Gå til innhold
Fiskersiden

karpe i stokkevannet


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

De fleste som fisker karpe setter nok fiske ut igjen... Bestanden i Heivannet er neppe så diger at den har behov for beskatning heller, uten at jeg har vært der og forsøkt... Vannet er jo nokså stort og variert, så jeg vil tro bestanden klarer å regulere seg selv nokså bra. Jeg synes det er veldig fint at du tipser om vann Lars, fortsett med det, det er plenty nok hemmeligholdelse av vann som det er fra før :).

Og det er klart, det kan fort bli langt mer artig å besøke svigers i i Siljan fremover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser ikke poenget i å be noen fjerne navnet på vannene som karpene finnes i.

( Med mindre man har satt ut fisken selv å regner den som SIN fisk? )

Heivannet var vel i ta.no når to unggutter fikk ei karpe på litt over 3kg i garnet sitt.

Noe gammel morro fra 80tallet.

Lite klokt å slippe ut karper i resservedrikkevann.

http://www.ta.no/nyheter/article3873946.ece

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2364378.ece

De blander karpefamilien...

Det går karpe (suter) i Skien i blant annet Åletjern, i Jomfrudammen, trolig også i Heivannet, ovenfor Hogga i Lunde, i Gunneklev i Porsgrunn og i enkelte vann i Bamble.

hvorfor ser du ikke poenget om at noen foreslår at navnet på karpevannet skal fjernes ?. Det bare sa jeg fordi jeg er ganske sikker på at det er en del personer her på forument som gjerne slakter karpe når de får den på kroken, og det er greit hvis de finner ut hvor vannet er, tross alt så er karpe der ulovlig. Men hvis det er vann som huser mye karpe, og som kan holdes hemmelig, hvorfor ikke gjøre det da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ser du ikke poenget om at noen foreslår at navnet på karpevannet skal fjernes ?. Det bare sa jeg fordi jeg er ganske sikker på at det er en del personer her på forument som gjerne slakter karpe når de får den på kroken, og det er greit hvis de finner ut hvor vannet er, tross alt så er karpe der ulovlig. Men hvis det er vann som huser mye karpe, og som kan holdes hemmelig, hvorfor ikke gjøre det da ?

hehe paranoid??? Tror ingen er mer ute etter å slakte karpe enn annen fisk. Sannheten er vel at brorparten, til og med karpefiskere selv slakter ørret og annen "spiselig" fisk. Skal vi gå helt nekro og ikke nevne noen vann i frykt om at noe skal bli drept da? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe paranoid??? Tror ingen er mer ute etter å slakte karpe enn annen fisk. Sannheten er vel at brorparten, til og med karpefiskere selv slakter ørret og annen "spiselig" fisk. Skal vi gå helt nekro og ikke nevne noen vann i frykt om at noe skal bli drept da? :dribble:

Først å fremst, si meg hvorfor holdes alle karpevanna så hemmelig ?. Viste du at karpekjøtt er delikatesse i nesten alle resturanter rundt europa, og JA! jeg er ganske sikker på at noen velger å spise karpe framfor ørret og andre fisk. Når jeg sier ''slakte'' så mener jeg altså å spise fisken. Så hvis jeg drar til ulsrud og fisker der i 1-2 uker, der hvor karpen er lettlurt, fisker opp 5-10 stykker som er mellom 5 og 10 kg, og tar dem med hjem, så vil det være slakt. Når dem har vært der 20 år på å vokse seg så store. Og alle vi vet at karpe ikke er så flink til å reprodusere seg her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst, si meg hvorfor holdes alle karpevanna så hemmelig ?. Viste du at karpekjøtt er delikatesse i nesten alle resturanter rundt europa, og JA! jeg er ganske sikker på at noen velger å spise karpe framfor ørret og andre fisk. Når jeg sier ''slakte'' så mener jeg altså å spise fisken. Så hvis jeg drar til ulsrud og fisker der i 1-2 uker, der hvor karpen er lettlurt, fisker opp 5-10 stykker som er mellom 5 og 10 kg, og tar dem med hjem, så vil det være slakt. Når dem har vært der 20 år på å vokse seg så store. Og alle vi vet at karpe ikke er så flink til å reprodusere seg her i norge.

