Gå til innhold
Fiskersiden

C/R og merking av kveite


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Hadde en interessant samtale med Torstein Halstensen i går. Han som driver merking av kveite i privat regi på Vestlandet (var bl.a med i programmet "havets dronning"). Halstensen har drevet merking i årevis og har fisket og merket et betydelig antall kveiter. Hans erfaring er at kveita er svært hardfør i munnen og tåler både og bli kroket med store sirkelkroker samt å bli løftet etter hode/hake. Det den derimot ikke tåler er å bli løftet etter sporden eller å få tau lagt rundt sporden, det er dødsdom for fisken. Den tåler heller ikke å bli lagt på rygg i båten ettersom den er svært følsom for å miste slimlaget der.

Halstensen kunne også bekrefte at mesteparten av kveita er svært stedbunden.

Tilfeldigvis pratet jeg også med en annen ivrig kveite-entusiast i går. Han hadde pratet med en fiskeribiolog som også hevdet at å sette tau rundt sporden på kveita var ensbetydende med dødsdom.

Dette bekrefter mine mistanker og jeg trekker følgende konklusjoner av dette:

- Mesteparten av kveita som gjenutsettes dør. Ihvertfall den som tas opp i båten og ihvertfall den som holdes fast med tau i sporden. For meg er det helt forferdelig å tenke på at denne flotte fisken skal ligge å råtne på botn fordi noen besserwissere driver med barneleker på havet. Det som er ekstra provoserende er når man møtes med holdninger som at C/R er nobelt sportsfiske på høyt plan, mens vi som respekterer fisken ved å servere den på de fineste matbord blir sett på som primitive kjøttjegere.

Jeg respekterer folks ønske om å gjenutsette fisken, men oppfordrer alle til å IKKE ta fisken ombord i båten og IKKE legge noe rundt sporden på fisken. Men løsne kroken skånsomt utfor rekka.

Kjør debatt :(

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med det som forige skribent skriver, skal man sette ut kveite tror jeg også det er best med avkroking i vannet, løfting

etter sporden er vell dårlig uansett vilken fisk man skal gjenutsette. Ellers syns jeg det å vise måtehold er en fin ting, det

syns jeg bør gjelde alt fiske, om man ikke fisker i et overbefolket vann da. Ellers kan jeg nevne at det ser bedre og bedre ut for

kveitebestanden på trøndelagskysten, men her er stangfiske etter kveite veldig sjelden vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessante poeng fra Halstsensen. Han er vel den i Norge med mest erfaring fra C&R med kveite, vel å merke på line. Linefanget kveite opplever nok ikke samme fysiske skader som stangfagende kveiter. Kveita vil merke at den er kroket men nok ikke bruke samme omfang av krefter over kort tid med dertilhørende sekundære skader. Det er imponerende å se engasjementet til denne karen. Han har i mine øyne også høy troverdighet, egenfinansiert uten forretningsmotiver og styrt av genuin interesse . Å bruke 3 mill av egne midler til privat forskning står det respekt av. Hans observasjoner om at kveita er svært stedsbundet og fanges igjen og igjen på samme flekken står i motsetning til fåtall gjennfangster her lokalt. Veldig få gjennfangster er rapportert og ofte langt unna. Det drives utstrakt tailing av kveiter her oppe. Mange anseer dette som en skånsom metode uten å reflektere mer over dette. Jeg synes disse opplysningene igjen bekrefer at det er mange betenkeligheter med C&R som eneste forvaltingsmetode i fritidsfisket etter kveite. Tanken på at man evt kan drepe mange flotte kveiter helt meningsløst og samtidig da skal fremstå som en bedre og mer etisk sann sportsfisker er ekkel.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette inlegget blir vel OT, men synes folk kanskje skulle reflektere litt over det allikevel.

Ser at det tidligere i tråden ble nevnt at det ble tatt rundt 585 tonn kveite i troms 2010, at noen på bakgrunn av dette samtidig betegner kveitebestanden som stor er for meg et mysterium.

500 tonn er en dråpe i havet, noen som vet hva de totale kvotene for kveitefisket 2010 var? jeg regner med at dette fiskeriet er regulert på lik linje med andre fiskerier.

