Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med LEVENDE kreps.?


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Har ei elvestrekke som huser abbor i 2+ kategorien. Problemet med dette strekke er dets fiskbarhet grunnet ekstremt mye tømmer og drivved som ligger i alle vinkler. Ved normal jigging betyr dette som regel 20-30 jigger i minus om dagen og dropshot bidrar ikke til ett stort mindre tap av utstyr. Ved meiting med digre markklyser/ digre duggmark er abboren i 2hg klassen der med en gang. Er derfor i tenkeboksen om ett naturlig sakte/statisk fiskende bete som abboren ikke kan motstå og som de mindre gutta i klassen vil slite med å trøkke nedpå..

Tror det finnes en riktig god bestand av kreps i vannet (noe som bidrar til grove borrer) og tror dette vil være det eminente agnvalget. Død kreps har jeg liten tro på, samme som med at død agnfisk sjelden er noen killer etter abbor. Mest aktuelt vil være å rigge opp som duppmeite med ett tyngere søkke som forankrer riggen i bunn, duppen på overflata som spenner opp riggen (duppstopper) og krepsen sprellene ett sted i mellom, festet til krok med strikk/strips på ett eller annet lurt sted.

Meeeen; Nå har det seg slik at fiske med levende agn ikke er lov per def. Men kreps (en tifoting) er langt fra like "utviklet" som en fisk. Og tviler på at noen hadde reagert om de hadde kommet over noen som hadde fisket med lokal tilhørig marflo som ble satt levende på kroken.!? Dette fisket begrenser seg jo selvfølgelig til perioden hvor kreps kan fanges pr lov, men er uansett noe jeg veldig gjerne har ønske om å teste ut.

Hva trur folket??

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en dreper av kreativitet her (for ideen er jo ikke dum), men det er i hht. Lov om dyrevelferd at dette er forbudt.

Paragraf 2. Virkeområde

Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.

og

Paragraf 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

d)bruke levende dyr som for eller agn

Loven er krystallklar på punktet, da tifotkreps er definert som dyr i loven.

Men død kreps fisket drivende rett over bunnen kan jo funke, kanskje?

Så kan man jo lure litt på forskjellen mellom bier og humler da...

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en dreper av kreativitet her (for ideen er jo ikke dum), men det er i hht. Lov om dyrevelferd at dette er forbudt.

Paragraf 2. Virkeområde

Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.

og

Paragraf 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

d)bruke levende dyr som for eller agn

Loven er krystallklar på punktet, da tifotkreps er definert som dyr i loven.

Men død kreps fisket drivende rett over bunnen kan jo funke, kanskje?

Så kan man jo lure litt på forskjellen mellom bier og humler da...

Takker Ole Håkon. Må lære meg å lese hele lovteksten før jeg klemmer tur meg slike lure ideer.. ;)

Var akkurat på tur innom for å redigere, men du kom meg i forkjøpet. Men på en annen side er nok ikke tifotkreps lagt under kategorien "dyr" grunnet det debatterte formålet vil jeg tro.

Drivende kan nok fungere ja, men ikke der. Da snægger det seg fort som svint. Får nok bare lade opp med mengder av gummi ;)

Hva med å fiske gummikreps eller annet tackla weedless, det har jeg ofte tenkt på men ikke testa ut. Mye brukt i USA

http://www.thehookup... Plastics/Craws

noe sånt som dette burde funke

Ja, mange muligheter innenfor weedless. Men de jeg har prøvd (ikke mye men litt) har ikke bidratt i positiv forstand når det gjelder å unngå tap av jigger. Weedless funker når det er snakk om akkurat siv, men funker plutselig ikke så godt lenger når du møter på en stokk under innjigging. Da sier det smækk og jiggen sitter..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å poppe opp en død keps med f.eks isopor, eller på en eller annen måte fylle den med f.eks fruktsalt (eller lignende) for å få litt liv i den? Ser kystmeitere i f.eks Sør Afrika gjør mye slikt med sine agn.

Kun ett resultat av mindstorming fra en amatør dette, altså.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å poppe opp en død keps med f.eks isopor, eller på en eller annen måte fylle den med f.eks fruktsalt (eller lignende) for å få litt liv i den? Ser kystmeitere i f.eks Sør Afrika gjør mye slikt med sine agn.

Kun ett resultat av mindstorming fra en amatør dette, altså.

