Gå til innhold
Fiskersiden

Fritt fram for utenlandske fiskere?


sarepta
 Share

Recommended Posts

4 tyske "turistfiskere" ble stoppet i Saltdalen med 460kg renskåret fisk på hengeren, verdien er anslått til 150 000 kr. Grensen for utførsel av fisk er satt til 15kg pr person.

Tyskerne fikk beslaglagt 370 kg av fisken men slapp ellers helt fri. I følge fiskeridirektoratet i Nordland er overtredelsen grov men ikke grov nok. Hvor går grensen for grov nok? 200 eller 400kg pr fisker?

Man vet også hvor fiskerne har fisket og hvis dette er fra en turistfiskebedrift burde også de få høre fra direktoratet. Det bør ringe noen bjeller når man dag etter dag ser samme utenlandske mannskap komme på land med store fangster. 460 renskåret fisk kan ganges med 4 for å finne totalvekten.

Synd at norske myndigheter bevisst velger å sende slike signaler til utenlandske fiskere.

Har forresten sendt mail til Helga Pedersen som er 15 kilosgrensens mor. Det bør flere gjøre..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende. Men neppe noe engangstilfelle. Det som frustrerer meg er ikke utlendingers adgang til å fiske gratis langs norskekysten, men adgangen deres til å etablere utenlandskeide rorbuanlegg. De konkurrerer da med lokalt næringsliv og høster gratis av våre ressurser. Og utførselkontrollen skjer da kun på grensen - ikke på anlegget. Og faren for å bli tatt på grensen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig !! Hvilke andre land i verden tillater slik ? Hvor mye hadde vi som bor i Norge fått i bot om vi hadde smuglet like mange kg med fisk eller kjøtt inn til Norge?

Jeg har ett par kreative forslag for å ta knekken på rovdriften:

  • Fiskelisens til ALLE som ikke bor i Norge ved innreise
  • Bruk intekten fra lisensen til ennå flere kontroller, både ved grensa og ved annleggene.
  • Plikt for utenlandske fiskere å stoppe ved grensa for kontroll og levering av fangstrapport ved utreise
  • Leverer man ikke fangstrapport ved utreise, vel, da får man ikke ny lisens neste gang
  • Annleggene bør være pliktige til å signere mengde fisk som tas ut ved utreise.
  • Øk kvoten til 30- 40 kg

Flere forslag ?

@Nikolassisen : Konkurranse skjerper og er sunt, men enig med deg, det er neppe like enkelt å etablere slik virksomhet i andre land i EU for en nordmann som det er i Norge for EU borgere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt de ikke kjøret 10km for fort. Det hadde blitt dyrt for de. Litt miljøkrim er ikke så nøye... :shifty:

eeeh. Sitter med et forenklet forelegg for nøyaktig 10 km/t for fort i 80-sone - Forelegget er på 1600.-. Men jeg skjønner hvor du vil og er umåtelig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Up until january of this year, it was infact easier for Norwegians to enter, seek employment and remain in EU countries than it was for EU citizens to do the same in Norway.

It is still cheaper to set up a business in most EU countries than in Norway.

My ex moved to the UK in 06' with absolutely no restrictions. I have struggled for 5 years to come here and work a normal job... that's the real difference.

Foreign run fishing camps contribute to the Norwegian economy same as any other well run business. I dare say most of them are more professional and welcoming too.

The fact that some tourists break the law is their fault alone... same as the hundreds, maybe thousands of Norwegians coming back from sweden every week with too much snus or vodka.

Ridiculous to use this as an example to spout small minded, backwater, xenophobic views on foreign business'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Up until january of this year, it was infact easier for Norwegians to enter, seek employment and remain in EU countries than it was for EU citizens to do the same in Norway.

It is still cheaper to set up a business in most EU countries than in Norway.

My ex moved to the UK in 06' with absolutely no restrictions. I have struggled for 5 years to come here and work a normal job... that's the real difference.

Foreign run fishing camps contribute to the Norwegian economy same as any other well run business. I dare say most of them are more professional and welcoming too.

The fact that some tourists break the law is their fault alone... same as the hundreds, maybe thousands of Norwegians coming back from sweden every week with too much snus or vodka.