Det jeg tenker på er hvorvidt fiskerne hadde problemer med å fylle kvotene eller ikke..

Til sammenligning kan man tenke på at i 2010 hadde èn enkelt fullstrukturert ringnotbåt i havfiskeflåten rundt 7 tusen tonn kvote med NVG sild og 1800 tonn makrell.. Når man da tenker på antallet båter blir det jo litt.

Jeg tror det blir mange år til vi får se en kveitebestand som på noen som helst måte kan betegnes som stor.

Her i nordland ble det for endel år siden satt ut kveiteyngel i området fra Bodø og sørover mot Meløy, vi har i ettertid sett at det blir fisket en del små kveite, men det spørs jo om mange nok av disse vokser opp og får mulighet til å reprodusere seg.

Burde kveita totalfredes både for komersielt og sportsfiske noen år for å prøve å få opp bestanden?

Dette spør jeg om på bakgrunn av hvor nøye myndighetene er i forhold til torsk som bifangst. For å ta et eksempel, under loddefisket utenfor kysten av Finnmark ble flere felt stengt på grunn av torsk i fangstene, og da så lite som 100 kg torsk i et kast med 6-7-800 tonn lodde, vi snakker her om bifangst i promillestørrelse ikke prosenter som er det vanlige, og torskebestanden er såvidt meg bekjent ikke truet.

Hvor er da logikken i forhold til at kveitefiske fortsatt er åpent både for komersielt og fritidsfiske, bør vi ikke i like stor grad også ta vare på kveitebestanden?

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette inlegget blir vel OT, men synes folk kanskje skulle reflektere litt over det allikevel.

Ser at det tidligere i tråden ble nevnt at det ble tatt rundt 585 tonn kveite i troms 2010, at noen på bakgrunn av dette samtidig betegner kveitebestanden som stor er for meg et mysterium.

500 tonn er en dråpe i havet, noen som vet hva de totale kvotene for kveitefisket 2010 var? jeg regner med at dette fiskeriet er regulert på lik linje med andre fiskerier.

Det jeg tenker på er hvorvidt fiskerne hadde problemer med å fylle kvotene eller ikke..

Til sammenligning kan man tenke på at i 2010 hadde èn enkelt fullstrukturert ringnotbåt i havfiskeflåten rundt 7 tusen tonn kvote med NVG sild og 1800 tonn makrell.. Når man da tenker på antallet båter blir det jo litt.

Jeg tror det blir mange år til vi får se en kveitebestand som på noen som helst måte kan betegnes som stor.

Her i nordland ble det for endel år siden satt ut kveiteyngel i området fra Bodø og sørover mot Meløy, vi har i ettertid sett at det blir fisket en del små kveite, men det spørs jo om mange nok av disse vokser opp og får mulighet til å reprodusere seg.

Burde kveita totalfredes både for komersielt og sportsfiske noen år for å prøve å få opp bestanden?

Dette spør jeg om på bakgrunn av hvor nøye myndighetene er i forhold til torsk som bifangst. For å ta et eksempel, under loddefisket utenfor kysten av Finnmark ble flere felt stengt på grunn av torsk i fangstene, og da så lite som 100 kg torsk i et kast med 6-7-800 tonn lodde, vi snakker her om bifangst i promillestørrelse ikke prosenter som er det vanlige, og torskebestanden er såvidt meg bekjent ikke truet.

Hvor er da logikken i forhold til at kveitefiske fortsatt er åpent både for komersielt og fritidsfiske, bør vi ikke i like stor grad også ta vare på kveitebestanden?

~~maskinisten

http://www.imr.no/filarkiv/2011/04/kveite-atlantisk.pdf/nb-no

...Fiskeriene er ikke kvoteregulert, og fangst av kveite forekommer stort sett som bifangst i fiske etter andre arter...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Fiskeriene er ikke kvoteregulert, og fangst av kveite forekommer stort sett som bifangst i fiske etter andre arter...

Høres helt horribelt ut, det forsterker vel bare mistanken om at myndighetene egentlig ikke bryr seg veldig mye.

