Gå til innhold
Fiskersiden

Vassild


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Har en plan om å prøve meg etter vassilda her på Sunnmøre, en art som mangler på lista mi. Har noen plasser jeg vet de finnes, og fikk seinest i dag se to flotte eksemplarer som ble tatt her for en dag eller to siden. Er helt blank når det gjelder takkel og tar gjerne i mot tips her. Såvidt jeg har fått med meg funker makrell godt som agn. Krokstørrelse? Krimskrams?

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har arten selv, men har gjort litt research.

Ville kjørt med 3-4 kroks relativt langt paternostertackle, hender jo de svimer litt over bunn.

Vet ikke hvor store fiskene hos deg evt er, men krokstørrelse owner ssw 1 - 3\0 er nok fint.

Dims spiller vel ingen rolle, lokasjon er nok stikkordet. Makrell, sild, reke - ja tipper de spiser alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii, vi får Vassild i Valevåg, der også norgerekorden er tatt. Var med han som har den en gång å jeg fikk en på 1280g :) vi bruker 8/0 kroker å noen blekkspruter oppforbi, de med solid hode. og gjerne over en meter mellom hver opphenger, 3 opphengere og ett lodd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jaggu solide krok til såpass små fisk.biter de på,eller blir de krøket når tacklet slippes ned?

hvilken dybde finner dere vassilda da?

Har selv planer om å få arten,men skulle ikke forundre meg om det blir blanking i kjent stil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jaggu solide krok til såpass små fisk.biter de på,eller blir de krøket når tacklet slippes ned?

hvilken dybde finner dere vassilda da?

Har selv planer om å få arten,men skulle ikke forundre meg om det blir blanking i kjent stil :)

Den biter på :D Ingen krøking her :D Vi finner den på 150-170m dyp og veldig mye strøm :D

Hvis du går inn å leser på www.karmoyhk.org og går på fiskerapporter i 2010 å går litt ned så kan du lese om vassild fangsten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt mange vassild i Drøbak. Bruker makrell som agn og 4/0 sirkel. Og som Link sier er di veldig løse i kjeften. Ikke unormalt og miste fisk på oppsveiv og det er viktig og bruke hov når den ligger i overflaten. Nå er det veldig sjelden fisken kan settes ut igjen da svømmeblæra stort sett er det første du ser på fisken, men er kjedelig når måka tar den første vassilda di fordi du mistet den i et forsøk på og løfte den.

Rage: ta deg en tur utenfor "fyret" ved oscarsborg februar/mars så øker sjansen din for vassild betraktlig. I perioder kan det faktisk være veldig mya av den der( har fått tripple flere ganger) på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!!og under 1. forsøk ?

Har hatt et par halvhjertede forsøk tidligere, dette var iallefall den første skikkelige satsinga :thumbsup:

De to minste håper jeg blir mat for specimenpiggskate en av de nærmeste dagene!

Flere av fiskene var 45-47cm lange, så her må det da være potensiale. Magene var vrengt, men jeg fant små mengder rogn i flere av de. Rogna var skikkelig bløt, så det kan kanskje tenkes at de gyter nå (porsjonsgyter?). De største var iallefall 900-900-890-860-840 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også skrive under på at vassilda var god som mat! Ble en tur med fullklaff i dag også. Hadde det ikke vært for alle de små beinene så hadde den kommet enda høyere opp på lista.

Fisket med 2 x owner ssw 4/0 og 1 x aki 1/0. De hadde ingen som helst problemer med 4/0-krokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra fisker uansett da! Har aldri fått strømsild utenfor ålezund (men det skyldes nok krokstørrelsen), derimot har det blitt mengder av dem inne rundt Åndalsnes.

Satser på å få til et par turer bortover i år,men det blir mok ikke før etter sommerferien. Blir nok muligens vanskelig med båt for meg nå,broderen har byttet,tviler på at han vil låne ut til fisking(men med 45 knop+,hadde det ikke stått på å komme seg på utsida av Godøya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.