Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker å tredoble lakseproduksjonen


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Ambisjoner, ja :)

Ønsker å tredoble lakseproduksjonen

Samtidig vil vel norske selskaper som driver i Canada gjerne doble, tenker jeg, og ikke minst vet vi at de Chilenske oppdretterne har vanvittige ambisjoner om vekst. Her kan man putte inn så mye soya man vil; det er et tak på råvaretilgangen som treffes lenge før verden har sett en 3-5-10 dobling av lakseproduksjonen.

Et hint om industriens bekymringer vedvarende råvaretilgang, og da spesiellt fiskeoljer kan man laste ned her.

Et moderne kapitalistisk samfunn bygger vel på visjonen om kontinuerlig, økonomisk vekst, den ser jeg, men her synes jeg jeg kanskje man har blitt fartsblinde.

Norge isolert sett ja, men med det presset det er fra andre land i kampen om råvarer lurer jeg på om man ikke burde tenkt lenger en bare "dyrking" av laks, skulle man øke verdiskapiningen innen havbruksindustrien. Vi fremstår som en bananrepublikk som har rike ressurser, og eksporterer dem ubehandlet ut av landet.

JEG tror ihvertfall det er rom for å øke verdfiskapning og inntjening uten at det nødvendigvis skal utgjøres gjennom økt produksjon.

Men ambisjoner her de, det skal de ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall nordmenn som får lønna si fra oppdretsnæringen vil neppe øke tre ganger, antagelig ikke mye i det hele tatt. Hva er da argumentet for å øke produksjonen, hvorfor skal vi tømme havet for forfisk, ødelegge fjordene og utrudde villaksen? Hvorfor skal vi ødelegge vårt eksistensgrunnlag som kystnasjon bare for at noen på toppen skal tjene mer. Burde man ikke som du sier konsentrere seg mer om hele verdikjeden, få en oppdretsnæring som er lønnsom og norsk fra bunn til topp. Klart man får større lønnsomhet på toppen ved å bruke billig utenlandsk arbeidskraft i bunn, men dette er vell ikke noe vi bør godta politisk?

Hadde vi gjort det samme med landbruke i Norge, sendt kjøtt og melk til Asia for foredling hadde politikerne skreket høyt.

Hvorfor nordmenn kjøper oppdretslaks er for meg et mysterium, utemøbler av regnskogtømmer vil de ikke ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hadde det vært lakseoppdrett i Oslofjorden, ville mange flere vært klar over hvor viktig denne næringen er, og hatt en positiv holdning, sier seniorrådgiver Olav Dyrnes. fyyfaan!! dem har ikke gjort nok skade enda nei....... blir mer og mer flau over og værra norsk når jeg ser detta!!!!! og nåå vil dem til og med ødlegge oslofjorden.............. burde vært skuddpremie på alle som er støtter denne næringa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra nei, det eneste positive er at de ser det samme som vi alle har sett for lenge siden - lusekatastrofen i vår der oppdretterene bommet med lusebehandlingene sine og rømming må løses først. Hvordan de har tenkt å gjøre dette er et helt annet spørsmål............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra nei, det eneste positive er at de ser det samme som vi alle har sett for lenge siden - lusekatastrofen i vår der oppdretterene bommet med lusebehandlingene sine og rømming må løses først. Hvordan de har tenkt å gjøre dette er et helt annet spørsmål............

Jeg tror strategien går ut på å skaffe seg de beste lobbyistene og kommunikasjonsrådgiverene som kan kjøpes for penger. Slik at alle fakta kan bortforklares eller latterligjøres. Alt etter hva som passer best for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet her er vel bærekraftig produksjon. O-næring pr i dag drives ikke bærekraftig. Og lever vel egentlig på lånt tid. Så hvordan denne økning kan være bærekraftig. Selv om man løser problemene med lus og rømming er ikke lett se. Hvor skal de få fiskeoljen i fra? Er jo ett spørsmål.

finnes andre råvarer enn soya og fiskemel for og fremstille fiskefòr....

teknologien står tross alt ikke helt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, men en tredobling i Norge sammen med forventet tilsvarende vekst i utlandet krever mer enn den teknologiutvikngen vi ser idag.