"Fylle den med fruktsalt" må være noe av det mest originale jeg har hørt om :P og hvem vet, det kan jo funke. Hørt om slikt i tablettform for å spre ut mye lukt, men ikke for å lage liv i agnet.. Takker for ett kreativt tips, men tror jeg må legge hele krepseprosjektet på sted og hvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for klare lover og regler hva dyrevelferd angår, samtidig så er det nok noen som vil si at meitemark ikke ser ut til å syns at det er kjempekult å bli tredd på en krok de heller. Nå er vel lovverket basert mye på forskning/resultatene av det når det gjelder det å sette en grense mellom organismer med et primitivt nervesystem og de med et mer komplekst nervesystem. Så snegler, meitemark o.l. går vel klar av lovverket pga primitivt nervesystem; noe som vel strengt tatt også blir brukt i diskusjonen om hvorvidt fisk føler smerte eller ei?

Skjønner egentlig at noen syns det er et paradoks at man har lov til å fiske målrettet etter fisk som er så sterk og stor at man er tvunget til å ha den lenge på kroken, løfte og dra for å få den opp mot båten, imens det ikke er lov å tré en lett enkeltkrok gjennom underkjeven på en 20 g. sørv og la den stå under en dupp i påvente av å bli spist av en stor abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye paradoksale eksempler når det kommer til lovverk som er skrevet etter etikk og moral. Og det er som du sier Banjo, fiske og da spesielt fritidsfiske og ikke minst C&R kan enkelt tolkes å være i strid med dyrevelferdsloven paragraf 3, med eller uten livebait.. Så selv om loven kanskje er krystallklar på en måte er den ikke det på en annen måte. Ikke lett å ha ett induktivt tankesett når man skal irettesette seg etter lovverket :P

don don: 2+ er sært vanskelig, derfor det er den desidert jeveste klubben å havne inn under (spør du meg)

pudder: Kul artikkel og det er ingen tvil om at kreps = stor abbor. Jigging vil nok fortsette å utføres, men man ser jo alltid etter nye løsninger ;)

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye paradoksale eksempler når det kommer til lovverk som er skrevet etter etikk og moral. Og det er som du sier Banjo, fiske og da spesielt fritidsfiske og ikke minst C&R kan enkelt tolkes å være i strid med dyrevelferdsloven paragraf 3, med eller uten livebait.. Så selv om loven kanskje er krystallklar på en måte er den ikke det på en annen måte. Ikke lett å ha ett induktivt tankesett når man skal irettesette seg etter lovverket :P

don don: 2+ er sært vanskelig, derfor det er den desidert jeveste klubben å havne inn under (spør du meg)

pudder: Kul artikkel og det er ingen tvil om at kreps = stor abbor. Jigging vil nok fortsette å utføres, men man ser jo alltid etter nye løsninger ;)

Jeg er 130 gram unna, men det føles som 130 mil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 130 gram unna, men det føles som 130 mil. :D

Hehe, sant så sant. Uansett hvor nærme eller langt unna man føler seg så er det uansett noe som bare er få forunt. Uansett så er det digg når man har en plass hvor man liksom bare veit at de finnes (selvom det ikke er tatt 2+ere der før). Plasser hvor alt bare stemmer, sett bort ifra at man blir noen lapper fattigere for hver tur ;)

Liten edit: "ekte" mort på over kiloen ("ekte" = naturlig forekommen og fra ei elv) er det eneste som i boka mi (altså subjektivt) er jevere enn borre på over 2. Men i den klubben sitter det vell ingen norske representanter, enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fylle den med fruktsalt" må være noe av det mest originale jeg har hørt om :P og hvem vet, det kan jo funke. Hørt om slikt i tablettform for å spre ut mye lukt, men ikke for å lage liv i agnet.. Takker for ett kreativt tips, men tror jeg må legge hele krepseprosjektet på sted og hvil

Fruktsalt var bare det første jeg tenkte på som reagerer med vann og skaper gassbobler. Om du får ett slikt stoff inn i agnet vil det såvidt hoppe opp og ned på bunnen. Bare en tanke, selvsagt. Plukket det opp i en bok om meite jeg leste her forleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang norsk dyrevernlov og denslags: Man stiller moralske spørsmål ved det å fiske C&R, men jeg har omtrent aldri hørt noen som stiller spørsmål ved bunntråling der fisken klemmes mer eller mindre ihjel, og der deretter skipperen beordrer hele fangsten dumpet grunnet at fisken er av feil størrelse eller art.Fisken dumpes halvdød, og i praksis pines den sakte ihjel uten å kunne brukes til noe fornuftig. Derav kommentaren til en yrkesfisker som lettere sjokkert etter etpar år på trålefiske anonymt uttalte til norsk presse: "Jeg så Norges arvesølv bli spylt på havet hver eneste dag!" Og fortsatt våger man å stille moralske spørsmål rundt vår aktivitet!Hykleri blir et svakt ord.