Ridiculous to use this as an example to spout small minded, backwater, xenophobic views on foreign business'

Tror du blander lort og kanel nå. Utenlandskeide turistfiskebedrifter skatter ikke til Norge, de handler i liten grad fiskeutstyr eller annet utstyr i Norge. De handler stort sett mat og bensin fordi de må. Og det er kun i Norge man som utlending kan drive høstingsbasert næring basert på norske fiskeressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ublue oppfatning er at dagens kvoter er latterlig lave.

15 kilo filet etter en uke eller to i Nordnorge er ikke akkurat noe å snakke om. Det eneste man oppnår ved så lave kvoter, er at folk oppfatter de som nettopp latterlige og derfor ser bort i fra de. Jeg har selv utlendinger på besøk flere ganger i året, og synes det rett og slett er flaut når jeg må fortelle de at de dessverre ikke får ta med seg mer enn 15 kg hjem. Særlig når jeg blir invitert til Sverige på jakt og får med meg en dåhjort hjem etterpå.... Det blir ikke mindre flaut når de får vite at enhver nordmann kan sette 165/210 meter med garn HVER DAG HELE ÅRET, mens de altså ikke får ta med seg det de klarer å dra opp med stang på en god helg engang.

Til sammenlikning har jeg en britisk kompis som bor her i landet. Når han har venner fra hjemlandet på besøk kan han fiske "fritt" til sin fryser hver eneste dag, mens hans gjester som bare er her en helg eller en uke kun får ta 15 kg. Dette blir enda mer idiotisk når det primært fiskes på fisk som ikke vil tåle å slippes ut igjen pga dybden det fiskes på. I praksis fører dette til at masse fult spiselig fisk går til måkene, mens man kun tar vare på de aller beste delene av hver fisk. Snakker om bærekraftig og god utnyttelse av resursene....

Å legge ansvaret for kvotehåndhevning på reisearrangøren har jeg ingen tro på. Det vil favorisere de useriøse og straffe de som prøver å forholde seg til et udugelig lovverk. Sett heller kvotene til 100 kg eller noe tilsvarende og straff de som går over dette med hard hånd. Kontroll må være en offentlig oppgave, ikke noe privatpersoner skal sysle med. (Opplysningsplikt derimot, har jeg mer tro på.)

Tror du blander lort og kanel nå. Utenlandskeide turistfiskebedrifter skatter ikke til Norge, de handler i liten grad fiskeutstyr eller annet utstyr i Norge. De handler stort sett mat og bensin fordi de må. Og det er kun i Norge man som utlending kan drive høstingsbasert næring basert på norske fiskeressurser.

Hvor har du det fra at utenlandske selskaper med drift i Norge ikke skatter til Norge? Prinsippet kalles "begrenset skatteplikt" dersom selskapet styres fra utlandet. Hvis selskapet styres fra et EØS-land, kan det i enkelte tilfeller heller ikke fradragsføre tap, med andre ord en strengere beskatning enn for norskeide selskaper. Dersom det i praksis styres av mennesker i Norge, er selskapet i utgangspunktet skatteplitig til Norge.

I sydligere strøk har jeg hatt gleden av å dra på fisketur med guider i land hvor de definitvt ikke er statsborgere. Dette er selvstendig næringsdrivende som altså driver høstingsbasert næring i farvann tilhørende en annen nasjon enn den de tilhører selv.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander lort og kanel nå. Utenlandskeide turistfiskebedrifter skatter ikke til Norge, de handler i liten grad fiskeutstyr eller annet utstyr i Norge. De handler stort sett mat og bensin fordi de må. Og det er kun i Norge man som utlending kan drive høstingsbasert næring basert på norske fiskeressurser.

Nonsense... see Eric's reply re: taxes.

You can also set up a camp in the UK, or charter boat tours, no restrictions. Not to mention all of our salmon farms in Scotland are Norwegian... *sigh*

ALL EEC countries have reciprocal agreements around employment... only difference is Norway is very slow at getting up to speed with removing the barriers that prevent people from living, working and plying their trade where they choose.

