Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til sjøis


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Fantaserer om å prøve Lygnin over nyttår ein gong, og fantaserer då automatisk på evt. nytt utstyr.

Men alternativa er fleire:

Lawson Norwegian Heavy 130 cm

Sico Heavy

Pike Neon Orange 120 cm

Stengene er jo eigentleg ganske billege, men kva er best? Og snellevalg har eg ikkje snøring på.

Det er vel gjerne litt overkill med minTyrnos 30 på ei slik, så då må eg jo til med ny(e) snelle(r ) også, og då blir det fort litt dyrare..

Alle innspel er velkomne! :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt etter Triturus:

"Alt funker, man ambassadøøøør e bæst"

Om eg bruker opp alle julegaveønska til alle eg får gave med i 17 år framover, får eg kanskje råd til to-tre stk.

Evt. berre drit i å kjøpe gaver til andre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lawson 135 sjøl. har ikke fått testa den enda, men den virker solid og bra. er kraftig rygg på den og fin jevn "meite-aksjon". tror nok man få opp det meste man støtter på sjøisen med denna. den funker til både haspel og multisnelle så om du har en litt stor baitrunner så er du sikra.

de andre to stengene ligner fælt på noen andre stenger jeg har, men heter noe annet. kanskje nye modeller/kopier? den med triggergrepet ser ut som ei balansestang jeg har fra kinetic, som er dønn stiv. den andre ligner på ei ismeitestang jeg har som jeg meget fornøyd med. meget fin aksjon og bra rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv de Pike Neonstengene med Amb. 7000 sneller på.

Fin aksjon og passer bra til sjøisen på østlandet opp til ca 150 gram.

Eneste jeg har å utsette på dem er at de er litt myke ved snellefestet,slik at du kjenner det bøyer seg litt der ved kjøring av fisk.

Fins mange slike korte billige stenger å få kjøpt, men mange av dem er stive som kjepper og helt ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv de Pike Neonstengene med Amb. 7000 sneller på.

Fin aksjon og passer bra til sjøisen på østlandet opp til ca 150 gram.

Eneste jeg har å utsette på dem er at de er litt myke ved snellefestet,slik at du kjenner det bøyer seg litt der ved kjøring av fisk.

Fins mange slike korte billige stenger å få kjøpt, men mange av dem er stive som kjepper og helt ubrukelige.

Pike Neon har blitt prøvd på lygnin tidligere, er alt for myke.

Eneste som er godt nok til skatefiske av de du nevner er Lawson Heavy 130, den de fleste gutta fisker med. Har selv flere og er veldig fornøyd med dem. I tillegg har den store ringer, så de fryser ikke like fort som Pike Neon/Skogseidstikka osv.

Men for all del, bruk mono. Og ambis i 6000size med 150m 0.40 mono er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pike Neon har blitt prøvd på lygnin tidligere, er alt for myke.

Eneste som er godt nok til skatefiske av de du nevner er Lawson Heavy 130, den de fleste gutta fisker med. Har selv flere og er veldig fornøyd med dem. I tillegg har den store ringer, så de fryser ikke like fort som Pike Neon/Skogseidstikka osv.

Men for all del, bruk mono. Og ambis i 6000size med 150m 0.40 mono er helt topp.

Hmm, den var jo på tilbud, så kan lure meg til å kjøpe to. Men å kjøpe to ambiss er uaktuelt... stipendet er tyna til det ytterste allereie...

Kan eg schmokke på to 2 surfsneller som eg alikavel har frå før? Eg har ekstra spole til begge, så er kjapt å switche til mono.

Kan jo også ta med havfiskestonga. Den er ikkje akkurat praktisk, men den er i alle fall robust nok. Dog med 800 meter multi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då trur eg at eg går for det.

Om eg var busatt nær islagde fjordar til dagleg, og fiska der mykje, (eller var rik rik), hadde eg kanskje kjøpt egne sneller til dette.

Men med maksimalt nokre få turar i året, får eg ta til takke med det eg har. :)

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne være grei?

http://www.fisketid.no/fishmore-multiplikatorsnelle-dorging-isfiske-p-4448.html

Har aldri vore borte i merket før, men så er det jo dette med sunnmøringar og rabatterte varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par turer på isen de siste årene og brukt surfsnellene, funket fint det, spesielt med at ting er store slik at man ikke må ta av seg hanskene hele tiden

Godt poeng! Eg er ein fingerfrostpist, skal ikkje mykje til før eg frys på fingrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspelsneller fungerer helt greit,men for min egen del liker jeg multi bedre når det kommer til kjøring av fisk.

Ser Gatthålet Havfiskeklubb har en knurr rekord på 1,50kg,er det mulig å se bilder av den?

Norgesrekorden er nemlig 0,976 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspelsneller fungerer helt greit,men for min egen del liker jeg multi bedre når det kommer til kjøring av fisk.

Ser Gatthålet Havfiskeklubb har en knurr rekord på 1,50kg,er det mulig å se bilder av den?

