Gå til innhold
Fiskersiden

Har flytta til Trondheim - Søkjer nye artar! - og guide! :)


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan avsløre at det vart ny pers! :jig:

2 fisk på 5 timar. Den største 60 gram... :bow:

Veit ikkje kva eg gjer feil, men det er ikkje så farleg. Været var absolutt utmerka, og eg rakk akkurat å få sjelefreda tilbake i tilværelsen. :)

Om det er fisk på over halvkiloen du er ute etter burde du iallefall fiske etter mørkets frembrudd :) Jeg har fått alle mine store i høst på loff. Fisker med dupp, fisker på rundt 2,5 meter med agnet liggende på bunn.

Er også en enorm fordel å rake opp fiskeplassen med ei kasterake eller lignende før du fisker en plass(gjerne dagen i forveien) for å få bort det verste sivet

Har fôra med ganske mye mais også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shwoop-napp er som regel gjedde. Hvor liten krok fiska du med?

8 krok med tilsvarande passande "brødball" laga av Kløver hvetebolle. Prøvde også å egne med mais, sidan det var det eg fora med, men merka at nappaktiviteten var klart størst på "bolleballen".

Om det er fisk på over halvkiloen du er ute etter burde du iallefall fiske etter mørkets frembrudd :) Jeg har fått alle mine store i høst på loff. Fisker med dupp, fisker på rundt 2,5 meter med agnet liggende på bunn.

Er også en enorm fordel å rake opp fiskeplassen med ei kasterake eller lignende før du fisker en plass(gjerne dagen i forveien) for å få bort det verste sivet

Har fôra med ganske mye mais også.

Eg fora med to boksar mais, trur det var omtrent 2 meters djupne der eg klarte å pælme ut, såg at duppen "ankra opp" der ihvertall.

Kasterake høyrest proft ut, er ikkje heilt der forstår eg. :P

Snorkling er vel verdt innsatsen! Muligens ville jeg kanskje ha lagt snorkleøkta litt tidligere på høsten, men med våtdrakt og termos på land overlever du.

Snorkling er uaktuelt, då eg ikkje har våtdrakt, og ikkje får plass nedi termosen..

Neste forsøk får vel bli litt seinare på kvelden, med klappstol og kaffi. Merka at det var behagelig berre å sitte der å knaske pistasj i haustsola, å myse på duppen, uansett kor lite fisk eg fekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet var å få mort kunne du nok ha fått så mange du hadde villet om du brukte krok 16 eller deromkring. Men ellers, det Ivan og Sverre sier. Jeg har mista morteflyten totalt.

Målet var å få mort over 26,3 gram, så var derfor eg ikkje satte på 18 krok slik som sist. Neste mål blir då sjølvsagt mort over 60 gram. Og sann går no dagan..

Trur eg hadde mista lysta om eg skulle starte med krok som kun kilosmorten klarer å svelge.

Ein "mjuk" start altså... :)

Kan sette som mål å få ein mort som er større enn gjeddepersen!

340 gram om eg huskar korrekt.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasterake snekrer du lett sammen på gutterommet :) Ta to slike : http://www.biltema.n...e/14-1900_l.jpg Strips de sammen slik at den før tenner pekende både opp og ned. Fest 10-20 meter tau i det. Så er det bare å kaste ut, la det synke til bunn å trekke sakte inn.

Beste tid på året for å renske, men samtidig prøve å unngå spredning? Gjetting er vel og bra, men mer treffsikre svar fra biologer er alltid gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen på Trolla i dag kan oppsummerast i ei lang rekke tal:

6 timar

4 stenger

30 reker

4 polarbrød med brunost

1 småtorsk

2 småsei

1 makrell

28 (eller deromkring) sjøstjerne

8 slitne tackle

2 slitne bly

1 tapt sluk, inkl. sildehekle

9 knop straum

1000 dråpar regn (opp i mente)

5 berlinerbollar men vanilje

8 sekundmeter vind

2 polakkar

2 dykkarar (som kunne konstatere at nei, det fanst ikkje fisk der, men masse sluk.)

