Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender - 14 desember 2010


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne skrive noen ord om fisket med balansepilk, siden det er vinter og det har vært noen spørsmål fra diverse brukere blant annet på chatten. Jeg skal ikke påstå at jeg er den mest verdensvante balansepilk-fisker, men noen turer og testinger har det blitt etterhvert.

Så jeg gjør det enkelt; jeg bidrar med det som har fungert for meg, samt tips om ting man kan legge til for å gjøre fisket potensielt bedre hvis forholdene krever en justering. Å fiske med balansepilk er vel heller ikke akkurat hjernekirurgi, skjønt noen ganger må man i det minste variere bevegelser på pilken for å tirre fisken til å ta.

Jeg går ut ifra at de aller fleste kjenner til hva en balansepilk er, og hvordan den ser ut, men jeg tar allikevel med et bilde som viser en i profil, og en fort-og-gæli beskrivelse av bevegelsene en balansepilk gjør når man fisker den aktivt, og variert:

balkal2.jpg

Ut ifra hvilke rykk og bevegelser du gjør med stikka, vil bevegelsene på balansepilken varieres (derav pilene på bildet). Om du er interessert i å ta en kikk: Legg deg på isen, legg et plagg eller håndkle over hodet og se nedi hullet på bevegelsene til balansepilken når du beveger stikka/stanga på forskjellige måter.

Ved harde rykk, vil ofte balansepilken skjære ut til sidene og bevege seg i en halv-sirkel rundt området den er i når den henger stille i vannet. Disse bevegelsene er ganske store og raske; derfor lønner det seg å holde balansepilken rolig i vannet etter 3-4 harde nykk.

Grunnen til dette er at de store bevegelsene fanger interessen til fisk i nærheten, men det skal god timing til for at fisken skal få tatt noe som beveger seg såpass uregelmessig og raskt. Men lar man balansen henge rolig like etterpå, er det som regel noe en fisk ikke kan motstå – brått er det et lett bytte.

Dette gjelder også når man gjør mindre og lettere bevegelser med stikke/stang; enhver form for bevegelse-bevegelse-stopp vil gjøre bytte interessant. Ofte pleier jeg å la balansen henge rolig en stund, for så å gjøre små og lette nykk med stanga.

En annen variant jeg liker å legge inn av og til, når jeg fisker med haspel, er "avtrekker-bevegelse" på senen. Da legger jeg senen over pekefingeren, og beveger den som om jeg klemmer inn en avtrekker. Dette gir en jevn, myk bevegelse av balansepilken – samt fordelen ved å kunne kjenne i senen om det er fisk bortpå og prøver.

Variasjon er generelt stikkordet; særlig om det er lite fart i fisk den dagen.

Som ved alt annet fiskeutstyr, får man balanser i mange størrelser og varianter. Har man interesse for fisket, så bør man ha et lite utvalg i skrinet. Personlig har jeg varianter fra de helt små, til større balanser opp mot 40 gr.

Jeg har handlet mine litt her og der. 28 gr Rapala har jeg handlet hos XXL, Strike Pro hos Avkroken, samt en rekke via eBay. Hvis du tenker handle via eBay, så er søkeordet jigging rap, Rapala jigging rap, ice fishing jig, vertical ice lure osv. tilstrekkelig for å finne en rekke modeller.

Valg av stang og snelle, eller stikke, får man føle seg frem på selv. Jeg er veldig fornøyd med Skogseidstikka til dette fisket, selv om jeg føler at den er litt for myk når vekten på balansen nærmer seg 40 gr. Men stikka tåler utrolig mye, og er himla artig å kjøre fisk på.

Får du en sprek og stor fisk som raser ut, så kan det hende at du må putte mye av stikka ned i hullet for å unngå at senen slipes mot iskanten ved utrasene. Dette gjelder særlig på gjedde, som har en greie for å ruse avgårde i full fart helt oppunder isen. Hold for all del et jevnt press hele tiden.

