Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter brugde ?


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

Velger å kaste 1. stein , jeg ;)

  • Brugda er fredet
  • Les om fiskens biologi
  • Hva er menningen med å "plage" slike dyr ?

Avslutte med å si : La ALL hai være i fred...Det holder med at vi i vesten har gitt muligheten til at flere miljoner kineresere nå har råd til haifinnesuppe, noe som har ført til at 90% av haien i verden er nå utryddet

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å kaste 1. stein , jeg ;)

  • Brugda er fredet
  • Les om fiskens biologi
  • Hva er menningen med å "plage" slike dyr ?

Avslutte med å si : La ALL hai være i fred...Det holder med at vi i vesten har gitt muligheten til at flere miljoner kineresere nå har råd til haifinnesuppe, noe som har ført til at 90% av haien i verden er nå utryddet

trenger ikke å ta av akkurat, bare spørte jeg. Og håkjerringa blir fisket men all fisken blir sluppet ut at så tror ikke vi fiskere utrydder den arten.

Brugda et plankton, så det er vanskelig å få den på målretta fiske.

okei. har lest en stand at den spiser også bunndyr som kreps, hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å kaste 1. stein , jeg ;)
  • Brugda er fredet
  • Les om fiskens biologi
  • Hva er menningen med å "plage" slike dyr ?

Avslutte med å si : La ALL hai være i fred...Det holder med at vi i vesten har gitt muligheten til at flere miljoner kineresere nå har råd til haifinnesuppe, noe som har ført til at 90% av haien i verden er nå utryddet

Enig i de to første punktene, men så butter det litt... Punktet om vitsen med plaging av slike dyr, må i så tilfelle gjelde absolutt allt målrettet fiske etter fisk man ikke har til hensikt å spise, f.eks. Kutling, fløyfisk og stingsild. Og oppfordringen om å la være å fiske alle typer hai p.g.a. Haifinnesuppe-problematikken, blir som å protestere mot vågehval-fangst fordi Blåhvalen er trua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å ta av akkurat, bare spørte jeg. Og håkjerringa blir fisket men all fisken blir sluppet ut at så tror ikke vi fiskere utrydder den arten.

:) Mitt svar var like velment som ditt spørsmål :)

@ Maritim : De fleste av fiskeslagene du nevner kan man sette ut igjen uproblematisk. Hai (især store) blir lett skadet ved håndtering, og i dette området vet vi veldig lite om hvor godt de klarer påkjenningen. Fordi vi vet så lite, er det best å la de være i fred...dog har jeg forståelse og respekterer de som satser på å kjenne kreftene til slike dyr i enden av snøret, især når det gjøres proff og med respekt til dyret. Min menning :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store hai er jo uaktuellt i Norge med unntak av kjærring. Den, kan jeg være enig i, er noe "uhåndterbar" men riktig utstyrt burde det gå fint. Ellers har jeg forstått at hai generellt, har et unikt imunsystem, og er mer robuste enn andre typer fisk. I tilegg er jo mangel på luftblær en kjempefordel i denne sammenhengen.

Så etter min mening er det ingen argument som tilsier fredning av alle hai-arter i Norge. Det mener nå jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hai har forsåvidt ikke noe unikt immunsystem. De har noen unike antistoffer, men ikke noe større evne enn andre dyr til å bekjempe infeksjoner osv, så langt det er kjent iallefall. Huden til haien er jo som kjent svært robust, men lurer litt på hvordan haien reagerer på å bli dratt opp fra 500 m eller dypere til overflata. Dykkersyke ville vel ikke være å utelukke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hai har forsåvidt ikke noe unikt immunsystem. De har noen unike antistoffer, men ikke noe større evne enn andre dyr til å bekjempe infeksjoner osv, så langt det er kjent iallefall. Huden til haien er jo som kjent svært robust, men lurer litt på hvordan haien reagerer på å bli dratt opp fra 500 m eller dypere til overflata. Dykkersyke ville vel ikke være å utelukke?

