Gå til innhold
Fiskersiden

Telemarks kanalen gjedde comp


Kai81
 Share

Recommended Posts

Det opplegget der er fremdeles til å grine av. For n'te året på rad så vil sikkert samtlige gjedder bli slått ihjel, uansett om det er større eksemplarer som er med på å holde bestanden av smågjedde nede. Noen her som har forsøkt å fiske gjedde oppover elva der? Man kan omtrent gå tørrskodd over elva på 30 cm lange sniper - det finnes omtrent ikke annet hva størrelse angår. Slik var det ikke tidligere. Så kan man diskutere om det er pga at alt av større gjedde blir slått ihjel, eller om det er andre medvirkende årsaker. Heller ikke mye hipp hurra at de opererer med egne suterklasser..

Jeg vet i alle fall at hadde jeg skulle vært med på denne konken, så hadde det ikke blitt mye kakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplegget der er fremdeles til å grine av. For n'te året på rad så vil sikkert samtlige gjedder bli slått ihjel, uansett om det er større eksemplarer som er med på å holde bestanden av smågjedde nede. Noen her som har forsøkt å fiske gjedde oppover elva der?

Dere er tydeligvis ikke klar over hva som skjer i enden av kanalen, i falkumelva og på skotfoss. Det fiskes målrettet med garn etter gytegjedde på alle gyteplasser/siv hele våren. Alt kakkes. Man er storfornøyd hvis man har fått has på de største purkene.

Fikk høre at dette gjøres for å begrense mengder av smolt som blir spist av gjedda, som om gjedda er dette (håpløse) vassdragets største utfordring mtp laks. Videre er jeg ganske overbevist om at store individer er viktig for å opprettholde en grei populasjonsdynamikk av gjedde. Resultatet av å målrettet fiske ut all stor gjedde resulterer jo i en overflod av smågjedde, ikke FÆRRE gjedder. Hvis det er noe som faktisk tar for seg av smolt så er det jo smågjedda. Ser ikke ofte gjedder på 5+ oppe i stryka, men det kryr jo av gjedder fra halvkiloen og litt oppover.

Kan ikke skjønne annet enn at dette funker mot sin hensikt.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvordan dette går an. Er det virkelig så lav kompetanse over hele denne fjøla, eller er det noen få inkompetente som blånekter å høre på folk som innehar nødvendig kunnskap.??

Btw: "Tanken var da at dette skulle være et bidrag til å bekjempe spredningen i vassdraget. Nå viser det seg at i noen områder så er disse artene "umulige" og få bort, så da får vi heller bruke de mulighetene vi har til utnytte dette som en fiskeressurs. Fiskegleden blant store og små er meget stor, og mulighetene for en rekordfisk er absolutt til stede". Whaat.?! Ja nå skal vi utnytte artene som en fiskeressurs. Ergo fang og kakk så mye som mulig.!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er tydeligvis ikke klar over hva som skjer i enden av kanalen, i falkumelva og på skotfoss. Det fiskes målrettet med garn etter gytegjedde på alle gyteplasser/siv hele våren. Alt kakkes. Man er storfornøyd hvis man har fått has på de største purkene.

Fikk høre at dette gjøres for å begrense mengder av smolt som blir spist av gjedda, som om gjedda er dette (håpløse) vassdragets største utfordring mtp laks. Videre er jeg ganske overbevist om at store individer er viktig for å opprettholde en grei populasjonsdynamikk av gjedde. Resultatet av å målrettet fiske ut all stor gjedde resulterer jo i en overflod av smågjedde, ikke FÆRRE gjedder. Hvis det er noe som faktisk tar for seg av smolt så er det jo smågjedda. Ser ikke ofte gjedder på 5+ oppe i stryka, men det kryr jo av gjedder fra halvkiloen og litt oppover.

Kan ikke skjønne annet enn at dette funker mot sin hensikt.

Såpass ja.. det var jeg ikke klar over. Dessverre ikke overraskende; det virker til å prelle av som vann på gåsa når man forsøker å få involverte i f.eks. NJFF til å innse viktigheten av større gjedde. Jeg ble positivt overrasket over å se at i Napp og Nytt 2012 så er det faktisk to artikler som tar for seg gjedda som sportsfisk, samt også noen poeng angående det å sette tilbake nettopp de større gjeddene. Håper dette blir en mentalitet som vil bre mer om seg blant den generasjon sportsfiskere som får interessen nå "i tida".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ikke vært mye i traktene rundt denne kanalen. men en ting synes jeg virker en smule rart; det er visstnok en kanal med sluser det er snakk om. og da tror ikke at gjedda eller suteren har store problemer med spre seg oppover vassdraget uten hjelp fra utsettninger gjort av mennesker.

er helt enig med mange her at det virker som et utrolig håpløst prosjekt å utrydde gjedde&suter. særlig hvis begrunnelsen er å få ordnet seg ei bra lakseelv.

jeg foreslå overfor njjf sentralt at de arrangerer et kurs i ferskvannsøkologi for sine lokale mannskaper, for detta lukter det skikkelig kunnskapsløshet av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det ble satt garn 37 ganger(33 i 2010)i perioden og totalt fisket opp 121,5 kg gjedde. Dette er en halvering av fjoråret og det kan enten tyde på at det er mindre gjedde eller at det ble fisket på feil sted. Det ble også benyttet storruse til tynningsfiske."