Valg av braid vs mono på snella er også en smakssak. Braid fryser lettere i kulda, særlig tynn dimensjon. På en annen side får man veldig god kontakt med balansen ved bruk av braid; man kjenner alle smånapp, dunk og angrep på balansen.

Føler vel at det er liten vits i å utdypet fisket mer enn dette; for det meste går på å prøve seg frem og få resultater ut ifra hva man gjør. Det er ikke så mye å utdype alt i alt heller. :rock:

Her er noen avsluttende tips, før jeg lar diverse bilder oppsummere denne julekalenderluken:

#1: Gi balansepilkene dine en runde med superlim bak ved «finnen», slik at limet dekker undersiden bak og gir støtte til der finnene er montert på kroppen. Dette for å unngå at finnene løsner under fiske; det har skjedd endel ganger og det er jo ikke noe vits. De fleste superlim reagerer ikke med lakken på balansepilken, skjønt andre typer lim smelter lakken. Så jeg har holdt meg til kun superlim, etter første glippen med plastlim. :)

#2: Husk å fisk deg fra bunn og oppover, gjerne meter for meter (om du har tålmodighet til det). Lær deg hvor mange cm snella di tar inn av sene ved hver hele omdrening på sveiva. Om du vet dette, samt holder telling når du fisker, vil du for det første vite hvor høyt du er oppe fra bunn, men også kunne huske hvor i vannlaget fisken tok – om det biter i høyere vannlag. Ofte tar fisk veldig nært oppunder isen. Jeg pleier ofte å slippe balansen helt til bunn, sveive helt opp og så gjenta prosessen flere ganger før jeg begynner fisket systematisk; for å se om jagende fisk er i nærheten. Uansett kan slikt vekke oppmerksomheten til fisk i nærheten.

#3: Bruk gjerne et fortom for å sikre deg at du ikke mister balansepilken. Selv liker jeg å ha 0.50 mono-fortom (Biltema sene, som faktisk er veldig ok) ved fiske på sjøisen; ca en meters lengde. På senen fra snella har jeg festet en liten tønnesvivel av god kvalitet (Mustad tønnesvivler er veldig solide), en plastperle over svivelen for å hindre at svivelen dras inn i stangringene, og så går mono-fortommet ned til balansepilken. Balansen sikrer jeg med en egen variant av Rapala-knuten, og sikres til svivelen med en variant av Tunaknot.

Til fiske etter gjedde, er det (etter min mening) kun wire-fortom som gjelder. Her kan man enten bruke standard fortom, eller knytbare fortom. Selv bruker jeg kun sistnevnte.

#4: Bytt treblekroken om du ikke føler deg fornøyd med den som er levert fra leverandør. Særlig balansene fra eBay har ofte billige kroker som bør byttes.

#5: Skaff deg noen av de minste plaststrips du får tak i (Biltema har det), og kombiner gjerne et knekklys med balansepilken. Et knekklys under buken på balansen, bak ved finnen, vil ikke påvirke gangen og kan gi deg en liten fordel om vannet er grumsete, dypt, ved fiske om kvelden osv. Fest knekklyset med stripsen, og klipp av den delen av stripsen som blir til overs.

#6: Om du føler for det, så kan du jo sette inn balansepilker med en eller annen lukt som fisken kanskje blir giret av. Nå er det jo viden kjent at Sverre har tømt alle lager som hadde «Rekespray», men du finner sikkert noe et sted om du leter godt nok, eller er villig til å betale prisen.

Jeg avslutter med noen bilder, enda det er ikke så store greiene.. Jeg håper at du har blitt litt inspirert; særlig om du ikke har prøvd balansepilk noe særlig før, eventuelt blitt minnet på noen tips.

Forøvrig vet jeg at det er noen karer her som har noen virkelig bra fisk tatt på balanse; dere må gjerne slenge inn et bilde eller to om dere gidder, dere det gjelder.