Ok, stikk til Ulsrud og fisk de lettlurte karpene, få 5-10 stk mellom 5 og 10kg på de to ukene og du skal få en mengde med fiskeutstyr, diplomer og mer. Og de er kanskje ikke så flinke til å reprodusere seg, men noen gjør det. Og fra tidligere utsettninger er jo mange karpefiskeres favoritt sitat "alle vann har karpe" Så forbannade sjelden kan den da ikke være. Du bekrymrer deg for ett eventyr. Dette er i virkeligheten. Tilgangen på karpe i søreuropa i bra kvalitet overgår de myrbesuldede fiskene her.

kom bare til å tenke på i etterkant, om de navngitte vannene er så truet pga SLAKT, hvorfor er da ikke ulsrud tom for karpe??? Kjent utover landets grenser som mekka i Norge for karpe. Ubegrunna bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, stikk til Ulsrud og fisk de lettlurte karpene, få 5-10 stk mellom 5 og 10kg på de to ukene og du skal få en mengde med fiskeutstyr, diplomer og mer. Og de er kanskje ikke så flinke til å reprodusere seg, men noen gjør det. Og fra tidligere utsettninger er jo mange karpefiskeres favoritt sitat "alle vann har karpe" Så forbannade sjelden kan den da ikke være. Du bekrymrer deg for ett eventyr. Dette er i virkeligheten. Tilgangen på karpe i søreuropa i bra kvalitet overgår de myrbesuldede fiskene her.

kom bare til å tenke på i etterkant, om de navngitte vannene er så truet pga SLAKT, hvorfor er da ikke ulsrud tom for karpe??? Kjent utover landets grenser som mekka i Norge for karpe. Ubegrunna bekymring?

Det er lettlurte karper om man sammenligner de med andre vann. Og hvis karpefiskere har satt ut så mye karpe i så mange vann. Ville det vært mer karpe enn abbor og ørret, det er nettop det at de ikke klarer å reprodusere seg så bra i de vanna. OG karpa kan aldri reprodusere seg så fort som vi mennesker kan fange den. så poenget mitt er å PRØVE å holde vann hemmelig så karpefiskere kan også fiske!. Den er jo ikke FORBANNADE! sjelden, men den er sjelden. Det er en del personer her på forument som har røpet vann og de har blitt garna i løpet av kort tid. Hvorfor lage en så stor sak ut av dette i det hele tatt , jeg foreslå til den personen om vannet kan holdes hemmelig!. Og hvis jeg bekymrer meg, det gjør deg ikke noe! gjør det ?. Gjør jeg kanskje noe gæli ved å prøve å holde karpevann hemmelig.

Endret av gjørsmeiteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner bare ikke hysteriet ditt, karpe finnes i alle vann (merk; etter noen å skjønne) :) Og at du tror alle kommer og slakter ned bestanden din, den må du lengre ut på landet med. Poenget var at BRORPARTEN av folk som fisker i Norske vann, de er ute etter matfisk som ørret. Karpe er det svært få som vil ha på middagsbordet. Godt ikke alle karper i Norge er så lettlurte og dumme som i Ulsrud da, kjipt for fiskeren. For særere fisk i ferskvann enn Ulsrud karpene har jeg sjelden møtt ihvertfall :D Harr du bevis på påstanden din? At så fort et vann blir nevnt så blir de "garna" opp? Ut fra hva jeg har skjønt er det ikke den letteste fisken å få i garn heller. Mulig jeg sitter med feil inntrykk.. Men vil du påstå at noen "fiskere" kom med garna og fisket vannet tomt?? Eller var det fra komunale hold fordi fisken ikke hørte hjemme der? Spent på det svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner bare ikke hysteriet ditt, karpe finnes i alle vann (merk; etter noen å skjønne) :) Og at du tror alle kommer og slakter ned bestanden din, den må du lengre ut på landet med. Poenget var at BRORPARTEN av folk som fisker i Norske vann, de er ute etter matfisk som ørret. Karpe er det svært få som vil ha på middagsbordet. Godt ikke alle karper i Norge er så lettlurte og dumme som i Ulsrud da, kjipt for fiskeren. For særere fisk i ferskvann enn Ulsrud karpene har jeg sjelden møtt ihvertfall :D Harr du bevis på påstanden din? At så fort et vann blir nevnt så blir de "garna" opp? Ut fra hva jeg har skjønt er det ikke den letteste fisken å få i garn heller. Mulig jeg sitter med feil inntrykk.. Men vil du påstå at noen "fiskere" kom med garna og fisket vannet tomt?? Eller var det fra komunale hold fordi fisken ikke hørte hjemme der? Spent på det svaret

jeg er da ikke hysterisk, du som får det til å se slik ut. Det er ikke bestanden min, og jeg er ikke den eneste som tenker slik. Når jeg mener at fisken er ''lettlurt'' så sier jeg ikke at man klarer å fiske opp masse karper i løpet av 2 dager, mer på 1-2 uker. Jeg har snakka med kjente fiskere og de sa hvertfall til meg at karpevann som blir røpet, blir fort garnet av både østeuropere og nordmenn. Vet ikke om de snakker sant, men er ikke no grunn til å ikke tro på de. Jeg kjenner en del personer som bor i oslo området, og som fisker karpe i en del småe tjern rundt ved halden ved svenskegrensa. Når de røpet 2 av disse vanna som husa ganske mange småkarper, fant de rester fra et garn ved en bålplass, som trolig de som kasta ut garnet prøvde å brenne opp. Og fiskeskjell.

