Gå til innhold
Fiskersiden

Til dere som sa at gjedde historiene er myte...


Fiskerinnen
 Share

Recommended Posts

Gjest Fisker'n fra Eik

utrolig fin og illustrerende filmsnutt! Naturens brutale virkelighet! Kult å se at gjedda ikke bare ble stående til andungen kom nært nok, men selv aktivt oppsøkte byttet. Det er jo noe å lære av dette for oss fiskere! :)

noen som gidder å legge ut link til videoen? vil se den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk predator-oppførsel, så kjapt den plukket ut den andungen som kom vekk fra flokken...

Makaber sammenligning antageligvis, men det går historier om skibbrudne som har hatt samme opplevelsen med hai. Så lenge de klynget seg sammen gikk det bra, men ikke når de brøt formasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen her inne ( husker ikke hvem ) som jeg pratet om gjeddevann med på chatten, og at jeg syns det er en litt creepy plass å bade eller la hunden bade. Men vedkommende mener jeg avkreftet at gjedder spiste annet enn fisk, og at historiene jeg kom med angående barnetær og ender bare var myte.

Men etter denne filmsnutten, tror jeg at jeg fortsetter å la min badeglade hund være tørrskodd når vi er på fiske i gjeddevann ;)

Nana.. Jeg har vært uten skikkelig pc i lenger tid nå og jeg hadde en LABER laksesesong med flom, flom og atter FLOM.. så jeg har ikke hengt her inne så mye, gråter innvendig av å lese/se bilder av folk som håvet laks og ørret i fleng i sesongen.... :fish: og nå er den forbi.. *sukk*

Om fiskerapportene var fra de gangene man IKKE fikk fisk, hadde jeg sikkert ikke gjort annet enn å poste rapporter her inne :P ( JA; JEG ER BITTER ) ;)

Endret av Fiskerinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en gjedde eller to kan ha tatt feil av vinterbleke tær på sitt første sommerbad og en reel byttefisk, er en ganske opplagt sak. Skjønt det blir ca like mye å bekymre seg over som det å bli spist av hai om man surfer ved Hawaii, California etc; det skal riiiimelig mye til for at man er så uheldig.

Og som allerede nevnt her så hiver ørret glatt nedpå voksne frosk, mus, lemen og annet. Tror ikke den står tilbake for å ta en andunge heller hvis sjansen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått gjedder med andunger i magen flere ganger (det var den gangen jeg pleide å kakke gjedder - ja, jeg har også en mørk fortid...! ;) ), dette er nok regelen snarere enn unntaket. En andunge er et passende stort bytte for ei gjedde, selv gjedder ned i str rundt en kilo eller så, som på filmen.

EDIT: og i forhold til hunder og mennesker. Naturligvis KAN en gjedde angripe føtter til mennesker eller hunder som svømmer, men det betyr da ikke at gjedda betrakter oss som byttedyr, det er bare hendelige feil fra gjeddas side. Men særlig vanlig er jo ikke dette. Jeg har aldri opplevd dette.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.