Gå til innhold
Fiskersiden

Monofilament


kaffekopp
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny i meitefiske og har nettopp skaffet meg en surfstang (100-250g). Har forstått det slik at man bruker en sjokkfortom av monofilament under surffiske. Leste en test av monosene og kom over en rekke egenskaper disse snørene har som jeg ikke helt vet hva betyr. Så har følgende spm:

1. Hva er minne i en monosene? Og er det en sammenheng mellom minne og myk eller stiv sene?

2. Hvilke egenskaper og bruksområder har en myk sene?

3. Hvilke egenskaper og bruksområder har en stiv sene?

4. Hva bør jeg se etter når jeg velger sjokkfortom. Har dere noen tips til merke og tykkelse?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en tica pike 60-120 gr som jeg bruker litt til sjøfiske. På denne bruker jeg 0.50 sjokkfortom. Jeg foretrekker maxima til dette bruket.

Minne er at lina tar form av spolen på snella, og ikke retter seg ut igjen. Jo stivere sena er, jo mere minne vil den ha.

Til sjokkfortom betyr ikke dette noe, da denne er veldig kort, normalt under 10m.

Myk sene vil vanligvis ha dårligere knutestyrke enn stiv, og tåler ikke så mye gnag mot steiner o.l på bunnen. Den har bedre kasteegenskaper, og er godt egnet til hovedsene. De fleste sener av denne typen er laget av fibre som er støpt inn i en coating

Stiv sene er vanligvis homogene, og blir derfor stivere. De fleste har dårligere bruddstyrke enn myke, men utmerker seg ofte med bedre knutestyrke og de er mere motstandsdyktige mot gnag. DIsse egenskapene gjør at de egner seg bedre som forskjellige typer fortommer, deriblant sjokkfortom på surfstenger. Sjokkfortommen skal jo bare tåle belastningen i kasteøyeblikket

Som jeg nevnte innlednings, jeg bruker Maxima, syns den fungerer bra, Også til de fleste andre typer fortommer (f.ex flue). Ikke se deg blind på bruddstyrken som er oppgitt på spolene, dette er ofte laboratorietester. Under praktisk fiske så kommer disse andre momentene til, og utstyret er aldri sterkere enn det svakeste punktet.

Jeg bruker som sagt 0.50, Det kan jo være et utgangspunkt, men sjokkfortommen er rask å bytte ut (noe du bør gjøre med jevne mellomrom uansett) og med en spole 0.50 og en 0.60 tror jeg du vil være godt rustet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke så mye med surf lengere, men når det blir en tur pleier jeg å bruke Sufix Superior 0,60mm. Skal du opp i kastevekter på 200-250gr kan du sikkert gå opp til 0,70-0,80 avhengig av hvor "hardt" du kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av forholdene der du fisker er det mye å variere på både på tykkelsen og lengden på sjokkfortommen, men dette er noe du må bygge opp erfaringer på, jeg bruker 0.50 til nesten alt, og ofte bare en halvmeter, slik at knuten er utenfor stangtuppen, men det forutsetter at du kjenner bunnforholdene.

Starter du med 0.50-0.70 og 4-5 meter er du trygg nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 0,60. Dette kan godt hende at er overkill, men jeg synes ikke det begrenser fisket, så er like godt på den sikre siden. Ettersom du skal bruke tungt surf utstyr vil 0,60-0,80 være fine dimensjoner. Prøv deg fram. Sjokkfortommen skal være så lang at når du skal til å kaste er det fortsatt ett par runder med mono rundt spolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare DAM Imperial leader soft i 0.80

Er vannvittig fornøyd med denne. Har hatt samme sjokkfortommen på alle 3 snellene siden august uten å måtte bytte.

Den virker nesten uslitelig og knutefastheten er helt rå. Knutene har holdt uansett hvor heftig bunn-napp (albrightknuten mellom mono og braid).

Monoen har fått kjøre seg på steinete bunn uten noe annet enn noen små ubetydelige overflatemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.