Gå til innhold
Fiskersiden

karpe i stokkevannet


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

Ting å ha med under C/R-fiske etter karpe/suter: Kroker med liten mothake, krokløsner, klin-ik, avkrokningsmatte, veienett og knuteløs håv.

Bruk ikke multisnøre helt ned til tackle eller som krokfortom.

3 stenger er mer enn nok. Av og til holder det med færre. Poenget er å ha kontroll på eget utstyr hvis man fisker alene.

Et godt tips er å prøve litt suterfiske før man går etter karpa. Flere napp og man kan sanke mange gode erfaringer.

Tight lines :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jeg mener bestemt det var karpe, men det er 12+ år siden så skal ikke være for påstålig, de blei jo bortimot halvmetern, gullfarga og jeg husker vi måtte ha sånne nett som sto i vannet som vbi heiv fisken i ellers så "sladdra" de til de andre og man fikk ikke en dritt mer.. men som sagt, 12år+ siden så kan hende jeg husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er bestanden stor eller liten, så jeg slipper å fore flere dager før jeg hiver ut stengene ?.

Tror det er en god del der. Det har så å si aldri blitt fisket på karpen her. Den har vært her i ca 30 år. (Ulovlig satt ut sammen med kreps)

Under snekring på et hyttetak ble det observert en stim i vannet i 2010. Flere rundt 5kg ble da tatt på kun kort tid.

Dette er så vidt jeg vet det eneste som har testet karpefiske her.

Har man peiling på karpefiske regner jeg med du kan bøtte opp fisk når man får oversikt over godplassene :)

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en god del der. Det har så å si aldri blitt fisket på karpen her. Den har vært her i ca 30 år. (Ulovlig satt ut sammen med kreps)

Under snekring på et hyttetak ble det observert en stim i vannet i 2010. Flere rundt 5kg ble da tatt på kun kort tid.

Dette er så vidt jeg vet det eneste som har testet karpefiske her.

Har man peiling på karpefiske regner jeg med du kan bøtte opp fisk når man får oversikt over godplassene ;)

Vet du kansje hva de på 5kg ble tatt på, mais,boilie ?. Er ut etter å slå den gammle rekorden på 4,6kg.

(PS!, foreslår at du sletter den komentaren hvor du sier hvor vannet befinner seg, hvis det ikke er mange som fisker allerede i vannet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du kansje hva de på 5kg ble tatt på, mais,boilie ?. Er ut etter å slå den gammle rekorden på 4,6kg.

(PS!, foreslår at du sletter den komentaren hvor du sier hvor vannet befinner seg, hvis det ikke er mange som fisker allerede i vannet) ;)

Tror de brukte mais og brød. Vet ikke hva som var mest effektivt. De var vel ikke habile karpefiskere, men plukket litt i salaten når de grilla ;)

PS lar beskrivelse av Heivannet i Siljan ligge ute da jeg mener/tror det er allt for mye karpe her og at det er en ulovlig utsatt fisk som bør beskattes mest mulig :)

Ørreten og røya her har blit en vits de siste 20 åra. Så vidt jeg vet er karpe bestanden her mer eller mindre urørt side utsetting 30 år siden. Har kun vært kjent for noen ytters får frem til et par år siden. Kanskje et nytt karpe mekka for de som er interessert?

Fant et bilde: karpe.jpg

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg mener/tror det er allt for mye karpe her og at det er en ulovlig utsatt fisk som bør beskattes mest mulig :P

Ørreten og røya her har blit en vits de siste 20 åra.

Hva baserer du denne påstanden på? Hvis flere fisker etter og kakker karpene så kommer det til å bli et eldorado av ørret og røye? Merkelig påstand i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du denne påstanden på? Hvis flere fisker etter og kakker karpene så kommer det til å bli et eldorado av ørret og røye? Merkelig påstand i mine øyne.

