Gå til innhold
Fiskersiden

Klar for sommerens fiske? Sølvkrokens oversikt over hva du bør sjekkejekke fra


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Fin sjekkliste fra sølvkroken over hva du bør sjekke før "sesongen": (sesongen er jo alltid, men av praktiske årsaker kan man dele de inn i epoker med vinteren i mellom) :

http://solvkroken.no/fisketips/knuter-tips/sjekkliste-foer-sesongen.aspx

Selv om det som står her burde være selvsagt at man har sett over til sesongstart for "sommerhalvårsfiske" - har både jeg og andre opplevd at man ikke er klar når man bør være klar.

Så moralen er: Sjekk lista nå - og gjør noe med det som må gjøres noe med - NÅ !!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart fornuftig å gå gjennom utstyret innimellom. Vinteren er jo en fin tid for å gjøre i stand utstyret til sommeren. Å sjekke stangringene er nesten det viktigste. Jeg pleier jevnlig å gå over og vaske og sjekke ringene. De blir fort møkkete, og sandkorn lager riper og hakk i ringene som i neste omgang kan skade sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her Gabrielsen, sjekk nå, bedre sent enn aldri.....

Men:

Fisker man kun i sommerhalvåret er de fleste av disse punktene selvfølgelige ting å gjøre på høsten når man konstaterer at det ikke blir mer fiske det året.

Bruk en av de sure,mørke høst-helgene til å gå over allt du har av utstyr. Rengjøring, vedlikehold og skriv deg en liste over hva du trenger til neste sesong. Det er ikke smart å la skittent og velbrukt utstyr ligge over vinteren.

Større reparasjoner og anskaffelse av dyrt utstyr krever kanskje planlegging og tid.

Har du oversikt over dette på høsten, så gir du deg selv ett vindu på mange måneder å få ordnet ting. Du har også da mulighet til å slå til på gode tilbud gjennom høst/vinter/vår.

Så kan man bruke tiden rundt de første vårsignalene til å hande inn de siste ting man trenger til årets fiske.

I mars/april har også endel av årets nyheter kommet på markedet og man kan supplere dette samtidig.

Samme prosedyre bruker jeg også for isfiske når den sesongen er på hell.

(Skal sies at dette er mål jeg ikke bestandig er like flink å oppfylle, men jeg prøver....)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord. Og til en viss grad har jeg greid det denne gangen når det gjelder laksefiske. Jeg startet prosessen umiddelbart etter at sesongen var over og har nå alt av kroker, søkker, nye sluker, tubefluekroker, fortomsmateriale, Siglon på 2000 meters spole + annet snøre, klart.

Til tross for flere mnd er jeg ikke helt i mål enda. Har enda en del fluer jeg må binde opp + at jeg har en snelle igjen

+ litt smårusk. Ting tar tid!

Når det gjelder gjeddefiske er jeg ikke helt klar til vårens fiske - og nå er det ikke lenge igjen!!!! Så nå må jeg få opp farta!!!!

(Her skulle jeg ha gjort som du skriver :blush: )

Og i år som jeg skal ta vårgjedde på 10kg+ og greier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det lønner seg å gå over utstyret før man legger det bort etter sesongslutt. Alt utstyret må vaskes for å fjerne møkk og saltrester, ellers vil det garantert være en haug med rust når man henter det frem igjen. Apropos stangringer; Q-tips eller en myk fille er fine til å vaske ringene. Bruk zalo eller liknende. Hva med å olje ringene for å redusere friksjonen? Kan sena ta skade av oljen? Og kanskje det kan virke negativt på fisk med god luktesans dersom det er olje på sena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest friksjonsfrie løsningen er at du holder stangringene rene til enhver tid og reparerer/bytter ut ved skade på disse.

Olje på ringene er ikke en god løsning! Hvorvidt olje i seg selv skader sena vet jeg ikke, men smuss fester seg lettere til olje og vil derfor virke mot din hensikt.

En liten historie for å beskrive viktigheten av vedlikehold underveis i sesongen:

I ett av mine sluk-skrin hadde det "forvillet seg" to 15 grammere som jeg hadde brukt på forrige tur etter SØ.

Er så på dorgetur i ett ferskvann og sitter med dette skrinet åpent på tofta når en skikkelig regnskur kommer og jeg bestemmer meg for å gi meg for dagen. Skrinet er fullt av regnvann og jeg bare tømmer dette hastig og legger skrinet i stolsekken når jeg kommer i land.

Omstendigheter gjør at det nesten går fjorten dager før jeg er på neste tur til samme vann.

Skrinet er nå fullt av sluker,kroker,splittringer,sluklås,tønnehvirvler og ALLT er angrepet av rust. :(

Greide å berge slukene, men allt annet måtte gå i søpla.

Note to self: ALDRI glem å sortere ut og legge brukte saltvann-sluker i lett zalo-løsning med en gang man kommer hjem!! :blush:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin huskeliste fra Sølvkroken det. Etter mange, mange år så samler det seg også et utall sluker som blir mindre brukt, eller aldri lenger brukt på fisketur. Mange av disse forsøker jeg å gi nytt liv i mørke vinterkvelder. Jeg pusser de ned med sandpapir og gir de litt ny lakk her og der f.eks. røde prikker på gamle, slitte 12g ferskvannssluker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin skjekkeliste jeg absolutt burde bli bedre til å følge. Låner tråden til et spørsmål som har med vårrengjøring av fiskeutstyr å gjøre;

Etterhvert blir korkhåndtaket på stanga/stengene møkkete, og spessielt om man fisker mye med mark. Hvordan er det man kan vaske korkhåndtaket?, Kan det skade korken på noen som helst måte, eller går det ann å bruke en våt klut å tørke over?

Er det eventuelt andre måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin skjekkeliste jeg absolutt burde bli bedre til å følge. Låner tråden til et spørsmål som har med vårrengjøring av fiskeutstyr å gjøre;

Etterhvert blir korkhåndtaket på stanga/stengene møkkete, og spessielt om man fisker mye med mark. Hvordan er det man kan vaske korkhåndtaket?, Kan det skade korken på noen som helst måte, eller går det ann å bruke en våt klut å tørke over?

Er det eventuelt andre måter å gjøre det på?

Ville ikke vert så veldig redd for korken, men med varmt grønnsåpevann gjør du ivertfal ikke noe galt. Viss du f.eks. Skal selge ei stang og vil den skal fremstå så pen som mulig, kan du jo gå over med fint sandpapir. Da vil korken fremstå som ny. Men viss du fisker jevnlig med mark, ville jeg gått for grønsåpe og latt det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre klart utstyret på høsten før man fisker om sommeren? Er det noe jeg har gått glipp av? Fisker da hele året?

:fish:

"Fisker man kun i sommerhalvåret er de fleste av disse punktene selvfølgelige ting å gjøre på høsten"

I dont know, what do you think? :iiam::shiftyninja:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.