Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av stor abbor i tusenbrødrevann


knutis
 Share

Recommended Posts

Noen som har tenkt tanken på å gjøre det kless motsatte?

Kjør på med trær og busker uti vannet. Dette vil gi større gyteareal, større oppvekst område for småabborn og økt produksjon av div innvertebrater. Dette vil igjen gi ett større matfat for stor abbor, samt økt rekruttering inn i storabborbestanden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, artig tanke :-) Kan sikkert funke det, i et ikke altfor stort tjern. Siden dette vannet muligens vil bli overbefolket av småabbor vil nok naturen prøve å fikse dette ved å skape et par digre kannibaler som kan ta for seg. Det er nok utallige vann som blir oversett rundt omkring. Alle trur det bare er småfisk i vanna, men sannheten er antakeligvis at i disse vanna bor det et par stk enorme klubber som bare venter på å bli lurt, men det er jo ganske seigt å satse i sånne vann, og hvis man i tillegg ikke vet med sikkerhet om det finnes noe interessant uti der blir det enda verre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..) blir det færre av de små blir til slutt hele gjengen ute i sjøen like store siden de fleste fiskene i vannet er for store til å spises. I vann med masse ørekyte bør det absolutt være en del fiskespisere, men det er ikke sikkert abborene blir kjempestore likevel. Det må være overflod av mat hvis abboren skal bli massiv. Høstes det av de mellomstore i et vann kan de mellomstore som er igjen vokse seg digre. Det er faktisk forsket på, og det er bevist at det er sånn det funker. Det er ikke bare noe jeg trur selv. Men det høres jo også veldig riktig ut, og jeg har aldri fått stor abbor i vann med lite byttefisk. Uansett, vann er veldig forskjellige, og det kan sikkert fungere forskjellig fra vann til vann med tanke på annen føde som feks kreps og vanninsekter. (..)

veldig interessante tanker du lufter Jørgen. Det er jo klart at strategien med å sette ut fiskespisende abbor har sine begrensninger. Det er alltid en fare for at den store abboren spiser seg ut av matfatet rett og slett. Derfor er det viktig med en perfekt balanse mellom tusenbrødre og fiskespisende abbor, man må ikke sette ut for mange fiskespisere. Og det er gunstig at reproduksjonen holdes ved like, slik at det kommer påfyll av ny småabbor, sånn at de store abborene stadig vekk har noe å spise. Men et vann med mye småabbor blir tross alt noe mer spennende dersom det også fins en brukbar bestand med store fisk ved siden av. Og økologisk sett er altså balansen mellom tusenbrødre og kannibaler skjør. Og du har nok helt rett at hvilken strategi som fungerer best kan variere fra vann til vann. At abboren har andre næringsemner enn småabbor er bare positivt. I den sammenhengen er det viktig å huske på at mange tusenbrødrevann er svært næringsfattige fordi småabborene har beitet ned det som fins av potensielle næringsdyr. En uttynning av småabborene kan derfor føre til at bestanden av mindre næringsdyr også tar seg opp igjen, noe som igjen gagner veksten hos abboren. Men for å få det maksimale ut av et vann må man finne ut hva som fungerer akkurat der, og man må stadig gjenta og holde vedlike kultiveringen. Stor abbor kommer sjelden av seg selv. Det er ikke merkelig at det er langt mellom de virkelig store.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange fiskespisere er nok ikke bra hvis man vil skape et vann med noen store eksemplarer. I de skogsvanna jeg kjenner, som produserer stor abbor på egenhånd, er det kun noen få store fisk. Det ser man på gjenfangster. Ofte er det bare noen få forskjellige fisk som blir tatt. Da jeg fikk persen min, hadde den allerede vært oppe minst to ganger tidligere uten at så mange andre store hadde vært på land i mellomtiden. Det kan være at noen av de store er lettere å få enn andre, og at det kan være noen flere enn man tror, men det er vanskelig å si.