Av og til får du/feilkroker du små fisk...

sypikebalanse.jpg

knurrbalanse.jpg

taggis.jpg

Ixus432.jpg

Ixus596-1.jpg

Noen ganger får du grei nok fisk..

skogseidogsnella.jpg

Ixus538-1.jpg

Ixus603-3.jpg

makrellrd.jpg

Ixus614-1.jpg

makravart.jpg

Ixus618.jpg

Ixus617.jpg

sei.jpg

Ixus312.jpg

Ixus439-1.jpg

Ixus570.jpg

abboravart.jpg

Og så hender det at du får fin fisk!

gjedde1lite.jpg

Får du ikke fisk, så får du sitte og glo på de fine fargene.

IMG_2897.jpg

PS: Jeg vet at jeg skrev noe alà «.. håper du har blitt inspirert» osv. Vel, jeg ordla meg litt feil. La meg si det sånn at hvis du ikke fikk noe ut av denne kalenderluka, eller verre – ikke likte den – så kommer jeg til å spore opp navnet ditt, adressen din og besøke deg med en hel makrell.

Og du vil vel ikke ha besøk av «Makrellmannen»..?

htt.jpg

God jul!

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke Jon :thumbsu:

Her er et par av mine fangster på balanse.

111190_s.jpg

SØ fra bunnefjorden tatt på en Karismax 22gr i abborfarge. Vekt 1640gr lengde 64cm. Tatt på stikke :thumbsup:

111191_s.jpg

Noen ørreter fra Tromsø tatt på 2cm rapala i fargen FT. Alle mellom 600-800gr.

Gleder meg til ny sesong, er ferdig med eksamen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra luke. Og glem ikke at balansepilk også er et glimrende agn til røye, harr, og til og med sik!

Under røyefisket i vår opplevde jeg at fisken bet veldig forsiktig på blink/maggot, men isteden for å forsøke mormyshka på slik fisk, prøvde jeg den motsatte taktikken, en hoggprovoserende balansepilk. Og da gøyv fisken på ganske raskt! Har også fått sik i Glomma som nesten har slukt balansepilken, så det er tydelig at selv sik spiser en del fiskeyngel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mjøsa har det blitt tatt mye sik på balansepilk og på gode dager har man opplevd at siken har gulpet krøkle når den har kommet opp.

For min egen del erfarte jeg at balansepilk etter sik ga altfor mange feilkrokinger, på én tur feilkroket jeg sikkert 5 sik over persen min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott luke og mange gode tips og interessante tanker. :thumbsup:

Men det med å stikke stikka ned i hullet mens man kjører fisk? Ser at flere gjør det, men skades vanlig sene egentlig så mye av å bli dratt mot glatt is?

Sikkert ikke dumt å være på sikre siden selvsagt, men bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke :thumbsup: Må nok skaffe meg en skogseidstikke selv og prøve på sjøisen i vinter :blush: Personlig føler jeg at man får best føling med balansen med en vanlig pilkestikke, men for fightens del er nok en pilkestang greit :thumbsu: uansett håpløst å fiske med pilkestikke på større dyp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott luke og mange gode tips og interessante tanker. :)

Men det med å stikke stikka ned i hullet mens man kjører fisk? Ser at flere gjør det, men skades vanlig sene egentlig så mye av å bli dratt mot glatt is?

Sikkert ikke dumt å være på sikre siden selvsagt, men bare lurer.

Det er nok delte meninger om det; det som står her er (som nevnt i starten) kun mine egne erfaringer. Braiden jeg bruker, og som har blitt slitt langs iskanten der boret har gått gjennom, er relativ tykk Fireline. Men det kan selvsagt være noe så enkelt som at akkurat den senen har en svakhet eller lignende.

Så om man vil stikke tuppen av stikka ned i hullet eller ikke når stor fisk har gått på, og stikker avgårde bortover langs isen, må man vurdere fortløpende selv. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne luken va katastrofalt elendig Jon!!

(Trenger makrell og hadde vert fint me besøk av makrellmannen) :)

De rare lydene du kommer til å våkne av en natt i nokså nær fremtid, vil ha en helt naturlig forklaring. Så når du da strekker deg etter telefonen for å ringe "Åndenes makt", så bør du heller revurdere og ringe 112 isteden. For når lydene er der... da er "Makrellmannen" der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.