Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterens første ismeiteturer


Edvard
 Share

Recommended Posts

Etter lang ventetid la isen seg til slutt, så på tirsdag tok jeg "fri" fra skolen og dro på årets første ismeitetur på Vågvann.

Isen var blank og været flott.

DSC00152.jpg

Angledonene forholdt seg rolig i morgentimene, så jeg benyttet sjangsen til å ta noen bilder av den flotte soloppgangen.

Yggdrasil.jpg

Det skjedde ikke stort før klokka tolv, og da runna det like godt på to stenger samtidig. Små gjedder, men alltid artig med årets første.

DSC00188.jpg

Videre fikk jeg en snipe til og mista en småpen abbor i iskanten, før jeg pakka sammen.

Kvelden etter dro kompis Jørgen og jeg ut på Mors jobbhytte ved Lyseren. Det ble god musikk, kortspill og godt i glasset til langt på natt.

Neste morgen var planen å gå ut til en på forhånd utvalgt plass, men her var isen kun 2 cm, og jeg unngikk akkurat et morgenbad. Vi rusla tilbake til en annen plass og her var isen 4 cm. Litt i grenseland, men brukbart. Vi rigga opp mens tåka stadig ble tjukkere.

DSC00192.jpg

Det skjedde minimalt helt fram til klokka 3. Da fikk jeg raskt to sniper mens Jørgen dro mort.

En halv time senere spratt et angledon i været og jeg småjogga forsiktig bort og satt et mothugg. Det svarte forsiktig i andre enden og jeg anslo fisken til 2-3 kilo. Fisken kom opp mot isen og vi så at den måtte være 5+. Da gjedda nærmet seg hullet skjønte den alvoret og kunne by på en artig fight. Etter noen rusninger var den klar for å landes. I det jeg dro gjedda opp av hullet skjønte vi at fisken var langt større enn først antatt. Stuttjukk og brei over ryggen. Måling, veiing og noen bilder ble raskt unnagjort.

Ismeite-PB81kg1005cmLyserendes2011.jpg

Glad og fornøyd kunne jeg gjennutsette ei flott dame på 8,1 kg fordelt på 100,5 cm - Ny ismeite-PB og min nest største gjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.