Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor- Hvor er det blitt av ?


Recommended Posts

Ble faktisk litt bekymret over noe som jeg ikke hadde tenkt over og etter å ha lest at årets HA konkurranse ved Tromøya (Arendal) er avlyst.

Er det noen som har fått HA i år? Er den virkelig forsvunnet eller har kystnære hobbyfiskegarn tatt knekken på stammen som er (var?) etablert i Skagerrak og på vestlandet ?

Håper HI og Fiskeridirektoratet fatter interesse for saken.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ja i grunn merkelig, har ikke sett eller fått en eneste en i år ! Men derimot SØ har det vært mye av :)

Tror nok ikke garnfiske alene vil utryddet arten i våre farvann, men nå står set sportfiskere på nesten hver et svaberg å kaster ;)

Reguler sportfiske , å innfør fiskekort " kr 500'. For alle over 16 år ! Så er nok mye gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ja i grunn merkelig, har ikke sett eller fått en eneste en i år ! Men derimot SØ har det vært mye av :)

Tror nok ikke garnfiske alene vil utryddet arten i våre farvann, men nå står set sportfiskere på nesten hver et svaberg å kaster ;)

Reguler sportfiske , å innfør fiskekort " kr 500'. For alle over 16 år ! Så er nok mye gjort ;)

Tror du virkelig at sportsfiskerne beskatter mer enn garnfiskerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det menneskelige faktorer som har desimert stammen, så tror nok xplorer er nærmest sannheten. med de reglene som gjelder for fritids-garnfiske for tida så kan mye fisk forsvinne på kort tid om de finner rette plassene. og med den trege praksisen for å tilpasse reglene etter endringer i fisk og viltbestander som er i Norge så rekker man ikke regulere uttaket før det er forseint er jeg redd!

bare se på de fremmede artene som gjør/potensielt vil gjøre skade i norsk natur: mink, mårhund, villsvin+++++. mye kunne vært gjort mye tidligere om man hadde klart og unnvære litt penger i den overfylte sparekassa. den brukes jo bare til spille på børsen endå. er en forkastlig praksis synes jeg. og de argumenterer for "sparingen" med at vi må tenke på kommende genrerasjoner. samtidig med at de gjør sitt beste for å ødelegge naturen som jo er livsgrunnlaget for de kommende generasjoner. logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at sportsfiskerne beskatter mer enn garnfiskerne?

Hei :)

At en kombinajon av utbredt garnfiske å et betydelig økende antall sportfiskere i sammen klarer å utrydde HA å på sikt rasere SØ fisket er mitt svar ! Ja ;)

JEG er 100 pros for fiskekort i all type vann i Norge :) Hadde det ikke vært regulert fiske etter laks i alle landets elver, med det mener jeg at alle bare kunne dra opp hva de ville " ville laksen vært utrydda "

Hva spiller en 500 lapp fra eller til hvis det er regulering med fiskekort / evt fiskekurs som må til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var den forholdsvis lave tempen i havet som var skyld i at havabbor (og tykkleppet multe) ikke var å finne i år...

Jeg aner ikke hvor mye HA som blir tatt i garn, men at fritidsfiske utgjør noen stor trussel har jeg lite tro på... Det er ikke mange som fisker etter HA, og enda ferre som får noe, og de fleste setter vel mesteparten av fisken ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener altså at de fleste som får ha i garn setter den ut igjen? det er jo flott da. garnfiske/skade fisk får så å sette den ut igjen. ikke tror jeg c&r-kunnskapen/ferdighetene er særlig på høyden hos garnfiskerne heller.

eller mente du at de som fisker med stang(som kalles sportsfiskere) setter ut igjen fisken? blei litt forvirra gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de fleste setter vel mesteparten av fisken ut igjen?

Det er nok ikke så sikkert desverre. Er ikke ofte jeg møter andre sportsfiskere langs kysten som bedriver c&r, og en titt innom diverse fangstrapporttråder her på forumet bekrefter vel det inntrykket.

Selvfølgelig mener jeg ikke at det er oss som fisker med stang som har skylda for den heller labre fiskebestanden her i Oslofjorden, men når forholdene er som de er så hjelper det jo ikke akkurat når vi tar med oss fisk hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en yrkesfisker som fisker mye med garn, og han kunne bekrefte at han ikke har fått Havabbor i 2011 og 2012. Tidligere år har han fått mange og store eksemplarer 4 kg + Dette er jo i områdene utenfor Tromøy, som tidligere har vært meget gode områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en yrkesfisker som fisker mye med garn, og han kunne bekrefte at han ikke har fått Havabbor i 2011 og 2012. Tidligere år har han fått mange og store eksemplarer 4 kg + Dette er jo i områdene utenfor Tromøy, som tidligere har vært meget gode områder..

"The end of the line" Are, "the end of the line"... De beste HA områder, også øst og vest for oss, der jeg alltid så store HA stimer jakte og sprette over vannet har vært "infisert" av kystnære garn de siste 3 årene. Mest av fritidsfiskeren dog hjelper det ikke noe særlig på stamen om også yrkesfiskere får disse litt på utside av skjærgården og på "strategiske" plasser.

Synd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg like lite glad i garn som de fleste andre så det er sagt. Men jeg har ikke intrykk av at det har blitt mer garn i indre oslofjor de siste 20 åra. Heller det motsatte. Mulig jeg tar feil, men jeg traff i vertfall på langt mer garn under SØ- fiske for 10-15 år siden en i dag. Og havabboren har jo etablert seg i dette tidsrommet. Så for "mitt" område trur jeg ikke garnfiske er hovedgrunnen til nedgangen de siste åra. Men det hjelper selvsagt ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hos oss i langesund har det ikke minket på garnmengden,i torsketiden om vinteren virker det nesten som at alle innfartsveier til fjordene skal stenges av med garnlenker.

dette er hovedsakelig av yrkesfiskere,men og mye garn fra fritidsfiskere er i bruk.Og ja det merkes på fisket. enkelte vintre er vi heldige så ikke de får satt garn...da er det bra med fisk generellt.etter det jeg forstår trekker borrene dypt,ca 30-40 m på vinteren,og da er de i foretrukket garndybde for mange fiskere.

tror nok at vanntemperaturer også spiller inn noe,men neppe mer enn at det skulle vært noe HA igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin! En enslig svale gjør ingen vår eller noe sånt..... Har ihvertfall en positiv ID på arten, indre oslofjord :)

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=63304#entry707240

Men ellers ikke hørt om noen som har fått siden juni (skal være tatt 4 stk i begynnelsen av juni her i området).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så mye tid som jeg har tilbrakt ute i skjærgården Øygarden/Sotra i mange år - uten å ha sett en eneste en noensinne...

Har dog aldri fisket etter denne arten, men man ser jo mye liv når man tilbringer x antall timer ved havet. (uten at det nødvendigvis medfører + på artslisten).

Men jeg har hørt om en sikker observasjon utenfor Sotra i år. Det er nok den eneste jeg har hørt om i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.