Gå til innhold
Fiskersiden

Møte med drømmelaksen!


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Solen var gått ned, men solstrålene varmet meg likevel i ansiktet. Det raslet i trærne, det var en vindstille lun aften. Denne tidlige morgenen ga en brysk følelse av frisk rennende Imsdal direkte fra Kilde(n) og snørra i nesa dannet istapper tykke som eiketrær. Det var da jeg kjente følelsen..Idag, ja nettopp i dag tar storlaksen, høvdingen i elva skal i dag få et kakk i hodet, å et stryk langs haka. I disse moderne tider var det bare en ting å gjøre, jeg måtte ringe sjølvaste Sølvreven! Da det plutselig slo meg, han er jo bare en amatøyr, jeg tror jeg ringer GullSigve istedet. Som sagt så gjort og Sigve Arntzen ble med, til storlakselva, den mystiske, gigantiske og lunefulle Børsa. De vise menn snakket en gang om doggiser store som furu, dette kunne Sigve bekrefte med humørspredende allsang, mens han satt bak i bilen å pimpa ned en solvarm Munkholm. Turen gikk dermed innom nærmeste Coop OBS, hvor ryktene om blodferske doggiser på størrelse med de verste av de verste skulle finnes. Ryktene var sanne..Her fant du dem i både beger og krus i medium og large. OC og Adam som akkurat hadde slått følge, sto bare å måpte. Dette var doggiser tatt ut av Raphaug sine våteste drømmer. Han kastet seg over dem, rullet lett rundt på gulvet og hylte rungende på ganske lys nordnorsk: "ÆÆÆ komMer!!"