Vi veit vel strengt tatt ikke så mye om hvordan div. fiskearter påvirkes av gjenutsetting. Eneste norske studie jeg har hørt om er på laks. I denne studien tålte fisken det svært bra. Men la oss ta fjesing, eller fløyfisk. Vi antar at det går greit, men vi vet vel egentlig fint lite om det.. Skal vi derfor forby, eller advare mot, å fiske etter desse. Hva med Hårvar og Paddetorsk? Jeg for min del hadde satsa på bruskfisk frem for andre arter, viss noen ville ingå et veddemål om hvilken art som hadde minst vondt av en tur opp på kaia.

Med untak av håkjærringa da :)

P.S. Hai har helt klart et unikt imun-system, de har til og med, ikke bare ett, men to helt unike organ, i sitt imunsystem i forhold til alle oss andre (beinfisk, slanger,mensker, strutser o.s.v)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags to ekstraorganer har bruskfisk i sitt immunsystem, Maritim?

Det er jo verd å tenke på at bruskfisk har bruskskjelett og tåler dermed mindre enn beinfisk (med tilsvarande dimensjonar). Stor fisk vil ha ekstra fare for skjelettskader utanfor vatnet, og det er kanskje det viktigaste å tenke på. Stor fisk bør nok ikkje ut av vatnet dersom den skal settast ut igjen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags to ekstraorganer har bruskfisk i sitt immunsystem, Maritim?

Det er jo verd å tenke på at bruskfisk har bruskskjelett og tåler dermed mindre enn beinfisk (med tilsvarande dimensjonar). Stor fisk vil ha ekstra fare for skjelettskader utanfor vatnet, og det er kanskje det viktigaste å tenke på. Stor fisk bør nok ikkje ut av vatnet dersom den skal settast ut igjen :) .

Epigonal, og leydig's organ.

Bein eller brusk, fisk må håndteres varsomt dersom man skal sette den tilbake, det er vel de fleste enig i. Brusk er jo mykere enn bein, men det er vel ikke dermed sagt at det tåler mindre. Ikke vet jeg, men man kan vel argumentere med at der brusk bøyer seg, kan bein knekke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men hadde glemt av disse ekstraorganene til haien. Er jo tross alt over 10 år siden jeg hadde kurs om dette. Disse organene bidrar vel ikke nevneverdig til noe bedre immunforsvar enn hos andre dyr. Det er vel en grunn til at disse organene har blitt "mistet" oppover i evolusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men hadde glemt av disse ekstraorganene til haien. Er jo tross alt over 10 år siden jeg hadde kurs om dette. Disse organene bidrar vel ikke nevneverdig til noe bedre immunforsvar enn hos andre dyr. Det er vel en grunn til at disse organene har blitt "mistet" oppover i evolusjonen?

Evolusjonsmessig er jo haien en kjempesuksess. Den har jo forholdt seg så og si uforandret siden tidenes morgen... Det må jo være tegn på at dette er robuste skapninger :) Men poenget mitt er ikke at haiene er en form for "super dyr" jeg mener bare at det trolig ikke er noe værre å drive målretta C/R på f.eks. Hågjel, Svarthå og Småflekka (ja kjerringa er litt mer komplisert p.g.a stort dyp, og store fisk) enn mange andre arter (beinfisk). Leser man hele tråden synes jeg dette kommer ganske greit frem.

Rage; hadde vert intressant å høre litt mer om fangsten du nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

er ikke noen expert på noe, men har vert trålfisker i 15år. i trålen får vi ofte håkjærring, særlig veldig langt nord rundt svalbard, hopen og grønnland. håkjerringa er ofte så stor at den er vanskelig å handtere så av å til må vi sette stropp rundt sporden på fisken for å dra den av dekk. å noen ganger får vi samme fisken (noen ganger med stroppa på) i helt fin form på nytt og på nytt. dette fordi vi ofte tråler samme løypå flere ganger. så jeg tror ikke dykkersyke er noe prob for kjærringa:P før noen setter fyr på denne komentaren vil jeg bare si at vi har alle stor respekt for sjøens skapninger å gjennutsetter altid så skånsomt som mulig særlig store dyr som brugde, håkjerring, håbrann og lignende.

men jeg tror ikke det er stor sjangs for å få brugde på stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.