About time too, if you ask me... Imagine the sportsfishing tourist industry in the hands of arse backwards, grumpy northerners ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) man kan alltid diskutere kvoter og størrelse. Men er egentlig 15 kilo indrefilet av fisk så veldig lite...Etter å ha vært på mang en rorbuferie så stusser jeg over poenget med en 200 liter fryser i caravellen. Jeg har aldrig hatt behov for dette. Det er vel en kjent sak at mye fisk går til å finansiere fisketuren. Utfordringen er selvfølgelig at kun det beste brukes av fisken. Og mye bra fiskemat kassseres. Og det er jo langt fra kun nordnorge som brukes. Og det det er jo en helhet i dette. Totalfangstene for det generelle turistfiske uansett herkomst er nok relativt stort. De som blir tatt har som regel så mye frossenfisk at det kan umulig kun være til eget bruk... Uten at alle skal tas over samme kam. De jeg har blitt kjent med er ofte både to og tre ganger i norge i løpet av sesongen. At en del av fisken ikke kan settes tilbake er jo et generellt problem for alle som bedriver sportsfiske, spesielt i sjøen. Jeg tror at litt restriktive grenser er bra for helheten. Setter fokus på at man ikke kan dra opp alt mulig og så mye man ønsker uansett. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ublue oppfatning er at dagens kvoter er latterlig lave.

15 kilo filet etter en uke eller to i Nordnorge er ikke akkurat noe å snakke om. Det eneste man oppnår ved så lave kvoter, er at folk oppfatter de som nettopp latterlige og derfor ser bort i fra de. Jeg har selv utlendinger på besøk flere ganger i året, og synes det rett og slett er flaut når jeg må fortelle de at de dessverre ikke får ta med seg mer enn 15 kg hjem. Særlig når jeg blir invitert til Sverige på jakt og får med meg en dåhjort hjem etterpå.... Det blir ikke mindre flaut når de får vite at enhver nordmann kan sette 165/210 meter med garn HVER DAG HELE ÅRET, mens de altså ikke får ta med seg det de klarer å dra opp med stang på en god helg engang.

Til sammenlikning har jeg en britisk kompis som bor her i landet. Når han har venner fra hjemlandet på besøk kan han fiske "fritt" til sin fryser hver eneste dag, mens hans gjester som bare er her en helg eller en uke kun får ta 15 kg. Dette blir enda mer idiotisk når det primært fiskes på fisk som ikke vil tåle å slippes ut igjen pga dybden det fiskes på. I praksis fører dette til at masse fult spiselig fisk går til måkene, mens man kun tar vare på de aller beste delene av hver fisk. Snakker om bærekraftig og god utnyttelse av resursene....

Å legge ansvaret for kvotehåndhevning på reisearrangøren har jeg ingen tro på. Det vil favorisere de useriøse og straffe de som prøver å forholde seg til et udugelig lovverk. Sett heller kvotene til 100 kg eller noe tilsvarende og straff de som går over dette med hard hånd. Kontroll må være en offentlig oppgave, ikke noe privatpersoner skal sysle med. (Opplysningsplikt derimot, har jeg mer tro på.)

Hvor har du det fra at utenlandske selskaper med drift i Norge ikke skatter til Norge? Prinsippet kalles "begrenset skatteplikt" dersom selskapet styres fra utlandet. Hvis selskapet styres fra et EØS-land, kan det i enkelte tilfeller heller ikke fradragsføre tap, med andre ord en strengere beskatning enn for norskeide selskaper. Dersom det i praksis styres av mennesker i Norge, er selskapet i utgangspunktet skatteplitig til Norge.

I sydligere strøk har jeg hatt gleden av å dra på fisketur med guider i land hvor de definitvt ikke er statsborgere. Dette er selvstendig næringsdrivende som altså driver høstingsbasert næring i farvann tilhørende en annen nasjon enn den de tilhører selv.

Er enig i at kvotene er for lave og tvinger utlendingen til å drive C/R på fisk som kanskje ikke tåler det. Når det gjelder skatteplikt så har jeg studert økonomi, men ble litt usikker nå. Reglene endres jo hele tiden, men jeg mener at en turoperarør med hovedsete i utlandet skatter til utlandet. Det blir noe annet hvis en camp i helhet eies og drives av utlendinger - da skatter bedriften til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flere av de utenlandske operatørene driver profesjonellt er det ingen tvil om. De skal ha all ære for det.

Det som samtidig irriterer meg umåtelig mye er å registrere at de samme operatørene på egne websider faktisk oppfordrer kunder til å handle det de skal ha med seg av mat og utstyr i utlandet, for det er så umåtelig dyrt i Norge.

Jo det er sant, vi har et høyt kostnadsnivå i dette landet, men uten lokalbutikken på Sørøya og Røst så er det heller ingen samfunn igjen der oppe........ eller kanskje det er det de tar sikte på? Få ut lokalbefolkninga og ta helt over for en billig penge....