Knappe 1600 tonn på landsbasis i 2009 var jammen ikke mye å slå i bordet med, men det betyr vel ikke noe annet enn at bestanden rett og slett ikke er drivverdig og lønnsom nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt. Overlevelse etter C/R er veldig vanskelig å beregne/fastslå og er sansynligvis svært varierende alt etter hvilken metode en benytter ved fangst og merking, hvor dypt den er fanget etc. Det kan f.eks nevnes at det ofte beregnes en dødelighet på 10-20% når en merker torsk, en art som er langt mer hardfør enn kveite. Når det gjelder programmet som ble vist på TV reagerte jeg på scenen der fiskeren svæmte med kveita etter fangst. han holdt da rundt kveita. Hele den scenen kunne de etter min mening spart seg for, det var utvilsomt ikke med på å øke muligheten for at kveita skulle overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Har vel merket noen tusen torsk og har aldri vært i nærheten av såpass dødelighet. Men det skal sies at dette er under kontrollerte forhold i kar. Ellers er jo å holde fisk etter sporden ikke det beste man gjør. Har kjent en del ryggrader gi etter når man løfter laks ifra vannet. Fisk bør helst ikke forlate vannet hvis de skal settes ut igjen. De er ikke laget for å tåle tyngdekraften slik vi gjør. At kveita mister slimlaget er ikke ensbetydene med at den dør av det. Sår heles svært raskt hos en rekke fisk. De tåler dette svært godt. Er litt usikker på hvordan dette affiserer kveita. Fisk har et mucosalt immunforsvar i huden. Det vil si at de produserer antistoffer og antimikriobielle stoffer i slimlaget. Det betyr ikke at de nødvendigvis får infeksjon hvis slimlaget blir ødelagt. Ved spesielle forhold som f.eks gyting eller høy temperatur (stress), vil de kanskje ikke tåle så mye skade. Synes det blir mye synsing rundt temaet uten skikkelige fakta til å bakke opp. Når Halstensen sier at å holde de etter sporden betyr døden, har han observert dette selv eller baserer det seg på gjenfangst av merket fisk? Jeg er ikke noen forkjemper av C&C, men jeg vil gjerne ha fakta i slike samtaler. Det er jo faktisk interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det tidligere i tråden ble nevnt at det ble tatt rundt 585 tonn kveite i troms 2010, at noen på bakgrunn av dette samtidig betegner kveitebestanden som stor er for meg et mysterium.

500 tonn er en dråpe i havet, noen som vet hva de totale kvotene for kveitefisket 2010 var? jeg regner med at dette fiskeriet er regulert på lik linje med andre fiskerier.

Jeg vil presisere at dette hovedsaklig er bifangst fisket av den aller minste sjarkflåten. Å sammenligne med store havfiskefartøy som fisker på pelagiske arter blir helt feil.

Det drives i liten grad direktefiske etter kveite og det er da i hovesak med kveitvad om høsten. Kveitefisket er forøvrig ikke kvoteregulert. Nå var jeg i Torsvåg her om dagen og fiskerne har fått rekordmye kveite som bifangst i vinter, både på vanlige torskegarn og vormline.

Her er fangsttall for siste 10 år:

2010: 585t

2009: 490t

2008: 482t

2007: 412t

2006: 369t

2005: 231t

2004: 192t

2003: 157t

2002: 131t

2001: 80t

Jeg vil påstå at trenden er ganske tydelig, men hvis noen synes det er uklart kan jeg lage en graf som viser utviklinga. Dette har forøvrig skjedd i en periode hvor sjarkflåten er redusert.

Tror det er ganske trygt å hevde at kveitebestanden er på et rekordhøyt nivå og det synes som at den vokser for hvert år.

Forskningen som gjøres både av Halstensen i privat regi og det som gjøres i offentlig er uhyre interessant og viktig. Men jeg ønsker meg et prosjekt som fokuserer kun på C/R og overlevelse ettersom fenomenet blir mer og mer utbredt.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil presisere at dette hovedsaklig er bifangst fisket av den aller minste sjarkflåten. Å sammenligne med store havfiskefartøy som fisker på pelagiske arter blir helt feil.

