Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøring av ørret?


j-man
 Share

Recommended Posts

He he, å ta et så voldsomt tilslag kan nok ikke anbefales nei, men det er likevel noe i det - at et solid tilslag ofte sikrer god kroking og dermed mindre fare for å miste fisken under den påfølgende fighten. Men selvsagt alt med måte - og tilpasset redskapen du bruker (type sene og tykkelse, hvor mye snøre du har ute, hvilken krok du bruker mm. )

Ellers kjører jeg stort sett alltid fisken så hardt jeg tør men uten å provosere den til å begynne å hoppe og sprette. Men det forutsetter selvsagt at man kjenner redskapens begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du mener med kjøring på siden. Ei heller er det ofte ikke mulig å bestemme hvordan kjøring skal skje. Man kan egentlig bare prøve å følge fisken så godt som mulig. Det viktigste er å ha stram line hele tiden, og bruke slurebremsen riktig. På det stedet jeg fisker. Er stor-ørreten fæl til gjøre alle mulige krumspring opp i luften. Har mistet noe fisk på det. Så jeg prøver å holde stangen lavt, hvis det er mulig.

En annen ting som er viktig er å tenkt litt over hvordan man best kan lande gromfisken på det det stedet man fisker, før man starter fisket. Kanskje har man bedre mulighter for håving hvis man flytter seg litt. Er man alene og litt rusten. Kankje trene på håving litt, med en liten stokk. Før man begynner fisket

Som en liten digresjon til det å holde snøret stramt. Veldig ofte når storfisken ligger i hoven løsner wobbleren av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du mener med kjøring på siden. Ei heller er det ofte ikke mulig å bestemme hvordan kjøring skal skje. Man kan egentlig bare prøve å følge fisken så godt som mulig. Det viktigste er å ha stram line hele tiden, og bruke slurebremsen riktig. På det stedet jeg fisker. Er stor-ørreten fæl til gjøre alle mulige krumspring opp i luften. Har mistet noe fisk på det. Så jeg prøver å holde stangen lavt, hvis det er mulig.

En annen ting som er viktig er å tenkt litt over hvordan man best kan lande gromfisken på det det stedet man fisker, før man starter fisket. Kanskje har man bedre mulighter for håving hvis man flytter seg litt. Er man alene og litt rusten. Kankje trene på håving litt, med en liten stokk. Før man begynner fisket

Som en liten digresjon til det å holde snøret stramt. Veldig ofte når storfisken ligger i hoven løsner wobbleren av seg selv.

Takk:) Jeg tror det beste er lavt og litt til siden, men hvis ørreten hopper må stangen være rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg bytta ut krokene på samtlige sluker og wobblere har jeg faktisk ikke mista en eneste fisk. My e elendige og sløve kroker som står monert på orginalt.

Fjerner alt av kroker på nye sluker før jeg legger dem i slukesken.

Har en eske med kvalitetskroker som jeg hekter på slukene etterhvert som jeg bruker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme selv. Da har man alltid kontroll på hvordan krokene er. Så blir det mye mindre rot i slukskrinet også :)

Skulle hatt meg en god splittring-tang i "ørret størrelse". Har noen testet denne (evt andre gode tips):

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I was always told when fighting trout to keep the tip high for pressure and to encourage the fish to stay down but when the fish jumps drop the tip a bit to stop the fish spinning in the air, then get the pressure back on again once the fish is back in the water. Regardless of what method you use, it is easier to keep an even pressure on with mono and a slower actioned rod and definately results in more fish landed for me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte til kvalitetskroker er nevnt.

Et annet tips kan være også og bruke en extra splittring til kroken, slik at fisken vanskligere greier og "brekke" seg løs under kjøringen.

Jeg bruker gjerne også et par meter med vanlig sene når jeg fisker med fireline. Mener jeg får noen flere ørreter på land med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok best å bruke litt tid og finkjøre fisken ja, med jevnt press hele tiden. Slakke på lina er vel det verste som kan skje. Og prøve å ikke dra inn fisken for tidlig før den er sluttkjørt. Kortere line mens fisken enda er vill og sprek er ikkje bra :P Er nok ikke annerledes å kjøre laks f.eks. enn ørret. Jo større fisken er, jo mere tid må man bruke. Men selve kjøringen er jo lik.