Jeg tror også på en vekst i industrien, men tror at det er mer enn volumøkning som skal til for å skape produksjon og inntjening i NORSK havbrusknæring.

Altså, jeg tror at det er mulig å øke inntjening og vekst, men at en tredobling av produksjonsvolum kan bli tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye hav, teknologi og forskningsmidler som Norge råder over burde det egentlig ikke være noe problem å få det til på ordentlig vis, men så lenge vi har politikere som tror at fisk bare er en hobby som folk i distriktene holder på med, og at alle som er imot oppdrett slik det praktiseres nå bare er mediebajaser ala oddekalv, kommer det ingenting positivt ut av dette.

Villaksefiskerene får bare sørge for å dokumentere fangstene sine før arten er utdødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeri, og relatert industri, er norges nest største inntektskilde, etter oljen. Dette er definnetivt ingen hobby. Vi snakker om enorme statlige inntekter. Å gjøre industrien miljømessig bærekraftig, vil koste flesk (noe som selfølgelig lønner seg på lang sikt, men politikerene trenger pengene nå, for å tekkes oss velgere). ønsker man å forandre systemet, må man gi sin stemme til det partiet som er villig til å gjøre mest på området. Å klage over tingenes tilstand, for deretter å stemme på partier som åpenbart ikke har til hensikt å gjøre vesentlige forandringer, hjelper lite...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsvirksomheten i dag er vel den største kilde for utslipp av næringssalter i havet her i Norge.

Tilgang på råvarer for å fore mere oppdrettsfisk kan bli vanskelig i fremtiden.

Tilgang på ferskvann for smoltproduksjon kan bli vanskelig.

Tilgang på sjøareal, flere Fylker vurderer å kreve avgifter for oppdrettsaktiviteter.

Lakselus, rømninger og sykdom.

Alle disse sakene og sikkert mere til er viktig man har kontroll på før man tillater mere vekst.

Og man må vurdere dette pr. region og helst innføre regioner uten oppdrett for å forsikre

seg mot faren for hurtig smittespredning etc.

Også er det kanskje best å lære seg å utnytte råvarene mere enn å la det bli brukt som for

for oppdrettsfisk. Man får finne ut hva som er det beste og mest bærekraftige.

Poenget her i verden er ikke å ha mest mulig og tyne jorden for dens resursser.

Men at vi har så vi klarer oss og har gode meningsfulle liv alle sammen.

Vi er vel kanskje alt for mange folk på denne planeten og vi som er her

burde vel delt mere jevnt på resurssene.

Vi får se hvilken vei det tar, noe særlig miljøpolitikk er det jo ingen av de største partiene

her i landet som har.

Men jeg velger nå å være optimist tross alt. Folket kan fort snu også, og andre

kan komme til makten hvis man ser det går feil vei. Her i Norge er jo det gode tide

fortsatt og da tenker folk flest ikke særlig langt.

Det trengs desverre regelverk og reguleringer.

Fartsdumper burde jo vært helt unødvendig, men vi har det pga folk ikke alltid er

like fornuftige. Sånn er det med mye annet også desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øysteiin, erteprotein er sikkert vel og bra, men strengt tatt sansynelig vis, ikke noe revolusjonerende alternativ til soyaprotein vil jeg tro. Vet også at det har blitt gjort forsøk med sopp som tileggsfor til oppdretts-sjørøye. Problemet er størelsen på oppdrettsindustrien. Man kan sikkert finne måter å fore laks delvis på erter, men norsk lakseoppdrett produserer mer en 7 millioner måltid laks pr. dag. Det blir en helvetes mange erter. I Norge har vi ingen muligheter til å dyrke dette. Så da er vi vel tilbake til status quo, man må bruke verdifull dyrkamark, andre steds hen, for å produsere protein til en bransje som selger et luksusprodukt (laks). Slik jeg ser det, finnes det ingen mirakelløsning. Oppdrettsnæringa har kommet for å bli, den kan drives bærekraftig, men gjør det selvsagt ikke før det blir stillt krav....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer og dyrke erter i Norge, det dyrkes erter i stor målestokk i Sverige.

