Gå til innhold
Fiskersiden

La agnet modne?


Kaifeskern
 Share

Recommended Posts

Halloen.

Lurte rett og slett på om det er en fordel å la agnet ligge og modne non dager kontra fiske med ferskt?

Har lest litt om folk som fisker håkjerring med halvråtten brosme osv, er det samme med kveita, skata eller steinbiten?

Ble tatt kloskate og 2 lange samt torsk hyse og sei fra remakaia i Tromsø igår :-D går bare og tripper idag 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "modne" agn er jo forsåvidt vanlig her omkring til krabbe/hummarfiske. Har våre borti hummaragn som bestod av sei, makrell og lyr som hadde ligget i ein lukka boks på salt i nærmare to år. Det var for graut å rekne, og lukta lik. Men vi fylde ei strømpebukse med dette og festa på dreggen for å "flu" under agnfiskefrå båt. Vi fekk bra med hyse då, beire enn ellers, og eg er sikker på det hadde bra effekt, men å feste grauten på kroken var berre å gløyme. Kanskje med surgifix?

Elles så er jo makrellen eg brukar som agn ofte 2-3 år gamal, og sjølv om den har vore nedfryst heile tida, er den temmelig harsk, og lite appetiteleg etterkvart som den tinar. Men med litt grov surretråd sit den til slutt, og eg fiskar ihvertfall ikkje dårlegare med den enn med heilt ferskt agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Man skal ikke uten videre ta for gitt at gammelt harskt agn fisker best...Til muligens lange, brosme mm så ja(kanskje)

Men ta med EM som var nå for ikke lenge siden. Fersk Makrell utfisket alt annet. Ferskere jo bedre. Stor forskjell fra frosent til ferskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havålen bruker luktesansen til å finne agnet i mørket midt på natten, og er flink til dette.

Jeg har tatt Havål på blodfersk makrell, makrell som har lagt i frysen i noen måneder, samt fryste makrellfileter i blokk fra Kiwi.

Bruker det jeg har lettest tilgjengelig, og jeg tror at hvis fisken har lyst på agnet, så tar den det... Lukte seg frem til agnet klarer den nok uansett.

Men jeg ser poenget med å lage luktspor hvis man ankrer opp med båt, men det er alltid en fare for at strømmen tar med seg luktsporet i feil retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mulig at det er litt forskjell på arters preferanse. Er man ute etter arter som er vandt med å fore på åtsler, f.eks. håkjæring, så er det sikkert en ide' å i vertfal flu' den inn på råtten faenskap. Det lukter i vertfall sterkt. Når fisken først er på stedet tar den vel like gjerne et ferskt stykke. Sjøl foretrekker jeg å fiske med ferskt agn av overnevnte grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.