Gå til innhold
Fiskersiden

Har flytta til Trondheim - Søkjer nye artar! - og guide! :)


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Takker Triturus.

Et annet poeng er at jeg ikke vet hvor på planten frøene sitter og derfor lurer på hvordan man mest effektivt skal "beskjære" vannplantene.

Raking er nevnt, kanskje det er en enda bedre idé å komme seg ut og renske området med en ljå?

Lurer hvilken tid på året som egner seg, igjen sett i forhold til å begrense spredningsrisiko og samtidig kanskje maksimere effekten av tynningen.

Sorry Dr.Hook - ser at jeg herpa tråden din litt her - my bad......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry Dr.Hook - ser at jeg herpa tråden din litt her - my bad......

Eg fremjar slik ukontrollerbar vekst i forumtråden.

Noke må jo den fyllast med, når eg ikkje får fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe på same ketchupeffekta reint fangstmessig som den tråden fekk også då. Men eg har vel måne før den tid, eller?... :(

Hiv meg ein tur til Trolla igjen i dag. Om eg orkar 6 timar i dag vil vise seg.. Skal vist på ølklubb i kveld. :)

Ellers har eg fått meg whiteboard for å minne meg på måla for året:

IMG_1260.jpg

Fin whiteboard! Ølklubb høres jo på ingen måte feil ut. Har hørt at slikt er kjekt å kombinere med fiske, også. Lykke til med målene :) Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin whiteboard! Ølklubb høres jo på ingen måte feil ut. Har hørt at slikt er kjekt å kombinere med fiske, også. Lykke til med målene :)

Kan jo ta med utstyr og rigge meg opp på lekteren til Den Gode Nabo kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen japanske turister som mente lunch og kasting med teleskopstenger og sluk fint måtte kunne la seg kombinere fra Naboen. Fiskekort-problematikk og at de samtidig "rydda" 4 andre bord i sitt nærområde ble ble høflig brukt mot dem i argumentasjonen som fulgte...... :lolu:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har du nyansert det til det mer interessante. Del 1. Spredning: Stedegne vannplanter vil med få unntak finnes der de økologisk kan leve, og er sjelden begrenset av spredning. For å bruke ditt eksempel, vannplantene lever kun på den "øya" fordi det der er elementer som den aktuelle vannplantearter liker, og når det ikke allrede finnes "inn mot land" er det fordi det ikke er levekår for den arten akkurat der. Ergo om vi teoretisk rokker ved det naturlig spredningsmønsteret vil det nok ha lite å si for fremtidig utbredelse (uttaler meg generelt her, har lite spissa erfaring på dette litt hypotetiske temaet). Del 2. Tetthet: Om man kan endre tettheten av vannplanter ved å kutte de, tilsvarende stimulering til vekst ved klipping av plenen i hagen. Det vet jeg ikke, men det høres igrunn logisk ut. Men nå er det ikke snakk om kutting her, men riving, og det tviler jeg på har noe å si av betydning. Det som kan skje om man raker veldig store områder er at man kunstig rører i bunnsedimentene og potensielt kan frigjøre stoffer raskere enn naturlig, men igjen, i dette tilfelle snakker vi om en veldig liten andel av et vann som har svært store arealer med undervannsvegetasjon.

god oppsummering av problemstillingen, Selv om det skulle være en mulig effekt, vil jo omfanget her være så lite i forhold til vannets areal at det er et ikke-problem i praksis. Og jeg ser at jeg misforsto utgangspunktet. Beklager. Hadde ikke lest tråden godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Triturus.

Et annet poeng er at jeg ikke vet hvor på planten frøene sitter og derfor lurer på hvordan man mest effektivt skal "beskjære" vannplantene.

Raking er nevnt, kanskje det er en enda bedre idé å komme seg ut og renske området med en ljå?

Lurer hvilken tid på året som egner seg, igjen sett i forhold til å begrense spredningsrisiko og samtidig kanskje maksimere effekten av tynningen.

Sorry Dr.Hook - ser at jeg herpa tråden din litt her - my bad......

