Gå til innhold
Fiskersiden

obbien
 Share

Recommended Posts

Legger inn en litt lengre rapport fra turen vi hadde til Røst forrige uke. Den finnes på bloggen min, så noen har sikkert leste det allerede. Vi hadde dessverre mye dårlig vær på turen (stort sett kuling mellom nordvest og nordaust), men litt fiske ble det heldigvis likevel.

Første fiskedag

Det var hyggelig å komme tilbake til campen og treffe Trond igjen. Planen var å hvile et par timer for så å gå ut på en kvelds - og nattetur. Det skulle imidlertid vise seg å blåse opp til skikkelig nordvestkuling, stikk i strid med meldinga fra yr.no.. Dermed måtte vi bare snu på vei ut nord-leia. Jeg og Marcus dro i stedet sørover for å meite etter flatfisk. Kim ble igjen på land ettersom han ikke følte seg helt bra.

Vi fant oss en plass med lé for kulingen, der vi mente det burde være muligheter for rødspette, lomre, piggvar osv.. Og flatfisken var på plass.

DSC04646-forste+spette.JPG

DSC04650-marcus.jpg

DSC04656-marcus+frimerke.jpg

Kveite får man nesten alltid som bifangst under pillemeite

DSC04660-vakker+spette.JPG

Vakker rødspette!

DSC04672-fin+tyngde.JPG

Så fikk jeg en fisk av bra tyngde..

DSC04659-spette.jpg

En rødspette på fine 2010 gram. Lengden var 62 cm, så noe mager var den.

DSC04667-vedoya.JPG

Vi fikk totalt 6 rødspetter, noen sandflyndrer, en småkveite og noen torsker. Bra uttelling på et par timers fiske. Neste dag håpet vi på å komme oss ut på storhavet.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Andre fiskepass

På tirsdag hadde sjøen roet seg såpass at vi kom oss ut på nordsiden. Enda var det store dønninger og mye skvulpesjø, så det var nære at vi snudde på veien, men vi visste at det skulle bli mindre og mindre vind i løpet av dagen. Og det ble det, selv om en nordavind alltid er sur.

Og fiske i nordavind er sjelden det beste, det heller. Vi jaget og leitet etter storsei hele dagen, men den var ikke å se. Ikke antydning en gang. Men stortorsken var i bedre humør. Selv om vi som best vi kunne forsøkte å unngå torsken, smalt det jevnlig på større eksemplarer. Under er noen bilder fra dagen.

DSC04678-kim+fighter.jpg

DSC04689-kim+torsk+17+kg.jpg

Torsk på 17 kg

DSC04696-finvaer.jpg

Bedre vær etterhvert.

DSC04701-torsk+24+kg-small.jpg

Denne torsken veide 24 kg og tok en Stormjigg av type "rød paprika". Det er den største sommertorsken jeg har fått (vinterpers på 27,8)

DSC04711-kim+flex.jpg

DSC04717-leia.jpg

På vei gjennom leia til land på kvelden.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Torsdag: endelig storseirace!

Vi hadde det ikke enkelt med været på Røst. Onsdag blåste det igjen nordaustlig stiv kuling, men værmeldinga lovet vindstille utpå natta og omslag til sørlig bris. Dette var det lille vinduet vi håpet på! Og ganske riktig, mot kvelden slakket vinden av og like over midnatt gjorde vi oss klar til et langpass.

Fin kveldsstemning med midnattsol:

DSC04725-fin+kveldsstemning.jpg

Vi gjorde oss klar til langtur med Spurven. Denne erverdige lille sjarken har etterhvert blitt en favoritt, og vi har besluttet å starte foreningen "Spurvens Venner". :=)

DSC04731-spurven+tankes+opp.jpg

DSC04732-marcus+og+spurven.JPG

Marcus tanker opp Spurven.

Så putret vi ut mot Røsthavet.

DSC04736-staven.jpg

Stavøya

Vi startet fisket et stykke vestover over dypt vann. Det var fortsatt nordlig vind her ute, men den var ikke for sterk. Og vi fikk en del fine seier mellom 5 og 8 kg.