De skal gjerne komme hit og høste av vår natur, noen betaler sågar titusenvis av kroner for å stå ei uke i lakseelva eller ute på storkveitegrunn, men råd til å kjøpe pålegget, melka og brødet sitt på lokalbutikken i ei uke, det har de ikke...

Og bare så det er sagt, denne oppfordringen til 100% selvkost er også en gjennomgående tone i nær sagt alle artikler jeg har lest i både danske og svenske sportsfiskeblader. Jeg kjøper 6-7 av dem jevnlig.

BTW Finnes ikke et rasistisk bein i denne kroppen. Jeg er bare oppgitt over egoismen og mangel på takt og tone som utvises.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) man kan alltid diskutere kvoter og størrelse. Men er egentlig 15 kilo indrefilet av fisk så veldig lite...Etter å ha vært på mang en rorbuferie så stusser jeg over poenget med en 200 liter fryser i caravellen. Jeg har aldrig hatt behov for dette. Det er vel en kjent sak at mye fisk går til å finansiere fisketuren. Utfordringen er selvfølgelig at kun det beste brukes av fisken. Og mye bra fiskemat kassseres. Og det er jo langt fra kun nordnorge som brukes. Og det det er jo en helhet i dette. Totalfangstene for det generelle turistfiske uansett herkomst er nok relativt stort. De som blir tatt har som regel så mye frossenfisk at det kan umulig kun være til eget bruk...

15 Kg av kun den beste delen av fisken er absolutt ikke lite, der er jeg helt enig. Problemet er bare hva som skjer med resten av fisken, som du også er inne på. Hvordan vi skal unngå dette har jeg ingen anelse om, men min oppfatning er at de lave kvotene forsterker "fisk og kast"-tendensen.

Samtidig er jeg ikke helt enig i at uttaket egentlig er så stort. Lokalt kan det sikkert være utfordringer, men jeg ser ikke helt problemet med at en tysker filiterer småsei til den store gullmedaljen for å fylle Caravellen.

Uttaket ble i 2004 beregnet til mellom 6000 og 9000 tonn fordelt på 300.000 turistfiskere. Altså 30 kilo per fisker hvis vi tar utgangspunktet i maksimumsanslaget. Til sammenlikning ble det norske fritidsfisket i 2003 anslått til 48000 tonn. Legger du turistene på det norske blir altså uttaket 57000 tonn og turistandelen 6%.

Hvis målet er å bevare bestanden, virker det rart på meg at man lar 94%-andelen stå og går løs på 6%-andelen?

Er enig i at kvotene er for lave og tvinger utlendingen til å drive C/R på fisk som kanskje ikke tåler det. Når det gjelder skatteplikt så har jeg studert økonomi, men ble litt usikker nå. Reglene endres jo hele tiden, men jeg mener at en turoperarør med hovedsete i utlandet skatter til utlandet. Det blir noe annet hvis en camp i helhet eies og drives av utlendinger - da skatter bedriften til Norge.

Da er vi to. :) Reglene for skatteplikt mellom land er rimelig kompliserte, særlig siden det finnes egne avtaler for nær sagt alle land på den vestlige halvkule. Spørsmålet er om hvorvidt selskapet er hjemmehørende i Norge eller utlandet, og det defineres i all hovedsak ut i fra hvor selskapets beslutninger fattes. Det er riktig som du skriver at en camp som inngår i et selskap som eies og drives fra feks Sverige i utgangspunktet skatter til Sverige. Men dette er et speilvendt regelverk (i hovedsak), så norske selskaper som opererer i Sverige lever under det samme regimet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flere av de utenlandske operatørene driver profesjonellt er det ingen tvil om. De skal ha all ære for det.

Det som samtidig irriterer meg umåtelig mye er å registrere at de samme operatørene på egne websider faktisk oppfordrer kunder til å handle det de skal ha med seg av mat og utstyr i utlandet, for det er så umåtelig dyrt i Norge.

Jo det er sant, vi har et høyt kostnadsnivå i dette landet, men uten lokalbutikken på Sørøya og Røst så er det heller ingen samfunn igjen der oppe........ eller kanskje det er det de tar sikte på? Få ut lokalbefolkninga og ta helt over for en billig penge....

De skal gjerne komme hit og høste av vår natur, noen betaler sågar titusenvis av kroner for å stå ei uke i lakseelva eller ute på storkveitegrunn, men råd til å kjøpe pålegget, melka og brødet sitt på lokalbutikken i ei uke, det har de ikke...

