Gå til innhold
Fiskersiden

På tur i Eventyrland


ante
 Share

Recommended Posts

Denne rapporten kommer en tanke på etterskudd dessverre. Den som venter på noe godt, venter ei forgjeves heter det, så her er den i alle fall:D

Som tidligere år var det også i år tid for storfisk tur til Indre-Troms i begynnelsen av juli. Dette har etter hvert blitt et høydepunkt i sesongen, i tillegg til en flott tur med gutta. I en hverdag preget av hektisk familieliv og mye jobb, er slike avbrekk balsam for sjelen. At de i tilegg gir bra uttelling fiskemessig, og nye perser settes, gjør det til et rent eventyr. Årets tur var i så måte intet unntak…

Å få tre karer sine tidsskjema til å gå opp er ikke enkelt. Det ble derfor slik at Eirik og Stian nok engang gikk inn i eventyrland en dag før undertegnede. I fjor ble jeg regelrett rundlurt av disse krattfinnene av noen kompiser. Ved ankomst dagen etter ble det foredratt om elendig fiske, observerte garn og annen elendighet. Det hele var selvfølgelig en bløff jeg svelget rått etter 7 timers gåing, og det finnes knapt ord or hva jeg følte der og da. Når strikken derimot var strekt nok kom sannheten frem, og det viste seg at kanonfiske var mer dekkende enn svart hav. Men nok om det!

Etter mange timers labbing i strålende vær ble jeg i år tatt vel imot av gutta i campen. Denne gangen ventet ingen lurerier, og det kunne nok engang konstatere av timingen vår var rett. De hadde hatt et til tider meget bra fiske det døgnet de hadde forsprang på. Fisken var åpenbart i bettet, så det var fint lite å vente på. For å være på den sikre siden ba jeg om fotobevis straks før jeg gjorde noe som helst.

Kameraet kom fort opp av lomma og Eirik kunne stolt vise bilde av sin flotte røye på hele 3,1 kg! Fine fisken :D

foto0149copy.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Dette fikk pulsen til å stige noen hakk i en sliten kropp, og det gikk ikke lenge før jeg sto parat ved bredden for å se om det var noen hjemme fortsatt. Vannet lå speilblankt så langt øyet kunne se, og innimellom hørtes duse plask og slurp. Jeg observerte også en og annen grov finne som åpenbarte seg utpå, så her var det lite å vente på.

Jeg rigget meg på godplassen, viftet febrilsk bort et par hundre mygg, og gjorde første kastet. Ingen reaksjon på første, kastet på nytt, og der smalt det til bokstavelig talt. Det ble bråstopp og full tverrvending! Fisken tok raskt 40-50 meter uten at jeg hadde stort jeg skulle ha sagt. Fy F…dette har jeg ventet lenge på tenkte jeg umiddelbart.

Etter en ganske durabelig fight kunne Eirik omsider håve turens første røye for min del. Etter en slik start kan man jo ikke klage!

Røya var 2,2 kilo og rett og slett nydelig proporsjonert med fantastiske farger. Etter en kjapp fotoseanse fikk den friheten tilbake. Bedre enn dette blir det ikke!

cimg6857f.jpg

Uploaded with ImageShack.us

cimg6858.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Etter dette var jeg litt utladet. Dagen hadde vært lang, og jeg lot like gjerne denne fantastiske opplevelsen sette punktum. Hvem visste hva vi hadde i vente…

Dagen etter var det opp i otta. Morrabettet er noe jeg virkelig har tro på, det har jeg flere ganger bevist. De andre gutta lå å purka i teltet fortsatt idet jeg nærmet meg godplassen. Været var strålende, med en lite gråe utpå vannet. Jag kastet ut, startet sveivingen, og smakk, der satt den jaggu på første kastet!! Det ble nok engang en god fight, så stor fisk var det garantert. Ikke lenge etter kunne jeg lykkelig håve en flott røye på 1,9 kg. Rask foto og beundring før den fikk svømme videre med sine artsfrender.

cimg6862.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Etter dette var jeg egentlig ganske fornøyd med morrabettet, og fant ut at frokost var mer fristende. Det var fortsatt flere dager å gjøre det på, så ingen grunn til stress.