DSC04738-sei.JPG

DSC04741-oyvind+ok+sei.JPG

DSC04743-ok+sei+marcus.JPG

DSC04744-kim+sei.JPG

Så stilnet fisket fram mot full fjære. De neste timene ble det mye leiting og lite action. Utpå morgenen kjørte vi mot et nytt område, som campeier Trond hadde tipset oss om. Men her var det også stille, og lite å se. Vinden hadde endelig dreiet mot sør, så håpet fantes fremdeles. Klokka ble etterhvert 13 på ettermiddagen, og jeg bestemte meg for å legge meg nedpå for en liten lur. 15 minutter ut i luren, ble jeg vekket av Kim og Marcus. "Se, storseien jager makrell oppe i overflata!". Og jammen kunne vi ikke se digre seier som kastet seg oppi lufta litt lenger borte. Vi putret bortover med Spurven, og Kim hadde jiggen ute. Så smalt det til i stanga hans, og en heftig fight var i gang.

DSC04786-kim+fighter+storsei.JPG

Kim kjørte med Shimano Speedmaster 6-12 lbs og Shimano Tekota 500 og fisken gjorde lange utras på det lette utstyret.

Etter en flott fight kunne vi se en kjempesei dukke opp. Kim dro den ombord til jubel og stor glede.

DSC04754-kim+storsei-small.jpg

117 cm og 15 kg! Gratulerer med ny pers.

Vi fortsette å dorge rundt i området med Stormjiggene bare noen få meter under overflata. Og det smalt jevnlig til med steinharde hugg og utras. Et adrenalinfylt fiske, vanvittig morsomt. Et kvarter etter Kims fisk var det min tur:

DSC04764-oyvind+pers+15,2kg-small.jpg

119 cm og 15,2 kg med muskler. Herlig med ny pers og et av årets store mål er oppnådd!

Ikke lenge etterpå får jeg nok en fin fisk:

DSC04781-oyvind+13,75+kg+og+marcus+9,5+kg-small.jpg

13,75 kg på meg, 9,5 kg på Marcus.

På ekkoloddet kunne vi se store strimler med jagende sei:

DSC04785-ekkolodd.JPG

Men etter dette roet fisket seg noe, og vi kunne ikke lenger se de store seiene vake i overflata. Vi putret likevel videre i området. Jeg hadde fått 2 fine fisk, og lot derfor være å slippe ut igjen, i håp om at det nå var Marcus sin tur. Og en time seinere var det det:

DSC04797-marcus+kjorer+storsei.jpg

Etter en hard fight kom en enorm sei til syne. Og den satt helt løst i en "skinnfille" i leppa. Kim sprang etter langhøtten og fikk akkurat berget seien. Hadde den gjort et forsøk på et dykk hadde kroken med all sannsynlighet løsnet.

Og dette var en riktig grov fisk!

205325_10150901518827142_916750332_n.jpg

121 cm og 17 kg!! En fantastisk fisk og en strålende ny pers! Ikke overraskende var det også denne gang Marcus som fikk det siste ordet..

Han fikk forøvrig denne fine seien på 12,3 kg like etterpå:

DSC04812-marcus+sei+12,3+kg-small.jpg

Etter et fiskepass på 20 timer og nærmere 40 timer uten søvn besluttet vi å gå på land. Der måtte det selvfølgelig også et fellesbilde til:

DSC04815-Team+Sluk--small.jpg

Et fornøyd Team Sluk med det beste av dagens fangst.

-----------------------------------------------------------------------

Dessverre skulle resten av uka vise seg å bli ekstremt trasig værmessig, med sterke nordlige vinder. Vi så oss etterhvert lei på nordaustkulingene og reiste hjem 2 dager tidligere enn planlagt. Surt å ikke få flere muligheter til nye seibonanza, men sånn er det bare. Dermed er Røst-eventyret over for denne gang. Vi håper på bedre vær ved en senere anledning.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.