Tilgang til erter er pr dags dato problemer.

Andre råvarer som bla annet brukes er jordnøtter, raps, mais. Mulighetene er mange.

Dette er råvarer som er mye lettere og dyrke frem kontra fisk fra havet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig leder Hans Petter Meland i Lovundlaks forteller at det nå er et gammelt fenomen, som atter har rammet norsk oppdrettsnæring med full tyngde.

Det er overproduksjon i forhold til markedets behov.

- Fullt av folk innen næringen tror det bare er å guffe på for å tjene enda mer. Slik fungerer det ikke, sier Meland.

Rana Blad: Taper penger på overproduksjon

Link:

http://www.ranablad.no/nyheter/article5753371.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i dag ca 2,7 millioner tonn i året. med en tredobling får vi over 2824 millioner tonn.....

Dagens produksjon av laks er ikke 2,7 millioner tonn, men rundt 1.

For 2011 beregnes det ca 980 000 tonn, ifølge Eksportutvalgets siste prognose (i går).

Når det gjelder fôrråvarer, så er erter en vegetabil som brukes i noe grad, men ikke som hvovedråvare. I 2011 brukes i tillegg til fiskemel og fiskeolje raps, solsikke, hvete og mais i ulik grad. Mengdeforhold og innblandingsgrad varierer med tilgang og pris, selvfølgelig i tillegg til fiskens ernæringsbehov.

Det er en stor utfordring å få tak i nok råvarer til fôrproduksjon, det er knapphet på de fleste råvarer i 2011. Men jeg vil heller bruke 100 kilo råstoff på å produsere 60 kilo fisk, enn 10-30 kilo varmblodige husdyr.

Vi må ta innover oss at jordens befolkning kommer til øke til 9 milliarder i løpet av noen år, og alle disse skal ha mat. Da er det objektivt sett mindre korrekt å satse videre på landbruk og legge ned akvakultur, fordi jeg og noen andre laksefiskere gjerne vil stå et par uker i elva hver sommer og herje med de individene som skal føre bestanden videre.

Det virker ikke som så veldig mange fiskere (også her inne) ser de store linjene. At oppdrettsnæringen kan gjøre mer for å bli bedre på bærekraft er vedtatt for lengst, men dette dreier seg i et større perspektiv om en global kjempeutfordring.

Da virker det for meg som at en satsing på forbedring av akvakultur er bedre enn å legge det ned, all den tid ingen er interessert i spise såkalt "industrifisk", og alternativ bruk av vegetabilske råvarer i stor grad er fôr til landdyr. Med mindre vi mennesker ønsker å bli rene planteetere.

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tallene fra eksportrådet for fisk uten å dobbeltsjekke da det var doblingen og ikke tallet i seg selv som var poenget.

Ser den!

Skal uansett bli interessant å se hvordan utsettsstrategiene, og dermed produksjonsvolumet, blir fremover, nå som det ligger an til en lengre periode med lave laksepriser.

Resten av innlegget ditt var interessant, og burde skape et godt grunnlag for diskusjon.

Tydeligvis ikke :D

Dessverre er det nok mye det samme her på fiskersiden som på andre typer diskusjonsforum:

mange er mest opptatt av å få ut sine synspunkter, like gjerne basert på følelser fremfor fakta - uten egentlig å være interessert i andre vinklinger og å lære mer om emnet.

Finner de derimot faktabasert informasjon som utfordrer ståstedet deres, er det straks ikke så interessant å fortsette..

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor utfordring å få tak i nok råvarer til fôrproduksjon, det er knapphet på de fleste råvarer i 2011. Men jeg vil heller bruke 100 kilo råstoff på å produsere 60 kilo fisk, enn 10-30 kilo varmblodige husdyr.