Det kan nok tenkes at det ikke skal være alt for mange små med tanke på mindre næringsdyr, men jeg er også litt skeptisk til det. Blir det for mye næring til de små, er jeg redd snittvekten øker, og at det kan bli mange mellomstore abborer som begynner å spise de aller minste. Da kan det kanskje bli mange fiskespisere som aldri blir veldig store siden det blir kamp om maten. Slike vann er ikke sjeldne, og de kan faktisk være veldig artige å fiske i, da man kan få mye fin abbor. Men man får aldri de helt store som plutselig kan dukke opp i næringsfattige vann. Den hårfine balansen kan kanskje være umulig for oss mennesker å styre. Når jeg leter etter nye vann som jeg håper kan inneholde abbor opp mot 2 kilosstreken ser jeg etter næringsfattige vann som er overbefolket av mort, abbor eller annen småfisk. Er det mange arter i vannet mister jeg litt trua, men på den annen siden kan det ofte være mye mer action i slike vann. Hvis jeg prøver et vann, og jeg får mye halvfin abbor, mister jeg ihvertfall trua. Det skal helst ikke nappe i det hele tatt. Men hvis det virker som om vannet er fullstendig sterilt, som dødhavet, da får jeg trua:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8mil på sykkel. Da kan du f.eks være kommet hit til Hurdal. Og de finnes her også. Er flere vann som har levert abbor på over 1,5 her. Typisk for disse er masse småmort og småabbor og gjerne gjedde også. Men jeg vil anbefale å kjøre helt fram. Går litt fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var langt ja. Mange vann som ligger leit tilgjengelig her også, og jeg må gjerne kjøre en times tid i tillegg til å gå i 10-30 min for å komme til mange av vanna. Det kryr av potesielle vann ihvertfall, det er sikkert og visst. Jeg sprer ikke rundt meg med disse vanna, og det er det heller ingen andre jeg kjenner som gjør siden det er dumt. Uansett så trur jeg at de som virkelig vil fiske i slike vann kan greie å finne et selv. Jeg fikk den samme fisken som Flemms fikk faktisk."Brutus" kalte vi den. Han fikk den i desember 2005, og jeg fikk den i mars 2007. Da veide den 1950 g. Johnny fikk den i februar 2005 da veide den 1810 g. Så de vokser ikke grisefort, men de vokser ihvertfall. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artige abbortall Jørgen! Selv om statistikken naturligvis er litt i tynneste laget, har du en statistikk som er mer troverdig enn de fleste av oss klarer å stable på beina i løpet av et fiskerliv! Og det er nok liten tvil om at dersom man ønsker de riktig store abborene, er skogsvannene de riktige stedene å satse. Og selv om Østfold nok er abborfylke nr 1 i Norge, har vi slike vann andre steder også (eller man kan forsøke å skape slike vann!). Men som du er inne på, når man fisker i slike vann må man innse at bestandene er tynne og at 1,5kg+ abbor ikke står i kø. Så får det bli opp til den enkelte om man vil prioritere action og mange mellomstor abbor (opp til en drøy kilo), eller om man heller vil gå for den store gevinsten, vel vitende om at det blir mye dødtid. Det blir vel som å sammenlike det å spille på oddsen mot det å spille Lotto! For øvrig ikke så vanlig å se en abbor med så utpreget underbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy med tall, og ja, det blir litt tynt. Men man får et litt uklart bilde. Etter mange år blir bildet klarere og klarere, men aldri krystallklart. Og uansett hvor klart bildet blir, kommer det aldri til å bli lett å få en stor abbor i Østfoldskogene.

Østfold er nok nr. 1 i antall vann, men jeg ser at etterhvert som det blir flere og flere abborfiskere dukker det plutselig opp fantastiske abborplasser overalt. Jeg fikk alltid høre før at det ikke var rart at jeg fikk så mye abbor siden jeg er fra Østfold, og mange reiste langveisfra for å fiske her. Nå viser det seg at deres lokale vann er helt fantastiske og de trenger ikke reise hit lenger. Så det er nok smart å lete i sin egen omegn, det er stor mulighet for at man finner sin egen gullgruve i hjemtraktene. En kompis og jeg var på gjeddefiskeferie på Sperillen for et par år siden, og vi bestemte oss for å jigge abbor en halv dag, og resultatet var slettes ikke verst selv om vi aldri hadde vært der før, og det eneste vi gjorde var å titte litt på dybdekartet før vi bestemte oss for hvor vi skulle fiske. Det ble fisk opp mot kiloen og for noen sykt fine farger det var på fiskene der.