121,5 + (121,5*2) = 364,5 kilo gjedde siden 2010 (Ekskludert nedslaktingen som pågår i skrivende stund, dvs våren 2012). Dette vassdraget er lite, er snakk om nedenfor skotfoss og ovenfor klosterfoss.

"Hvis du ikke har planer om å spise fisken anbefaler vi at fisken tas

forsiktig av kroken og settes ut igjen. Gjedde bør avlives av hensyn til

laksesmolt."

Fra www.skienselva.no

Har forøvrig blitt merkbart dårligere gjeddefiske (bombe!) i min barndoms elv, Falkumelva, siden 2010.

EDIT:

Btw: "Tanken var da at dette skulle være et bidrag til å bekjempe spredningen i vassdraget. Nå viser det seg at i noen områder så er disse artene "umulige" og få bort, så da får vi heller bruke de mulighetene vi har til utnytte dette som en fiskeressurs. Fiskegleden blant store og små er meget stor, og mulighetene for en rekordfisk er absolutt til stede". Whaat.?! Ja nå skal vi utnytte artene som en fiskeressurs. Ergo fang og kakk så mye som mulig.!?!?

Vi kan nok forvente bæreposer med kakka suter i 2kilo+ klassen der oppe. Er en seriøst solid suter bestand der, men tåler den et holocaust av dette kaliberet? (Det gjør den nok, men greit å sette tankene litt i sving, er jo lignende konkurranser med c&r som krav)

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mengdene suter du snakker om tror jeg ikke på Bendik! B)

Jeg har tross alt vært på den såkalte bankers plassen din 5 ganger, jeg har ennå ikke fått suter!

Og at det skal være store gjedder der merka jeg ikke noe til rundt Lunde heller de åra jeg studerte i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet får de ikke så mye suter på denne konkurransen. Litt, men ikke voldsomme mengder. Tror det er for vanskelig for dem... Bestanden der tåler det nok, det er verre med gjedda...

Denne konkurransen er ikke problemet, den er et symptom på problemet. Problemet er som påpekt den generelle holdningen til gjedda, og dertilhørende kunnskapsløshet og fordommer. Kursing og informasjon må nok til, desverre strekker nok den triste holdningen til gjedda seg godt oppover i systemet, så det tar fort litt tid før vi er i havn.Før det har nok mange gode gjeddevassdrag gått til helvete i store mengder sniper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet får de ikke så mye suter på denne konkurransen. Litt, men ikke voldsomme mengder. Tror det er for vanskelig for dem... Bestanden der tåler det nok, det er verre med gjedda...

Denne konkurransen er ikke problemet, den er et symptom på problemet. Problemet er som påpekt den generelle holdningen til gjedda, og dertilhørende kunnskapsløshet og fordommer. Kursing og informasjon må nok til, desverre strekker nok den triste holdningen til gjedda seg godt oppover i systemet, så det tar fort litt tid før vi er i havn.Før det har nok mange gode gjeddevassdrag gått til helvete i store mengder sniper.

Akkurat den tilstanden er jo heldigvis reversibel da. Om kunskapen kommer på plass er det jo en overkommelig oppgave å "restaurere" bestanden slik at balansen mellom store og små individ blir gjenoprettet.

Gjedda er jo "undervanns-ulven" i distrikter med tradisjoner for ørret som matfisk. Suteren derimot har vel ikke dette stigma hengende over seg i lokalbefolkningen eller?

Er det slik at de lokale ønsker å utrydde den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de Njff ønsker å bidra til her? Spre negative holdninger ovenfor suter og gjedde?

Denne ene helgen i året bidrar til at folk flest tror at suter og gjedde skal kakkes uansett strl osv.

Gjedda og suteren har nok kommet for å bli i telemarkskanalen.Hva med å å forvalte bestanden på en måte som gjør at den fortsatt er interessant for sportsfiskere?

Skal forresten melde meg inn i Njff...tydelig at det trengs folk med en litt mer variert interesse hva arter angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tilstanden er jo heldigvis reversibel da. Om kunskapen kommer på plass er det jo en overkommelig oppgave å "restaurere" bestanden slik at balansen mellom store og små individ blir gjenoprettet.

Gjedda er jo "undervanns-ulven" i distrikter med tradisjoner for ørret som matfisk. Suteren derimot har vel ikke dette stigma hengende over seg i lokalbefolkningen eller?

Er det slik at de lokale ønsker å utrydde den også?

Om kunnskap og interesse kommer på plass kan det tenkes at de en gang i fremtiden vil kunne prøve å få gjeddebestanden i vassdraget litt mer i balanse. Jeg er redd det ikke blir i min levetid.

Suterens største problem er at den ikke er ørret. I dette miljøet holder det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.