Nå er vel Fôrfaktoren for laks rundt 1,2 (antall kg fôr / kg tilvekst) (kilde http://bellona.no/Ha...For_forregnskap). Så du var vel kanskje litt optimistisk i ditt anslag her. Men det er riktig at fisk generelt utnytter for bedre enn andre husdyr. Men når det er sagt. Så må det være helt klart at lakseoppdrett på ingen måte kan hjelpe på matvare tilgangen på global basis. av 1 kile tørt for vil 80% bli borte på veien. Hvis man skal se veldig kynisk på det. Hadde det vært mye bedre å utnytte bestandelene i foret til menneske mat direkte.

Det virker ikke som så veldig mange fiskere (også her inne) ser de store linjene. At oppdrettsnæringen kan gjøre mer for å bli bedre på bærekraft er vedtatt for lengst, men dette dreier seg i et større perspektiv om en global kjempeutfordring.

Da virker det for meg som at en satsing på forbedring av akvakultur er bedre enn å legge det ned, all den tid ingen er interessert i spise såkalt "industrifisk", og alternativ bruk av vegetabilske råvarer i stor grad er fôr til landdyr. Med mindre vi mennesker ønsker å bli rene planteetere.

du tar feil. De fleste her inne er ikke imot laksoppdrett. Men det er måten den drives på. Den dagen lakseoppdret kan drives bærekraftig. Vil de fleste i dette forumet applaudere. Selv Kurt Oddekalv har sagt at O-næringen er kommet for å bli. Det han er opptatt av er alle problemene rundt dagens måte å drive oppdrett på. Som mange her inne ser som ganske kynisk. Profit og volum kommer i første rekke. Miljøpåvirkning er noe man later som ikke finnes. Og derfor ikke er villig til å diskutere.

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Fôrfaktoren for laks rundt 1,2 (antall kg fôr / kg tilvekst) (kilde http://bellona.no/Ha...For_forregnskap). Så du var vel kanskje litt optimistisk i ditt anslag her. Men det er riktig at fisk generelt utnytter for bedre enn andre husdyr. Men når det er sagt. Så må det være helt klart at lakseoppdrett på ingen måte kan hjelpe på matvare tilgangen på global basis. av 1 kile tørt for vil 80% bli borte på veien. Hvis man skal se veldig kynisk på det. Hadde det vært mye bedre å utnytte bestandelene i foret til menneske mat direkte.

Helt enig! Men det skjer ikke i praksis, vi er jo ikke interessert i å spise råvarene direkte! Dessverre...

Angående regnestykket på hva du får ut av én (evt. 100) kilo fôr, så er det mange måter å beregne det på, og fortsatt ikke enighet på alle fronter...

Men et viktig poeng er at fiskefôret i dag ikke inneholder kun fiskemel- og olje, det er også en del vegetabiler.

Men det blir flisespikking, vi er jo enige i poenget(:

Lakseoppdrett alene redder ikke verden, men akvakultur er definert som det viktigste bidraget til å redusere matvarekrisen som verden i praksis er på god vei inn i. Den synes ihvertfall jeg er fornuftig, all den tid oppdrett generelt er mer bærekraftig enn landbruk. Hvis vi flytter det hele et hakk over lus og rømming, til et globalt perspektiv.

du tar feil. De fleste her inne er ikke imot laksoppdrett. Men det er måten den drives på. Den dagen lakseoppdret kan drives bærekraftig. Vil de fleste i dette forumet applaudere. Selv Kurt Oddekalv har sagt at O-næringen er kommet for å bli. Det han er opptatt av er alle problemene rundt dagens måte å drive oppdrett på. Som mange her inne ser som ganske kynisk. Profit og volum kommer i første rekke. Miljøpåvirkning er noe man later som ikke finnes. Og derfor ikke er villig til å diskutere.

Jeg satte det litt på spissen i stad, men når det er sagt, synes jeg det ihvf har vært en del sneversynte holdninger som ordrett har stemt for å legge ned hele næringen. Og det var faktisk ikke en del, men en god del :P

Men vi er egentlig enige i utfordringene på miljøsiden også..!

Regner med du sikter til FHL hva uttalelser/diskusjoner angår, der kan jeg fortelle deg at langtfra alle i oppdrettsnæringen er like fornøyde med forsvarsstrategiene de har kjørt.

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.