Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfugl stjeler brisling-agn


kje
 Share

Recommended Posts

Etter å ha prøvd litt duppmeite med brisling som agn opplever jeg sjøfugl som dykker og stjeler brisling-agnet... tror fuglen er Skarv. Den setter seg ikke fast i kroken, men napper bare av det den vil spise under vann. Prøvde å google dette for å se om det var et velkjent problem, men fant ikke noe. Noen her som vet om dette vanlig? Siden den ikke setter seg fast, har jeg festet brislingen til kroken på feil måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd litt duppmeite med brisling som agn opplever jeg sjøfugl som dykker og stjeler brisling-agnet... tror fuglen er Skarv. Den setter seg ikke fast i kroken, men napper bare av det den vil spise under vann. Prøvde å google dette for å se om det var et velkjent problem, men fant ikke noe. Noen her som vet om dette vanlig? Siden den ikke setter seg fast, har jeg festet brislingen til kroken på feil måte?

Det at den ikke setter seg fast, har vel noe med det å gjøre at du(forhåpentligvis) ikke gjør noe tilslag på skarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke gjort noe galt, du har bare hatt litt uflaks. Det er ikke så gøy å avkroke sjøfugl, men det må gjøres. Jeg tipper på at det er lomvi du har vert utsatt for. Svart og hvit, og rundt 30 cm i kroppen. Hviss det er en orntlig stor svart fugl med 30 cm lang hals, så er det en skarv. Uansett hvilken fugl det er, viss den ender opp med å sitte fast i kroken din, så "man up" og ta in fuglen og fjern kroken. Avogtil hører jeg om fiskere som får på en måke, eller en sjøfugl, og kapper lina?!? Hvat'a f###k. Ta inn stakkaren og fiks det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heldigvis satte de seg ikke fast, og hadde de gjort det ville jeg selvfølgelig tatt inn fuglen og fjernet kroken. Det høres ut som fuglene var Lomvi ja... Brisling-agnet mitt fikk aldri fred, de tok det og jeg satt på ny, men de tok det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til de som eventuelt kroker (sjø)fugl: Når man får fuglen inn til land og innen rekkevidde, så sørg for å dekk hodet på den snarest mulig. Jo kjappere den ikke lenger kan se noe, jo kjappere roer den seg ned. Skjønt "roer seg ned" er et rimelig relativt begrep hva kroka fugl angår. Ha også med anti-bak på tur, for det er ikke ønskelig å la bakteriene fra nebb/klør få fritt spillerom i de sårene man får under en slik operasjon. Du må også innfinne deg med å bli fuglens toalett under inngrepet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

under makrellmeite fra brygga i sommer hadde jeg samme problem med en fugl som jeg tror er enn ung lomvi. den dykka stadig etter brislingen. jeg var heldig nok til at den enten stjal agnet eller bare surra seg litt inn i sena. men noen andre på brygga hadde hatt den på kroken tre ganger før jeg kom og jeg hjalp de å avkroke den en gang også. kroken satt godt så det endte med skrik og og blod for fuglen. vi fikk den dog løs og etter dette holdt den seg på avstand ei stund. ellers i år så har jeg fanga en fiskemåke/krykkje med sena under spinnfiske og kroka en gråmåke med penneltakkel under duppmeite. spesielt gråmåka var litt slitsom å avkroke. de blir av en aller annen grunn litt aggressive.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også innfinne deg med å bli fuglens toalett under inngrepet. :D

Hehe, nice!

sånn bare for å lure: hvor dypt har du brislingen?

Ca. 1,5 meter under vann... kanskje den ikke får tak i det hvis jeg fisker dypere?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.