Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2010 10.desember


Bunker
 Share

Recommended Posts

Som mange sikkert har fått meg seg er jeg langt flinkere til å lage mat enn jeg er til og fiske. En og annen matfisk og flatfisk kommer opp fra fjorden innimellom men Trymtorsk eller blanking er og blir hovedfangsten.

Jeg gir meg uansett aldri for dager langs fjorden og en sjelden gang i skauen er og blir utrolig digg for sjela.

Som matglad mann er jeg også opptatt av god turmat og tenkte jeg skulle dele noen tanker om dette fordelt på litt forskjellige matideer og utførelser.

Bålbrød (pinnebrød) er og blir en viktig turingrediens. Dette kan sikkert bakes på hundre måter og er egentlig noe av det letteste brøde å lage. Ikke minst for allergikere siden man kan bruke nesten hva som helst av mel med suksess.

Oppskriften er egentlig så enkel:

2 deler mel

1 del vann

og mulige tillegg av:

Olje/smør

Bakepulver for luftigere bakst

Salt for smak

Andre krydderier etter smak

Bytte ut vann med annen veske

Det er lettere å bake ut når det er god binding i deigen så jeg har alltid i potetmel i tillegg til andre meltyper. Å bytte noe av vann med rismelk vil også binde det noe sterkere tror jeg.

Jeg rulla dette rundt pinne før, men går stadig oftere over til å steke på stein. Da blir det jevnere stekt og størrelsen kan økes. Steinen må ligge godt å lenge i bålet først og det beste er en stor flat stein som kan ligge oppi bålet hele veien og bare skyves litt glør mer innunder innimellom. Når du steker på stein er det som i steikepanne lett å sette fast brødet. En kombinasjon av fett i deigen og litt mel strødd utapå brødet før steking fikser dette.

På hardangervidda i fjor sommer hadde jeg flere poser med melblandinga uten vann for å lette bæring. Fint på lengre turer også med andre ord.

For sist turs anledning var dette mine ingredienser i tillegg til vann:

110976_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44781/110976.jpg

Her er brødet tippa over en pinne. Lite stein denne dagen:

110977_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44781/110977.jpg

Her er et bilde fra familietur med kone og kid i østmarka i sommer. Her bakes til og med deigen i skauen:

110978_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44781/110978.jpg

Enkel men dritgod tursuppe:

1 spiseskje smør

chilli

hvitløk og eller løk

Ingefær

Salt

Det over kapper og blander jeg gjerne til en liten haug og tar den i et folie eller liten boks av noe slag. Smør gjør ting enklere enn olje. <_<

Laubergblad

Vann

Noen større biter fisk

Agnreker (før de bæder helt)

Dro denne opp av esken på tur i forrige uke. Når kuldetåka ligger over fjorden i 15 blå er det kjekt med noe varm suppe på tur. ;)

110975_s.jpg

Ting som smaker mye funker alltid i kulde og til nesten all mat.

110979_s.jpg

En kan selvsagt ta hva som helst i en slik suppe, men hvitløk, ingefær og chilli gir skikkelig kraftig smak og det er et must for meg i kulda. En curryblanding er sikkert også veldig bra. Dette ække værre enn å sette en kjele i bålet og koke opp vannet. Hiv oppi alt og la det småkoke 10 - 20 minutter. En har jo aldri med sil og slikt på tur så det som egner seg best av fisk er et par store biter, huer eller lignende som er lette å holde tilbake når suppa helles over i en kopp. På turen sist uke blei en svelgeivrig trymtorsk ofra i tillegg til et par agnreker. Hvis du totalblanker gjør reker nytten godt aleine. Jeg tok av en rask ryggfilet og sidefilet uten skinn og bein og kutta resten av fisken i to og la i gryta. Jeg kutta chillien på langs og hadde oppi hel siden den ikke var kappa hjemme. De små fiskebitene kan du legge rå i koppen og hellen suppa over så er de ferdig på 30 sekunder.

Suppe med og uten lokk under. Helte den som nevnt over i kopp før spising.

110981_s.jpg

110982_s.jpg

Diverse til øyne og mage:

Nesten alt kan has i folie og legges nesten oppi bålet. Under er et bilde av litt matlaging før tur i 2009.

49699_s.jpg

Jeg liker godt å slippe tallerken på tur så det å bruke frukt/grønnsak med skall som kan spises utav funker veldig bra. Min hittil største favoritt var Tandorikjøttdeig i appelsin. Kjøttdeig stekt med masse godt tandoorikrydder legges kort og greit i en appelsin, som er kappet toppen av og scoopa, sammen med deler av appelsinkjøttet. Legg i folie og varm på bålet til det freser litt og spis ut av denne med skje.

Pølser kommer en aldri utenom, så tar jeg med dette bildet av en pølsediggblanding fra tur i 2009. Pølse i lompe dyppes i blanding av majo, sterk dijonsennep, ketchup og habanerotabasco (godt egnet for de som synes vanlig tabasco minner om litt salt tomatsaus).

02012009009.jpg

Agnreker av den ferske sorten kan også fortæres så godt og enkelt som dette:

61557_s.jpg

Til slutt må jeg minne om at uansett hva en spiser kan det med fordel tas med en slik:

46089_s.jpg

God tur og god lunch!

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra luke. Måltidene er alltid et høydepunkt når man er på tur, enten det er ferskfanget fisk, eller det rett og slett er pølser stekt på bål. Og det er viktig med godt drikke til maten! :) Fiskesupper er god turmat; utnytter råvarene best mulig (ingen sløsing av fiskekjøtt) og gir varme i kroppen på kalde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.