Gå til innhold
Fiskersiden

Tur til Sverige - noen som kan tipse om fiske på veien til søta bror?


Davidsen
 Share

Recommended Posts

Da blir det en Harry-tur på Davidsen - og underveis kan det fort bli litt fiske - fortrinnsvis etter enkle arter som jeg ikke har fra før. Blir veldig glad for tips for fiske rundt Halden - og ellers i nærheten av steder langs E-39... Arter som kunne vært greit å krysse av er dvergmalle, gullbust, asp, stam og steinsmett...

Ellers kunne det jo vært moro å fiske brasme etter gammelt.

Og solabboren - finnes den i området?

Hadde også vært greit om noen kunne gitt meg en god spot i Jordtjern, Tvedestrand - så jeg hadde fått krysset av regnlaue..

Endret av Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt halden er jo mulighetene for gullbust, stam og steinsmett mulig. Og hvitfinnet steinulke i femsjøen.

Regnlaua finner du når du kjører forbi vannet og tar første grusvei til høyre over en liten bro. I den elva som renner ned i vannet er bankers. Var der i fjor og tenkte å krysse den av selv. men hadde ikke mindre krok en #10. (ta med bittesmå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der heavy met referer til i fjor, fikk flere regnlauer ganske fort, vær dog oppmerksom på at det kan bli endel mikrosørv før rette arten sitter.

Beskrivelsen er ikke til å ta feil av :)

Brukte krok #22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stam nedstrøms brua over E6 ved Solli før Sarpsborg: Ikke fiskekort så lenge du holder deg nedstrøms brua, men oppstrøms er laksestrekk.

Gullbust i nedre Tista i Halden ved Tista kjøpesenter: Ikke fiskekort så lenge du holder deg nedenfor øvre bybrua (det gjør du med god margin ved kjøpesenteret).

Hvitfinnet steinulke nedenfor brekke sluser der elva renner inn i Femsjøen: det er fiskekort i Haldenvassdraget - finnes på inatur, men akkurat fiske etter hvitfinnet slipper du vel unna med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen over - og jeg, Nathalie og Daniel kan krysse av for nye arter. Ikke alle tipsene ble brukt, men det kommer jo nye anledninger..

Første stopp var Tvedestrand og regnlaue. Det gikk greit med krok str. 32 og mauregg - eller makk. Største veide svimlende 3,25 gram...

Så var det gullbusten ved Tista kjøpesenter...her var det duket for amcar-treff, så det fristet lite å åpne maisboksen der - så vi dro litt lenger mot utover. Duppmeitet resulterte i en del vederbuk - noen av pen size - slik som denne på 1247 gram. Gøy for en vestlending.

<a  href=http://img853.imageshack.us/img853/706/209cs.jpg' alt='209cs.jpg'>[/url209cs.jpg

Uploaded with ImageShack.us][/img]

Dagen etter prøvde vi oss i femsjøen. Aldri enkelt når man er ukjent i nye områder, men noe vann fant vi da. Prøvde et par steder. Jeg og Daniel får litt småabbor - mens Nathalie får denne på duppmeitet mais:

241jc.jpg

Vi kan gratulere henne med gullbust, kan vi ikke?

Femsjøen virket i det hele spennende med alle sine fiskearter. Tar gjerne i mot stedstips - for det er godt mulig at vi må prøve oss her igjen.

Takker for gode tips, alle sammen!

Endret av Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,25 gram er vel nokså overlegen nrek på regnlaue?

Har du bilder av sværingen?

Ellers gratulerer med nye arter :)

Edit: jeg ser at det ikke registreres sportsfiskerekord på regnlaue. Jeg mente å huske at de en periode gjorde det og at rekorden da lå et sted mellom 2,5 og 3 gram.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru det der er gullbust ja... Ho holder den litt på skrått med ryggen mot kamera slik at den ser litt slankere ut enn den egentlig er... Dessuten er det lille vi ser av øvre del av halefinna veldig stor/lang til å være Laue.

Jeg er definnetivt ingen ekspert på Gullbust, men jeg synes ikke det stemmer helt med Laue, og da er det vel ikke så mange kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "gullbusten" likner mest på laue.

Dessuten tror jeg at "sværingen" er en utrolig liten sørv, jeg fikk flere sørv rundt den str. der da jeg var der.

Regnlaue:

Regnlaue.jpg

Legg merke til det ekstremt kraftige underbittet.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.