Gå til innhold
Fiskersiden

Høstkåte bekkerøyer


mono
 Share

Recommended Posts

Forrige helg pakket jeg sekken og dro en aldri så liten tur på heia i håp om å stifte bekjentskap med noen skumle svartelistede skapninger som i følge ekspertisen utgjør en stor trussel mot naturen i vårt kjære fedreland. En sur vind fra nordvest gjorde det vanskelig å komme i kontakt med de største skurkene, men en del fisk i størrelsen 750 gram og mindre fant allikevel veien opp i håven og tilbake igjen i vannet.

Når det nærmer seg gyting styler bekkerøye-gutta seg opp med et skikkelig badass-utseende i håp om å være den som gjør størst inntrykk på damene. De legger ned såpass mye energi i dette at det fort kan bli det siste de gjør her i livet.

Her er litt av helgas fangst:

#1:

bekkerye1b.jpg

#2:

bekkerye2b1.jpg

bekkerye2b2.jpg

#3:

#4:

#5:

bekkerye5b.jpg

#6:

bekkerye6b1.jpg

bekkerye6b2.jpg

#7 (Denne dama har det travelt med å komme seg tilbake til bekkis-hunksene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker!

(Og sånn på siden - bekkerøya er ikke sett på som en stor trussel selv om den står på svartelista, den er nemlig klassifisert som lavrisikoart med svak effekt på stedegne arter. Bare sånn for the record som de sier i utlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker!

(Og sånn på siden - bekkerøya er ikke sett på som en stor trussel selv om den står på svartelista, den er nemlig klassifisert som lavrisikoart med svak effekt på stedegne arter. Bare sånn for the record som de sier i utlandet)

Akkurat dette med at Bekkerøya er Ørreten underlegen har jeg sett veldig tydelig et sted i Hægebostad der jeg fram til ca. 1995 hadde et fantastisk fluefiske på bekkerøyer med en snittvekt på 3-4 hekto, mens det etter kalking av vassdraget ikke er en eneste bekkerøye igjen. I stedet eksploderte ørretbestanden, slik at det nå er tusenvis av ørreter med en snittvekt på 50 gram.

Skulle gjerne opplevd litt ordentlig bekkerøyefiske igjen. Kanskje jeg skulle gå inn på sas.no og bestille billett til British Columbia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med at Bekkerøya er Ørreten underlegen har jeg sett veldig tydelig et sted i Hægebostad der jeg fram til ca. 1995 hadde et fantastisk fluefiske på bekkerøyer med en snittvekt på 3-4 hekto, mens det etter kalking av vassdraget ikke er en eneste bekkerøye igjen. I stedet eksploderte ørretbestanden, slik at det nå er tusenvis av ørreter med en snittvekt på 50 gram.

Skulle gjerne opplevd litt ordentlig bekkerøyefiske igjen. Kanskje jeg skulle gå inn på sas.no og bestille billett til British Columbia...

Ja, bekkerøya forsvinner fort hvis vannkvaliteten blir god nok for ørreten igjen, og det er jo et av argumentene for at den ikke sees på som en større trussel.

Flotte fisk!

Jeg mangler bekkerøya på min artsliste,, Noen som har noen tips?

Hvis du bare skal ha arten var dette en bankersplass tidligere, regner med at den er det enda: http://kart.gulesider.no/m/9HMV3 (med forbehold om at husken min sitter, uansett er det i de trakter...)

Men den finnes sikkert nærmere Arendal altså, og fiskene på kartlinken er tusenbrødre med vekt rundt 50g. Men som sagt, det funker hvis målet bare er å krysse arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tøff fisk..!

Finnes slikt på sørvestlandet, eller er det bare helt sør..?