Men det er som noen sier at krokene er veldig viktig ja. Jeg synes faktisk det er enklere å kjøre stor fisk, fremfor fisk på 2 kilo og ned. De minste er mere propell og uforutsigbar. Og spretter i alle retninger. Er fisken godt kroket, blir jo tapsprosenten selvsagt mindre og man kan kjøre fisken litt hardere også.

Å rykke inn fisken i en jafs før den får summet seg er ikke å anbefale (Gabrielsen Spesial har jeg forstått :) ).

Men både jeg og kompisen har gjort det noen ganger på smålaks på 2-3 kilo. Sprang inn på elveøra og landdro laksen i hundre tvert etter at vi rykket til markopphenget ! Laksen får ikke brukt kroppen til å vende uti strømmen og kommer inn som ei oterfjøl mot land. Men hvor er kosen med fighten ? Så det har jeg sluttet med forlengst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er en halvkilos ørret stor, for andre må en ørret være minst 2-3 kilo for a anses som stor og for atter andre kanskje 4-5 kilo, så dette er helt individuellt.

Gode kroker, mono i stedet for multifilament, dyp rolig aksjon i stanga, fleksibel forbindelse mellom sluk og krok og god slurebrems er gode forutseninger å ha på plass for å berge drømmneørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Jeg tror det beste er lavt og litt til siden, men hvis ørreten hopper må stangen være rett

Hei j-man!

Her var det mye rart...

Når du kjører fisk er det tre ting du ikke vil skal skje. Det er at sena ryker, krokfestet løsner eller at du setter fast i bånn eller kant-vegetasjon/stein. Ser vi bort fra det elementære med snellebrems som fungerer og er riktig innstillt, er fleksen i stange det viktigste hjelpemiddelet du har for å ungå de to første. Det betyr at du skal ha en god bue på stanga. Snøret 90 grader på stanga er en grei pekepinn. Dernest bør stanga peke rett opp! Dette av flere grunner. Når stanga holdes høyt blir det lettere å ungå steiner ol. på bånn, flat vinkel og stein som stikker opp er en dårlig kombinasjon. I tilegg får du pressa fisken opp mot overflata, noe som er en god ting. Der er først når fisken hopper at du senker toppen, og så rett opp igjen. Andre gode grunner til å holde stanga høyt er at du unngår å rote deg borti busker og trær, pluss at du er i utgangspossisjon til å kunne styre fisken hit eller dit ved å endre press fra side til side. Stanga rett mot fisken er altid fy, fy!

Lykke til!

M.v.h.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei j-man!

Her var det mye rart...

Når du kjører fisk er det tre ting du ikke vil skal skje. Det er at sena ryker, krokfestet løsner eller at du setter fast i bånn eller kant-vegetasjon/stein. Ser vi bort fra det elementære med snellebrems som fungerer og er riktig innstillt, er fleksen i stange det viktigste hjelpemiddelet du har for å ungå de to første. Det betyr at du skal ha en god bue på stanga. Snøret 90 grader på stanga er en grei pekepinn. Dernest bør stanga peke rett opp! Dette av flere grunner. Når stanga holdes høyt blir det lettere å ungå steiner ol. på bånn, flat vinkel og stein som stikker opp er en dårlig kombinasjon. I tilegg får du pressa fisken opp mot overflata, noe som er en god ting. Der er først når fisken hopper at du senker toppen, og så rett opp igjen. Andre gode grunner til å holde stanga høyt er at du unngår å rote deg borti busker og trær, pluss at du er i utgangspossisjon til å kunne styre fisken hit eller dit ved å endre press fra side til side. Stanga rett mot fisken er altid fy, fy!

Lykke til!

M.v.h.M.

Takk:) Jeg ble veldig forvirret nå, men før jeg oprettet denne tråden trodde jeg at man skulle holde stanga høyt. Så jeg tror jeg prøver meg litt fram og ser hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.