Det drives i liten grad direktefiske etter kveite og det er da i hovesak med kveitvad om høsten. Kveitefisket er forøvrig ikke kvoteregulert. Nå var jeg i Torsvåg her om dagen og fiskerne har fått rekordmye kveite som bifangst i vinter, både på vanlige torskegarn og vormline.

Her er fangsttall for siste 10 år:

2010: 585t

2009: 490t

2008: 482t

2007: 412t

2006: 369t

2005: 231t

2004: 192t

2003: 157t

2002: 131t

2001: 80t

Jeg vil påstå at trenden er ganske tydelig, men hvis noen synes det er uklart kan jeg lage en graf som viser utviklinga. Dette har forøvrig skjedd i en periode hvor sjarkflåten er redusert.

Tror det er ganske trygt å hevde at kveitebestanden er på et rekordhøyt nivå og det synes som at den vokser for hvert år.

Forskningen som gjøres både av Halstensen i privat regi og det som gjøres i offentlig er uhyre interessant og viktig. Men jeg ønsker meg et prosjekt som fokuserer kun på C/R og overlevelse ettersom fenomenet blir mer og mer utbredt.

Jeg er for såvidt enig i at en direkte sammenligning med havfiskeflåten ikke er helt på sin plass, men når det er sagt må man også tenke på at kveita er mange, mange år eldre enn feks sild og makrell i gytemoden alder.

Derfor skal det veldig mye til før vi får en bærekraftig bestand av kveite, den er mye mere sårbar for overfiske.

Et godt fiske på kveite kan potensielt ødelegge ganske mange årsklasser, og virkningene ser vi ikke før mange år etter.

Det er vel dette vi har vært vitne til helt siden tidlig på 1900 tallet, vi bør også ha i bakhodet at dagens redskaper er mye mere effektive.

Vi får uansett håpe at trenden fortsetter å stige, og da helst ikke bare på grunn av økt fiske..

Forøvrig er jeg helt enig med deg at det burde forskes mere på overlevelses prosenten ved C&R

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for såvidt enig i at en direkte sammenligning med havfiskeflåten ikke er helt på sin plass, men når det er sagt må man også tenke på at kveita er mange, mange år eldre enn feks sild og makrell i gytemoden alder.

Derfor skal det veldig mye til før vi får en bærekraftig bestand av kveite, den er mye mere sårbar for overfiske.

Et godt fiske på kveite kan potensielt ødelegge ganske mange årsklasser, og virkningene ser vi ikke før mange år etter.

Det er vel dette vi har vært vitne til helt siden tidlig på 1900 tallet, vi bør også ha i bakhodet at dagens redskaper er mye mere effektive.

Vi får uansett håpe at trenden fortsetter å stige, og da helst ikke bare på grunn av økt fiske..

Forøvrig er jeg helt enig med deg at det burde forskes mere på overlevelses prosenten ved C&R

~~maskinisten

Vi har allerede i dag en bærekraftig bestand, ihvertfall i Troms. Jeg vet ikke hvor gammel sild og makrell er ved kjønnsmoden alder, men nyere forskning viser at kveita har en enormt hurtig vekst og blir 30-40kg på 5-6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste ikke at det var mer skadelig å dra en kveite opp i båten etter halen enn etter hode, tailing har vært noe jeg har forbundet med skånsom behandlig av fisk. Det ser jo mer skånsomt ut enn å bruke en klepp i kjeven, så skjønner jo at folk i utgangspunktet kan tru det.

Lag en atikkel på det til f.eks. Alt om Fiske så får flere vite om det. Blir jo som diskusjonene rundt avkrokningsmatte, hvor mange brukte det på sjøfisk for 10år siden? I utlandet har diskusjonene rundt Boga Grip vært mange, det ser jo sånsomt ut, men det knekker kjeven på gjedder hvis fisken vil snurre rundt.