Norgesrekorden er nemlig 0,976 kg :)

Haha, dei listene der er oftast ikkje noke å rette seg etter, og eg kan sjå at den heller ikkje er datert. Tvilar sterkt på at bilde finnast, dette er fiska før digitalfotoets gullalder, og filmrullane til foreldra skulle vel helst sparast til høgtider og campingturar.

Eg kan tenkje meg at den der er fiska av Kalland i tidsromet 97-00, vegd på ei tvilsom vekt, og deretter ikkje blitt ført på papiret før det var gått 6-7 år.

Men... når det er sagt, så meiner eg at har Asgeir fått fleire 1kg + knurr på line(?) ikkje langt unna, så eg skal ikkje heilt slå bein under den. Det kan han i så tilfelle få gjere sjølv. :P

Han hadde jo uoffisiell n.rek på piggskate ei god stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dei listene der er oftast ikkje noke å rette seg etter, og eg kan sjå at den heller ikkje er datert. Tvilar sterkt på at bilde finnast, dette er fiska før digitalfotoets gullalder, og filmrullane til foreldra skulle vel helst sparast til høgtider og campingturar.

Eg kan tenkje meg at den der er fiska av Kalland i tidsromet 97-00, vegd på ei tvilsom vekt, og deretter ikkje blitt ført på papiret før det var gått 6-7 år.

Men... når det er sagt, så meiner eg at har Asgeir fått fleire 1kg + knurr på line(?) ikkje langt unna, så eg skal ikkje heilt slå bein under den. Det kan han i så tilfelle få gjere sjølv. :P

Han hadde jo uoffisiell n.rek på piggskate ei god stund også.

Sånn helst seriøst så bryr det meg midt på ryggen hva klubber har som klubbrekorder osv, men når de har hinsidige drømmerekorder/arter uten fotobevis synes jeg klubben bare fremstår som amatørmessig. Alle klubber med respekt for seg selv klarer vel å overveie hva som er fiksjon og fakta. Synes det er flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helst seriøst så bryr det meg midt på ryggen hva klubber har som klubbrekorder osv, men når de har hinsidige drømmerekorder/arter uten fotobevis synes jeg klubben bare fremstår som amatørmessig. Alle klubber med respekt for seg selv klarer vel å overveie hva som er fiksjon og fakta. Synes det er flaut.

Det bryr meg litt lenger ned på ryggen også. Det er vel gjerne litt derfor den er så dårleg gjennomført som den er, samt aldri oppdatert.

Eg har ingen plan om å bli listepoliti på nokre klubbsider som har vore i koma sidan 2008, men eg kan kanskje finne fleire av bilda som ikkje virkar på lenkene lenger. Om du vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bryr meg litt lenger ned på ryggen også. Det er vel gjerne litt derfor den er så dårleg gjennomført som den er, samt aldri oppdatert.

Eg har ingen plan om å bli listepoliti på nokre klubbsider som har vore i koma sidan 2008, men eg kan kanskje finne fleire av bilda som ikkje virkar på lenkene lenger. Om du vil det?

Som sagt, jeg har ikke noe med det. Litt for klubbens del, å fremstå som en klubb som har litt kunnskap og seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å bruke vanlig haspel til ismeite, i forhold til baitrunner?

Kan ikke en fristilt haspel funke bra nok??

funker fint å bruke vanlig haspel til ismeite og annet meite der snøret skal gis ut med lite motstand. jeg har brukt en strikk på håndtaket foran snella som snøreklips. putt en løkke av snøret under strikken og frikoble snella. eneste problemet er om det blåser mye. da kan snøret rase av den åpne snella. i slikt vær er baitrunner og multi bedre.

en kamerat av meg fant ut en annen metode inspirert av meitefiskerns "pikeswingere" og "bobbins"; heng ei slik snøreklemme man bruker i trolling(de som sitter på overflateparavaner osv.) på stangstativet. rigg det slik at klemma henger omtrent rett under snella. denne metoden kan fungere bedre i vind også siden det blir litt vekt på snøret.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kamerat av meg fant ut en annen metode inspirert av meitefiskerns "pikeswingere" og "bobbins"; heng ei slik snøreklemme man bruker i trolling(de som sitter på overflateparavaner osv.) på stangstativet. rigg det slik at klemma henger omtrent rett under snella. denne metoden kan fungere bedre i vind også siden det blir litt vekt på snøret.

Apropos stativ/innretning, er det krise uten? Kva er det billigaste alternativet her? Gjerne gratis, om nokren har glupe løysingar som lett kan smekkast ihop av gammal ved og rask ein har liggande. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos stativ/innretning, er det krise uten? Kva er det billigaste alternativet her? Gjerne gratis, om nokren har glupe løysingar som lett kan smekkast ihop av gammal ved og rask ein har liggande. :)

Det billigste er å legge stanga på isen, det nest billigste er å bruke en kvist ( koster kun en liten tur inn i småskogen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.