Jeg synes Espen Farstad sa det ganske greit i en kommentar. Han sa at på et eller annet punkt må man faktisk begynne å gradere verdien av liv. Han eksemplifiserte dette ved å si at markens eventuelle plager på en krok brydde han mindre. Den marken skulle nemlig brukes til å fange ørreten han ville ha til middag. Treehuggers vil selvsagt mene at dette er hjerterått og etisk forkastelig og at sånne personer ikke er bedre enn Hitler ganger Stalin, men om man stikker fingeren i jorda (for en del personer også gjerne i toer'n!) vil man skjønne at man på et eller annet tidspunkt må sette grensen. Skulle man ellers la en malariamygg suge blod fremfor å slå den ihjel når den satte seg på armen klar til å suge blod?

Når det er sagt kan man fiske ganske greit gjennom selv drøye hindre om man bruker en fortynget (med bly) krok og softbaits der krokspissen skjules i baitet. Ulempen er som alltid at krokingen er optimal, spesielt ikke om gummikvaliteten ikke er av type ultramyk. Dessuten må man klappe til ekstra hardt for å først dra kroken ut av baitet og deretter inn i fiskekjeften. Og den ene gangen i livet man har baitet i kjeften på den etterlengtede tokilosabboren vil man helst at kroken skal få feste.

Når det er sagt har jeg ingen problemer med å påstå at norsk dyrevern er temmelig dobbelmoralsk, da kommersielt og ikke-kommersielt dyrevern er to heeeeelt forskjellige ting. På en annen side må jo norske dyrevernmyndigheter hente seg god samvittighet en eller annen plass, så hvorfor ikke fra sportsfiske? Vi er jo allikevel en lett angripelig gruppe, da vi fortsatt ikke fullstendig har mistet kontakten med naturen og alle de til tider "grusomme" tingene som finner sted der. Men det er med en viss beklagelse man kan melde at store deler av landets øvrige befolkning sitter når dem pisser. Jeg må innrømme at jeg fnyser av folk av hankjønn som får noia av synet av en snegle.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant så sant. Uansett hvor nærme eller langt unna man føler seg så er det uansett noe som bare er få forunt. Uansett så er det digg når man har en plass hvor man liksom bare veit at de finnes (selvom det ikke er tatt 2+ere der før). Plasser hvor alt bare stemmer, sett bort ifra at man blir noen lapper fattigere for hver tur ;)

Liten edit: "ekte" mort på over kiloen ("ekte" = naturlig forekommen og fra ei elv) er det eneste som i boka mi (altså subjektivt) er jevere enn borre på over 2. Men i den klubben sitter det vell ingen norske representanter, enda..

Hvorfor må den være fra en elv for å være "ekte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt kan man fiske ganske greit gjennom selv drøye hindre om man bruker en fortynget (med bly) krok og softbaits der krokspissen skjules i baitet. Ulempen er som alltid at krokingen er optimal, spesielt ikke om gummikvaliteten ikke er av type ultramyk. Dessuten må man klappe til ekstra hardt for å først dra kroken ut av baitet og deretter inn i fiskekjeften. Og den ene gangen i livet man har baitet i kjeften på den etterlengtede tokilosabboren vil man helst at kroken skal få feste.

There`s a jungle down there..

Ellers helt enig i den nevte dommeltmoralismen som råder i mye av norsk dyrevern bekkis. Var ikke påtenkt at dette skulle bli en ny livebaittråd, C&R tråd, osv. Ville bare forsikre meg om det var gråsoner jeg kunne "utnytte" eller ikke (noe vi fort fant ut at det ikke var)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, har jeg hatt lykkes bra med duppmeite med død abbor eller mort som agn. På en dag med litt vind og bølger, vil du få tilstrekkelig med bevegelse i agnet.

Aktivt "fløtmete" kan i noen vann og elver være killer etter borre, men akkurat der live-krepsen var tiltenkt er i en elv hvor aktivt skall reduseres til statisk. Derfor jeg trenger ett agn som kan fiske godt og selektivt selv når det fiskes statisk.. Ikke lett å skjønne seg på hvorfor abbor sjelden er noe gira på død agnfisk selvom de burde gjenkjenne det. Det handler vell om triggere "cues" som abboren trenger for å anse noe som mat. Men derimot kan det jo være andre triggerfaktorer som gjelder hos abbor på krepsejakt, ergo kan død kreps fungere.. Gjelder nok å time periodene ved skallskifte hos kreps sammen med når man skal fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten edit: "ekte" mort på over kiloen ("ekte" = naturlig forekommen og fra ei elv) er det eneste som i boka mi (altså subjektivt) er jevere enn borre på over 2. Men i den klubben sitter det vell ingen norske representanter, enda..

Om du vil ha litt avveksling kan du jo ta turen opp en helg og hente en uekte over kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.