Eller kanskje han mener at det blir mer mat til fiskene som lever der og de kan vokse seg større? Hvorfor skal det alltids settes så mye "vekt" på hatet laks/ørret vs karpefisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret er det jo tonnevis av i Siljanmarka. Ganske pen ørret også, så om det er dårlig fiske etter den i Heivannet er det neppe noe problem. At det skal være karpenes feil at ørreten/røya sliter der er det neppe noen automatikk i heller. Ta vare på karpebestanden i Heivannet. 30 år gamle karper er det nok fler enn meg som kunne tenke seg å fiske på, så hvorfor ikke heller reklamere med, og legge til rette for, et godt karpefiske. Fettfinnefisk savnes neppe i særlig stor grad i Siljan, med mye urørt natur og fantastiske vann.

EDIT: For ordens skyld; jeg er ingen motstander av ørret eller røye. Det er flotte arter jeg trives godt med å fiske på, men hvorfor ett vann med en tredve år gammel bestand av karpe skal være noe å bli hysterisk over kan jeg ikke fatte. Spesielt når Siljan JFF kan reklamere med 85 vann under sitt (rimelige) kort, hvorav samtlige har ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje han mener at det blir mer mat til fiskene som lever der og de kan vokse seg større? Hvorfor skal det alltids settes så mye "vekt" på hatet laks/ørret vs karpefisk?

I dette tilfellet tror jeg det var ganske innlysende, men det er mulig du leser noe annet mellom linjene enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke huske at heivannet har vært annet enn nok et overbefolket vann,men mulig jeg tar feil....

Det vrimler uansett ikke med røyevann her i nedre telemark,i motsetning til ørretvann.

kan ikke helt se at bestanden tar skade av karpene,medmindre det er utrolig mye av dem.

karpene pleier jo ikke å danne så tette populasjoner som f.eks sørv,og mort.

fint for karpeintresserte at de nå har en ny lokalitet å fiske på,men det er betenkelig at stadig flere illegale utsettinger dukker opp. umulig å få bukt med det problemet!

men til de som driver med slikt... vi har flere karpevann her allerede..men ikke gjørs,eller stam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du denne påstanden på? Hvis flere fisker etter og kakker karpene så kommer det til å bli et eldorado av ørret og røye? Merkelig påstand i mine øyne.

Vet ikke hva du har klart og tolke ut fra mitt utsagn, men jeg har aldri påstått at karpefiske vil bedre på ørret / røye bestanden.

Dette er en observasjon som tilsier at det skal være mye karpe her. Jeg mener altså å komme med god informasjon for de som er interessert i karpe fiske.

Det er som andre også nevner ikke manel på ørret vann rundt her.

Grunnen til at jeg mener at bestanden bør beskattes er at den er ulogvlig satt ut, og at den så langt har vært mer ellermindre urørt. Om ikke annet enn å begrense antallet og la de gjennværende få god mat tilgang og dermed bli større. Jeg skal ikke påstå å ha god peiling på karpe, men jeg skriver likevell det jeg tror og mener.

Jeg får vel bare beklage at jeg har beskrevet et fiskevann så best jeg kunne på forespørsel fra andre som var interessert i å fiske.

At noen prøver å skakk kjøre tråden men den gamle fettfinne vs [insert annen art her] diskusjonen var vel ikke noen overraskelse.

Jeg er imot ulovlig utsetting av all fisk. Inkludert ørret og røye.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget i å be noen fjerne navnet på vannene som karpene finnes i.

( Med mindre man har satt ut fisken selv å regner den som SIN fisk? )

Heivannet var vel i ta.no når to unggutter fikk ei karpe på litt over 3kg i garnet sitt.

Noe gammel morro fra 80tallet.

Lite klokt å slippe ut karper i resservedrikkevann.

http://www.ta.no/nyheter/article3873946.ece

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2364378.ece

De blander karpefamilien...

Det går karpe (suter) i Skien i blant annet Åletjern, i Jomfrudammen, trolig også i Heivannet, ovenfor Hogga i Lunde, i Gunneklev i Porsgrunn og i enkelte vann i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.