Ta en prat med John Olav neste gang dokker sitte å drikke cognac, så kan han sikkert vise deg kor de e. Han har fiska de der mye i sin ungdom og var i tillegg å henta noen i forrige uke for å få bilde av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke kjøre veldig langt fra stavanger for å få disse. Ikke ofte samme størrelsen men :mellow:

Hunnevatn er vel sikreste kort der, men laaaaaaaaaaaaaangt mellom fisk på over 200gram

Fisk på under 200 gr orker jeg ikke å lete etter... Det skal være gøy å fiske også. :) Jeg er ikke så veldig opptatt av antall arter, men tar gjerne jobben med det om fisken kan by på en fin opplevelse (les: frisk fight).

Ta en prat med John Olav neste gang dokker sitte å drikke cognac, så kan han sikkert vise deg kor de e. Han har fiska de der mye i sin ungdom og var i tillegg å henta noen i forrige uke for å få bilde av den.

Jeg og John Olav skal snart på tur til Bergen - vi får se hva vi kan få ut av ham da... Kanskje han vet om fis som er større enn 200 gr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker!

(Og sånn på siden - bekkerøya er ikke sett på som en stor trussel selv om den står på svartelista, den er nemlig klassifisert som lavrisikoart med svak effekt på stedegne arter. Bare sånn for the record som de sier i utlandet)

Ja du har jo helt rett i at bekkerøya har blitt degradert fra høy til lav risiko. Men hva risikoen består av er vel litt uklart. Har aldri hørt andre argumenter enn at man er redde for at bekkerøya skal utkonkurrere ørreten. Noe som helt klart ikke er en reell trussel.

Se f.eks. her: http://www2.artsdatabanken.no/svartelistesok/Artsinformasjon.aspx?artsID=99

Noe som imidlertid er ganske klart, er at det er en fordel for kraftselskapene (og staten) at bekkerøya er svartelistet. Bekkerøya er jo å finne en god del steder der det er naturlig å se seg om etter nye kraftprosjekter, men nå kan forverring av gyteforhold o.l. ikke brukes som argument mot diverse konsesjonssøknader. Litt artig å tenke på at for ikke så veldig mange år siden så fikk kraftselskapene flere steder pålegg fra de høyere makter om å sette ut bekkerøye ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk på under 200 gr orker jeg ikke å lete etter... Det skal være gøy å fiske også. :) Jeg er ikke så veldig opptatt av antall arter, men tar gjerne jobben med det om fisken kan by på en fin opplevelse (les: frisk fight).

Jeg og John Olav skal snart på tur til Bergen - vi får se hva vi kan få ut av ham da... Kanskje han vet om fis som er større enn 200 gr... :)

De 2 han fikk nå var vel ca200 og 250gr tror eg han sa, men han hadde tatt større der tidligere. Fantastisk fine fisk uansett og på lett spinn blir d artig tur anyways tror eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk på under 200 gr orker jeg ikke å lete etter... Det skal være gøy å fiske også. :) Jeg er ikke så veldig opptatt av antall arter, men tar gjerne jobben med det om fisken kan by på en fin opplevelse (les: frisk fight).

Jeg og John Olav skal snart på tur til Bergen - vi får se hva vi kan få ut av ham da... Kanskje han vet om fis som er større enn 200 gr... :)

Er gøy med litt større fisk med litt mer kamp ja. Men tenkte hvis du bare ville krysse den av på lista så er det et bra vann til det.

Med tanke på den neste kommentaren din lurer jeg på hva de spiser i Bergen?? Fis på over 200g :phew: :phew: :phew:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 han fikk nå var vel ca200 og 250gr tror eg han sa, men han hadde tatt større der tidligere. Fantastisk fine fisk uansett og på lett spinn blir d artig tur anyways tror eg :)

Joda - sikkert riktig det. Jeg driver og ser på lett utstyr for fiske i ferskvann. Kanskje det blir en tur en dag...

Er gøy med litt større fisk med litt mer kamp ja. Men tenkte hvis du bare ville krysse den av på lista så er det et bra vann til det. Med tanke på den neste kommentaren din lurer jeg på hva de spiser i Bergen?? Fis på over 200g :phew: :phew: :phew:

Hehe - der snek det seg inn en liten trykkleif gitt - det hørtes ikke godt ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.