Riktig utført C&R gjerne med et godt bilde av fisken og fiskeren krever mye trening og planlegging faktisk, de fleste bilder i fiskeblader og på nette tyder på mangel av dette. Å ikke ta fisken opp i båten er sikkert det beste, men for mange er et bilde veldig viktig være seg til minne om egene fangster eller til bruk på forum, blogger, artikkler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede i dag en bærekraftig bestand, ihvertfall i Troms. Jeg vet ikke hvor gammel sild og makrell er ved kjønnsmoden alder, men nyere forskning viser at kveita har en enormt hurtig vekst og blir 30-40kg på 5-6 år.

Ok, etter det jeg har lest så når ikke kveita kjønnsmoden alder før den er 10 år gammel, og det sier seg selv at den da er ekstremt utsatt for overfiske, jeg mener bare at man ikke bør bli alt for entusiastisk og tar ut for mye av enkelte årsklasser som kanskje tilsynelatende virker sterke.

NVG silda når gytemoden alder når den er 3-4 år gammel, makrellen vokser fra larve som blir klekket i mars til rundt 20 cm samme høst og når gytealder når den er rundt 30 cm.

Vi har gjort den feilen før, både med kveite og andre fiskeslag gang etter gang oppigjennom årene, det var et betydelig overfiske både på 30-50 og 60 tallet, vi ser som du sier at trenden er positiv med tanke på fangst statistikken, men vi vet fortsatt ennå ikke hvor mye det vil være forsvarlig å fiske, hvis vi kommer så langt at vi har et stabilt fiske igjennom 20-25 år da skal jeg være tilbøyelig til å si at bestanden er bærekraftig i forhold til uttaket.

Kveitas biologi

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo om det er forskning i forbindelse med oppdrett eller om det er forskning på villfisk.

Kanskje Nikolassisen kunne utdype litt mere?

Hvis vi ser det som står skrevet om oppdrett av kveite, så tar det faktisk så mye som 3 år å produsere ei kveite på 3 kg.

Oppdrett

~~maskinisten

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halstensen har mange merkede kveiter gående i samme område og han merket ei kveite på 10kg som han fanget 3 år etter og da var den 40kg. Leste også en artikkel i fjor som konkluderte med at kveita har en mye hurtigere vekst en tidligere antatt. Skal prøve å snoke oppp den artikkelen.

Med en sånn vekst er det klart at det går mye småsei, småtorsk, krabbe og annet småsnacks og jeg har tidligere fleipet med at den store kveitebestanden kan være en medvirkende årsak til at bestanden av kysttorsk er redusert. Man må hele tiden prøve å fokusere på det store bildet og ikke gå med skylapper og bare tenke fredning av en art.

Jeg viste ikke at det var mer skadelig å dra en kveite opp i båten etter halen enn etter hode, tailing har vært noe jeg har forbundet med skånsom behandlig av fisk. Det ser jo mer skånsomt ut enn å bruke en klepp i kjeven, så skjønner jo at folk i utgangspunktet kan tru det.

Lag en atikkel på det til f.eks. Alt om Fiske så får flere vite om det. Blir jo som diskusjonene rundt avkrokningsmatte, hvor mange brukte det på sjøfisk for 10år siden? I utlandet har diskusjonene rundt Boga Grip vært mange, det ser jo sånsomt ut, men det knekker kjeven på gjedder hvis fisken vil snurre rundt.

Riktig utført C&R gjerne med et godt bilde av fisken og fiskeren krever mye trening og planlegging faktisk, de fleste bilder i fiskeblader og på nette tyder på mangel av dette. Å ikke ta fisken opp i båten er sikkert det beste, men for mange er et bilde veldig viktig være seg til minne om egene fangster eller til bruk på forum, blogger, artikkler osv.

I år tar jeg imot mange grupper av sportsfiskere til sjøcampen min og jeg respekterer de som ønsker å sette ut fisken igjen, men blir å foreslå at vi tar opp noen matfisker som de kan posere med og avkroke resten i havet.

Det kommer hovedsaklig svensker og dansker og de kan i utgangspunktet ikke ta med seg mer enn 15kg fisk ut av landet så det kan jo være en motivasjon for å drive C/R. Men ettersom jeg har en fiskeriregistrert båt kan mine turister ta med seg ubegrenset med fisk så lenge fisken føres på seddel på min båt. Det blir interessant å se hvordan interessen for C/R blir da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksten opp til 10kg er treg. Faktisk snakker dem at fisken er 8-10 år før den oppnår denne vekta. Når den passerer meteren i lengde øker dog vekstraten drastisk og dobling av vekt på et år er ikke uvanlig.