Vadere og ljå er ett alernativ jeg også har vurdert noen plasser ja. Har gjort det på ett ørretvann der det er ekstremt mye nøkkroser langs land med hell. Tipper det er best å starte på våren, for også ta noen smårunder med jevne mellomrom resten av året. Tror du vil få ett bra resultat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Der var bildene på plass ja, grattis! :D Er med etter mus eller klo anytime ;)

Må få til ei Storsandnatt etter klo/mus snart. Men trur eg ventar til eg har fått nyeutstyret. :)

Kjapp rapport, (typ lite tekst, masse bilder. Har litt knapt med tid.)

Vart kontakta av ein triveleg svenske (dei er ofte det) som var ein dreven musejeger, og som ellers kunne lokke med pigghå.

Etter litt dikkedaring ei vekes tid, tok eg med meg Frank og henta svensken + proviant og utstyr, noko som skulle vise seg å presse lastekapasiteten på nyegliset til det ytterste.

IMG_1850.jpg

Frank var pilot, og svensken navigerte. Det var mørkt, eg hadde ikkje briller, og som dykk ser på bilete over, var sikta minimal. Eg veit vi tok ei ferge, og køyrde i timesvis på svingete grusvegar før vi kom fram til noke som såg ut som eit halvbomba, avsides anlegg frå krigen. Vi fiska heile den stjerneklare natta under tilnærma optimale forhold, og var heime på morgonkvisten/førmiddag ein gong. Kort fortalt vart det ikkje mus, men ca. 50 hai.

IMG_1861.jpg

Frank med ny hågjelpers, 960 gram. :) (Han fekk også ny art, svarthå på 110 gram, men eg har ikkje bilete i skrivande stund.)

IMG_1266.jpg

Svensken med nattas største gjel, 1140 gram?

IMG_1272.jpg

Pigghåen dukka opp som avtalt, svensken var først. Ukjend vekt.

IMG_1273.jpg

Min fyrste (og hittil einaste) pigghå! 1690 gram :)

IMG_1277.jpg

IMG_1276.jpg

Eg persa også på svarthå eit par tre gongar, og den nye persen endte på dette prakteksemplaret på 160 gram, heile 60% tyngre enn tidlegare pers.

IMG_1279.jpg

I løpet av natta vart det tid til både kaffi, marsipankake og bål, utan at det lokka mus til leiren. Men men, skal på ingen måte klage, og stor takk til trondersvensken for ein flott ekspedisjon! :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ellers så har du "Lygnin-isen" på vinteren hvor du kan ver heldig å treffe på spisskate, samt strømssild og øyepål.

Når er det denne isen til vanleg brukar å bli gangbar? Har ikkje testa "panservern"støvlane mine i Trøndelag endå.. :)

Går det greit med vanleg havfiskestong med vanleg multifilament rett i "hølet" forresten? Har fiska på isen to gongar i mitt liv, null av dei på sjøis, og null av dei med multifilament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det denne isen til vanleg brukar å bli gangbar? Har ikkje testa "panservern"støvlane mine i Trøndelag endå.. :)

Går det greit med vanleg havfiskestong med vanleg multifilament rett i "hølet" forresten? Har fiska på isen to gongar i mitt liv, null av dei på sjøis, og null av dei med multifilament.

I romjula..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I romjula..

Då blir det vel ikkje tur på meg før etter 5-6 januar, når eg kjem tilbake frå Sunnmøre. Blakk, mett og med nyttårsforsett om nye artar. :D

Multi på is går greit om det ikke er ørti minus. Havfiskestang går også greit, men det er en stor fordel med kortere gjeddestenger, mye bedre kontroll og mye artigere!

Eg antok vel at desse er hendigare i bruk på isen, men budsjettet ligg på ein hårfin balanse for tida. Har så vidt råd til øl, og årets julegåver til slekta blir heimeøl.

Greit å vite at eg slepp bytte snøre. :)

Eg får vel berre ta med øksa og lage større høl. :thumbsu:

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom november og februar en gang. Det er fortsatt temperaturen, ikke kalenderen som gjør at isen legger seg.

Det er jo sjølvsagt sant, men har liten erfaring med kor kaldt det må være, og kor lenge det må være en gitt temperatur og slikt, før sjøisen frys.

Der eg kjem frå frys som regel ikkje ferskvatnet på vinteren heller. Vinteren er oftast ei lang, vedvarande sluddbyge på ca. 0 grader...

Eg er jo eigentleg ein fortvila, landfast havfiskar, så skal bli godt å kome seg "utpå" igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.