Og bare så det er sagt, denne oppfordringen til 100% selvkost er også en gjennomgående tone i nær sagt alle artikler jeg har lest i både danske og svenske sportsfiskeblader. Jeg kjøper 6-7 av dem jevnlig.

BTW Finnes ikke et rasistisk bein i denne kroppen. Jeg er bare oppgitt over egoismen og mangel på takt og tone som utvises.

Leser det samme jeg også, og kan være enig i at det er en tanke egoistisk. Men jeg sliter litt med å se at vi kommer utenom den reklamen der uten å gjøre drastiske endringer i kostnadsnivået i Norge. Skal vi gjøre det forsvinner næringsgrunnlaget for det meste av bønder nord for Sinsenskrysset samtidig og da blir det i hvertfall langt mellom nærbutikkene... Bare se på Sverige, det er langt mellom butikkene i Nordsverige. (Nå kommer jeg farlig nær å dra inn norske subsidier og befolkningspolitikk, men det blir en aldri så liten avsporing.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 Kg av kun den beste delen av fisken er absolutt ikke lite, der er jeg helt enig. Problemet er bare hva som skjer med resten av fisken, som du også er inne på. Hvordan vi skal unngå dette har jeg ingen anelse om, men min oppfatning er at de lave kvotene forsterker "fisk og kast"-tendensen.

Samtidig er jeg ikke helt enig i at uttaket egentlig er så stort. Lokalt kan det sikkert være utfordringer, men jeg ser ikke helt problemet med at en tysker filiterer småsei til den store gullmedaljen for å fylle Caravellen.

Uttaket ble i 2004 beregnet til mellom 6000 og 9000 tonn fordelt på 300.000 turistfiskere. Altså 30 kilo per fisker hvis vi tar utgangspunktet i maksimumsanslaget. Til sammenlikning ble det norske fritidsfisket i 2003 anslått til 48000 tonn. Legger du turistene på det norske blir altså uttaket 57000 tonn og turistandelen 6%.

Hvis målet er å bevare bestanden, virker det rart på meg at man lar 94%-andelen stå og går løs på 6%-andelen?

Da er vi to. :) Reglene for skatteplikt mellom land er rimelig kompliserte, særlig siden det finnes egne avtaler for nær sagt alle land på den vestlige halvkule. Spørsmålet er om hvorvidt selskapet er hjemmehørende i Norge eller utlandet, og det defineres i all hovedsak ut i fra hvor selskapets beslutninger fattes. Det er riktig som du skriver at en camp som inngår i et selskap som eies og drives fra feks Sverige i utgangspunktet skatter til Sverige. Men dette er et speilvendt regelverk (i hovedsak), så norske selskaper som opererer i Sverige lever under det samme regimet.

:) Personlig tror jeg ikke det hjelper å gi 20-30-40 kilo turstkvote. De som kjører dette løpet ut de vil ha "indrefileen". I løpet av en uke eller to har de ikke noe problem å fylle verken 10-15-20 eller 40 kilo, dette om de fisker på Frøya, Flatanger, Nordland, Troms eller Finnmark. Været er det eneste som begrenser. Og man behøver ikke være matauk fisker heller. Det har gått mye fisk "ut med strømmen i mangt et fiskevær" pga at fisken ikke har vært ny pers eller rekordfisk... Men tror det har bedret seg noe siste år....

Slik jeg ser det er en relativt streng kvote bedre enn ingen. Og det setter fokus på at havet ikke er utømmelig. Man må og huske på at det er lokale områder der enkelte arter bruker som sitt klare formeringsområde. Og det gjør at man kan fiske på en art hardt, og resulatet er ikke videre positivt. Pigghåen er vel et eksempel på dette om jeg forstått forskerene rett....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først, etter lange diskusjoner, har satt en grense på 15 kg renskåret fisk skal man etter min mening håndheve den. I tilfellet jeg refererer til med 460 kg på 4 mann kommer man fram til at overtredelsen ikke er grov nok. Mitt spørsmål bli derfor. Er det slike signaler vi vil sende til utenlandske fiskere? Hva er vitsen med en grense som kan tøyes så mye?

Jeg tror turisfiskebedrifter drevet av utlendinger er ordeltlige og redelige, og det er en grunn til at det nettopp er utlendinger som driver mange av dem. Sto en artikkel om bedriftene i forrige alt om fiske.