Utpå dagen gikk vi hver for oss og utforsket området litt. Været var fortsatt strålende og det ble etter hvert kokende varmt. Ikke optimalt fiskevær verken for fisk eller fisker. De timene vi fisket, ga derimot bra uttelling. Stian kunne notere seg for ei flott røye på 2,2kg og en ørret på drøye kiloen. Eirik hadde fått en på rundt 1,5kg. Sjøl hadde jeg fått tre på henholdsvis 1,4 1,7 og 2,3kg. Jeg var således meget godt fornøyd med dagen.

04072011144.jpg

Uploaded with ImageShack.us

cimg6863.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Til middag ble det selvfølgelig fjellrøye i rømmesaus, og stort bedre går det ikke an å få det. Helt grei kvalitet på fisken.

04072011149.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Etter et slikt herremåltid ble det tid for en aldri så liten cowboystrekk frem til kveldsbettet. Det ble en lang cowboystrekk i grunn, og klokka var nærmere 22 før vi igjen var i gang.

Fisket startet ganske bra og jeg kunne notere meg for pers på turen med denne røya på 2,9kg. Ikke like enkelt med selvutløser når man skal forte seg å få fisken tilbake i vannet, men bilde ble det!

cimg6866q.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Utover kvelden stilner det ganske av, og fisken glimrer med sitt fravær. Vi prioriterer heller bålkaffe og pølsegrilling utover natta, godt fulgt av en og annen røverhistorie om mangt.

Morgenen etter er vi litt treigere å komme i gang. Ikke rart når vi egentlig nettopp hadde lagt oss! Ikke like enkelt med denne midnattssola.

Denne dagen starter veldig tregt, og fisken er overhodet ikke hjemme. Været er fortsatt fantastisk, og jeg mistenker at vannet begynner å bli varmere, og at den verste insektklekkingen er over. Det er i alle fall betydelig mindre aktivitet.

Utpå dagen pakker jeg derfor snippesken og drar på ekspedisjon til noen uutforskede vann i nærheten, mens gutta blir igjen.

Mange timer senere kommer jeg tilbake etter en fantastisk tur i nydelig norsk natur. Det ble bare et par pinner som fikk leve, men ellers var det stille. Jeg var veldig spent på hva gutta hadde utrettet i løpet av dagen, og utifra ansiktet til Eirik å bedømme hadde han noe å fortelle.

Jeg fikk servert en vannvittig fiskehistorie som var dramatisk til siste slutt, og jeg var en stund usikker på om han bløffet eller ikke. En rask kikk på telefonen hans ga meg bekreftelsen.

Ørreten var på 2,8 kilo og i meget god kondisjon. For en fisk!!

foto0160g.jpg

Uploaded with ImageShack.us

For Stian sin del hadde det vært nesten like magert som for undertegnede. En flott ørret fikk han dog.

img4362eq.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Det ble derfor middag og bikking i påvente av det forventete vannvittig gode kveldsbettet :D

Planen var jo å ta med oss et par matfisker hver ned av fjellet siste dagen, for å ha den så fersk som mulig. Til nå hadde vi jo sluppet ut 95%. Nå som noen åpenbart hadde skrudd av bryteren, skulle det vise seg å bli en håpløs oppgave.

Kveldsbettet uteble nesten totalt. Jeg fikk lurt opp en ørret på ca kiloen, men ellers var det helt dødt. Ingen av de andre gutta fikk noe heller, så da ble det bålkaffe og pølser igjen, akkompagnert av nye røverhistorier til langt utpå morgenkvisten. Ikke helt feil det heller!

Litt utpå morgenen etter var jeg ferdig pakket og klar til å gå ned av fjellet igjen. Gutta skulle bli igjen en dag til, men jeg merket på dem at de egentlig var fornøyde sånn som det var. Det hører med til historien at de returnerte de også, under et halvt døgn senere.

Nok engang hadde eventyrlandet Indre-Troms vist seg fra sin absolutt beste side, og jeg innser nok engang hvor utrolig heldige vi er som har dette i vår egen bakgård! Jeg gleder meg allerede til neste år og planleggingen av hvilke blå flekker på kartet som da skal få besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tåke i eventyrland

he he, etter bildene å dømme kan det minne mye om forholdene i den gamle Carl Barks-klassikeren "Eggmysteriet", der Donald og guttene havnet i Tåkedalen høyt oppe i Andesfjellene, og der de løste mysteriet med de firkantede eggene. Spørsmålet er derfor om dette eventyrlandet egentlig ligger i Andesfjellene, eller kanskje det også er firkantede egg i Indre Troms? Etter disse fiskene å dømme ser jo det meste ut til å være mulig der oppe... ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.