Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor dypt for å få Glassvar?


emilengø
 Share

Recommended Posts

Enig med Maritime-Martin her. Fikk mange på en godplass rundt 30-40 meter i vår, og noe dypere. Lange makrellstrimler har jeg hatt best erfaring med. Og ikke minst skikkelig fart på agnet. Når brisen tok skikkelig tak nappet det, når vinden avtok fikk vi knurr... og ikke vær redd for å bruke store kroker. 9/0 er ikke for stort, selv om mindre også funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk min glassvar på ein norsjø sluk der eg hadde putta på ein makrellbete. (Litt flaks der?). Ca rundt 20m i ei lita vik i Bømlafjorden hadde ikkje tenkt at det kunne være flyndre der. Meget glad eg har fått den for eg hadde nok også slitt om eg sku tatt den på målretta fiske. Trur nok også den kan tas overalt og ikkje nødvendigvis på typiske flyndreplasser. Kanskje på relativt grunnt vatn men med dypet i nærheten ?

Endret av Benson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra er sagt i postene over. Det du må ha i bakhodet er at glassvar ikke fiskes som de flate vi helst fisker etter på våre kanter. Dette er en glupsk jeger med svær munn, som jager aktivt etter agn i fart. Kommer den over et agn som ligger i ro tar den dette også, men som sagt: I utgangspunktet jeger. Har fått glassvar på fem meter og 140 meter, på 1/0 Sakuma og liten sildestrimmel og 10/0 Mad Cat med halv makrell. De gaper over det meste. Trikset er å finne de, og du bor midt i smørøyet for å få til dette :)

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil likevel ikke anbefale 9/0-kroker til formålet. Selvom glassvar har svært munn og det er kult så er det ikke om å gjøre å fiske med størst mulig krok. Skal du bare ha arten så gjelder det generelt å underdrive krokstørrelsen for å ikke utelukke små individer. Jeg vil også påstå at krokinga er bedre med en litt mer moderat krok. Min favoritt er ca. 4/0-5/0 tynngodsa krok med mothaker langs stammen for at makrellstrimmelen skal holde seg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil likevel ikke anbefale 9/0-kroker til formålet. Selvom glassvar har svært munn og det er kult så er det ikke om å gjøre å fiske med størst mulig krok. Skal du bare ha arten så gjelder det generelt å underdrive krokstørrelsen for å ikke utelukke små individer. Jeg vil også påstå at krokinga er bedre med en litt mer moderat krok. Min favoritt er ca. 4/0-5/0 tynngodsa krok med mothaker langs stammen for at makrellstrimmelen skal holde seg på plass.

Støttes! 10-15 cm med tynne makrellstrimler som blafrer godt ville jeg gått for. En kjenning fisker med sandflyndrestrimler som agn, fordi de henger så godt på kroken og har så mye bevegelse i seg. Går ikke god for agnet, men han får mye fisk, inkludert glassvar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.