Gå til innhold
Fiskersiden

To nye arter og en kul fisk


Oz
 Share

Recommended Posts

Den siste tiden har blitt preget av min datters bursdag og oppussing av rommet hennes. Lite fisking, og den fiskingen jeg har gjort har vært skrekkelig resultatløs. Kjedelig å blanke hele tida, men jeg tok sjansen på en blanketur til, ved å bevege meg inn på, for min del, fullstendig ukjent territorium. Heldigvis er det ikke ukjent for Lokalkjente og gjennomtrivelige Triturus, og etter å ha sett hans resultater den siste tiden var det bare å smelle avgårde en SMS. "Tar du meg med på gjørsfiske på fredag?" Trit er, som nevnt, en trivelig gubbe, så han stilte opp som kjentmann og guide og fiskeselskap. Gjørs altså. Jeg hadde aldri vært på vannet før, aldri fått noen gjørs før og var klar for nok en blanking. Jeg slapp å blanke.

Turen østover gikk unna i en fei, nesten en for fort fei, da jegmed et nødskrik unngikk å bli sivilens offer på E18. Heldigvis var det folk der som kjørte langt fortere enn meg...

Vel på plass var det påkrevd med litt fiske etter agnfisk, og ganske umiddelbart står jeg der med en ny art i handa. Brasme. "Kødderu, har du ikke brasme?!?" Var Trits kommentar, men jeg køddet ikke. Den var liten, og passet som agn, men det var da arten. Agnfisket var litt segt, men etterhvert hadde vi da et passelig antall.

Ut bar det, og ganske snart var båten dregget opp og vi hadde startet fisket.

5844277709_1027b4d8f4_b.jpg

Irvin følger med på ekkoloddet og finner rutinert plassen.

5844826552_580ece447b_b.jpg

Irvin gjør tilslag, men ingen svarer i det fjerne.

5844278857_eeeb6e0ec4_b.jpg

Irvin venter og titter på vannet.

5844279455_248a43bbe6_b.jpg

Jeg har fått en gjørs, og er litt trøtt, men egentlig ganske fornøyd.

Etter kort tid satt jeg der med art #2. Gjørs. Den var bitteliten den også, men det var da arten. Hyggelig å få noen nye arter i blant, hyggelig å ikke blanke. Vi fortsatte fisket, Irvin har tre run han ikke får satt kroken i, og det begynte så smått å mørkne. Plutselig skriker det nok en gang til i min varsler. Gir den litt tid, tilslaget sitter og opp kommer en noe større gjørs. 3,4 kilo og jeg er i grunn fornøyd. Vi fisker til halv tre, jeg er pakket i bilen klokka 3 og hjemme klokka fire. Sovner momentant.

Glitrende tur, godt selskap, fin fisk. Det er klart, det er jo ingen diger gjørs, spesielt ikke i forhold til den sinnsyke fisken Irvin fikk tidligere i uka, men til å være mitt første forsøk i vannet er jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott fisk :o gratulerer!

så ut til at dere hadde nok stenger med dere også :o

Hehe... Ja, det ser litt vilt ut. Vi fisker med to stenger hver, også er det en i reserve og to til å fiske agnfisk med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter.

Er båten dere brukte en av utleiebåtene?

Jepp. Er jo ikke lov å bruke egen båt der, så man er på sett og vis avhengig av utleiebåtene...

kommer bilde og rapport snart?

http://nidarosiensis.blogspot.com/

Kommer nok mer etterhvert :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dere tar bilde av gapet dens forfra så du ser alle tenna. på større gjørs er det helt rått å se på. ogg 11.5 kilo er jo litt av en rugg i norge- bortimot ekstremt. eller, det er ekstremt.

husker godt denne ennå- med draculagapet:

Min lenke

I Norge? Hvor er det ikke litt av en rugg? :thumbsup: I og med at IGFA-rekorden er 11,42 kg er den jo en kjempefisk etter alle mulige standarder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da. men de sier det er tatt oppi 18 kilo i rhinen og 130 cm lang- fordi det er varmere klima der enn i norge blir den større. men sånne gjørs fins kanskje ikke mer.

lenke for gjørs rekorder:

Min lenke

veldig bra side forresten.

tror irvin har fått det absolutt maksimale gjørs med størrelse i norge. imponerende. men så har han og oz veldig peiling på fiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da. men de sier det er tatt oppi 18 kilo i rhinen og 130 cm lang- fordi det er varmere klima der enn i norge blir den større. men sånne gjørs fins kanskje ikke mer.

lenke for gjørs rekorder:

Min lenke

veldig bra side forresten.

tror irvin har fått det absolutt maksimale gjørs med størrelse i norge. imponerende. men så har han og oz veldig peiling på fiske også.

Se der ja. Interessant liste. Ser ut til at fisken til Irvin har litt å gå på, den ble jo tatt etter gyting... At han har fått vannets største tror jeg lite på, potensialet for større fisk er temmelig sikkert til stede :thumbsup:.

Jeg vil ikke påberope meg særlig stor peiling på hverken predatorfiske generelt eller gjørsfiske spesielt, men Irvin har helt klart et bredt erfaringsgrunnlag. Spesielt fra dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.