du trenger, men ser at instrumentet "ditt" bruker 0.24A med baklyset på. Et 6Ah batteri gir deg da 6Ah/2/0.24A = 12.5 timers kontinuerlig drift før du må lade (deler på 2 fordi du ikke bør tappe mer enn halvparten av ladningen på et sånt blybatteri).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du eller! Har du spikra paller (på Løten?) er du mer enn kvalifisert ;)

Ikke noe dumt valg av instrument. Eneste begrensningen jeg ser er på dypet, siden det er en 83/200KHz transducer. Vil muligens ikke strekke helt til på store dyp på en dårlig dag (mye bobler/alger/sprangsjikt etc).

Edit: kommer an på hvor lang tid du trenger, men ser at instrumentet "ditt" bruker 0.24A med baklyset på. Et 6Ah batteri gir deg da 6Ah/2/0.24A = 12.5 timers kontinuerlig drift før du må lade (deler på 2 fordi du ikke bør tappe mer enn halvparten av ladningen på et sånt blybatteri).

Skulle kanskje tro jeg hadde sittet inne (evt. ute), men nei, har snekret en haug med paller på jobb den gang jeg var nyansatt :) Snakker om å ta motivasjonen fra en frisk norsk ungdom.

Hvor dypt tror du loddet ser? Skal brukes innaskjærs, men både på vestlandet og østlandet, og på vestlandet kan det jo bli ganske dypt innaskjærs. Jevnt over fisker jeg vel sjeldent på mer enn 150 meters dyp. Og trenger ikke loddet primært for å se fisk, men helst for å se skrenter/grunner og renner.

Har aldri brukt ekkolodd før, så alt dette er nytt for meg.

Satt og så på et 12V 12Ah batteri, men da er vel dette litt overkill til mitt bruk? Bør kanskje gå for 7.2Ah eller evt. 10Ah? Sistnevnte holder vel i 20 timer. Fisker jeg så lenge, må jeg betale barnebidrag.

Er det vanlig finérplater du har brukt til kassen? Hobbyplater er vel også brukanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje tro jeg hadde sittet inne (evt. ute), men nei, har snekret en haug med paller på jobb den gang jeg var nyansatt :) Snakker om å ta motivasjonen fra en frisk norsk ungdom.

Hvor dypt tror du loddet ser? Skal brukes innaskjærs, men både på vestlandet og østlandet, og på vestlandet kan det jo bli ganske dypt innaskjærs. Jevnt over fisker jeg vel sjeldent på mer enn 150 meters dyp. Og trenger ikke loddet primært for å se fisk, men helst for å se skrenter/grunner og renner.

Har aldri brukt ekkolodd før, så alt dette er nytt for meg.

Satt og så på et 12V 12Ah batteri, men da er vel dette litt overkill til mitt bruk? Bør kanskje gå for 7.2Ah eller evt. 10Ah? Sistnevnte holder vel i 20 timer. Fisker jeg så lenge, må jeg betale barnebidrag.

Er det vanlig finérplater du har brukt til kassen? Hobbyplater er vel også brukanes?

He he, godt å vite! ;)

150m bør vel gå, men nærmer seg nok praktisk maks-grense i saltvann. Her tipper jeg abbor kan fylle ut litt mer enn meg.

Ville gått for finer, litt mer hassle å få tak i men mye mer holdbart. Det er litt jobb å snekre kassa, og det er ergerlig om den ryker på tur.

Ikke noe vits å gå for større batteri enn man trenger, blir bare dyrere og tyngre :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.