Dette stemmer nok. Var nok litt tøff når jeg hevdet 5-6 år på å nå ei vekt på 30-40kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget i mine argumenter ligger i at kveita er rundt 10 år før den når kjønnsmoden alder.

I oppdrettssammenheng har man imidlertid greid å oppnå tidligere kjønnsmoden kveite ved manipulering av blandt annet lys, man har også greid å manipulere kveita slik at den gyter på andre tidspunkter enn hva som er vanlig i vill tilstand.

Det som kanskje bekymrer mest er at det tas endel kveite under kjønnsmoden alder, og der kan ihvertfall vi som sportsfiskere prøve å unngå å drepe disse.

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan godt hende det. Før vi har noen statistisk signifikant forskning på at overlevelsen er så lav som det hevdes i denne tråden, har vi ingen grunn til å tro at kveita IKKE overlever C&R. Og da er det vel bedre å la tvilen komme fisken til gode?

enig i det, men når det stilles spørsmål om DENNE fisken vil overleve, tenker kanskje vedkommede på måten fisken her åpenbart er handtert; en stor fisk tatt om bord i båten, og der fiskeren holder et solid takk i gjellelokket under fotograferingen. Neppe helt den type behandling man bør utsette fisken for dersom man ønsker å maksimere sannsynligheten for overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å bra med C&R. Dersom man sverger til dette bør man imidlertidig også ta konsekvensen av dette å ikke slite tunge fisker opp i båten og ta gjelletak for poseringsbilder. Det burde være slik at om man ønsker å drive C&R så bør man sette seg inn i hva som kreves og hvordan dette gjøres på et forsvarlig vis. Om man ikke behandler fisken skånsomt blir det mer som dumping av fangsten. Jeg mener fortsatt at kveite som skal gjennutsettes skal avkrokes i vannet for evt å gi den beste odds for overlevelse. Det er nå en rapport på gjennfangst av en merket kveite her i Tromsø iår. Dette er gledelig men selvfølgelig litt spedt til å si noe mer sikkert hvordan dette går. Jeg registerer bare at trenden med poseringsbilder ombord i båter fortsetter uten at noen vet hvordan det går med fisken. Jeg er ikke overrasket over at det er turistgiganten NSA som legger ut slike bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å bra med C&R. Dersom man sverger til dette bør man imidlertidig også ta konsekvensen av dette å ikke slite tunge fisker opp i båten og ta gjelletak for poseringsbilder. Det burde være slik at om man ønsker å drive C&R så bør man sette seg inn i hva som kreves og hvordan dette gjøres på et forsvarlig vis. Om man ikke behandler fisken skånsomt blir det mer som dumping av fangsten. Jeg mener fortsatt at kveite som skal gjennutsettes skal avkrokes i vannet for evt å gi den beste odds for overlevelse. Det er nå en rapport på gjennfangst av en merket kveite her i Tromsø iår. Dette er gledelig men selvfølgelig litt spedt til å si noe mer sikkert hvordan dette går. Jeg registerer bare at trenden med poseringsbilder ombord i båter fortsetter uten at noen vet hvordan det går med fisken. Jeg er ikke overrasket over at det er turistgiganten NSA som legger ut slike bilder.

Krybber til å ha fisken i, uten å måte løfte den ombord i båten burde være obligatorisk utstyr dersom man mener noe med å satse på C&R på stor fisk fra båt generelt, og store kveiter spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det den derimot ikke tåler er å bli løftet etter sporden eller å få tau lagt rundt sporden, det er dødsdom for fisken.

Interessant, hva var grunnen til at tau rundt sporden var dumt? Ødelagt slimlag eller at den spenner seg opp slik at den brekker sin egen rygg?

Hvis det er førstnevnte kan vel kanskje noe slags gummitau/-strikk rundt sporden være bedre enn vanlig tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.