Den abboren var litt rar på flere måter. Kunne se ut som om den hadde skadet ryggen i sine yngre dager, kanskje den ble utsatt for et mislykket rovfuglangrep, eller det kan ha vært en medfødt misdannelse. Heldigvis var den på ingen måte hemmet utviklingsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte 'abbormester' cb og til og med han hadde fått under 15 på 1.5 kg eller mer.......

og jeg som har fisket abbor i 45 år, og har fisket MYE i mange av de hotteste vannene for virkelig stor abbor, har enda til gode å få en eneste over 1,5.... mye abbor på 1kg +/- har det jo blitt, men den virkelig store mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Jørgen har han vel en interesse for stor Abbor som er på grensen til det ufornuftige. Fra feil side til og med. Men det gir jo resultater ikke noe tvil om det. En meget meget syk mann, men hyggelig som få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for varmende ord til min syke sjel Eriksen :-) Jeg håper lykken snur og at du får en enorm kubbe snart Rune. Det ville vært fortjent. Det er antakeligvis ingen annen grunn til at du ikke har fått flere digre, enn at marginene ikke har vært på din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fikk telefon fra mattilsynet i dag og det ser ut til at vi får tillatelse til å flytte abbor fra Hurdalsjøen til de to tusenbrødretjerna vi søkte om. Blir et spennende prosjekt.

Noe som hadde vært interresant hadde vært å sjekke veksten på abboren som settes ut. I så fall må de merkes. Noen som vet hvor slike merker kan skaffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra mattilsynet i dag og det ser ut til at vi får tillatelse til å flytte abbor fra Hurdalsjøen til de to tusenbrødretjerna vi søkte om. Blir et spennende prosjekt.

Noe som hadde vært interresant hadde vært å sjekke veksten på abboren som settes ut. I så fall må de merkes. Noen som vet hvor slike merker kan skaffes?

Artig at dere fikk gjennomslag, blir spennende å se hvilke resultater som kommer frem.

For merking av fisk kreves ytterligere konsesjon. Dog det burde være mulig å holde følge med de større abborene ved å se på kjennetegn. Alt fra stripemønster til arr og finneskader.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prøvefisket ene vannet med teiner nå. Et ganske lite skogsvann. 219 abbor på to teiner. Snittvekt 24g. Lengda stort sett fra 12-16cm. Var også en abbor på rundt 30cm som selvsagt fikk svømme videre. (Den er ikke med i snittvekta) Og den første abboren fra Hurdalsjøen ble sluppet ut i dag. Ca 30cm.

Noen som peiling på hvor stor abboren må være før den spiser fisk på 12-13cm? Prøvde å dytte en 11cm inn i gapet på en 18cm og det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye små abbor og ørekyte i vannet så er det nok noen stor-abbor uti der, bare få!

Men trur nok bruk av teiner og ruser er mye lettere og mer effektivt en flytting av fisk. Man slipper også smitte farer osv.

Garn kan jo også brukes, men det er så godt som ingenting som er verre en å rense et garn som er fult små abbor...

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde målet kun vært å redusere abborbestanden er jeg enig. Men vi ønsker også å få en del stor abbor i vanna. Ikke bare ok stekefisk. Hva som er det letteste i lengda vil vise seg. Tynning må i alle fall gjentas hvert år. En gjeng storabbor kan gjøre jobben i flere år. Dette er et forsøk, så får vi se hva resultatet blir. Kanskje en kombinasjon?

Garn fulle av småabbor puttes i ei tønne med varmt vann ei stund. Da kan du riste alt løs i stedet for å stikke deg på diverse pigger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2 teiner i ett døgn ga ca 200 abbor med snittvekt på 24g. En fisk på rundt 300-400g ble satt ut igjen.

Nå har småfisken fått selskap av 40 abbor på 150- 500g+. Noen blir nok fisket opp i løpet av sommeren, men blir spennende å se til våren hva resultatet i teinene blir da. Da får vi sannsynligvis både et inntrykk av om de beskatter småabboren i vesentlig grad og om hvordan de klarer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.