Gå til innhold
Fiskersiden

slett tråd,


Gjest Fisker'n fra Eik
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

155 mm bor duger lenge, men skulle det skje at de største biter på, vil du slite. Skulle du få på fisk særlig over 10 kilo, vil du slite med å få dem opp av hullet.

Selv, har jeg alltid 2 bor med meg. et lite og et stort. det store for ismeiting og et lite til vanlig fiske. Et 205 mm bor blir såpass tungt i bruk dersom isen er tykk og bløt, at man ikke orker å borre så altfor mange hull med det, derfor er det kjekt å ha et lite et også som du bruker til annet fiske. 130 eller 155 mm er fint til dette.

Av annet utstyr vil jeg nevne isbrodder, skulle det skje at du faller gjennom isen, kan dette være din livredder.

Ekstra klær i tilfelle uhellet skulle være ute.

En flytedress er heller ikke dumt å ha.

Ismeitestenger med tackler regner med at du har på plass?

Pod til stengene er kjekt å ha, men ikke et must. Kan også bruke pinner man finner på land og bruke som pod.

nappvarslere er jo greit å ha.

Og en pulk til alt utstyret, så du ikke må bære alt.

Og kanskje en kammerat? KJekt å ikke være alene når man skal ut på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt 155UR boret i et rimelig 205Mora bor, mellomlegget smeller du inn i et 115bor. Da får du et til agnfisk og et til storfisk/sjømeite. Det er ikke så farlig om 205 boret ikke er av råeste kvalitet, det som virkelig teller er størrelsen. :huh: Du kan også beholde 155UR boret, men da må du lage mikke mus hull og hogge ut midten hvis du skal fiske gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg 205, da har du stort nok bor til alt (det meste). Ismeitestengene fra Lawson på 135 cm er ikke så dyre. Du kan godt bruke noen ganske store haspelsneller, eller noe annet du har hjemme. Jeg ville selv gått for et 205 bor fra rantanen hvis jeg skulle kjøpt et bor i dag. Har både 205 og 155 nå, og bruker svært sjelden 155 boret. Jeg ville ikke prøvd å bore 3 hull i mikkemus hull, DET blir du iallefall sliten av. Dessuten er det ikke alltid lett å få de 3 hullene nærme nok hverandre, er min erfaring i allefall.

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg lite om hvor god form du er i Rage, men etter en dag med leting etter fisk og masse borring i tykk, sørpete is med 205mm bor, vil jeg anta at de fleste verker litt i armene..

Siden gutten ikke er så gammel, og antakeligvis ikke har borret så mye med isbor før, så tror jeg han bør ha et lite bor til å begynne med. må jo ikke skremme ham med at han trenger monsterkrefter for å fiske på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har borret i metertykk is før vi 2Fish? Er ikke noe problem.. de som sier det er så slitsomt får kjøpe seg et klippekort på sats!

Jepp, er ikke noe problem, og hvis du synes det er problem så kan du fiske på sjøisen.

Evnt- Den som sier det er slitsomt har ikke fisket nok på isen. Det er en vanesak, det er jo ikke sånn at du ikke kan fiske selv om du blir sliten. Det går an å ta pauser fra å bore hull også.

yosh - Jeg er ikke så gammel heller, og har heller ikke noen drøy armstyrke, men jeg bruker jo 205 boret igjennom hele fjordårssesongen i allefall. Bortsett fra en gang på en konkurranse. Et sløvt mora 205 er forresten ikke akkurat dårlig trening det heller. Husker når jeg hadde mora, det funka faktisk "best" - les;minst dårlig på sørpeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt 155UR boret i et rimelig 205Mora bor, mellomlegget smeller du inn i et 115bor. Da får du et til agnfisk og et til storfisk/sjømeite. Det er ikke så farlig om 205 boret ikke er av råeste kvalitet, det som virkelig teller er størrelsen. :huh: Du kan også beholde 155UR boret, men da må du lage mikke mus hull og hogge ut midten hvis du skal fiske gjedde.

IKKE kjøp mora 205 borr. Funker kun på 5 cm pillråtten sjøis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp mora 205 borr. Funker kun på 5 cm pillråtten sjøis....

Tør du virkelig prøve deg på 5 cm pillråtten sjøis? Jeg tviler... Moraboret mitt funker helt fint både i salt og ferskt vann. Det er riktig nok ikke superteknologi, men funker helt fint for oss som ikke bruker 205 mm så ofte.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp mora 205 borr. Funker kun på 5 cm pillråtten sjøis....

he,he det er jo bare fint at Fisker`n utvikler litt saft i armene, trenger ikke kaste bort tida på helsestudio med et mora 205 i pulken :P .

Helt seriøst vil jeg si at dette er et budsjettspørsmål, har du mulighet kjøp det beste, er det verre stilt kjøp noe rimelig. Det man IKKE skal kompromisse på er størrelsen på boret, IKKE fisk gjedde med 155 bor. Det kan du nemlig komme til å angre bittert på. Da jeg vokste opp brukte en av naboene ØKS til å hogge seg gjennom isen, hørte aldri at han klagde. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma hvilket borr han velger da. Det viktigste er at du bare kommer i gang med fisket, og deretter finner ut om dette er noe du vil bruke vinteren til. Dermed er det best å kjøpe billig utstyr til å begynne med, og så bare oppgradere utstyret med årene ;) Kom deg ut å fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du virkelig prøve deg på 5 cm pillråtten sjøis? Jeg tviler... Moraboret mitt funker helt fint både i salt og ferskt vann. Det er riktig nok ikke superteknologi, men funker helt fint for oss som ikke bruker 205 mm så ofte.

5 cm sjøis med stratos konsistens funker greit å gå på så lenge en bruker flytedress, ispigger og størrelse 47 i sko ;) noe bading inne ved land må påregnes.

Men vil seriøst ikke anbefale Mora 205 til noen. Har et knekt et liggende, etter intens borring gjennom 30 cm stålis, med storkveite i enden av hekla til kompisen.

Rantanen er ikke så mye dyrere og varer livet ut. Et annet alternativ er Mora Nova. Kjempebra borr, men litt usikker på om dette kommer i 200 mm.

Til gjedda må man ha minst 200mm hull hvis en ikke går for mikke mus metoden. Å vente med å kjøpe større isborr til en har mistet drømmegjedda pga for lite hull er rimelig dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200mm+ er et must til gjeddefiske på isen (med mindre man vil borre "mikkemus-hull" som overnevnt). Mora fungerer fint, men UR er et par hakk vassere for å si det mildt. Selv har jeg ett mora easy 135mm og ett mora easy 200mm. Det fine med disse er at knivene lett kan byttes, og de koster heller ikke store summen. Driten er at borrene er punktsveiset og spiralen kan derfor ha en tendens til å løsne fra midtstaget. UR rantanen-borrene er helsveiset og har en borekrone av meget høy kvalitet. Håndtakene på UR er derimot noe ordentlig drit og her har Mora en mye bedre patent.

Som så ofte ellers er det et spørsmål om kvantitet eller kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du ser for deg hva slags fiske du primært kommer til å drive.

For meg som fisker etter røye/ørret ( hender mange leteborringer) holder 155 mm i massevis, men er det gjedde og sjøfiske er det liten tvil om 205 mm. Ser hos skittfiske.no at forskjellen ligger på 500 kr, var mere enn jeg trodde.

Blir man ikke lei av å borre dobbelthull da ? Eller flytter man ikke på seg så ofte ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.