Gå til innhold
Fiskersiden

Sogn 2012 - Min variant.


Oz
 Share

Recommended Posts

Endre har jo i grunn sagt det mer enn godt nok, men jeg kunne jo sette av ti minutter til å slenge i hop en liten rapport selv. Here goes!

Igjen gikk turen til Sogn, Fuglsetfjorden og De fine folka på hytte nummer ti på campingplassen i Bjordal. Dagen startet med henting av Christian i Langesund, Roger i Porsgrunn og Jon i Bø, for så å fortsette med noen timer i bil over fjellet. Turen gikk smertefritt, selv om vi bomma litt på ferga og jeg kom for sent til bunadsprøving i Øystese, og ganske snart var vi på plass i tidligere nevnte hytte nummer ti. Ølet sto på bordet og humøret var på topp, vi sa takk for sist til gamle venner, hilste på noen nye, og skitpraten lå tungt over bordet ut i sene timer.

Ubegripelig morgenfriske og deilige sto vi opp tidlig neste morgen og satte i oss en solid frokost før fjordens lokking ble for mye. Dobroisten og jeg slang utstyret vårt i båten og satte kursen mot det vi håpte skulle være storlyren. Det ble med håpet. Lyren hadde stort sett gått og gjemt seg til fordel for store mengder sei på mellom en og drøyt fire kilo. VI fikk med andre ord endel action, selv om det ikke var akkurat den actionen vi hadde håpet på. Ikke at det gjør så mye, sei sparker godt i fra på relativt lett utstyr, og for Christian (som strengt tatt ikke hadde allverdens erfaring med fangst) var det aldeles storartet moro. Dagen gikk med til mye sei, litt lyr og litt pillemeite på grunna. Det ble et par brennevinsfisker, pipa var godt stappet og stemningen var generelt strålende.

6940820724_33e80e1569_c.jpg

Christian med sin største fisk noensinne

7086889461_e0107e09a4_c.jpg

Jan fighter sei

7086890135_dc6721dac5_c.jpg

Viste seg å være to.

6940820374_4048bd68ba_c.jpg

Ei pipe på nedslipp.

7086890859_87f591b540_c.jpg

Avslutta dagen med ei ålreit sandflyndre på 780 gram.

Vi hadde en pause midt på dagen da Jan slang i hop sin fantastiske blåskjellsuppe, og vi bare såvidt klarte å komme oss på sjøen igjen. Men med litt anstrengelse fikk vi samlet oss sammen for litt mer sei og flyndrefiske før kveldens økt med øl og skitprat ropte på oss inne fra land. Den økta klarte vi aldeles utmerket, og etter nok en kveld med gamle historier, nye historier, fine diskusjoner og plystring på Bic et Bac var morgenen etter hakket segere enn den før.

Likefullt var vi på sjøen innen rimelig tid og kunne fortsette jakten på lyr innimellom seien. Det gikk skitt, men jeg klarte i det minste å slå Christians seirekord fra dagen før. Han var i overkant breial da han fant ut at han kunne notere seg for turens hittil største fisk dagen før med en sei på 4050 gram. Nå dengte jeg ham litt med en på 4300 gram. Å speedjigge disse på 70 meters dyp er latterlig gøy selv om de ikke var verdens største sei. Når du slipper ned for så å sveive opp så fort du bare klarer og jiggen bråstopper 30 meter over bunn på hvert eneste nedslipp er det bare å nyte hvert eneste sekund med stanga i handa. Vi hadde det rett og slett moro!

7086898661_e9b582dc10_c.jpg

Plenty med sei møtte sin skjebne i sandeelen. Mye filet, mye god suppe.

7086891853_5aea48ab47_b.jpg

Christian med flex i staget!

7086891229_1410a9f727_c.jpg

Litt lyr ble det også. Sånn innimellom.

6940830266_437dd28b99_c.jpg

Ny lyrpers på musikanten.

7086898943_61d3a65a1b_c.jpg

Jeg har aldri notert meg noen pers på sei, så denne fikk æren av å bli min første seipers. 4300 gram og hurramegrundt for en artig fight!

Etterhvert bestemte vi oss for å følge etter resten av gutta ute på dypet. Dette var nytt for musikanten i båten, så stort sett alt som nappa var ny art og veldig festlig. I alle fall første gang. Andre svarthå og hågjel var ikke like artige som de to første, men været var ålreit, drifta var passe, og ølet var kaldt. Så vi klagde ikke. Jeg prikka inn vassild som ny art og var stort sett ganske fornøyd med tilværelsen. Dagen ble, etter en liten fiskesuppepause, avsluttet med jigging og flyndremeite, uten større suksess enn ny lyrpers på Christian og et godt knippe sei jevnt fordelt på oss begge.

7086899403_f966eb51ee_c.jpg

At en Langesundkar tar sin første svarthå i Sogn er jo feil, men dette er altså den eneste morsomme svarthåen han kommer til å få.

7086899589_571d2223b8_c.jpg

Hågjel har vi jo ikke her hjemme, så den var jo litt skøy.

7086899827_ac06187f4c_b.jpg

Ny art! Latterlig digre øyne...

7086899173_3d5333801b_c.jpg

Endre med (sannsynligvis) turens største brosme.

6940829944_2c3f620b0c_c.jpg

Jon fikk et nytt kosedyr.

Turens siste kveld, og Jan dro frem godwhiskeyen, og vi hadde en liten jobb med å få tømt kjøleskapet for siste rest øl. Det gikk ganske bra. Fiskectionfilmen er ganske godt spikra manusmessig, planer er lagt for neste års tur og en god, lang liste skitprat ble gjennomgått. Sen kveld, rolig morgen, pakking, mikromeite og hjemtur. Jeg ble selvsagt sjuk på veien hjem, men kom da i hus til slutt. Allerede stjerneklar for neste år. Takk til hele gjengen for en strålende tur! Nok en gang. Det er ikke den første og blir garantert ikke den siste!

7086892197_0833710c7e_c.jpg

Takk for nå, kjære Sognefjord. Vi sees nok igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeget bra rapport Oz. :) Ved slike turer der flere deltar kan det væøre fint å høre historiene fra flere enn en vinkel :)

Takk for det, tenkt at det i alle fall ikke kunne skade :)

Takk for turen, Åsmund. Finfin rapport!

Takk det samme og takk det samme!

fin tur og knall rapport :)

morro lesing

Takker!

Fine bilder Oz!

Ser Jon følge trenden til Paris Hilton me å ta me seg chiahuahua på tur

Jon tok den med hjem, men jeg tror det ble protester da han sa den skulle sove i senga hjemme.

Veldig bra dette her :) .Det er noe som sier meg at synet er en viktig sans hos vassild,godt bilde.

Drøyt digre øyne på dem ja. Tror det er mørkt der nede :P

Knall!!

Korall!

Super rapport Åsmund.

Tnx! Fisker du noe for tida?

Herlig, Oz.

Du fortsetter å levere! :)

Kan jo ikke slutte å levere bare fordi man ikke fisker så mye :)

Din versjon var bra den Åsmund :)

Det var jaggu godt å høre!

Flott rapport av en flott tur:-)

Takk og enig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.