Resultatet på regnestykket:

1 våt Sindre

80 km/t

12 boksøl på Bunnpris

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du faktisk at det er ett problem at man raker? Haha

raking er vel neppe problemet, men muligens vedkommende tror at foring med mais - som jo definitivt er frø - kan være et problem? Det slumses jo utvilsomt en del mais, hampfrø etc langs bredden av norske vann i løpet av året, men har vi til nå sett noen viltvoksende maisplanter eller hamp? Nope! Men det betyr ikke at ikke problemstillingen ihvertfall teoretisk sett er interessant, eller noe man bør fokusere på, særlig hvis man er det minste konsekvent i forhold til problemer knyttet til biologisk mangfold og spredning av arter. Å slumse med frø av mais eller hamp, som begge er fremmede arter i Norge, er tross alt prinsipielt noe annet enn å spre grankongler i et land fullt av granskog... og erfaringene med mais og hamp viser kanskje noe viktig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker jo vedkommende om raking av stedegne vannplanter, jeg hadde forstått spørsmålet hans dersom det var f.eks. vasspest i vannet. Det er det ikke. Hva du vil frem til med mais og hamp Piscator, ja gudene vet.

mulig jeg er helt på jordet her. Men spredningsrisiko forbundet med raking virket så fullstendig uaktuelt som problemstilling i det hele tatt. Kan han ha ment DET? I den grad foring eller bruk av (vegetabilske) agn under meite i det hele tatt skulle medføre en TEORETISK mulighet for spredning av arter av noe slag, er det som jeg skriver kun i forbindelse med slumsing av frø langs bredden. Og også da er vel spredningsrisikoen ignorerbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har beskyldt meg for å ha "grønne fingre" :unsure: Langt mindre vet jeg om katalysatorer for spredning av vannplanter.

Derfor lurer jeg på om man med raking risikerer å spre vannplanter over et større område. Si jeg ønsker å rake "ei lita øy" ute i vannet, risikerer jeg da at det gror opp enda mer året etter eller senere, på selve øya og nå også kanskje inn mot land?

Er raking et "kortsiktig valg" som fører til økt vekst i området, slik at man må rake hvert år for at det ikke skal gro helt igjen?

Jeg har lyst å prøve det ut i ett lite tjern, ønsker bare å forsikre meg om at jeg ikke "gjør vondt verre".

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har du nyansert det til det mer interessante. Del 1. Spredning: Stedegne vannplanter vil med få unntak finnes der de økologisk kan leve, og er sjelden begrenset av spredning. For å bruke ditt eksempel, vannplantene lever kun på den "øya" fordi det der er elementer som den aktuelle vannplantearter liker, og når det ikke allrede finnes "inn mot land" er det fordi det ikke er levekår for den arten akkurat der. Ergo om vi teoretisk rokker ved det naturlig spredningsmønsteret vil det nok ha lite å si for fremtidig utbredelse (uttaler meg generelt her, har lite spissa erfaring på dette litt hypotetiske temaet). Del 2. Tetthet: Om man kan endre tettheten av vannplanter ved å kutte de, tilsvarende stimulering til vekst ved klipping av plenen i hagen. Det vet jeg ikke, men det høres igrunn logisk ut. Men nå er det ikke snakk om kutting her, men riving, og det tviler jeg på har noe å si av betydning. Det som kan skje om man raker veldig store områder er at man kunstig rører i bunnsedimentene og potensielt kan frigjøre stoffer raskere enn naturlig, men igjen, i dette tilfelle snakker vi om en veldig liten andel av et vann som har svært store arealer med undervannsvegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer nivået seg http://www.fiskersid...showtopic=46741

Får håpe på same ketchupeffekta reint fangstmessig som den tråden fekk også då. Men eg har vel måne før den tid, eller?... :(

Hiv meg ein tur til Trolla igjen i dag. Om eg orkar 6 timar i dag vil vise seg.. Skal vist på ølklubb i kveld. :)

Ellers har eg fått meg whiteboard for å minne meg på måla for året:

IMG_1260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.