I tillegg til de 15 kg har man såvidt jeg husker også lov å ta med en trofefisk og da kan nok endel "småfisk" gå på sjøen.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg fisk per person = minst 60 middager. Det bør vel greie seg for alle som ikke skal selge fisk.

Det er jeg helt enig i. Det skal spises opp mens det er spiselig. Jeg tar jo ikke 15 kilo hjem selv en gang i løpet av en tur. Men som nevnt over. Det må håndheves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de to siste inleggene. 15kg filet er myyye mat. Jeg har reist litt rundt omkring i verden å fiska, og det at det aldri har vert aktuellt å ta med seg fangsten hjem, har aldri lagt en demper på mine turer at jeg ikke kunne fylle kofferten med filet.

Det er tvert imot en absurd tanke. Så jeg tenker at reglene som er i dag er helt greie. 15kg filet er som fiskemannen sier, en haug fiskemiddager, og i tilegg kan man ta med en "trofe'fisk", og det kan jo være ei kveite på 100....

Det er jo derimot fryktelig trist med eksemplene det vises til når det gjelder unfallenheten hos de som skal håndheve reglene. Og når man i tilegg har et visst inblikk i hvor drøye fangster det er vanlig at utlenningene tar med seg, blir det jo bare trist.

Trur ikke at løsninga er å heve kvoten....

Hold på 15kg's kvoten, og bruk energien på å opplyse folk om at havet ikke er utømmelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maritim

Det finnes jo folk som tar med seg kaffe fra Sør-Amerika, spennende krydder og te fra østen....og for den saks skyld brennevin og tobakk fra Taxfree`en.

At mellomeuropeiske sportsfiskere gjerne vil ha med seg førsteklasses norsk fiskemat hjem følger jo bare samme trend.

Vi snakker vel bare om hvor god tilgang det er til samme produkt for en levelig penge i eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maritim

Det finnes jo folk som tar med seg kaffe fra Sør-Amerika, spennende krydder og te fra østen....og for den saks skyld brennevin og tobakk fra Taxfree`en.

At mellomeuropeiske sportsfiskere gjerne vil ha med seg førsteklasses norsk fiskemat hjem følger jo bare samme trend.

Vi snakker vel bare om hvor god tilgang det er til samme produkt for en levelig penge i eget land.

Nå kan man ikke ta med seg ubegrensede mengder med de varene du nevner heller, så jeg forstår ikke argumentet. Jeg er ikke imot at man skal kunne ta med seg noe av fangsten, men man må sette en grense. Den er satt ved 15kg filet, og det synes jeg er helt greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ta med seg ting man har betalt for kontra ting man ikke har betalt for. De er gjester,ikke erobrere, og skal forholde seg til lover og regler enten det gjelder fartsgrenser eller grenser for utførsel av fisk. Hvis ikke kan de finne seg et land hvor grensene er høyere eller hvor det er fritt fram. Så enkelt er det etter min mening.

Friluftsfjorden!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ta med seg ting man har betalt for kontra ting man ikke har betalt for. De er gjester,ikke erobrere, og skal forholde seg til lover og regler enten det gjelder fartsgrenser eller grenser for utførsel av fisk. Hvis ikke kan de finne seg et land hvor grensene er høyere eller hvor det er fritt fram. Så enkelt er det etter min mening.

Friluftsfjorden!.

Bingo. Og det er kvoter på svært mange andre varer så det bør være helt naturlig med kvoter på fisk. Og hvis man skal selge fisken (og det skal du hvis du har med deg hundre kilo) så skal du etter loven ha eksporttillatelse noe som koster 15000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke innlegg og fornuftige svar her :) Det er lett for oss å henge oss i hvor mye som tas ut (vederlagstfritt) men , men , det er også utrolig mye som tas inn. Har vært "heldig " og vært med inn (damer) i en nykommet bobil fra Tyskland....Nok røyk , øl, mat og spritt til å drive butikk i Norge (butikk blir det også) mens man er på "fiskeferie". Myndighetene viser seg å være strengere med alt som tas inn, ikke det som "ulovlig" finner veien ut. Litt over kvoten og til eget bruk ser jeg personlig som "greit" , selv om det er "ulovlig"- Bevist mye over kvoten ( både inn og ut )til vinning ser jeg som "kriminelt" og bør slås hardt på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.