Endret av gjørsmeiteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker historiene om alle de som ikke ville bade på stranda ytterst på Snarøya også, fordi flyene dumpet kloakken før landing for å være lettere :) Og mange andre rare vandre historier. Om noen garner opp karpe, er det komunale krefter som fjerner arten fordi den nylig har kommet. Eller en og annen hysterisk lokal kar. Tror ikke det er så mye å frykte på det grunnlaget. MEN at man ønsker å holde vannet hemmelig, fordi man digger å fiske der, fordi det er stor fisk der, fordi man liker å være for seg selv osv, det er noe helt annet. Men garning og masseutryddelse fordi man vil spise fisken, og fordi det er karpe, neppe... Når karpene har fått være nogenlunde i fred i Ulsrud, tror jeg de ikke er i noen fare andre steder. Det er dog min teori rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være mange gode grunner til å holde kjeft om et karpevann. Frykten for utgarning er nok i de fleste tilfeller ubegrunnet, selv om norske myndigheter nå tydeligvis har begynt å se på det å fjerne karper som en mulighet. Østeuropeiske fiskere kan nok tenkes å ville kakke karpene om de fikk en. Men karpene er ikke enkle å få. Delvis fordi de generelt ER vanskeligere enn de fleste andre fisk, men enda viktigere i Norge fordi de fleste bestandene av store karper er SVÆRT tynne. Å få en karpe i de fleste norske vann blir som å vinne i Lotto medmindre man satser dedikert, med riktig utstyr og agn, og bruker nok TID.

Den viktigste grunnen til å holde kjeft om karpevann er nok likvel å kunne ha ting for seg selv. Det betyr ikke at man ikke unner andre å fiske karpe, eller er direkte folkesky, men i de fleste slike vann er det som regel bare noen få plasser. Hvorfor risikere at plassen er opptatt når du selv skal fiske? Og særlig hvis man driver med en forkampanje, er det liten grunn til å markedsføre det man driver med. Dessuten ønsker vi mest mulig fred og ro når vi fisker. Hvis vannet blir allmennt kjent risikerer man mer trafikk enn bra er, noe som også bidrar til å gjøre fisket enda vanskeligere enn det allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste grunnen til å holde kjeft om karpevann er nok likvel å kunne ha ting for seg selv. Det betyr ikke at man ikke unner andre å fiske karpe, eller er direkte folkesky, men i de fleste slike vann er det som regel bare noen få plasser. Hvorfor risikere at plassen er opptatt når du selv skal fiske? Og særlig hvis man driver med en forkampanje, er det liten grunn til å markedsføre det man driver med. Dessuten ønsker vi mest mulig fred og ro når vi fisker. Hvis vannet blir allmennt kjent risikerer man mer trafikk enn bra er, noe som også bidrar til å gjøre fisket enda vanskeligere enn det allerede er.

Og som igjen skiller seg fra ett vann med hvilken som helst annet fisk? Blir spesifisering av en art overflødig når dettte faktisk gjelder alle arter og sportsfiskerens alter ego ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som igjen skiller seg fra ett vann med hvilken som helst annet fisk? Blir spesifisering av en art overflødig når dettte faktisk gjelder alle arter og sportsfiskerens alter ego ?

he he, ja spesifisering av art er NESTEN oveflødig. Men kanskje bare nesten. For å si det sånn, jeg ville vært mindre bekymret over å offentliggjøre en stor fisk tatt i Mjøsa enn i et lite gromvann der det bare er en fiskeplass! :D Uansett art. Og poenget da er jo at enkelte arter PRIMÆRT fiskes i slike små vann, andre forekommer i litt forskjellige typer vann. Derfor er det noe forskjell mellom artene her likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en viss sannhet i at enkelte vann har blitt garnet. Det ble f.eks funnet et garn i damtjern for ikke lenge siden.

og det har vel ikke karusstammen noe vondt av heller?! Jeg snakket med noen som prøvefisket div vann for å sjekke hvilke arter som befant seg i innsjøene. Karpe var det i flere av de, men etter flere runder med garnet hadde ingen gått i garnet. Tar man den informasjonen og legger til fiskerenes "viten" om hvor sky fisken er for fortommer, kroker, søkker, liner osv, så er det kanskje ikke så lett å få de i garnet heller?? Ser nok denne frykten for "garning" og "slakt" like lite virkelig som at ulven er ett monster som bare er ute etter å drepe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.