Etter å ha kneblet doggisene med kjetting og rep, bar turen ut på den lange evige landevei. 20min senere var vi fremme ved destinasjonen. Elva var flottere enn vi hadde sett for oss, stor, mektig, og vakker. Sigve speidet ut langs bredden av elva, tok en sup til av munkholmen, stakk fingeren i elva og holdt deretter fingeren opp i lufta: "mmmm..3843kubikk, dette er perfekt, jeg garanterer storlaks i dag". Vi tre andre sto bare å måpte, vi trodde nesten ikke våre egne ører! CO ble så glad at han strippet ned til boxeren og tok et bad (red.; Dette har eg faktisk aldri sett Raphaug gjør på tur før!!). Synet av OC`s lekne kropp i straumen gjorde også Adam klar til en frisk dukkert, og sammen lekte de i vannet inn i evigheten. Jeg derimot, hadde bare et mål for øyet denne kvelden, storlaksen, dævelen sjøl, gamle erik. Jeg ruslet mellom klærne til klovnene i det myke gresset, og gjorde meg klar til første kast. I det jeg spenner opp staget, med adrenalinet på topp, hører jeg en hyyylende GullArntzen: "Stopp! Du må ha fiskekort, lakseavgift og praktisere bevegelig fiske, helst med flue!" Jeg bråstoppet, selvfølgelig må jeg det! Vi ruset derfor ned til nærmeste bygd og inn i et stabbur, COOP Prix sto det over døra. Da jeg kom inn fikk jeg den gledelige beskjeden om at det ikke fantes dagskort i denne flytende herligheten. "Yess!! Jeg må kjøpe sesongkort og lakseavgift, det er jo nesten gratis!", utbrøt jeg til Sigve i en eneste stor omfavnelse. Gleden var stor, nå skal jeg fiske laks hver dag! Vi ankom elva igjen, og OC og Adam koste seg fortsatt på elvebredden. Et lite sekund tenkte jeg at jeg skulle slå meg ned sammen med mine egne, men nei, nå skulle bamsen sjøl opp! Sigve analyserte elva nøye. En kvist for mye her, en stein for lite der og en hubro for mye der. Det så mørkt ut..men plutselig så Sigve den rette lyrsnipa passere under et bjørketre og vi var tilbake på sporet! Flue #XXL fra det berømte sabikihekle ble dratt frem, og på den en god saftig dose med doggisnop. Disse doggisene var så enorme, at vi nøyde oss med å kun ta en liten bit av doggisen på flua. Med nydelig sving og zpey-kast fra en annen verden, lå fluga å dreiv i strømmen. Det kilte langs ryggen, mulig det var mygg og flått som kilte, men jeg holder en knapp på at det rusen av å være så nær, så nær jeg aldri hadde vært før...så nær drømmen! Sigve var stiv i blikket, han hadde fått øye på noe nedi storhølen. Det var like før flua mi fløyt inn og Sigve ble enda strammere i maska...Det var tydelig at han visste noe. Hva det var skulle jeg snart få erfare. Lette rykk i stangtuppen tydet på at noe var på ferde...Sigve holdt armen strakt opp i lufta, på høyde med Hitler på sitt beste..Jeg ventet på klarsignal..og der gikk endelig armen til Sigve ned..Jeg slo til alt jeg orket og i andre enden svarte det kontant..Det var ingen tvil! Mitt store møte med drømmelaksen sto endelig å banket på døren. Hjerte pumpet som en Irvin på en god dag i Nidarø-hallen og endelig skjønte jeg hva gutta på FS snakka om. DETTE er fiske! Bremsen hylte i takt med Sigve, som instruerte meg på profesjonelt vis. Kampen varte ikke mer enn 2,5sekund, men det føltes som en evighet når jeg så elvas-sølv bukte seg i vannmassene. Opp kom den, vi hadde greid det..drømmelaksen! Når jeg så det nydelige dyret sto jeg klar til å kakke til, men jeg klarte det ikke. "Røykelaksen får jeg kjøpe på Rema i år igjen, denne skal tilbake til sitt rette element!" I bakhodet mitt slo tanken meg om de store utfordringene med c/r på laks, som har vært heftig diskutert på FS den siste tiden. Allikevel tok jeg den kontroversielle avgjørelsen med å sette den tilbake. Lett var det ikke, men med god hjelp fra Sigve gikk dette faktisk bra! "Det er rart hva du får til med å ha med deg riktig utstyr til c/r!", utbrøt Sigve. Jeg måtte si meg saktens enig, og lengdemål kunne vi ta utifra bilde. Med en normal K-faktor snakker vi om en laks på nærmere 13 her! En pers på 13 er noe som gir gjenlyd, så jeg kunne legge smilende den kvelden..Hva jeg har gjort i alle år med å jakte på alle andre tullefisker vi har her til lands, skjønner jeg i dag ingenting av. Det måtte helt frem til art nr 87 før jeg skjønte hva fiske virkelig var for noe! Takk for turen Raphaug, Adam og Sigve, vi ses ved elvebredden..

40961e1e3d.jpg

Foto: Sigve Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyyyyydelig laks!!

Nå er du kvalifisert til å lære meg å fiske!

Hva tar du for timen??

Jeg vil også ha en sånn en! :bow:

Videre synes jeg Bernt må spontanopprette en konkurranse for å få premiert deg skikkelig for en UTROLIG rapport om suksess på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahahaha, det verste er jo at du kan ha skrevet dette edru. Gratulerer med ny art og selve kongen blant fiskene våre, blank edelfisk med fettfinne og drøy kondisjon. Med dyktige fiskere som dere, drevne på C&R, vil nok denne laksen snart få smake saltvann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner på nypersen på 13! :D Den følelsen av at laksesesongen 2012 ble en suksess er vindunderlig!

Steike misunnelig for at jeg ikke fikk bli med ! Jeg og vil ha......

Du skulle tatt en avstøpning, minne for livet !

Tenkte som sagt å ringe deg, men innså at du var utdatert som expert til fordel for Sigve og Vegar! Samboeren mente det ikke var plass til en slik fisk på stueveggen, men minnene kan ingen ta fra meg! ^^

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.