Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender - 14 desember 2010


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

De rare lydene du kommer til å våkne av en natt i nokså nær fremtid, vil ha en helt naturlig forklaring. Så når du da strekker deg etter telefonen for å ringe "Åndenes makt", så bør du heller revurdere og ringe 112 isteden. For når lydene er der... da er "Makrellmannen" der og.

haha, lookin forward to it! Har 112 på speed-dial :thumbsup:

Når du snike deg inn legge du makrellen i frysen som står i kjelleren, den på kjøkkenet blir d dårlig stemning når eg fylle me makrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurer på - nå når vi er inne på dette med balansepilk: Hva er din erfaring med bruk av opphenger?

Det er jo fristende å sette på en flue eller en krok med litt makrell på.

Jeg er klar over ulempen med at opphengeren kan hekte seg i isen når man skal ha opp fisk, har selv mista en del fisk på det. Men bortsett fra det. Synes du en opphenger ødelegger gangen på balansepilkene?

En løsning på at opphengeren hekter seg i iskanten er forresten å bare tre flua inn på snøret over pilken. Da danset bare flua over pilken og glir ned til pilken når man drar opp fisk.

Selv synes jeg opphenger fungerer bra, men synes å se en tendens til at jeg får mer fisk på selve balansepilken når jeg dropper opphengeren. Så jeg tror den ødelegger gangen noe.

Samme med agn på selve balansepilken. Det hemmer nok gangen en del. Ser likevel ikke bort i fra at det kan være lurt med en liten bit makrell på enkelte ganger.

Interessant å høre tankene dine om dette

Og en annen ting: Balanse fra brygger og båt er jo effektivt som bare det om sommeren også. Men det har du sikkert testet og erfart du også

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med opphenger på balansen, tipper fisken heller tar balansen, istedet for noe som flyr frem og tilbake "der oppe".

Man kan fint agne treblen under uten at det påvirker gangen veldig, men alt med måte. Har gode erfaringer med litt bukskinn fra makrell hengene under, men om det er avgjørende for at fisken tar tviler jeg på. Det ligger nok mer i hendene på han som står på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med å stikke stikka ned i hullet mens man kjører fisk? Ser at flere gjør det, men skades vanlig sene egentlig så mye av å bli dratt mot glatt is?

Sikkert ikke dumt å være på sikre siden selvsagt, men bare lurer.

har aldri opplevd noe problem med dette med vanlig nylonsene, muligens med unntak av svært tynn sene under mormyshka-fiske. Men når man bruker braid, som tåler mye mindre slitasje enn nylon, kan nok dette ha betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurer på - nå når vi er inne på dette med balansepilk: Hva er din erfaring med bruk av opphenger?

Det er jo fristende å sette på en flue eller en krok med litt makrell på.

Jeg er klar over ulempen med at opphengeren kan hekte seg i isen når man skal ha opp fisk, har selv mista en del fisk på det. Men bortsett fra det. Synes du en opphenger ødelegger gangen på balansepilkene?

En løsning på at opphengeren hekter seg i iskanten er forresten å bare tre flua inn på snøret over pilken. Da danset bare flua over pilken og glir ned til pilken når man drar opp fisk.

Selv synes jeg opphenger fungerer bra, men synes å se en tendens til at jeg får mer fisk på selve balansepilken når jeg dropper opphengeren. Så jeg tror den ødelegger gangen noe.

Samme med agn på selve balansepilken. Det hemmer nok gangen en del. Ser likevel ikke bort i fra at det kan være lurt med en liten bit makrell på enkelte ganger.

Interessant å høre tankene dine om dette

Og en annen ting: Balanse fra brygger og båt er jo effektivt som bare det om sommeren også. Men det har du sikkert testet og erfart du også

Jeg har ikke brukt kombinasjonen opphenger(e) og balanse noe særlig; tror jeg har brukt det et par ganger, men det har kun vært for å skulle ha lurt opp noe agnfisk.

Om sommeren har jeg ikke hatt særlig uttelling med balanse, utenom noe fisk når jeg har fisket fra brygger med litt agn på treblekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.